Komponenttips til en nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer snackbag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komponenttips til en nybegynner

Jeg har frem til desember i år brydd meg veldig lite om lyd. Jeg er typen som bruker pc-høyttalere til noen hundrelapper koblet til flatskjermen og er fornøyd med det. Dette kommer sannsynligvis av at jeg aldri har opplevd noe særlig bedre på fast basis, noe jeg ønsker å endre på.

Planen er å kjøpe en receiver jeg kan ha lenge og som ikke koster. Et paradoks, jeg vet, men jeg vil igjen understreke at jeg per dags dato kjører lyden gjennom disse. Og jeg klarer meg helt greit.

Nå er det imidlertid sånn at jeg får veldig OK pris på lydkomponenter. Sannsynligvis er det urettferdig, men sånn er verden. Jeg har sett meg ut følgende til å starte med:

Onkyo TX-SR607

og

Energy RC-50

Dette er varer jeg får box fresh til en sum jeg akkurat ikke klarer, men klarer likevel. Høyttalerne vet jeg lite om, annet enn at de er verdt langt mer enn jeg betaler for dem. Er Dynavoice F-6 et alternativ, eller er de langt dårligere? Finnes det andre billige alternativ?

Når det kommer til receiveren hadde jeg egentlig tenkt å gå for noe billigere, men ettersom jeg leste mye bra om Onkyo og at jeg ønsker muligheten for å kjøre både lyd og bilde gjennom HDMI, var det ikke så mange rimeligere muligheter. Jeg tror denne ender på rundt 3000,- og da er spørsmålet om det finnes bedre alternativ i den prisklassen? Jeg har registrert at den ikke har pre-out, men det vet jeg ikke hva er så jeg hadde satt pris på om noen kunne forklare det.

Anlegget vil bli brukt på film og spilling. Spilleren som kobles opp vil sannsynligvis være en Sony BDP-S360, mest fordi den gjør det bra i testene jeg har lest og, igjen, den koster meg lite.

Jeg håper dere ikke får inntrykk av at jeg ønsker å kjøpe billige greier bare for å ha noe, men det er vanskelig for meg som student å mate på med det dyreste. Det viktigste er at jeg får noe jeg kan bygge videre på og ha en stund. Jeg har også skjønt at akustikk er uhorvelig viktig og vil forsøke og gjøre en del grep for å bedre den i stua. Men det får bli en annen tråd.

Er det andre ting jeg som (fullstendig) grønn bør ta i betraktning?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snackbag
    Planen er å kjøpe en receiver jeg kan ha lenge og som ikke koster.

Hei, og velkommen til AvForum.

Siden du skriver at du vil ha receiveren lenge, bør/må du kjøpe en med pre-out.

Kort forklart: Pre-out brukes til å koble til effektforsterkere.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har en Lefdal butikk i nærheten kan du få deg en Onkyo tx-sr307s til den nette sum av 1295,- i morgen om du er kjapp!

Så kan du enten kjøpe deg Dynavoice F-6 EX Black PAR Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten eller hele settet.

Og på Lefdal Kundeavis så finner du også et par billige fronthøyttalere. 1795,- (Jeg har aldri hørt disse)

Billigere kan det vel ikke bli...?

Du MÅ på død og liv ikke ha pre-out, men om man blir bitt av basillen og kjøper mer tungdrevne høyttalere så er det litt enklere å bare "hekte på" litt mer effekt.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte på høyttalerne til 1795,- senest i dag faktisk, og de låt virkelig bra sammenlignet med mye annet i lokalet. Jeg har vurdert dem. Har også vurdert 307, men jeg tror ikke det er en spesielt god investering med tanke på at jeg ønsker noe jeg kan ha en stund. Den er sikkert helt kurant, men jeg bruker gjerne mer penger på receiver enn noe annet. Ikke spør meg hvorfor, det kan godt være det er feil prioritering.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del... å legge penger i en god reciver er absolutt en god start! Bare tenkte å tipse deg... ikke hver dag man får en onkyo reciver med hdmi til 1290,-

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det var et bra tips =)

Hvordan er Yamaha RXV565B i forhold til 607?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden trådstarter vil ha lyd & bilde gjennom HDMI, vil Onkyo tx-sr307s være ett bomkjøp...
    Denne tar ikke lyd over HDMI

Pre-out er som nevnt over ikke ett must. Med lettdrevne høyttalere og ingen fremtidige oppgraderingsplaner klarer man seg uten.
    Det er når du plutselig finner ut at du har lyst på nye/større høyttalere du oppdager at pre-out er kjekt å ha

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visste ikke dette om den Onkyo saken, visste bare at den hadde hdmi og var grisebillig..! Pre out er jo kjekt, om man blir bitt av basillen...

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder det også hvis anlegget brukes mest til film? Jeg spiller aldri musikk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •