Råd angående stereoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd angående stereoanlegg

Heisann!

Jeg vil innlede med at jeg er amatør innen lyd/anlegg og jeg trenger litt input på anlegget jeg vurderer å kjøpe. Dette skal i hovedsak kobles til TV/datamaskinen min og det skal være litt punch/fin lyd i anlegget. Jeg vet ikke hvor mye/om lydkortet på datamaskinen har noen innvirkning på lydbildet eller hva slags kabler jeg skal velge, så jeg vil gjerne ha litt forslag til hva jeg bør velge.

Forsterkeren jeg har sett meg ut er denne:
    XTZ | Sound in balance

Høytalere:
    Dynavoice - Dynavoice Dynamite 10

Det er altså nå jeg trenger argumenter for hvorfor jeg bør kjøpe disse evt. bør ligge unna. Etter hva jeg har lest så er det vel ingen grunn til å ikke velge forsterkeren, da dette ser ut til å være den klart beste i denne prisklassen. Når det kommer til høytalerne, noen erfaringer? Hvorfor/hvorfor ikke bør jeg velge de? Og i så fall, hvilke bør jeg gå for? Høytalerne har jeg funnet til 3500~ og jeg ønsker ikke å gi mere for høytalere (i første omgang). Forslag til kabler jeg bør velge for dette oppsettet mottas gladelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!

XTZ er ett merke som gir mye for pengene og den forsterkeren har vel fått mye skryt.
    Dynavoice er jo også ett merke som gir mye for pengene.
    Jeg er litt usikker på om den forsterkeren er stor nok for de høyttalerne men det er det sikkert noen her inne som kan fortelle deg.Sikkert noen som har begge deler og vet litt mer om hver enkelt av de.

Har selv hatt dynavoice høyttalere og var veldig fornøyd med de helt til oppgraderingsspøkelset kom på besøk...

Og med tanke på lydkort så spiller nok det en stor rolle på hvordan lyden blir har jeg skjønt ved og lese her inne,har ingen erfaring med akurat det selv.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Dynavoice høyttalerne du har sett deg ut, er lettdrevne bare på papiret. I virkeligheten trenger de en ganske kraftig forsterker for at de skal låte allright.

Du sier ikke hvor stort lytterom du har - men har du i tillegg et lite rom i størrelsesorden 20 kvm, burde du kanskje tenke mer i retning av av et par stativhøyttalere pluss en sub. Punch nok med en slik kombinasjon også - men lettere å få til å låte allright. Hvis du altså ikke har en ballsal til disposisjon.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Jeg har ikke funnet annet negativt enn at den kan oppleves litt "kjedelig" ut i lydbildet av noen, jeg regner med at jeg som amatør kommer til å merke lite til akkurat dette. Hvilke Dynavoice høytalere kjørte du med? Jeg gruer for det samme at man sikkert veldig lett blir "bitt av basillen", har en kamerat som starta i det små og endte opp med fullstendig Hegel-anlegg + høytalere til alt for mange kroner.

Om jeg ikke får pressa ut max av høytaleren er i og for seg ikke superviktig så lenge jeg sitter igjen med et stort smil når jeg ser film/hører musikk. Jeg er ganske sikker på at det kommer til å bli dette oppsettet til å starte med, men jeg lurte på om noen hadde noen skrekkhistorier eller lignende når det kom til akkurat disse modellene. Det jeg er aller mest usikker på er vel hva jeg trenger/skal ha av kabler, dette er noe jeg overhodet ikke har fått satt meg inn i enda. Må vel kanskje ta med et nytt lydkort til pcn i samme slenge også om det utgjør ekstremt mye på lydbildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    De Dynavoice høyttalerne du har sett deg ut, er lettdrevne bare på papiret. I virkeligheten trenger de en ganske kraftig forsterker for at de skal låte allright.

Du sier ikke hvor stort lytterom du har - men har du i tillegg et lite rom i størrelsesorden 20 kvm, burde du kanskje tenke mer i retning av av et par stativhøyttalere pluss en sub. Punch nok med en slik kombinasjon også - men lettere å få til å låte allright. Hvis du altså ikke har en ballsal til disposisjon.
    Jeg har nok ingen ballsal til disposisjon, dessverre. Det er stua i leiligheten min, stua er vel mellom 25-30m2 i rektangulær form (om det har noen betydning, regner med at det har det for de mer viderekomne).

Tror du også at forsterkeren her kommer til å bli en slags flaskehals? Jeg var på forhånd sikker av at forsterkeren kom til å bli overkill i forhold til høytalerne?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren har digitale innganger så hvis PC'en din har digital utgang så spiller lydkortet liten rolle siden det er DAC'en som er dårlig i PC'er.

Kanskje Dynamite 8 er bedre? 4x8" trykker fælt det også. Siden du skal ha de på PC/TV så regner jeg med at de skal stå på et soverom som trolig har begrenset størrelse og da kan 10'ern fort bli stor. Som Ulf-B sier så er kanskje stativhøyttalere og sub en enda bedre løsning. Du får en 10" XTZ sub og XTZ satelitter fra 3800kr og oppover.

EDIT: Du har i mellomtiden gitt litt mer info om rommet. Det er ikke så lite. Har hatt store høyttalere i mindre rom enn det.

Store basser drar veldig mye strøm og det blir fort tomt hvis du har tenkt å spille høyt, men det er ikke sikkert at det er aktuelt siden du har leilighet og trolig naboer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At vinduene til hele blokka klirrer gjør meg ingenting så lenge det er når jeg vil at de skal gjøre det. Det å få max ytelse ut av høytalerne var som sagt ikke et must så lenge jeg sitter igjen med et fornøyd smil når jeg moser f.eks Batman - The Dark Knight eller uansett form for musikk i godt selskap.

Men alle dere er enige om at forsterkeren blir for liten i forhold til høytalerne? Eller var det mest at høytalerne er for store for leiligheten min? Om forsterkeren skulle bli for liten, kan jeg ikke bare slenge på 2 sånne (tok det første jeg fant):

Proson - Proson SA-1200 (v.2) ?

Gjerne litt input på kabler også, for dette er noe jeg har 0 kunnskap om og jeg aner ikke hva jeg trenger. Jeg kunne jo selvsagt gått for 8" av samme modellen, grunnen til at jeg valgte 10" var rett og slett bare fordi det var 500kr forskjell.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •