Aktiv deling (duke 300B)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktiv deling (duke 300B)

Heisann!

Har fryktelig lyst og prøve "aktiv deling" på mine høytalere,(inConcert Duke) men er helt ukjent på området. Tenker på noen heftige ICE blokker til effekt, og muligens en Behringer DCX2496 Ultra-Drive Pro som pre.
    Bruker i dag en Ayon Spirit som låter nydelig, men ønsker litt mer galskap.
    Men! Hvordan stiller man inn lyden med slikt utstyr? Ser for meg at det blir mye "knoting", og litt fram og enda mer tilbake.

Er det noe mer en overnevnte komponenter jeg trenger ved et eventuelt forsøk?

Innspill mottaes med stor takk.

Fortsatt God Jul!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Er det snakk om ett enkelt 2-veis filter?
    Embla laget i sin tid ett filter for 2-veis deling, men også ett oppsett for 3 veis.
    Hvis du finner ett av dem på brukten så kan det være verdt å sjekke ut. Finnes vel også papirer som viser hvordan disse kan justeres ved å endre på verdier

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Heisann!
    Er det snakk om ett enkelt 2-veis filter?)
    Hadde 3-veis i tankene, men aner ikke helt hvorfor.
    Aner ikke hvilke type filter som finnes til en "rimelig" penge, siden jeg fikk dette innfallet/anfallet i dag tidlig.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Hadde 3-veis i tankene, men aner ikke helt hvorfor.
    Aner ikke hvilke type filter som finnes til en "rimelig" penge, siden jeg fikk dette innfallet/anfallet i dag tidlig.
    Ta en liten telefon til Stig Erik Tangen. For du må gjøre et par grep med høyttaleren din, da den er passivt delt idag.

Hadde jeg vært deg ville jeg lagt litt mere penger i et filter enn Behringer DCX2496. Det er et billig filter, så du mister endel dynamikk i det.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har fått med meg så må du ha ett sluttrinn per "vei" ved aktiv delig. 3-veis betyr dermed 6 sluttrinn. Husker det var snakk om dette med B&W Nautilus som er 4-veis med aktiv delig og som måtte ha 8 monoblokker eller 4 stereoforsterkere. Eller husker jeg feil?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Så vidt jeg har fått med meg så må du ha ett sluttrinn per "vei" ved aktiv delig. 3-veis betyr dermed 6 sluttrinn. Husker det var snakk om dette med B&W Nautilus som er 4-veis med aktiv delig og som måtte ha 8 monoblokker eller 4 stereoforsterkere. Eller husker jeg feil?
    Med aktiv deling må du ha ha en forsterker kanal til hver element ja. En meget billig å enkelt måte å løse dette på er å kjøpe en kraftig og bra Surround reciver som er noen år gamle på AVtorget. Så bruker man multi kanal ( 7.1 ) inn på signalet. Da har du 6 kanaler med effekt å bruke til høyttaleren, samt du har volum kontroll.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ta en liten telefon til Stig Erik Tangen. For du må gjøre et par grep med høyttaleren din, da den er passivt delt idag.

Hadde jeg vært deg ville jeg lagt litt mere penger i et filter enn Behringer DCX2496. Det er et billig filter, så du mister endel dynamikk i det.

Høytalerne har 6 høytalerterminaler, men bare 2 av de er i bruk i dag. Så akkurat den delen er en lett sak og ordne. Akkurat dette med filter er jeg som sagt helt noob på, men en telefon til konstruktøren er sikkert ikke så dumt!

Har du noe forslag til noen andre/bedre filter?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne har 6 høytalerterminaler, men bare 2 av de er i bruk i dag. Så akkurat den delen er en lett sak og ordne. Akkurat dette med filter er jeg som sagt helt noob på, men en telefon til konstruktøren er sikkert ikke så dumt!

Har du noe forslag til noen andre/bedre filter?
    Oki, så du har den passive utgaven.

Noen filter som er bra :
    DBX DRIVERACK 260
    DBX DRIVERACK PA
    DBX DRIVERACK PA+
    PEAVEY VSX 26

Fordelen med Behringer DCX2496 Ultra-Drive Pro er at den er billig og mye muligheter. Så det kan være et fint filter vis du vil teste litt på høyttaleren din. Ulempen med Behringer ar det gir ikke høy lydkvalitet og man mister dermed litt detaljer og dynamikk. Når det er sakt er det like fort å justere seg bort med et aktivt filert, så de svakhetene Behringer har ikke vil være merkbare.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den Behringer saken koster jo bare 3lapper, og det er jo ikke mye penger i dette "gamet". Det jeg er redd for er altfor mye justeringsmuligheter, og som du nevner, at jeg justerer meg bort.
    På en annen side, så er jeg fryktelig glad i dynamikk (er jo tross alt en gammel Klipsch mann:wink: ), så kan jo sikkert legge litt mer kr i det. Er jo sikkert hjelp å få!

Hva med effekt? Oberon?! Har ikke så mye kjennskap til ICE blokker, og dette navnet var det første som ramlet inn.

Edit: ser nå att de fleste (alle?) filterne kjører balanserte kontakter, er det noe de fleste ICE Moduler også gjør?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Med aktiv deling må du ha ha en forsterker kanal til hver element ja. En meget billig å enkelt måte å løse dette på er å kjøpe en kraftig og bra Surround reciver som er noen år gamle på AVtorget. Så bruker man multi kanal ( 7.1 ) inn på signalet. Da har du 6 kanaler med effekt å bruke til høyttaleren, samt du har volum kontroll.

Jahaa!!! At man kobler på "ekstern" effekt til reciver?! Det hørtes ut som en enkel løsning...:shock:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterkerne i billige surround receivere er vel ikke noe tess?
    Forforsterkerens kvalitet er viktigere enn effektforsterkerens.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jahaa!!! At man kobler på "ekstern" effekt til reciver?! Det hørtes ut som en enkel løsning...:shock:
    Evt. et flerkanals effekttrinn fra f.eks Emotiva eller Thule.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke ekstern effekt til reciveren,men bruker effekt delen i reciveren. Bruker delefiltre som pre-amp og reciveren som effekt del.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, begynner å skjønne litt mer nå.

Jeg kunne hvertfall tenkt meg og kjøre på med voldsom effekt på disse, da de "tåler" MYE. (f.eks 6x300-600watt)
    Tror det bor mye galskap i disse høytalerne som jeg enda ikke har hørt, og det testes ut i nærmeste fremtid.
    Det er bare veien dit jeg lurer på...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger stadig vekk noen NAD 218THX til salgs. Selv om de ikke er verdens mest high-end forsterkere så er det mye kraft og de ligger på rundt 5000kr/stk.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha DSP AZ1 vil kunne være en meget bra forsterker til ditt bruk. å bare bruke effekt delen på forsterkeren. Da har du 8 kanaler som leverer bra med effekt og samtidig er lydkvaliteten god, denne gir deg å mulighet for volum justering på forsterkeren via fjernkontroll.

Kjøper du deg da et Behringer DCX2496 Ultra-Drive Pro vil du ha forsterker og filter for under 8000,-

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gh, som du kjøpte høytalerene av (?), brukte Audiolense aktiv deling. Det skal sies at dette er en litt dyrere måte å dele aktivt på, men ikke ruinerende. Dette er trolig en av de beste løsningene i dag. Tenkte bare å tipse deg, så kan du lese litt selv:
    http://avforum.no/forum/dybdetester-...nse-3-2-a.html

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dårlig tips det der Bef! Hverfall ikke til den prisen. Er G-h sine jeg har kjøpt Sannax, og jeg har lest litt om dette Audiolense, men får "angst" hver gang data er inni "bildet.
    Kanskje jeg skal få lånt meg et beist av en transistor først, og høre hva som skjer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •