Uønsket resonans

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uønsket resonans

Når jeg spiller enkelte sanger så kjenner jeg at enkelte toner fra bassen dominerer skikkelig i rommet. Den sangen jeg merker det mest på er Danko Jones - Forest for the trees. Jeg har en Denon AVR reciever (husker ikke modellen) og patos 510mk2 fronter.

Lyden virker som om den kommer av resonans i panel veggene. Har prøvd å flytte ut høytalerene fra veggene, da ble lyden nærmest borte, men jeg kan ikke ha høytalerene så langt ute fra veggen fordi de da ligger i veien for lerretet. Ville bare vite om det er noe jeg kan bruke for å prøve å dempe denne resonansen. Bruker spikes, men rett ned i tregulv så de "planter" seg ganske godt fast.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk ut denne tråden..

http://avforum.no/forum/generelt-aud...rde-kjope.html

Om ikke det hjelper så får du ta spikerpistolen å feste veggen litt bedre :P

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JonAnde
    Når jeg spiller enkelte sanger så kjenner jeg at enkelte toner fra bassen dominerer skikkelig i rommet. Den sangen jeg merker det mest på er Danko Jones - Forest for the trees. Jeg har en Denon AVR reciever (husker ikke modellen) og patos 510mk2 fronter.

Lyden virker som om den kommer av resonans i panel veggene. Har prøvd å flytte ut høytalerene fra veggene, da ble lyden nærmest borte, men jeg kan ikke ha høytalerene så langt ute fra veggen fordi de da ligger i veien for lerretet. Ville bare vite om det er noe jeg kan bruke for å prøve å dempe denne resonansen. Bruker spikes, men rett ned i tregulv så de "planter" seg ganske godt fast.
    Sannsynligvis sliter du med stående bølger i rommet, dvs at rommet ved visse frekvenser "spiller med".
    Nær sagt alle rom har en (eller flere) egenfrekvens(er), som i sin tur forsterker tilsvarende (bass)-frekvens, fra høyttalerne.
    Problemet er særlig følbart i bassområdet, og er ikke alltid like enkelt å hanskes med.
    Du har imidlertid "vært innom" en løsning, ved at du har flyttet på høyttalerne med et bedre resultat til følge.
    Dette er faktisk den enkleste løsningen, men ofte kolliderer slike tiltak med andre nødvendigheter.
    Skal du virkelig komme til bunns i problemet, kan det av og til kreve relativt drastiske tiltak: "Snu" rommet, mht plassering av høyttalere / sitteposisjon.
    Flytting av sitteposisjon i forhold til høyttalere.
    Kjøp en sub eller to, og eksperimenter med fase / delefrekvens.
    Bygge / kjøpe en Helmholtzresonator som "spiser" bass i det aktuelle området, men som pga størrelsen, antakelig også vil "spise opp" øvrighetas tålmodighet mtp hva man kan / må drasse inn i stua.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •