Trenger gode råd ang. oppbygging av stereo/ kino.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger gode råd ang. oppbygging av stereo/ kino.

Jeg holder på med innhandling av komponenter til et greit stereo/hjemmekinoanlegg.
    Har kjøpt Emotiva xpa-5,Swans Diva 6.2, 5.2C og 5.2R.
    Hvis jeg kjøper D/A-converter, trenger jeg da en egen dedikert cd-spiller for å få golyd i stereo, eller holder det med en god blu-ray spiller? Kan Hegel sin DAC være verdt doble prisen av f.eks. Abrahamsen sin DAC?
    Skal også ha en sub eller to senere, vil det være noe vits i å kjøpe antimode 8033 for å tune inn sub? eller tar av-prosessoren med romkorreksjon seg av denne oppgaven bra nok?
    Har tenkt å kjøpe Emotiva sin UMC-1 prosessor når den dukker opp, er der andre gode alternativer som ikke tømmer kontoen for mye?
    Tar også gjerne imot anbefalinger på bra blu-ray spiller

Arne

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av det du spør om som jeg ikke har noe greie på - men BluRay-spiller pluss en grei DAC erstatter lett en dedikert CDspiller. Det gjør det i hvert fall hos eldstemann, som bare bruker PC pluss BluRay-spiller som kilde - i kombinasjon med en Benchmark DAC. Helt problemfritt. Han solgte unna CDspilleren sin for et års tid siden.

Hvorvidt Hegels DAC er verdt pengene sine, skal ikke jeg ha sterke meninger om. Det spørs hva man liker og hva som passer sammen med det utstyret man ellers har. Har du mulighet til å prøve før du kjøper, bør du absolutt benytte sjansen. DACer i den prisklassen vi snakker om her, begynner å bli veldig bra - mye å velge mellom og til enhver smak.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Mye av det du spør om som jeg ikke har noe greie på - men BluRay-spiller pluss en grei DAC erstatter lett en dedikert CDspiller. Det gjør det i hvert fall hos eldstemann, som bare bruker PC pluss BluRay-spiller som kilde - i kombinasjon med en Benchmark DAC. Helt problemfritt. Han solgte unna CDspilleren sin for et års tid siden.

Hvorvidt Hegels DAC er verdt pengene sine, skal ikke jeg ha sterke meninger om. Det spørs hva man liker og hva som passer sammen med det utstyret man ellers har. Har du mulighet til å prøve før du kjøper, bør du absolutt benytte sjansen. DACer i den prisklassen vi snakker om her, begynner å bli veldig bra - mye å velge mellom og til enhver smak.
    Hvordan er Camebridge sin DAC, den er rimelig og har fått mye skryt. Men hvordan stiller den seg i forhold til de dyrere alternativene du nevner?
    Er det slik at du får det du betaler for her også?
    Vurderer å ta den løsningen selv (i første omgang med DVD'n).

Arne,
    Det ser ut som du er på rett vei :smile: AV prosessor med romkorreksjon bør ta seg av basstuningen. Kjenner ikke det produktet du nevner.
    Men du har da så langt kjøpt fine produkter, skulle gjerne hatt den Emotiva'n du har :smile:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha 2 sub'er så er nok SVS AS-EQ1 å anbefale siden den kalibrerer 2 sub'er uavhengig av hverandre. Anti Mode'en tar så vidt jeg har fått med meg bare én sub, men korrigér meg gjerne hvis jeg tar feil.

Med hensyn til pre/pro så koster disse ny fra ca 18.000kr og oppover så noe rimelig alternativ til Emotiva'en som har vært lovet ferdig i snart en mannsalder finnes vel bare på brukten.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Hvordan er Camebridge sin DAC, den er rimelig og har fått mye skryt. Men hvordan stiller den seg i forhold til de dyrere alternativene du nevner?
    Er det slik at du får det du betaler for her også?
    Vurderer å ta den løsningen selv (i første omgang med DVD'n).
    Cambridge DAC'en - DacMagic, altså - hadde jeg her hjemme en drøy måned. Absolutt verdt pengene - vanskelig å si noe annet. Men igjen: DACer blir ofte et spørsmål om smak og behag. Det endte med at jeg solgte Cambridge DACen og kjøpte meg en Benchmark nr. 3. Litt p.g.a. at jeg ikke syntes Cambridge-lyden var 100% etter min smak - i overkant ullen i klangen til å passe helt inn i mitt oppsett - men også fordi jeg fikk et uforutsett behov for en DAC med hodetelefonutgang, noe Cambridge DACen ikke har.

Det blir ofte et spørsmål om små nyanser - det er ikke slik at enhver DAC passer overalt. Derfor synes jeg det blir vanskelig å være veldig bastant når det gjelder DAC. En DAC som passer hos meg, passer ikke nødvendigvis hos deg. Og omvendt. Min anbefaling går på å prøve før man kjøper - så sant det er mulig. Kjøper man brukt, er risikoen mindre. Da kan man selge videre uten noe særlig tap.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •