Design av kino i kjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Design av kino i kjeller

Hei,

Jeg har akkurat begynt å rive boder i kjelleren for å bygge en kombinert kjellerstue med kino formet som en L.
    tv-stue delen blir i den korte lengden og der er det bæring, så en drager er satt inn.

Problemet mitt er at det blir veldig smalt. Dvs hvis jeg lar veggen følge drageren får jeg kun 2.80m bredde på tv stuen. Skulle ønske jeg ihvertfall fikk 3m.
    Skal jeg oppnå dette vil jeg få en "utstikker på ca 20cm pga bæringen til drageren. For meg ikke et stort problem, men er jo redd dette skal ha en invirkning på lyden ( akustikk og alt mulig annet).

Noen som vet om dette vil skape et "lyd" problem ? Hvilken løsning burde jeg gå for ?

Legger ved et bilde så dere lettere forstår hva jeg mener

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump!

Ingen som har tips ?

Har jeg forklart meg uforstående kanskje ?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hvor du vil hen. Er det den spissen som stikker ut der som du er redd for at skal skape problemer for lyden?

Tror ikke du skal bekymre deg så veldig for de akustiske effektene av en planke som stikker ut 20cm. Du kan jo kle den med noe akustisk stoff evt. Hvor bred er den planken da? eller er det en hel vegg liksom? Uansett så går nok det fint.
    --
    Thorbjørn

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å gi deg mye bra tips med at man bare vet 2mål hos deg. Du oppgir bredden du vil få og hvor mye evt. veggen vil stikke ut...

Hva blir lengden fra "front" veggen til "bak" veggen i lyd og bilde kroken din. For det som slår meg først er lytte avstand kontra bredden på på rommet. Du vil ikke få noe godt lyd bilde ved å sitte for langt unna anlegget. Laget en kjapp skisse over mere geometrisk riktig oppsett, lilla linje.

Design av kino i kjeller-20-12-jpg

Når det gjeller problemer med at veggen stikker litt ut, vil de være meget lette å gjøre noe med vis det skulle oppstå, ved hjelp av akustikk plater.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Litt vanskelig å gi deg mye bra tips med at man bare vet 2mål hos deg. Du oppgir bredden du vil få og hvor mye evt. veggen vil stikke ut...

Hva blir lengden fra "front" veggen til "bak" veggen i lyd og bilde kroken din.
    Målene på Kino kroken blir 300x530cm. Sofaen blir ca 60cm fra bakvegg og sweetspot (der hode mitt blir i sofaen) blir ca 1 meter fra bakvegg.
    Den lille utstikkeren som bekymrer med vil da stikke 20cm ut ca 2 meter fra frontveggen ( dvs midt imellom sweetspot og frontvegg).
    Planen er 7.1 oppsett så litt ut fra veggen må jeg, pluss at jeg har en teit stor SVS som jeg hadde tenkt å gjemme bak sofaen

Så jeg tipper det blir ca 4 meter +/- fra frontene til sweetspot. Blir dette helt feil ? Har svært lite kunnskaper om plasseringer og akustikk, så trenger alle tips jeg kan få. Viktig at jeg gjør dette riktig når jeg først river hele kjelleren for å legge alt av kabler o.l i veggene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •