Akustikk, bass, naboer mm.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikk, bass, naboer mm.

Hei!

Først og fremst, håper dere tar dere tid til å lese gjennom posten, og kommer med innspill. Om dette ikke er postet i riktig kategori, ber jeg morderator flytte tråden hvor den hører hjemme.

Jeg kjøpte nylig en ny stereoforterker (Abrahamsen V2.0) da jeg ikke var fornøyd med lyden fra surround-recieveren min (HK AVR 5500). Et ganske stort steg i riktig retning hva angår lydkvalitet. Høyttalerene jeg bruker er gode gamle Infinity Alpha 4.

Med den nye godbiten i hus kom et nytt problem jeg ikke forutså, nemlig at denne forsterkeren henter langt mer ut av høyttalerene enn recieveren. Spesielt tenker jeg på dypbassen, som er blitt mye mer fremtredende - på godt og vondt.

Jeg bor nemlig i en liten betongblokk som ble ferdigstillt i 2006. Under meg er det fellesbod, så der sjenerer jeg ingen. Derimot merket jeg at naboen vegg i vegg begynte å "svare" når jeg spilte musikk selv på moderat volum. Jeg hører også godt bassen fra anlegget mitt i andre deler av leiligheten med dørene lukket. Dette har ikke vært et problem tidligere.

Så til den konkrete saken. Det første jeg skal å gjøre (etter å ha trålet forumene) er å sette opp steiner under høyttalerene med et mykt materiale ned mot parketten, og videre bruke spikes fra høyttalere ned på steinene. Slik jeg har forstått det, skal dette hindre bassen i å forplante seg i gulvet/veggene.

Det jeg derimot lurer litt på er å bygge akustikkplater av rockwool, og plassere disse bak høyttalerene mot murveggen. Dersom jeg lar de stå noen cm ut fra bakveggen, og kler de i et pustende stoff med samme farge som veggen (og kanskje noen IKEA LEDs for stemningslys,) kan jeg komme fra det noenlunde akseptabelt designmessig. Er viktig for meg at stuen er mest mulig ryddig, derfor er bassfeller og akustikkplater over alt helt uaktuellt.

Er det noen som har erfaring med å montere rockwool plater, eller andre tiltak, bak høyttalere for å blidgjøre naboene?

Takk for svar!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å plassere slike akustikk-plater (selvlagde eller kjøpte) mellom høyttalerene og veggen vil nok dessverre fungere minimalt som lydisolasjon mot naboen.

Det eneste som virkelig monner når det gjelder bass-gjennomgang er å "frikoble" rommet ditt mot resten av bygningen på en eller annen måte. Det er dessverre ingen lettvint måte å gjøre dette på.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=RuneW]Det er dessverre ingen lettvint måte å gjøre dette på./QUOTE]

Beklager OT, men måtte le litt av denne Rune

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er dessverre ingen lettvint måte å gjøre dette på.
    Beklager OT, men måtte le litt av denne Rune
    Hehe - det finnes muligens mer lettvinte måter å gjøre det på enn måten visse personer gjør det på ja... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde håpet å slippe å ta på meg snekkerbuksen! 8)

Jeg ser helt klart at betongblokk ikke er det optimale hvis man liker å nye musikk eller film hvor man føler dynamikken på kroppen. Det er visse fordeler med å bo i leilighet (ingen hagearbeid), og visse fordeler med å bo i enebolig (ingen naboer..)

Nå føler jeg selv at jeg har tilpasset meg, og unngår å spille alt for høyt. Men liker ikke tanken på at naboen merker hver gang jeg nyter musikk.

Konkusjonen er at man aldri vil kunne lydisolere en blokkleilighet med mindre man legger ned et solid stykke arbeid, og med en solid finansiering, men jeg antar steinblokkene vil være et steg i riktig retning?

Har forøvrig sent en forespørsel på granittplater fra nordstein.no. Alternativt vurderer jeg å snike meg ut på nattestid og knabbe et par betongklosser fra en anleggsplass

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha droppet hele stein/spikes-opplegget.

Under høyttalerene skal du ha Auralex Gramma. Det er spesialbygde platformer for å mekanisk frikoble en høyttaler fra underlaget. Ble først designet for PA-utstyr, men fant raskt sin vei til hjemmekino-markedet. Jeg brukte en slik under min Velodyne DD-18, og man merker store forandringer i vibrasjonene i gulvet. Har også brukt dem under gulvhøyttalere, men man skal være litt obs om man har unger - høyttalerene blir ikke like stabile lenger.

Det er riktig at Rockwool hjelper svært lite mot den dypeste bassen, men all isolasjon vil gi en form for demping av lyden. Det vil sannsynligvis også gi deg bedre lyd om ikke rommet er veldig dempet fra før.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at plattformene fra Auralex Gramma koster noen kroner, men er også sikkert god løsning.
    Har brukt myk avkobling og steinplate på mine fronter og sub. Merker stor bedring i bassresonansene med dette. Se link.

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post889254

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •