HJELP! Samme lyd i alle høyttalerene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP! Samme lyd i alle høyttalerene

Jeg har en onkyo tx-sr607 forsterker, og når jeg ser på film med 5.1 lydspor

hører man f.eks prating i bakhøyttalerene, jeg trodde det var kun senter (og

fronter?) som skulle ta seg av prating? Men når jeg stiller inn på en innstilling

hvor det ikke er prating i bakhøyttalerene, så er det prating i senter og begge

frontene, det høres nesten ut som frontene gjengir lyden som kommer fra

senteren. Vet noen hva jeg skal stille på? Og er det mulig å få ut litt bass selv

om jeg ikke har en sub?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig kan du høre prating i andre høyttalere enn senteren, det avhenger av hvordan lydsporene er mikset. Hver kanal er et lydspor, ikke reservert for prating osv. Derfor kan der på visse filmer være kolossal mye trøkk, med musikk, i senteren, i andre filmer skjer der nesten ingening bortsett fra "prating".
    Med en dvd test plate kan du kjøre et "sweep" hvor lyden flytter seg fra senter, til venstre front, venstre bak osv., med forskjellige lydmoduser, da vet du at alt er som det skal være. AV Shop selger en fra DVE, har du ikke den er det en god investering.
    Angående forskjellige lydmoduser på din receiver må andre svare på hva der skjer, jeg har ikke hjemmekino mer....
    Bass får du vel ved å sette dine fronter som "full range" i høyttaler menyen i receiveren, og huke av for "No Subwoofer", se manualen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er ikke feil hvis f.eks en fyr prater foran i bildet, og praten kommer ut både i senteren OG frontene?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjørt autokalibrering?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett på Direct mode eller Pure Audio, er redd du kansje har på PLZ sensation eller All channel mono.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hadebra11
    Så det er ikke feil hvis f.eks en fyr prater foran i bildet, og praten kommer ut både i senteren OG frontene?
    Nei, det avhenger egentlig av miksingen av lydsporet. Ved å spille forskjellige film vil du høre forskjeller i miksingen, der er ikke noen resept på hvordan lyden på en film skal være.
    Men se på Truls og Gurba sine hints også, og da er det alltid en god ide å lese manualen til receiveren et par ganger så du får litt ide om hva produktet kan gjøre.
    Få deg en test dvd, det er en god investering.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av hadebra11
    Jeg har en onkyo tx-sr607 forsterker, og når jeg ser på film med 5.1 lydspor

hører man f.eks prating i bakhøyttalerene, jeg trodde det var kun senter (og

fronter?) som skulle ta seg av prating? Men når jeg stiller inn på en innstilling

hvor det ikke er prating i bakhøyttalerene, så er det prating i senter og begge

frontene, det høres nesten ut som frontene gjengir lyden som kommer fra

senteren. Vet noen hva jeg skal stille på? Og er det mulig å få ut litt bass selv

om jeg ikke har en sub?
    Regner med at du har koblet alle høyttalerne riktig....
    Når du stiller inn på en instilling sier du....????
    Når man spiller av en DVD/BluRay så vil surroundreceiveren din dekode lyden AUTOMATISK....du skal ikke stille på noe som helst...bortsett fra når du ser på vanlig TV...da kan du forsøke deg fram på innstillnger for lyden...
    Og bassen er avhengig av hvor store (bass)høyttalere du har....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •