Sliter med å få oppsettet til å låte bra

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter med å få oppsettet til å låte bra

Hei kjære entusiaster!

Jeg har slitt nå i en lang stund med å få ting til å låte bra i stuen min.
    Mitt nåværende oppsett er følgende:

Mentor 6
    Nad m55 dvd spiller
    Nad c272 effekt
    Nad c165 forforsterker

Men sliter med for mye bass til tider, toppen og midt låter egentlig ganske okey, men det er partier hvor bassen går over til en "oooom" lyd. Høytalerne står på spikes nå, og har også prøvd med ulik avstand fra bakvegg uten særlig hell, det er også ganske begrenset på hvor mye jeg kan flytte dem (se vedlagt tegning).

Og tok idag med meg Lyngdorf integrert sdai 2175 for å prøve noe annet, men ble ganske skuffet, bassproblemet vedvarte, og jeg syntes egentlig det hele låt ganske kjedelig.

er hegel ett bedre alternativ? andre som matcher bedre?
    eller er den dvd spilleren en oppskrytt-dyr-dårlig-låtende sak?

Er det noen som har tips om noe jeg burde prøve, andre løsninger hva angår forsterkeriet? evt plassering?

Mottas med stor takk

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste her er ett, eller kombinasjoner av flere;

a) bassfeller
    b) romkorreksjon
    c) mindre høyttalere

Å velge annen forsterker uten romkorreksjon vil ikke løse problemet ditt.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan fort virke som høytalerene dine er for store for stuen din. hadde selv før 803S i for lite rom, og sleit med for mye og romlete bass. som tiger sier, om du bruker lyngdorf forsterker, eller nad, så har det ingenting å si for bass problemet ditt. jeg løste problemet med å selge høytalerene, og kjøpe stativhøytalere, sammen med sub.
    den nad spilleren har fått mye skryt, og er ihvertfall ikke årsaken til problemet.

som tiger er inne på, beste løsningen på problemet ditt er å gå for mindre gulvstående høytalere, eller stativ+ sub.
    du kan også bruke tid på å prøve å finne gode bass feller og slikt, men jeg ivhertfall syntes det er krevende, og ikke sikkert at du greier å få mye bedre resultat allikavell

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å snu rommet? Billig oppgradering hvis det funker

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje trappa fungerer som en bassreflekskasse. Hvis du gidder så kan du prøve å flytte høyttalerne til andre enden av rommet. Ikke nødvendigvis permanent, men for å se hva det gjør med lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store høyttalere i lite rom er dårlig match. Slet også veldig med bassen i mitt film/lydrom (ca. 16 kvm). Kjøpte større og større høyttalere uten at det hjalp. Så gikk jeg andre veien og det hjalp mye mer. Så nå har jeg mye finere og mer bass med 5" basser og en 10" sub enn med 2x15" og 2,12" i front + sub.
    Så mindre høyttalere og romkorreksjon ville jeg prøvd.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Store høyttalere i lite rom er dårlig match. Slet også veldig med bassen i mitt film/lydrom (ca. 16 kvm). Kjøpte større og større høyttalere uten at det hjalp. Så gikk jeg andre veien og det hjalp mye mer. Så nå har jeg mye finere og mer bass med 5" basser og en 10" sub enn med 2x15" og 2,12" i front + sub.
    Så mindre høyttalere og romkorreksjon ville jeg prøvd.
    Samme som jeg, byttet fra ene store høyttaler til den andre, byttet til stativhøyttalere og fikk bedre lyd med mer bass :-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i grunnen merkelig. Man sliter med romproblemer og lurer på om kan skal skifte elektronikk......

Du bør hovedsakelig gjøre noe med akustikken dersom du skal få bassen til å sitte. Bassfeller og absorbenter. Kan hende du trenger lydkorreksjon i tillegg, men ville ha begynt med akustiske tiltak som tar ting med roten.
    I tillegg bør du skifte fra spikes til gummiføtter. Det gir riktig avkobling til gulvet.
    AudioTech

Absorbenter er ganske enkle å lage og plasseres i førsterefleksjonen:
    DIY absorbenter
    I ditt tilfellet bør du bruke 10 cm rockwool akustikkplater.

Bassfeller er litt vanskeligere å lage. Det finnes to typer (begge plasseres i hjørnene i rommet):
    1. Bredbånds bassfeller som demper i hele frekvensområdet, men de virker ikke enn til noe særlig lengre ned enn til ca. 80-60Hz. Disse er meget bra:
    GIK Tri Trap 87 00 each sold 2 per box 174 00 Exc VAT 200 10 Inc VAT
    GIK Monster Bass Trap 82 00 each sold 1 per box 82 00 Exc VAT 94 30 Inc VAT
    2. Helmholtz resonatorer. De kan ta den dypeste bassen og er veldig effektive, men de virker kun i et smalt området. De koster også ganske mye (5000 kr).
    Siden man nesten alltid har bassproblemer i et større frekvensområdet, så anbefales det som regel å begynne med bredbånds bassfeller. Det finnes mye dårlig å få kjøpt på markedet med skryt av usanne tall, men de jeg linket til er meget bra og også nesten prismessig uslåelig.

Andre løsninger er f.eks å bruke en Behringer equalizer mellom kilde og forsterker, men det er alltid best å begynne og ta problemet med roten. De litt dyrere surround receiverne har begynt å få manuelle equalizere, men de har ikke like mange justeringmuligheter som en god Behringer.

Eller du kan kjøpe deg noen stativhøyttalere sammen med subwoofere som har innebygget romkorreksjon.
    The choice is yours.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter man inntil bakvegg vil det ofte føre til overdreven bass, tiger har forslått gode løsninger om du ikke kan endre hvordan anlegget ditt spiller.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Sitter man inntil bakvegg vil det ofte føre til overdreven bass, tiger har forslått gode løsninger om du ikke kan endre hvordan anlegget ditt spiller.
    Helt klart. Å sitte inntil bakveggen er fy, fy. Kommer du ikke i mål med plassering eller er låst til å sitte inntil bakveggen, bør du se på de andre forslagene.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har høyttalerne bassport? I så fall kan du putte noen par gamle sokker inni den og bassen vil bli helt annerledes.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antimode som selges her på avshop kan være verdt et forsøk, og koster ikke allverden.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjena!

takk for mange gode forslag

Har hentet hjem mentor 5, å noe av bass problemene ble løst, men syntes de ble kanskje litt i minste laget igjen i mellomtonen.

Skal prøve å sette tilbake mentor 6 idag, å snu stuen som noen foreslo for å se hva som skjer da. Ellers så har jeg også prøvd b&w 805s, å de låt kanonbra men litt tynn bass, så kanskje det også er en løsning å prøve de med en god sub.

Takk igjen folkens!

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pdkorva
    Tjena!

takk for mange gode forslag

Har hentet hjem mentor 5, å noe av bass problemene ble løst, men syntes de ble kanskje litt i minste laget igjen i mellomtonen.

Skal prøve å sette tilbake mentor 6 idag, å snu stuen som noen foreslo for å se hva som skjer da. Ellers så har jeg også prøvd b&w 805s, å de låt kanonbra men litt tynn bass, så kanskje det også er en løsning å prøve de med en god sub.

Takk igjen folkens!
    hehe akkurat disse høytalerene jeg har endt opp med. de låter som du sier kanonbra og klart du kan ikke forvente kjellerdyp bass ut av noen stativhøytalere, selv om jeg ble mektig imponert over bassen i disse små tassene, så er det jo ingen dyp bass, men det problemet fikset jeg greit med å kjøpe velodyne DD12 er nå svært fornøyd med den kombinasjonen

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller kan være ett godt tweak.
    Men, blir fort kostbart hvis du skal kjøpe ferdig eller tidkrevende hvis du skal gjøre det selv.
    Ett tips er å rulle ihop noen dyner og spikre eller skru fast. Så får du i det minste prøvd det ut, og evt vurdert om det er noe du kunne tenke deg å gjøre. Hvis ikke det hjelper må muligens andre ht'er vurderes.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller er særdeles lite praktisk hvis man skal ha så mange / store at det skal ha god effekt - ville ikke engang vurdert dette før jeg hadde prøvd eq eller noe ala antimode som også tar høyde for timing/decay.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Bassfeller er særdeles lite praktisk hvis man skal ha så mange / store at det skal ha god effekt - ville ikke engang vurdert dette før jeg hadde prøvd eq eller noe ala antimode som også tar høyde for timing/decay.
    Kommer helt an på hvor stort rommet og problemet er.
    Personlig er jeg ikke tilhenger av romkorreksjon fordi:
    -det er kostbart å få til noe som passer mine specs.
    -Jeg ville kun brukt det som en siste utvei.
    -Ett eller annet med en kombinasjon "korreksjon" og "audiofili" som skurrer i mine ører.

Er vel bare litt gammeldags

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kommer helt an på hvor stort rommet og problemet er.
    Personlig er jeg ikke tilhenger av romkorreksjon fordi:
    -det er kostbart å få til noe som passer mine specs.
    -Jeg ville kun brukt det som en siste utvei.
    -Ett eller annet med en kombinasjon "korreksjon" og "audiofili" som skurrer i mine ører.

Er vel bare litt gammeldags
    Ja, her var det maksimalt et brukbart argument, uten at jeg kjenner dine specs. Antimode koster 1990kr og kan håndtere to subber.
    --
    Thorbjørn

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja, her var det maksimalt et brukbart argument, uten at jeg kjenner dine specs. Antimode koster 1990kr og kan håndtere to subber.
    Antimode kan ikke justere for to separate subber. Den justerer kun for subwoofersystemet som helhet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Bassfeller kan være ett godt tweak.
    Men, blir fort kostbart hvis du skal kjøpe ferdig eller tidkrevende hvis du skal gjøre det selv.
    Ett tips er å rulle ihop noen dyner og spikre eller skru fast. Så får du i det minste prøvd det ut, og evt vurdert om det er noe du kunne tenke deg å gjøre. Hvis ikke det hjelper må muligens andre ht'er vurderes.
    Dyner vil ikke gjøre noe særlig i bassen. Muligens ingenting faktisk. Demper neppe 100% i mellomtonen heller.

Ferdige bassfeller koster en del, men det er ikke så vanskelig å lage noe selv som fungerer brukbart. Det vil hjelpe mye å bruke en del rockwool plater på 10 cm i førsterefleksjonene og i hjørnene. Enda tykkere i hjørnene vil være fordelaktig.

Men nå har jeg inntrykk av trådstarter ikke ønsker å gå den veien. Da er min anbefaling stativhøyttalere sammen med subwoofere. Suben(e) bør ha DSP/romkorreksjon. Dali Mentor 2 sammen med en eller to av disse kanskje:
    XTZ 99 W12 DSP 12" | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •