På tide at Bose får litt skryt !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 167
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

På tide at Bose får litt skryt !

Hei alle,

Jeg tipper at denne posten vil irritere enkelte, mens andre vil nærmest i medlidenhet tenke stakkars fyr... :-D

Spiller ingen rolle!

Jeg er en av få som faktisk vil gå åpent ut og si jeg er storfornøyd med BOSE!

La meg først som sist si at jeg både skjønner og innser at bose sine anlegg ikke er high-end hva lyd angår, og jeg skal ikke forsøke meg på å gradere de heller.

At mange synes de er overpriset kan jeg også forstå.

Jeg for min del mener at når man kjøper et anlegg, så kjøper man faktisk mer enn bare lyd. Man kjøper utseendet, funksjonaliteten og brukervennligheten, man kjøper kundesupport og ikke minst kjøper man, hvertfall i mitt tilfelle, en løsning som gjør hverdagen enklere!

La meg først snakke om min siste invistering, Lifestyle V30.

Oppkoblingen og oppsettet gikk som en drøm. Ikke behov for å kjøpe masse dill, koblinger, kabler og andre skjulte kostnader som jeg mistenker ikke altid kommer frem når pris diskuteres her på forumet.
    Det eneste som irriterte meg var at jeg ikke fikk bose-fjernkontrollen til å styre min Dreambox parabolmottaker.
    Dermed kontaktet jeg bose-norge via mail. Jeg tør påstå at de satt verdensrekord i brukerstøtte!!
    Jeg sendte de mail forrige torsdag for fikk svar i løpet av timer. Jøss tenkte jeg, dette gikk fort! De sa de skulle sende meg oppdateringer, så kunne jeg prøve det.
    Ja ja, tenkte jeg, de kommer vel en gang på nyåret i beste fall...
    Glem det! Lørdag lå de i postkassa mi, to dager etter jeg kontaktet dem.
    Oppdateringen gikk som bare det, og nå fungerer fjernkontrollen til alle mine ting!
    Helt genialt, og uten at jeg måtte ut med 3000 for en universalfjernkontroll i tillegg.
    Til mitt bruk, synes jeg lyden er mer enn god nok, og er storfornøyd! Det ser bra ut, det er enkelt å bruke, jeg har en fjernkontroll på bordet og fruen digger også anlegget!
    Takk til bose for formidalbel oppfølging!

Jeg er også flyger på fritiden min, og benytter bose sitt headset for flygere. Det er kanskje ikke mange her som kjenner til det, men det heter Aviation X, og er noise canceling og noe av det mest behaglige man kan ha på seg. Merker ikke at det er på hodet etter timesvis, lyden er utmerket, og støyreduksjonen fantastisk. Det er et av de dyreste headsetene som finnes for flygere, men verdt hver en krone. At det har kommet på topp i testene 8 år på rad er heller ikke tilfeldig.

Til sist kan jeg nevne at jeg også har et slikt vanlig headset, noise-canceling som jeg bruker når jeg er på reise for å se på in-flight entertainment eller høre på musikk.
    Jeg synes lyden her også er bra.
    Det beste med dette er støyreduksjonen og komforten.
    Sist jeg brukte det var på en tur til usa, og jeg hadde det på meg omtrent 8 timer i strekk. Det plaget meg ikke i det hele tatt, og det var herlig å stenge ute flystøy og annet leven, og kunne slappe skikkelig av. Anbefales til alle som reiser endel!

Jeg forstår at hardbarka hifi karer ikke sjopper bose. Jeg vil dog si at jeg tror det er mange "normale" folk her på forumet, som er ute etter råd.
    Det er ikke alltid riktig å slakte et produkt fullstendig selv om det ikke passer til ens egne forventinger og krav. (Ja jeg føler ofte at det skjer med bose her)

Mange ønsker seg kanskje et anlegg som er diskret å se på, og som spiller helt greit. For meg er det viktig at ikke det blir så komplisert at det kun er en person i huset som kan bruke det skikkelig.
    Mange er også villig til å betale for dette også. Jeg er dog redd for at mange blir ledet til å kjøpe større, tyngere anlegg som plutselig overtar stua, og som før de vet ord av det koster bose og vel så det, når de plutselig finner ut at de må ha slike kabler og sånne filtre. At de bruker halve fritiden på å desperat forsøke å få det til å fungere mens fruen kjefter og smeller har også sin pris.

Det kan godt være at de får et mye bedre anlegg rent ytelsesmessig, men
    jeg er jaggu ikke sikker på om de ville være like fornøyd som jeg er.

Jeg ønsker ikke å dra i gang en helsikkens diskusjon om hva som ikke spilles mellom 80-120 Hz, og hvor dårlig dekoding av surround bose har osv.
    Jeg vet ikke noe om dette, jeg vet bare at det står 5.1 i bosevinduet når jeg ser film, og jeg har faktisk snudd meg etter lyden, så surround er der, selv om jeg ikke har trykka på en dritt. Plug and Play kalles det!

Da har jeg hvertfall tilført litt nyanse til bildet som ofte tegnes av bose. Det er ikke så svart/hvitt som enkelte skal ha det til, og det finnes sikkert flere som meg som er fornøyd. Kall oss gjerne dumme, men vi er dumme og lykkelige.

mvh, og God Jul!

Kevin

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er jo at man er fornøyd med det man kjøper. Er mange store fine hjemmekinoer her i Bose prisklassen. Men også mange langt over så har jo ikke bare med hva man putter i det i cash.

Jeg synes kanskje problemet til Bose lifestyle systemene er at de alle er litt gameldagse nå, mulig jeg tar feil men får man feks bluray. Mange andre aktører har jo designsystem som ser 100 ganger penere ut og har alt av finesser til 10 % av prisen.

Har foresten Bose i Mercedes S klassen min og det er noe herk. De bruker fiberoptikk via Can bus for lyd og det blir liksom aldri bra. Helt ok på dunk dunk musikk og radio men er jo fullstendig propriietert.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fornøyd med mine aktive BOSE Acoustimass 5 Red Line som jeg har hatt i 12-15 år. De har blitt degradert til surroundhøyttalere nå, men har gitt meg mange timer med musikk- og filmglede.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er forskjeller rundt om i landet, men i krsand og i min omgangskrets har Bose en, synes jeg, ufortjent høy status. Det får skryt for lydkvalitet og -trykk, noe jeg ikke forstår i det hele tatt, ikke minst når en sammenligner pris også.

Godt å høre at Bose har bra support og er brukervennlig i alle fall.

MEN, i og med trådstarter er flyger, det er noe jeg har lurt en stund på; PA-systemet i rutefly i Norge. Gå i båden for noe søppel, er det utelukkende fordi man gir f og installerer det rimeligste?

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bose lager nydelige designsystemer som ikke skjemmer ut stuen. Har man lyst og råd er det bare å klemme til.

Selv passer jeg også mer og mer inn i denne målgruppen som ikke ønsker store høyttalere og eget av-rack i hjemmet før jeg eventuelt får eget av-rom. Derfor har jeg nå Canton DM 2 til vurdering og det imponerer meg og venner (små systemer som får det til å riste i vegger imponerer alltid).

Det blir desverre ikke det største lydbildet og mindre detaljer og luft på akustisk musikk. Men det fungerer til både film og musikk, enkelheten er befriende og forventningene er lave så opplevelsen blir stort sett veldig positiv!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skikkelig gladsak! Ingen ting er bedre enn noen som er fornøyd med det oppsettet man har, uansett hva det måtte være. Dét er vel det alle sammen søker, ikke bare når det gjelder lyd.

Kjente jeg nesten ble litt misunnelig, ikke på utstyret, men på eiergleden!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bose er vel strengt tatt ett anlegg som er myntet på folk som vil ha over gjennomsnitt god lyd fra ett diskrè anlegg. Her inne er det vel sånn at man må tilpasse anlegg til en persons bruk, og i mine ører er vel det å dra kompromisset litt ekstra og mitt syn er at for å få best mulig lyd kompromissløst

Som sagt: BOSE er ikke dårlig! .. Bare ikke min greie

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som flere er av samme oppfatning som meg egentlig.
    Jeg følte liksom ikke at det var kommet særlig på trykk før nå.

Til Hornman;
    Enig i at de kanskje henger litt etter, men det er nlødvendigvis ikke positivt å ligge for langt fremme heller.
    Bluray har de ikke, og det er nok hovedgrunnen til at deres dvd-anlegg nå går på "billigsalg" (du får 6000 i vrakpant for det gamle anlegget ditt).
    Lifestyle V-serien er uten dvd-spiller, og har i tillegg HDMI innganger, så det ble den på meg. Hadde BluRay fra før, så det var bare å plugge alt sammen, and good to go. At jeg kunne fått noe annet tilsvarende kan godt hende. Til 10% av prisen? Nja, det spørs vel.

Til Protet;
    Er fra Arendal selv, men jobber i og har stor omgangskrets i Kristiansand.
    Bose fortjener ikke akkurat den betegnelsen kanskje, men det er nå uansett et subjektivt uttrykk for en brukers opplevelse, og som jeg sier, det passer for noen, men ikke for andre.

Hva PA i rutefly angår, vet jeg ikke helt sikkert. Jeg flyr på fritiden min, type lite enmotors fireseter, så det er ikke mye pa der i gården.
    Jeg antar som du nevner at pris er av betydning. Videre er vekt og ikke minst plass avgjørende. (jeg blir sur hvis bagasjehyllene byttes ut med høytalerkabinett). Til sist er det krav til redundans og robusthet siden anlegget har en meget viktig funksjon ved en nødsituasjon. Dermed ender man kanskje opp med løsninger hvor man må velge robusthet fremfor lydkvalitet.
    Vet ikke jeg, men dette er hva jeg kom på i farten.

Til ABC123;
    Enig. Og eiergleden er høyere enn jeg har opplevd på lenge. Det er ikke ofte det bare er godføleser etter å ha kjøpt noe så dyrt. Hvertfall ikke for meg.

Til BGuardian;
    Det er sant som du sier, man velger, og velger bort ut fra hvilke egenskaper man ønsker.
    Det finnes neppe noe anlegg som ville passet 100% til alle.

Kom gjerne med flere betraktinger og erfaringer! Positive som negative.
    Bose er ikke det eneste saliggjørende, for all del, men jeg stilet åpningsposten som jeg gjorde for å trekke litt folk med. Synes som nevnt at bose har fått litt ufortjent mye pepper, spesielt når "mannen i gata" er ute etter kjøpsråd.

kevin

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaslaksen
    Det virker som flere er av samme oppfatning som meg egentlig.
    Jeg følte liksom ikke at det var kommet særlig på trykk før nå.

Til Hornman;
    Enig i at de kanskje henger litt etter, men det er nlødvendigvis ikke positivt å ligge for langt fremme heller.
    Bluray har de ikke, og det er nok hovedgrunnen til at deres dvd-anlegg nå går på "billigsalg" (du får 6000 i vrakpant for det gamle anlegget ditt).
    Lifestyle V-serien er uten dvd-spiller, og har i tillegg HDMI innganger, så det ble den på meg. Hadde BluRay fra før, så det var bare å plugge alt sammen, and good to go. At jeg kunne fått noe annet tilsvarende kan godt hende. Til 10% av prisen? Nja, det spørs vel.

Til Protet;
    Er fra Arendal selv, men jobber i og har stor omgangskrets i Kristiansand.
    Bose fortjener ikke akkurat den betegnelsen kanskje, men det er nå uansett et subjektivt uttrykk for en brukers opplevelse, og som jeg sier, det passer for noen, men ikke for andre.

Hva PA i rutefly angår, vet jeg ikke helt sikkert. Jeg flyr på fritiden min, type lite enmotors fireseter, så det er ikke mye pa der i gården.
    Jeg antar som du nevner at pris er av betydning. Videre er vekt og ikke minst plass avgjørende. (jeg blir sur hvis bagasjehyllene byttes ut med høytalerkabinett). Til sist er det krav til redundans og robusthet siden anlegget har en meget viktig funksjon ved en nødsituasjon. Dermed ender man kanskje opp med løsninger hvor man må velge robusthet fremfor lydkvalitet.
    Vet ikke jeg, men dette er hva jeg kom på i farten.

Til ABC123;
    Enig. Og eiergleden er høyere enn jeg har opplevd på lenge. Det er ikke ofte det bare er godføleser etter å ha kjøpt noe så dyrt. Hvertfall ikke for meg.

Til BGuardian;
    Det er sant som du sier, man velger, og velger bort ut fra hvilke egenskaper man ønsker.
    Det finnes neppe noe anlegg som ville passet 100% til alle.

Kom gjerne med flere betraktinger og erfaringer! Positive som negative.
    Bose er ikke det eneste saliggjørende, for all del, men jeg stilet åpningsposten som jeg gjorde for å trekke litt folk med. Synes som nevnt at bose har fått litt ufortjent mye pepper, spesielt når "mannen i gata" er ute etter kjøpsråd.

kevin
    Prisen er vel alltid relativt. men som sagt. Kos deg med Bose installasjonen. Bra du er fornøyd. Var forresten på et møterom her om dagen med Custom Bose installasjon. Var veldig ok lyd i det rommet.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @kaslaksen

usikker på hvor du vil med dette; trenger du bekreftelse på at du har bra utstyr med Bose oppsettet ditt eller er du ute etter alternative, bedre løsninger? Eller vil du poengtere at support og brukervennlighet spiller større rolle enn lydopplevelsen fra systemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    @kaslaksen

usikker på hvor du vil med dette; trenger du bekreftelse på at du har bra utstyr med Bose oppsettet ditt eller er du ute etter alternative, bedre løsninger? Eller vil du poengtere at support og brukervennlighet spiller større rolle enn lydopplevelsen fra systemet?
    Han vil vel rett og slett bare ytre at han er fornøyd med Bose settet sitt, kanskje til og med lure fram flere som sitter på et anlegg de koser seg med og dele erfaringer sammen med dem. Er det ikke det et forum er bygget opp av, meningsutvekslinger?

On Topic: Har hørt et par Bose sett, stort sett i biler og synes de leverer helt greit. Er nok ingen ihuga tilhenger, er nok heller en av dem som synes det koster mer enn det smaker. Så er det jo akkurat det som gjør denne hobbyen så spennende, folk har forskjellig smak og preferanser!

Stiller meg bak innlegget til 123ABC, detta var en Gladsak

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet til BOSE er at Lifestyle-systemene er i overkant dyre. Dessuten så har det blitt en motesak å synes at BOSE er dårlig. Jeg har ikke hørt så mye BOSE, bare mine og Jewel-kubene + at det stod i to av Tahoe'ene jeg har hatt, men jeg synes at de spiller bra. Mulig at de mindre modellene er dårlige da.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ingensteds, det er som basip sier, jeg ønsker å uttrykke at jeg er fornøyd, og ønsker å fiske frem eventuelle andre som er fornøyd med sitt anlegg.

Jeg nevner at jeg synes bose får mye pepper, og uten å kritisere noen, synes jeg gurba sa det bra. Det virker som det er blitt en motesak å kritisere bose.

Jeg er enig i at det er plusser og minuser med alle anlegg, og bose er langt fra perfekt. Jeg mener dog at det har mange kvaliteter som enkelte setter pris på. Det er vel derfor jeg ønsker å nyansere det bildet som etter hvert er oppstått av bose.

Det er jo ikke bare ræva :-D
    kevin

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmessig er det største problemet til Bose at subwooferen ikke er god nok, samt at det blir et hull i frekvensgangen som følge av at satelittene ikke går langt nok ned i frekvens til å overlappe med subben. Det er ikke dårlig, men ikke så veldig bra heller. Vurderte Bse for noen år siden, men etter nøye sammenligninger endte jeg opp med ht fra Gallo i stedet. Ga mye eieglede de også...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg bare si at det beste med bose for meg er at det er ufattelig enkelt i bruk etter at alt er installert. Lyden er bedre enn folk flest har hørt før og det er en genistrek at de selger alt i en pakke slik at man slipper å velge en type ditt og en type datt.

Når det er det er sagt føler jeg faktisk at bose har fått i overkant mye skryt av designen. Subwooferen ser litt ut som en gammel stasjonær PC og har ingenting å gjøre i en ellers strøken stue. Det er ikke alle som nødvendigvis klarer å skjule den et sted. Små svarte høyttalerer er ikke nødvendigvis pene, og slettikke nødvendigvis penere enn litt større minimonitorer på stativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja designet er jo ikke der liksom. Bang Olufsen er design. Dette er jo bare billig plast stot sett. Hørte faktisk på et eller annet lifestyle system for noen år siden jeg også. Samme greier at det droppet et hull i frekvensgangen. Altså mye bass og diskant men ikke mye i mellom. Valgte Focal Sib & Co i stedet for. Det anlegget spilte jo knallbra i forhold.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bose har jo bra saker de da! Ikke syns jeg de er særlig overpriset heller, det er i hvert fall INGENTING i forhold til et visst over-overpriset dansk desingmerke.
    Jeg er meget fornøyd med min SoundDock® Portable digital music system. Var en tur i Barcelona i november og da fungerte den glimrende som "gettoblaster" og hotellromanlegg.
    Samtlige i reisefølge ble imponert over hva denne lille tassen greide å levere av lyd. Små bokser med forholdsvis stor lyd er vel Bose salgsgreie.
    Har fra før av en Go&Play, men en sånn sak er jo uaktuell å pakke i en koffert eller håndbagasje.

Anngående design så er jo ikke Bose akkurat overrått, men er absolutt bedre enn de fleste allikevel. Finn gjerne en penere portabel høyttalerdock en denne for meg.

-bose-sounddock-portable-digital-music-system_904-jpg

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bose er tilnærmet uten konkurranse på 5.1 system som ikke skal vise eller stikke seg frem i stuen. Jeg synes også dvd-forsterkeren oser av design.

Å velge løskomponenter krever kjøp av surroundforsterker og dvdspiller, nye kabler, to fjernkontroller, plass i tv-benk osv.. Det er veldig få design surroundforsterkere på markedet, og man ender gjerne opp med 43x16x40 cm (bxhxd) bokser i tv-benken. Således er Bose et godt alternativ når enkelhet, brukervennlighet og design skal forenes.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bose får mye pepper på diverse forum ja, men for mennesker som ikke nødvendigvis henger på slike forum er jeg sikker på at løsningene deres er liv laga for mannen i gata med stor lommebok. Fasinerende hva de får til når man legger fysisk størrelse til grunn for utvikling av produkter. At de ikke er high-end tror jeg Bose driter en lang gang i, systemene deres er ikke laget for dette faktisk relativt lille segmentet. Bare synd de tar seg alt for godt betalt.

Litt off-topic bruker fattern Sennheiser hodetelefoner i A330 og A340 når han er på jobb

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som nevnt tidligere et fullaktivt BOSE Acoustimass 5 som er sub/sat. Da jeg skulle oppgradere til surround vurderte jeg å kjøre BOSE hele veien, men skrinla det pga pris. For å kunne bruke satelittene så bør man ha orginal sub med delefilter. Dessuten så ville jeg ha Redline serien som er de beste og da selvfølgelig dyreste og skal man ha 7.1 så blir det fort endel kroner. Men for folk som er ute etter noe enkelt å bruke som ser bra ut og som faktisk klarer å fylle en vanlig stue med nokså god lyd (som nevnt ikke high-end) og som har råd til de så er BOSE glimrende.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •