På tide at Bose får litt skryt ! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 167
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Når du sier at noen har minimale krav til lyd når han liker BOSE så betyr det at du mener at BOSE er dårlig.

Og bare så det er sagt så er ikke høy lyd det samme som bra lyd.
    nei selvfølgelig ikke, en bra høyttaler vil jo være en som kan dekke et stort frekvensområde? en som spiller klart, detaljerikt og tydelig, og en som også har bassen på plass...alle har sine egne krav, men jeg mener at disse kravene er ganske elementære, og når man utelater en eller flere så stiller man lite krav til lyd...men det er min mening bare:-D

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, problemet ditt er åpenbart at du ikke skjønte hva jeg ville (i den grad jeg faktisk ville noe) med innlegget. Og til 50.000,- kan du faktisk kjøpe et stk. lifestyle 48 og typ 250 poser chips og iallefall èn flaske med god Whisky en kan nyte til filmene man skal se (eller høre i dette tilfellet?).

Enkelte har tydeligvis problemer med å nyansere inleggene sine, viss du med hånden på hjertet kan si og mene at BOSE er regelrett dårlig vil jeg påstå at feilen ligger hos deg selv. (Ok, jeg skjønner at ordene "BOSE er dårlig!!" aldri ordrett ble fremlagt, men frontalangrep på andre medlemmers "lydkrav" og påstander om at "alle vet at man ikke trenger dyre høyttalere for å få bedre lyd enn bose" går etter min mening rett inn på samme konto)

Dessuten har BOSE mange flere systemer og løsninger enn lifestyle 48 til 42.000,- (Nei, det koster ikke 50.000, ikke viss du runder grådig opp engang) som er billigere, og mer egnet for sammenligning med billigere systemer fra andre produsenter. Skjønner ikke helt hvordan jeg endte opp med å forsvare BOSE her nå, jeg kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe et BOSE-system, men jeg velger andre merker av "riktige" grunner, ikke fordi det er dritkult å rakke ned på BOSE. Lyd er Subjektivt! (Det er forøvrig et sitat fra et klokt hode her inne på forumet, så det påtar jeg meg ikke noe ære for, hverken klokheten eller sitatet) Og takk gud for det, ellers hadde de fleste gode høyttalerprodusenter gått konkurs og vi hadde stått igjen med Cerwin Vega og Panasonic eller lignende...

Forøvrig er jeg veldig fornøyd med at jeg fikk litt respons på det litt skrullete forrige innlegget mitt...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Nå er Lifstyle anleggene på vei ut og er erstattet av den nye V serien som har hdmi innganger. Men desverre ingen støtte for HD lyd..
    Dette er den eneste negative jeg har funnet til nå med mitt Bose V20 anlegg i stua. Det ser bra ut, høres bra ut - og funker. Med HDMI kobles Blu-Ray og Get HD PVR greit til, og en Harmony One styrer hele greia.

Hjemmekinoen er i kjelleren, men som oftest opptatt av ungdommen som vil ha "trøkk" i lyden....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    Enkelte har tydeligvis problemer med å nyansere inleggene sine, viss du med hånden på hjertet kan si og mene at BOSE er regelrett dårlig vil jeg påstå at feilen ligger hos deg selv. (Ok, jeg skjønner at ordene "BOSE er dårlig!!" aldri ordrett ble fremlagt, men frontalangrep på andre medlemmers "lydkrav" og påstander om at "alle vet at man ikke trenger dyre høyttalere for å få bedre lyd enn bose" går etter min mening rett inn på samme konto)
    Så denne kommentaren mener du er nyansiert?

Har store problemer med å ta mennesker som kommer med uttalelser av typen "BOSE er dårlig!!" veldig seriøst. Men underholdende er det jo...
    For meg virker slike kommentarer som om at du mener Bose er guddommelig bra!

Dessuten har BOSE mange flere systemer og løsninger enn lifestyle 48 til 42.000,- (Nei, det koster ikke 50.000, ikke viss du runder grådig opp engang) som er billigere, og mer egnet for sammenligning med billigere systemer fra andre produsenter.
    Vi vet jo alle at Bose har flere systemer i billigere segmenter, systemene rundt 50 000 kr var bare ett eksempel men generelt gir Bose lite for pengene, VELDIG lite.

Skjønner ikke helt hvordan jeg endte opp med å forsvare BOSE her nå, jeg kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe et BOSE-system, men jeg velger andre merker av "riktige" grunner, ikke fordi det er dritkult å rakke ned på BOSE.
    Det er ikke dritkult å rakke ned på Bose, personlig synes jeg det er sørgelig men man må kalle en spade for en spade.

Lyd er Subjektivt! (Det er forøvrig et sitat fra et klokt hode her inne på forumet, så det påtar jeg meg ikke noe ære for, hverken klokheten eller sitatet)
    Enig, lyd er subjektivt... til en viss grad.

Likevel brukes dette uttrykket så mye at det er oppbrukt, kun for å være diplomatisk.

Synes det er ille at rævva utstyr (til prisen) har blitt dysset ned fordi man ikke vil "såre" noen som har kjøpt det som kanskje fører til at andre gjør akkrurat det samme dårlige kjøpet.

Subjektiviteten på lyd er bare en bitteliten del, desverre er det alt for mange som tror de har god lyd fordi det spiller høyt og fordi de ikke har noe å sammenligne med.

Lydkvalitet er dynamikk, oppløshet, sammenheng, presishet, etc.... når ALT dette er på plass kan man begynne å sammenligne lydsignaturen som er den siste lille subjektive delen.

Jeg kan god høre lyd med alt dette på plass men som likevel ikke har en lyd jeg liker men jeg kan likevel ikke nekte for kvaliteten.

Desverre er det ALT FOR MANGE som sier god lyd har dårlig kvalitet fordi man ikke liker lyden.

På andre siden er det ALT FOR MANGE som mener "dårlig" lyd har god kvalitet fordi man liker lyden.

Edit:
    Konklusjonen er selvsagt... om man selv liker lyden er jo det subjektivt!

Men lydkvalitet er IKKE subjektivt!!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder ikke sitere deg, men på hvilken måte skulle den kommentaren der være mer nyans(i)ert? Sier akkurat det jeg mener med den kommentaren der, uten å være ekstrem i noen retning, eller skjelle ut noen. (tror jeg?) "Jeg synes at du er" er ikke det samme som "Du er"

Der har vi "nyanseproblemene" igjen! Det finnes mellomting mellom "Dårlig" og "Guddommelig", og det er det jeg mener med det forrige innlegget. Istedenfor å si "BOSE suger, og du er en idiot som liker det, for lydkvalitet er ikke subjektivt. Dessuten er det altfor dyrt, fordi det er dyrere enn det jeg liker", så kan man vel prøve med noe slikt som "BOSE er sikkert greit det, men jeg liker Marantz og Klipsch mye bedre, synes man får mer for pengene der og" (Jeg prøver ikke å "lage regler" for hvordan man bør utforme innleggene sine, men som sagt er det forskjell på "Jeg synes det er" og "Det er")

Og lyd er jo subjektivt nettopp fordi det ikker hverken du eller jeg som bestemmer hva som er bra lyd eller god lydkvalitet. Det finnes ikke noen absolutte krav for hva bra lyd eller god lydkvalitet skal være, og dersom noen synes BOSE sine systemer har god lyd, så kan ikke du bestemme at lydkvaliteten er dårlig, så de som liker bose har minimale krav til lyd. For hvem sier at "dynamikk, oppløshet, sammenheng, presishet, etc" ikke kan være en del av lydsignaturen? Er det foreksempel en skala som viser hvilken "sammenheng" en høyttaler bør spille med for at lydkvaliteten skal være bra? "Lyd er Subjektivt" betyr i mine ører at man bestemmer selv hvilken lyd man liker, liker man lyden til BOSE, så bruk for all del penger på BOSE, med den aller beste samvittighet! Jeg synes det har utviklet seg til at det er "kult" å rakke ned på BOSE, og innimellom virker det som om at selv de som faktisk liker lyden/designet/helheten BOSE-systemene leverer, faktisk velger andre alternativer fordi "alle andre sier at BOSE er dårlig, så da er det vel meg det er noe feil med. Jeg får bare være enig og rakke ned på BOSE jeg også".

Viss alle hadde hatt lik oppfatning av hva som er bra eller dårlig "lydkvalitet" tror jeg faktisk vi hadde hatt et rimelig kjedelig forum. Tenk om vi ikke kunne "kranglet" om dette her, Zatuu! Det er deilig å være uenig med folk, iallefall når man selv er helt sikker på at man har rett! (Jeg har ALLTID rett!)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, det er kanskje på tide å komme seg tilbake til temaet, i stedet for å krangle med hverandre? ;-)

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hm, det er kanskje på tide å komme seg tilbake til temaet, i stedet for å krangle med hverandre? ;-)
    Enig! Jeg hadde jo åpenbart rett uansett (som alltid), så det var jo ikke noe mer å krangle om :wink: Tror faktisk jeg nesten har glemt hva temaet var, så jeg legger meg langflat og beklager til trådstarter!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har vi "nyanseproblemene" igjen! Det finnes mellomting mellom "Dårlig" og "Guddommelig", og det er det jeg mener med det forrige innlegget.
    Men hva mener du da... Bose i den dyreste klassen er omtrent det som gir aller minst for pengene av kjente merker.

Hvorfor kan jeg da ikke bruke ordet dårlig?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter her igjen.

Ja, hva skal en si?
    I utgangspunktet var jeg ute etter bredden i folks oppfatning av bose. Som jeg har sagt tidligere, mente jeg at jeg tror bose ofte blir fremstilt på en måte som nødvendigvis ikke sammenfaller med ola-normanns gjennomsnittlige oppfatning.

Jeg har aldri vert spesielt hifi interresert, og for meg er det snakk om å dekke et enkelt behov for et hjemmekinosystem, og som nevnt tidligere er faktisk lydkvaliteten kun en del av behovet. Jeg var også ute etter brukervennlighet, utseende osv osv.

Når jeg som noob (er det ikke det som er populært å si) da søker info på slike steder som dette, tror jeg at meningene som serveres ikke nødvendigvis sammenfaller med mine forutsetninger, da proffene vektlegger helt andre kriterier enn hva gjennomsnitts-forbrukeren gjør.

Jeg ønsket derfor å bringe frem bredden i oppfatningen, og å nyansere bildet litt, sånn at det går an å gjøre sin egen vurdering basert på god informasjon, ikke bare populær informasjon...

_____

Jeg er fortsatt så fornøyd jeg var i første posten, og for min del er min v30 fullstendig dekkende for mitt behov. Fruen er superfornøyd, og gjestene er fremdeles positivt overrasket over dette rasket som de har hørt bose er.

Det funker altså for enkelte, tro det eller ei.

_____

Pris er jo også et tema som vender tilbake.
    Og la meg si det for fjerde gang, prislappen på bose i norge, ligner ikke grisen.

Dere nevner lifestyle 48 til stadighet. Denne til 42000 hvis jeg ikke husker feil.
    Hva er så forskjellen på denne og v30?

Jo det er i hovedsak(hvis det ikke kun er) 3 ting:

1. Ingen DVD-spiller
    2. Ikke mulighet til å rippe cd-er i boses eget format, for så å lagre dette i anlegget for avspilling.
    3. V30 har hdmi, uten at man trenger denne ekstra boksen.

Utover dette er anleggene i bunn og grunn identiske. Høytalerpakken er den samme, funksjonene er like (med unntak av det nevnte selvfølgelig), osv.

For min del betyr det:

1. Jeg har bluray spiller fra før, så fom min del ville det vært meningsløst å kjøpe noe med dvd-spiller
    2. Jeg har kobla til docking-stasjon til ipoden min, og har hur mye musikk som helst tilgjengelig for bose til en hver tid. Bruker forøvrig bose fjernkontrollen til å styre ipoden med også. Helt topp.
    3. Dette er jo bare en fordel, så jeg sier ikke mer om det.

For min del, har jeg altså minst tilsvarende funsjonalitet og lyd som lifestyle 48.

Jeg betalte som nevnt rett under 15000 for dette anlegget og ikke 42000. Siden det betyr at jeg betalte 35.71% av prisen til lifestyle 48, føler jeg meg ikke truffet av de som trekker prisen for 48 inn som argument for at jeg har et dårlig anlegg.

Kunne jeg fått bedre lyd for 15000?? Sikkert.
    Hadde jeg blitt like fornøyd med et annet anlegg til 15000?? Sikkert.
    Er det derfor automatisk riktig å kjøpe noe som ikke heter bose?? Nei. Hvorfor skal jeg velge bort bose som et alternativ bare fordi mange liker å rakke ned på det?

_________

Jeg tror jeg kan konkludere med at vi er enige om å være uenige.

Flere har svart at de deler min glede over bose.
    Flere har svart at bose er ræva.
    Flere har svart at bose er helt ok.

Vi har altså tilført diskusjonen den bredden jeg var ute etter. At det kommer med litt skitslenging i kampens hete må vå bare regne med.

Jeg for min del melder meg herved ut av debatten, men dere må bare fortsette å krangle til øra bytter plass.

Takk for alle innspill, og takk for muligheten til å fremme mine synspunkter. De får ligge her til all evighet, og brukes til hva de er verdt.

kevin

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaslaksen
    Trådstarter her igjen.
    Fint du er fornøyd men kravene dine faller litt i grus ang. brukervennlighet og design. Folk flest er vel enige i at pianolakk og børstet metall ser bedre ut enn plast.

Likevel er det jo en lettelse at du ikke betalte norske priser for anlegget men omtrent all annen elektronikk er også en god del billigere i utlandet enn her i Norge så prisforskjellen blir vel den samme også utenfor landets grenser.

Tiden en hvilken som helst person hadde brukt på å koble opp ett Bose anlegg er vel ikke spesielt kortere enn det man ville brukt på ett løskomponent anlegg.

En annen ting er at mange sier Bose er mer enn bra nok for meg men det er liksom ikke det vi snakker om. Da betaler man heller mindre og får noe som er like bra.

Vil tippe de aller fleste som har kjøpt Bose hadde ombestemt seg om de hadde demonstrert ett par andre anlegg til samme pris.

Desverre er det selgere der ut som lovpriser systemet, trolig på grunn av særdeles stor fortjeneste på de og da blir sørgelig nok mange kunder lurt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle kranglefanter!

Har et custom Bose anlegg. Har jewel cubes som keg kjøpte for 500 dollar på ebay i høst. Disse kjører jeg igjennom en denon avr 1907. Her deler jeg frekvensen på 200Hz slik at jewel cubene tar seg av alt over. Forsterket ble kjøpt til 1500 spenn på Finn.no! Så har jeg en Mini Me - earthquake sub 8" som tar seg av alt under 200 Hz. Sub ble kjøpt på dynabel til rett under 4000. Er veldig fornøyd med lyden på dette. Høytalere og suber er hvite så anlegget er nærmest usynlig. Flere som er overrasket over mye lyd og lite utseende når de er på besøk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Custom Bose

Hørtes kult ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mazeking
    Hei alle kranglefanter!

Har et custom Bose anlegg. Har jewel cubes som keg kjøpte for 500 dollar på ebay i høst. Disse kjører jeg igjennom en denon avr 1907. Her deler jeg frekvensen på 200Hz slik at jewel cubene tar seg av alt over. Forsterket ble kjøpt til 1500 spenn på Finn.no! Så har jeg en Mini Me - earthquake sub 8" som tar seg av alt under 200 Hz. Sub ble kjøpt på dynabel til rett under 4000. Er veldig fornøyd med lyden på dette. Høytalere og suber er hvite så anlegget er nærmest usynlig. Flere som er overrasket over mye lyd og lite utseende når de er på besøk
    En artig løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaslaksen
    Trådstarter her igjen.

Jeg tror jeg kan konkludere med at vi er enige om å være uenige.

Flere har svart at de deler min glede over bose.
    Flere har svart at bose er ræva.
    Flere har svart at bose er helt ok.

Vi har altså tilført diskusjonen den bredden jeg var ute etter. At det kommer med litt skitslenging i kampens hete må vå bare regne med.

Jeg for min del melder meg herved ut av debatten, men dere må bare fortsette å krangle til øra bytter plass.
    Egentlig litt underlig at man skal måtte forsvare at man synes noe er bra basert på at andre ikke deler ens oppfatning. Det hele faller tilbake på preferanser og oppfyllelse av behov.
    Har selv BOSE V30 i stua etter å ha bytta ut B&O anlegget som jeg synes ruvet mer enn det pyntet - og jeg mener at lyden i Bose ikke står noe tilbake for dette - til en mye lavere pris.
    Jeg har også en dedikert hjemmekino i kjelleren.
    Begge fyller hvert sitt behov.

Noen vil ha god lyd, andre vil ha mye lyd, noen er interessert i musikken og vil ha OK lyd osv. Alle disse preferanser er like legitime.

Det er befriende å høre at mange tross alt er fornøyd med det anegget man har. Da er jo hensikten oppnådd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Egentlig litt underlig at man skal måtte forsvare at man synes noe er bra basert på at andre ikke deler ens oppfatning.
    Noe jeg synes er enda mer underlig er at uansett hvor dårlig ett produkt er så er det alltid noen som synes det er bra.

Da handler det ikke om preferanser men mer om kunnskap om hva som finnes av andre prodkut og hva det gir.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke kvaliteter skal et produkt inneha for at det ikke skal være underlig at folk er fornøyd med det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hvilke kvaliteter skal et produkt inneha for at det ikke skal være underlig at folk er fornøyd med det?
    Omtrent det samme som de andre produktene i samme prisklasse... hvis ett produkt til 50 000 kr yter omtrent det samme som konkurrentene leverer i 10 000 kr klassen vil jeg si det er ett dårlig produkt.

Da vet du ihvertfall hvordan jeg tenker...

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem leverer tilsvarende/bedre produkt i lavere prisklasse?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Hvem leverer tilsvarende/bedre produkt i lavere prisklasse?
    Omtrent alle som har tilsvarende produkt... og de som ikke har det i en god kombinasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz, NAD, Audio Pro. Alle disse har vel stereoreceivere med DVD og HDMI og all slags støtte for alskens såvidt jeg vet. Men det forutsetter bokhyllehøyttalere, eller stativhøyttalere, som jeg vil påstå ikke er like diskre som de små kubene BOSE leverer. Noen koner klarer bare ikke høyttalere vettu.

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •