På tide at Bose får litt skryt ! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 167
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjønner ikke at noen vil bruke så mye penger på noe så dårlig... det er å kjøpe seg tilbake i tid, ikke har det dekoding for HD-lyd heller som omtrent alle receivere over 2500 kr har.

Du kunne fått ett like godt anlegg og kanskje en god del bedre til halve prisen og leid inn en mann til å koble det opp.... er ikke det brukervennlighet så vet ikke jeg

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, gratulerer med gleden. Ingenting er fetere en å sette seg tilbake og være fornøyd på det nivået du er 8)

Så fakta:
    Det ser pent ut, kan nesten gjemmes helt bort og levere ok lyd. Det er fett når det er instalert og du kjører trådløst internett og spillelister etc.

Lyd pr. Kr. er ikke i nærheten av toppskiktet, og det er der BOSE får pepper.

For de som IKKE tenker design og kule løsninger så er det helt ubegripelig at noen kjøper dette. Noen mensker blir provosert av andre mensker som ikke gjør det absolutt "beste" valget, og i dette tilfelle lyd/kr forholdet. Derfra kommer det sure og til tider litt aggresive meldingene (og jeg har delt ut et par av dem selv:twisted: )

Jeg har en jobb som gjør at jeg besøker mange hjem i løpet av ett år, og når man er hifi interesert så får man ofte en hyggelig prat og en prøvelytting på mye rart Jeg har sett hjem der BOSE ikke har noe for seg, fordi resten ser ut som tull og tøys eller det er mer en nok plass til noe litt mer livat, men så har jeg også sett hjem der større annlegg hade sett så ræva ut at BOSE er løsningen, du får lyden uten 40 kbm med høypolert regnskog i stuen.

Personlig så syns jeg det er gøy med lyd, og har en kone som lar meg leke litt med det. Jeg bytter litt og forsker både på alle ledd i systemet og syns det er morro. Jeg er i gruppen som syns lyd/kr forholdet er allt for dårlig.

Men igjen, gleden kan ingen ta fra deg :-D

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    B&W Zeppelin er mye stiligere. Bose er helt ok, men de er ganske overpriset. Headsettene deres er ok.
    Den er jo ikke portabel.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lite anlegg, gir lite lyd, det kan flere enn meg bekrefte her, bigger is better!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Som jeg har sett tidligere nevnt så er jo B&O flinke med å være tidlige ute med ny teknologi og er inovatører innen lyd og bilde.
    BOSE er bruker jo som jeg nettop nevnte gammel teknologi og veldig billige matrialer til å lage sine saker. Skal ikke glemme at BOSE også selger sakene sine for 40k.
    Når da lyden er så som så hva betaler man for når man kjøper BOSE om det ikke er status?

B&O har utstyr som kan regnes som highend det har ikke BOSE.
    Når jeg ser ordet highend bli nevnt er det vel nettopp overprisede produkter jeg tenker på,
    så at Bose ikke er highend er jeg helt enig i.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    For de som IKKE tenker design og kule løsninger så er det helt ubegripelig at noen kjøper dette.
    Design er vel en av grunnene til at jeg aldri ville kjøpt bose... hadde jeg fått ett High End Anlegg som ga mye for pengene i Bose look hadde jeg likevel ikke tenkt på å kjøpe det en gang.

Fet front, børstet aluminium, høyttalere i pianolakk.... DET er design det!!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Når jeg ser ordet highend bli nevnt er det vel nettopp overprisede produkter jeg tenker på,
    Jaja deg om det, at eksklusivitet, kvalitet og design koster det er en ting, men at BOSE ikke faller under den kategorien har ikke noe med prisen å gjøre, mere (til en viss grad) mangelen på det andre jeg tenker på i den sammenheng.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på en firkant når du hører ordet Hjul blir det vel ikke riktig av den grunn, blir det vel?

Ekslusivitet koster mye...
    Lydkvalitet koster mye...
    Design koster mye...

Hvorfor er da Bose så dyrt?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er jo ikke portabel.
    Hva er poenget med en portabel da? Hvis du skal ut i naturen så er det lektent lett å få tak i et agregat. Og lyden på en Zeppelin overgår alt som heter bose. Jeg kommer ikke på mange steder som der ikke er tilgang på stikkontakter.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt som har et navn koster ekstra. BOSE har skapt seg et navn. Det er rart at de har klart det hvis alt de lager er så utrolig dårlig som mange påstår. Jeg sier ikke at det er high-end. Jeg sier heller ikke at det er fornuftig priset, men det er det mye som ikke er. Det jeg sier er at de må ha gjort noe rett et sted for å få det navnet som tross alt BOSE har. Design er ett punkt, men design holder ikke hvis det under designet er rævva. Noen premium-merker av biler bruker jo BOSE i de største anleggene de tilbyr. Er det for at høyttalerne er så veldig pene under dekslene som skjuler de?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde BOSE i min tidligere Mercedes S klasse, lyden var meget bra i den ivertfall. Om jeg ville hatt det som musikk/surround anlegg i hjemmet, nei.
    Hvis det var design jeg var ute etter så hadde heller valget falt på Anthony Gallo, Mirage som også lydmessig er veldig bra.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zatuu
    Hvis du tenker på en firkant når du hører ordet Hjul blir det vel ikke riktig av den grunn, blir det vel?

Ekslusivitet koster mye...
    Lydkvalitet koster mye...
    Design koster mye...

Hvorfor er da Bose så dyrt?
    Hehe så sant så sant, det at noen har BOSE orginalt betyr jo ikke nødvendigvis at lydkvaliteten er så enormt bra, men om alternativet er "noname" papp høytalere som har vert vanlig i mange biler lenge så skjønner jeg jo at det er bedre å kunne bruke et kjent navn.
    Trenger ikke være veldig dyrt eller påkostet for å låte bedre enn det som vanligvis sitter i bilen orginalt.

Det hører jo også med til historien at BOSE ikke er alene der, en rekke langt mer eksklusive merker som lager systemer som kan velges som ekstrautstyr i nye luksus biler.
    Mark Levinson i Lexus og B&O i Audi, Mercedes og Aston Martin er de jeg kommer på i farten, men er sikkert en del flere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Alt som har et navn koster ekstra. BOSE har skapt seg et navn. Det er rart at de har klart det hvis alt de lager er så utrolig dårlig som mange påstår. Jeg sier ikke at det er high-end. Jeg sier heller ikke at det er fornuftig priset, men det er det mye som ikke er. Det jeg sier er at de må ha gjort noe rett et sted for å få det navnet som tross alt BOSE har. Design er ett punkt, men design holder ikke hvis det under designet er rævva. Noen premium-merker av biler bruker jo BOSE i de største anleggene de tilbyr. Er det for at høyttalerne er så veldig pene under dekslene som skjuler de?
    Bose har vel fått navnet fordi mange ikke gidder å ha store anlegg i stuen og som tror at bare det er dyrt så er det bra.

Ett bra eksempel på dette er Biltema som gikk ut en gang for ikke så lenge siden og sa at salget steg på enkelte produkter når de hevet prisen.

Er den eneste erfaringen man har ett rack fra Elkjøp til 995 kr så kan nok Bose til 30 000 kr virke som en OK oppgradering.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste igjennom første innlegg en gang til og må si at jeg syns det er meget velskrevet.
    F.eks. denne obseravasjonen fra trådstarter har vi jo fått noen gode eksempler på her.

Sitat Opprinnelig postet av kaslaksen
    Jeg forstår at hardbarka hifi karer ikke sjopper bose. Jeg vil dog si at jeg tror det er mange "normale" folk her på forumet, som er ute etter råd.
    Det er ikke alltid riktig å slakte et produkt fullstendig selv om det ikke passer til ens egne forventinger og krav. (Ja jeg føler ofte at det skjer med bose her)
    Nå er vel jeg en blanding av "normal" og hardbarka hifi kar, men syns Bose helt klart fortjener en tråd hvor man kan få råd og tips om produktene.
    Kritikk er helt legetimt, men og holde på sånn som Zatuu gjør, med åpningsinnlegget i tankene, blir jo bare pølsevev.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel jeg en blanding av "normal" og hardbarka hifi kar, men syns Bose helt klart fortjener en tråd hvor man kan få råd og tips om produktene.
    Kritikk er helt legetimt, men og holde på sånn som Zatuu gjør, med åpningsinnlegget i tankene, blir jo bare pølsevev.
    Kjenner ikke veldig godt til produktene til Bose men når jeg finner ett anlegg til 36 000 kr uten HD-dekoding som sannsynligvis har en veiledende pris på 40 000 kr kan man begynne å lure. La oss se hva annet man får til 35-40 000 kr.

Sub:
    SVS PB12-Plus
    - 525 Watt forsterker, skikkelige Watt
    - 50 kg
    - 11 500 kr
    En google viser at dette er en av verdens beste subwoofere i sin klasse, trolig den beste.

Receiver:
    ONKYO TX-NR1007
    - ca 10 000 kr
    - 9 x 180 W, ohm
    - 23,5 kg
    - Alt man trenger av tilkoblinger

Høyttalere
    - Total pris, ca 17 000 kr
    - Total vekt, ca over 60 Kg
    - Dali Lektor 8 Front
    - Dali Lektor LCR, Center
    - Dali Lektor 1 Bakhøyttalere

Dette til sammen koster noen få kroner mer enn Bose-anlegget på Elkjøp.

Vil du fortsette å påstå at det er pølsevev å si at Bose er Katta i sekken?

Synes den saken gir seg selv egentlig....

Å spandere 1000-vis og 10 000-vis av kroner på ett anlegg på en liten alt i ett kasse og høyttalere like stor som esken til den nye sparepæra du kjøpte i går... det blir bare dumt.

Joda, Bose var faktisk ikke så ille en gang i tiden men det var en tid da hjemmekino var dyrt og ett komplett sett med forholdsvis god lyd kunne være en grei løsning.

I dag, over 10 år etter og 3 år siden HD-Dekoding ble vanlig i forsterkerne og som nå finnes i receivere til rett over 2000 kr er det ingen tvil om at Bose med teknologi fra 90-tallet nå kan klassifiseres som ett meget dårlig kjøp.

Bare så du vet det... Bose anlegget på Elkjøp veier totalt 33 kg, anlegget jeg komponert i en fart veier 135 kr, over 100 kg mer eller 4 ganger så mye.

Trenger jeg si mer?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zatuu
    Kjenner ikke veldig godt til produktene til Bose men når jeg finner ett anlegg til 36 000 kr uten HD-dekoding som sannsynligvis har en veiledende pris på 40 000 kr kan man begynne å lure. La oss se hva annet man får til 35-40 000 kr.

Sub:
    SVS PB12-Plus
    - 525 Watt forsterker, skikkelige Watt
    - 50 kg
    - 11 500 kr
    En google viser at dette er en av verdens beste forsterkere i sin klasse, trolig den beste.

Receiver:
    ONKYO TX-NR1007
    - ca 10 000 kr
    - 9 x 180 W, ohm
    - 23,5 kg
    - Alt man trenger av tilkoblinger

Høyttalere
    - Total pris, ca 17 000 kr
    - Total vekt, ca over 60 Kg
    - Dali Lektor 8 Front
    - Dali Lektor LCR, Center
    - Dali Lektor 1 Bakhøyttalere

Dette til sammen koster noen få kroner mer enn Bose-anlegget på Elkjøp.

Vil du fortsette å påstå at det er pølsevev å si at Bose er Katta i sekken?

Synes den saken gir seg selv egentlig....

Å spandere 1000-vis og 10 000-vis av kroner på ett anlegg på en liten alt i ett kasse og høyttalere like stor som esken til den nye sparepæra du kjøpte i går... det blir bare dumt.

Joda, Bose var faktisk ikke så ille en gang i tiden men det var en tid da hjemmekino var dyrt og ett komplett sett med forholdsvis god lyd kunne være en grei løsning.

I dag, over 10 år etter og 3 år siden HD-Dekoding ble vanlig i forsterkerne og som nå finnes i receivere til rett over 2000 kr er det ingen tvil om at Bose med teknologi fra 90-tallet nå kan klassifiseres som ett meget dårlig kjøp.

Bare så du vet det... Bose anlegget på Elkjøp veier totalt 33 kg, anlegget jeg komponert i en fart veier 135 kr, over 100 kg mer eller 4 ganger så mye.

Trenger jeg si mer?

Det at du bruker vekt som et argument for at man kan gjøre bedre kjøp en BOSE, er like dumt som å bruke vekt som et argument for at BOSE er det beste man kan kjøpe. Ja, du kan få betydelig større komponenter for samme pris som du betaler for f.eks V30, men nå er det ikke slik at alle er på utkikk etter størst mulig høyttalere/sub for pengene.
    Hvis man kun ser på lydkvalitet, er det ingen tvil om at man kan få bedre produkter til samme pris, det er det heller ingen som har nektet for.
    BOSE har funnet sin nisje hos de som vil ha et produkt med bra lyd, som er svært enkelt å koble opp og i daglig bruk, samt vises minst minst mulig. Jeg jobber som selger i elektrobutikk og har solgt alt fra klokkeradioer til oppsett med Pioneers Susano, S3EX og JL-audio Fathom 113, og ser hvor forskjellige krav og ønsker folk har ang. ytelse, form og funksjon. De som kjøper BOSE er oftest menn uten den store erfaringen med lyd eller teknikk, som ønsker seg hjemmekino, men ikke får lov til/har lyst til å fylle stua med store bokser. I tillegg vil de som oftest ha noe som er så enkelt å bruke at de ikke trenger å lese bruksanvisninga, ei heller lære opp resten av familien i bruken av lydanlegget.
    At du synes det er dumt å kjøpe et anlegg med høyttalere små som ei "sparepæreeske", betyr ikke at resten av verden mener det samme.

Når du skal sammenligne hva man kan få får samme pris som et BOSE-anlegg, må du iallefall lete opp noe som er tilnærmet likt i størrelse. INGEN av de som kjøper BOSE er interessert i store gulvstående høyttalere og monster-subwoofere.
    Ditt alternativ blir som å fortelle naboen med kone, tre unger og hund at hans nye Passat stasjonsvogn er katta i sekken, siden han kunne fått en Honda S2000 (2-seters kabriolet, om noen ikke visste det) til samme pris.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hva er poenget med en portabel da? Hvis du skal ut i naturen så er det lektent lett å få tak i et agregat. Og lyden på en Zeppelin overgår alt som heter bose. Jeg kommer ikke på mange steder som der ikke er tilgang på stikkontakter.
    En ting er at du skal ha strøm til å drive Zeppelineren, noe helt annet og kanskje større problem er å ha den med seg. Sounddock'en går fint sammen med weekend-pikkpakket i håndbagasjen på flyet. I forhold til størrelse vil jeg påstå at ingen ipod-docker spiller bedre enn BOSE sounddock.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst. bose er bare så jævli ræva... Små plast bokser vil aldri låte bedre enn store 15" bass elementer med rød ring, drevet av feite nad forsterkere. Å kjøpe bose blir litt som å kjøpe en knøttliten leilighet fordi kjøkkenet var fra hth. Bang olufsen er jo bare sykt mye bedre enn pioneer sine bokhyllehøytalere. Og hvis du bytter smårørene i en MA blir den også sykt mye bedre enn yamaha med romkorreksjon..

Mest lyd for pengene er uansett PA anlegg så da er jo det greit.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er det jo verdt å nevne at man får Bose V30 til 24000,- nå, som tilsvarer det Zatuu forsøkte å sette opp et konkurrerende anlegg til.

PS: Husk høyttalerkabler i ganske mange meter, subwooferkabel og litt smått og stort annet som ikke medfølger i komponentsystemer, men som er med i Bose-esken.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Ellers er det jo verdt å nevne at man får Bose V30 til 24000,- nå, som tilsvarer det Zatuu forsøkte å sette opp et konkurrerende anlegg til.

PS: Husk høyttalerkabler i ganske mange meter, subwooferkabel og litt smått og stort annet som ikke medfølger i komponentsystemer, men som er med i Bose-esken.
    Hehe tror ikke man skal ta en slik sammenlikning helt bokstavelig Alastor, er ikke noe poeng å argumentere om at man ikke kan få mer for pengene om man kjøper noe annet, men BOSE er populært. Jeg kan være uenig i hva de har gjort bra, men de har lykkes med å lage seg et merke som regnes for luksus av mange.
    Selv mener jeg det de er flinke på er markedsføring og merkebygging.

Man argumenterer ikke for kjøp av et slikt system med at man får med mange meter med kabler

(jeg hadde forrøvrig ikke ment BOSE var billig før det kryper under 10k for de dyreste systemene)

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •