Original emballasje, må det tas vare på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Original emballasje, må det tas vare på?

Jeg har, som sikkert mange andre her inne, boden full av diverse emballasje etter kjøp av hi-fi/audio komponenter.

Dersom en ser vekk fra fordelen ved salg og sending av utstyr, er det nødvendig å ta vare på dette? Tenker spesielt i forhold til garanti, reklamasjoner o.l.

Har søkt på nettet etter regler/kjøpsloven, uten hell..

Noen som vet?

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør jo livet ditt lettere når du skal sende det tilbake på f.eks reklamasjon osv. Ellers er jo ikke det must

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Jeg har, som sikkert mange andre her inne, boden full av diverse emballasje etter kjøp av hi-fi/audio komponenter.

Dersom en ser vekk fra fordelen ved salg og sending av utstyr, er det nødvendig å ta vare på dette? Tenker spesielt i forhold til garanti, reklamasjoner o.l.

Har søkt på nettet etter regler/kjøpsloven, uten hell..

Noen som vet?

Kan aldri tenke meg at noen kan *kreve* at du skal levere utstyret til rep i originalemballasje. Leverte selv noe greier til rep på HiFi-klubben her for en tid tilbake, og såvidt jeg husker ble det vel faktisk registrert på seddelen at det ikke var i emballasje (men husker ikke om det bare sto "emballasje", eller "original-emballasje"), men det var jo aldri noe tema ut over det. Så ellers masse enorme høytalere som sto der, innlevert til rep (de var såpass at man kunne brukt dem som safe-room, tror jeg, noe CW-greier), men de hadde heller ikke emballasje. Det er vel først og fremst en fordel når man skal sende ting, enten til en kjøper eller hvis man har kjøpt objektet fra nettbutikk og må sende det inn på reparasjon. Man er jo ikke da heller *avhengig* av å bruke original-emballasje vil jeg tro, men hvis det oppstår evt. skader på varen står man jo mye sterkere i sin argumentasjon mot feks. Posten, som ellers kanskje kan hevde at du ikke har pakket objektet godt nok.

Jeg har vel endt opp med å ta vare på emballasjen til de tingene jeg bestiller over nett, resten går til gjenvinning.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emballasje er i utgangspunktet ment å kastes. Vi sparer da ikke på emballasjen til vaskemaskiner, frysebokser, kjøleskap, kaffetraktere og slikt? Hifi er ikke noe annerledes.

Rent juridisk trenger man altså ikke å ta vare på originalemballasjen. Jeg ville nå likevel ha gjort det for de største hifiboksene - de er ganske sårbare under transport. Småting som DACer og slikt, kan man lett pakke inn på forsvarlig måte, selv uten originalemballasje.

Men selvsagt: Jeg har huset fullt av originalemballasje. Kan ikke sove godt om natten uten.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er sjelden feil på elektronikk generelt, og er det feil skjer det ofte raskt. så etter 3-6 mnd kan du nok ganske trygt kaste, hvis du ikke ønsker å ha det tilgjengelig f.eks hvis du skal selge brukt senere, da kan det være positivt for kjøper.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Det gjør jo livet ditt lettere når du skal sende det tilbake på f.eks reklamasjon osv. Ellers er jo ikke det must
    Sant nok, men kan en butikk nekte garanti dersom en ikke har emballasje? Tror HFK opererte med denne regelen for maaaaange år siden.

Bor forøvrig i "gå" avstand til de fleste kjedene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Sant nok, men kan en butikk nekte garanti dersom en ikke har emballasje? Tror HFK opererte med denne regelen for maaaaange år siden.

Bor forøvrig i "gå" avstand til de fleste kjedene.
    Nei.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarene her var rimelig entydig, så nå ryker hvertfall emballasjen til 40" tommerne i huset, som tar 2 m2 av boden

Takker folkens!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ta vare på emballasjen oppleves som noe herk - helt til du en dag skal selge/oppgradere/reparere noe.

Hver gang jeg har kastet pappen så har jeg kommet til å angre. Nå har jeg boden full av pappesker.....

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samler på emballasjen til alt jeg kjøper,til og med klokkeradioen.
    Skal jeg kjøpe noe brukt er original emballasje ett krav,ellers ingen handel.

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emballasje, kombinert med det faktum at fruen overhodet IKKE klarer å kvitte seg med gammelt skrot som vi 99% sikkert ALDRI kommer til å bruke igjen, fyller boden opp til randen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som regel embalasjen 6-7 måneder virker produktet da så er embalasjen søppel

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garanti? Reparasjon? Nope. Originalemballasja beholdes primært for å kunne sende produktet sikkert til potensielt ny eier.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor sentralt med begrenset bodplass, og sparer aldri emballasjen på noen ting. Skal jeg selge noe brukt så selger jeg det som "må hentes".

Det er ikke tvil om at det oppleves positivt for kjøper at selger har originalemballasje, da virker selger mer ryddig og seriøs. Dette ser jeg på som det eneste reelle argumentet for å spare emballasje - for de som måtte ha plass til det.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •