er dac nødvendig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

er dac nødvendig?

Har svært lite greie på dette og vet det finnes flere tråder i forumet på liknende, men spør likevel. Har nylig kjøpt dette høyttalerparet:
    Swans T200B-->Product information:Swans T200B

Nå bruker jeg jack-splitt til phonokablene som fulgte med og inn på "unbalanced inngangen på høyttalerne. Bruker primært en macbook pro som lydkilde.

Derfor lurer jeg på dette:

-Vil det være vært pengene å kjøpe en dac til dette oppsettet?
    -Burde jeg da i såfall bruke XLR Balanced-kabler (forslag til hvilke)?
    -Vil det være noen forskjell om jeg bruker usb eller optisk fra macen?
    -Forslag til Dac mellom 1000 og 2000?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Vil det være vært pengene å kjøpe en dac til dette oppsettet?
    -Burde jeg da i såfall bruke XLR Balanced-kabler (forslag til hvilke)?
    -Vil det være noen forskjell om jeg bruker usb eller optisk fra macen?
    -Forslag til Dac mellom 1000 og 2000?

1) Ja
    2) Nei, men ja om du vil. Ikke et must.
    3) Nei
    4) Om du KUN skal bruke pcen, så er denne et alternativ: Pro-Ject USB Box D/A-konverter | Soundgarden , Om du vil koble på TV, dekoder, PS3 etc er denne CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter - Annet tilbehør et alternativ, eller om du virkelig vil slå på stortromma er Hegel HD10 på soundgarden et fantastisk alternativ. Jeg har hegelen og er intet annet enn meeeeget fornøyd! Har dog lånt dacmagic for å teste den og den er grei den også altså selv om jeg sleit litt med usb inngangen i Windows 7.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, takk for svar.
    Hvor mye vil det være verdt å bruke på en dac til dette høyttalerparet?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pakma
    okay, takk for svar.
    Hvor mye vil det være verdt å bruke på en dac til dette høyttalerparet?
    Hvilken forsterker har du?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er aktive høyttalere.....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, leste litt om høyttalerne dine nå. Nei, jeg ville ikke investert i en DAC til disse.

Du har et relativt moderat priset oppsett, og en DAC som funker har du allerede i macbooken din. Det eneste måtte være hvis du er plaget av støy fra det innebygde kortet.

Vil gi et visst forbehold om at jeg ikke kjenner lydkvaliteten på lydkortet til macbook pro, men er det fornuftig og korrekt konstruert og du ikke er plaget av støy bør du ikke trenge noen ekstern dac.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forsåvidt støy som er problemet. Er ikke altfor bereist innen lydverdenen, men synes høyttalerne gjengir lyden utrolig bra, inkusivt støy fra lydkilden(macen), derfor tengte jeg kansje det vil ikke ville være en alt for dyr oppgradering med en kurrant dac. Kikket litt på en Beresford TC-7520, ser at disse kan fåes for en billig penge.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forsåvidt støy som er problemet. Er ikke altfor bereist innen lydverdenen, men synes høyttalerne gjengir lyden utrolig bra, inkusivt støy fra lydkilden(macen), derfor tengte jeg kansje det vil ikke ville være en alt for dyr oppgradering med en kurrant dac. Kikket litt på en Beresford TC-7520, ser at disse kan fåes for en billig penge.
    Vet ikke hva som er tilgjengelig til MAC, men hvis det finnes ville jeg kjøpt et usb lydkort (disse har nødvendigvis også innebygget DAC) - sannsynligvis mye billigere enn noe som markedsføres som DAC.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis støy er problemet, vil ikke USB være noen god ide. Dette er fortsatt en kobberkabel mellom datamaskin og lydanlegg.

Optisk kabel isolerer datamaskinen fra lydanlegget. Da trenger du en DAC med TOSlink-inngang, og en kabel med én TOSlink og én optisk minijack.

Har du en bærbar Mac, er AirPort Express et smart alternativ. Overfører lyd trådløst, over samme nett som data (er i prinsippet en trådløs ruter, med lydutgang). Har en DAC av omtrent samme standard som Mac'en -- men har samme type analog/optisk minijack som MacBook Pro, og kan kobles til ekstern DAC.

AirPort og USB overfører bare 16bits lydformater; optisk kabel mellom Mac og DAC kan ta 24bits. Du vil neppe høre dette i praksis -- men med 16bits-forbindelse kan du få trøbbel med FLAC-filer.

De fleste rimelige DAC'er og lydkort vil være en forbedring i forhold til datamaskinens og AirPort'en D/A-konvertering. Om forbedringen er stor nok til at du hører det i daglig bruk, er en annen sak.

Rimelige DAC'er er Beresford og Cambridge DacMagic, pluss diverse saker som selges over nett fra China. Priser fra ca. 1.000 for kineserne (du slipper ofte moms på disse, siden kineserne merker alle pakker med lav verdi), via 1.500-2.000 for Beresford (inkl. frakt og norsk moms), til ca. 2.500 for DacMagic.

USB-lydkort får du fra under tusenlappen (M-Audio, Edirol). Disse har den fordelen at de er små nok til å passe i databagen, og ikke trenger ekstern strømforsyning. Til gjengjeld kan de bare brukes med en datamaskin -- og USB-kabelen kan altså gi de samme støyproblemene som en analog lydkabel.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvis støy er problemet, vil ikke USB være noen god ide. Dette er fortsatt en kobberkabel mellom datamaskin og lydanlegg.

USB-lydkort får du fra under tusenlappen (M-Audio, Edirol). Disse har den fordelen at de er små nok til å passe i databagen, og ikke trenger ekstern strømforsyning. Til gjengjeld kan de bare brukes med en datamaskin -- og USB-kabelen kan altså gi de samme støyproblemene som en analog lydkabel.
    Det er en kobberkabel, men det er digital lyd som overføres, og mekanisk støy overføres ikke uten videre. Det er ingen grunn til å tro at en USB kabel fra en laptop til et usb lydkort skal plukke opp støy.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva enn du velger, mener jeg at du vil ha best av å invistere i en konverter og ikke i et nytt lydkort/eksternt lydkort. Hele poenget med det du ønsker er å forbedre den lyden du spiller av, og nettopp dét er jo jobben til en slik en. Den lar mac'en kun funke som en avspiller, mens konverteren tar seg av proseseringen av lyden, som igjen er poenget med hvorfor man kjøper en sånn en. Det er jo i alle prisklasser, men dac magic har jo fått god omtale, så det kan jo være verd en titt.

Å det med å ha eksternt lydkort via usb kan jo ikke funke bra, det å bruke usb i det hele tatt! Alt ettersom såklart, men jeg vil nok ikke tro det hjelper for noe. Det er jo å en grunn på hvorfor de fleste konvertere har en usb kontakt der...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lille j
    Hva enn du velger, mener jeg at du vil ha best av å invistere i en konverter og ikke i et nytt lydkort/eksternt lydkort. Hele poenget med det du ønsker er å forbedre den lyden du spiller av, og nettopp dét er jo jobben til en slik en. Den lar mac'en kun funke som en avspiller, mens konverteren tar seg av proseseringen av lyden, som igjen er poenget med hvorfor man kjøper en sånn en. Det er jo i alle prisklasser, men dac magic har jo fått god omtale, så det kan jo være verd en titt.

Å det med å ha eksternt lydkort via usb kan jo ikke funke bra, det å bruke usb i det hele tatt! Alt ettersom såklart, men jeg vil nok ikke tro det hjelper for noe. Det er jo å en grunn på hvorfor de fleste konvertere har en usb kontakt der...
    okay, høres fornuftig ut. Jeg har forstått at en konverter/dac vil gjøre visse forbedringer med lyden, men det jeg i hovedsak lurer på er om denne forbedringen vil være såpass merkar på det høyttlersettet jeg har, at det er verdt å bruke opp mot 2000 på en ekstern dac av fks typen dacmagic?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at å bruke USB ikke kan fungere bra, kan du begrunne det? Det er nemlig helt feil.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, høres fornuftig ut. Jeg har forstått at en konverter/dac vil gjøre visse forbedringer med lyden, men det jeg i hovedsak lurer på er om denne forbedringen vil være såpass merkar på det høyttlersettet jeg har, at det er verdt å bruke opp mot 2000 på en ekstern dac av fks typen dacmagic?
    Nei, å bruke 50-100% av prisen på høyttaler+forsterker på en DAC er helt hull i hodet.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Nei, å bruke 50-100% av prisen på høyttaler+forsterker på en DAC er helt hull i hodet.
    de koster 6000.... jeg har fått med meg hva du mener, og sier takk for rådet. Spørsmålet var mer rettet mot Lille j og andre brukere på forumet...
    Finnes også en mulighet for å kjøpe brukt....derfor er det ikke dumt å vite om dac` er i 2000 kroners klassen (nye) vil gjøre noen forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at å bruke USB ikke kan fungere bra, kan du begrunne det? Det er nemlig helt feil.
    Mulig jeg formulerte meg litt dårlig her Selvsagt vil det kunne funke helt fint med USB som overføring av lyd, men det jeg mente var at det ikke er optimalt. Med andre ord så mener jeg at det er alternativer man heller burde velge framfor USB, så samt man har mulighet til det. Så vis pakma kan velge mellom USB og optisk, kan det jo være greit å bruke optisk istedet. Men som jeg sa, alt ettersom!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet, ja, det skal den gjøre! Men nå kjenner jeg ikke til dine høytalere, så det blir litt vanskelig å svare. Du har jo å aktive høytalere vis jeg ikke tar helt feil (?), å jeg vet jo ikke hvordan forsterkerdelen er der Mulig du får et lite løft i lyden, i den form at det åpner seg litt mer- at lyden kommer litt mer "ut" ! Det beste er jo om du får prøve en, enten om du kjøper nytt el brukt. Vis du ikke bare sender en mail el ringer der du kjøpte de, de burde jo kjenne til produktene sine

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de koster 6000.... jeg har fått med meg hva du mener, og sier takk for rådet. Spørsmålet var mer rettet mot Lille j og andre brukere på forumet...
    Finnes også en mulighet for å kjøpe brukt....derfor er det ikke dumt å vite om dac` er i 2000 kroners klassen (nye) vil gjøre noen forskjell.
    Siden du ikke er så opptatt av negative svar så har du vel bestemt deg for at du har lyst på en ny gadget allerede, så da er det jo bare å kjøre på.

Får du tak i en brukt til 1000kr så ha du hvertfall ikke kastet bort så mye penger, og blir kvitt støyproblemene.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg formulerte meg litt dårlig her Selvsagt vil det kunne funke helt fint med USB som overføring av lyd, men det jeg mente var at det ikke er optimalt. Med andre ord så mener jeg at det er alternativer man heller burde velge framfor USB, så samt man har mulighet til det. Så vis pakma kan velge mellom USB og optisk, kan det jo være greit å bruke optisk istedet. Men som jeg sa, alt ettersom!
    Så vidt jeg vet er ikke USB underlegent optisk kabel til å overføre digitale signaler i denne sammenhengen, så her er det nok hipp som happ.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du ikke er så opptatt av negative svar så har du vel bestemt deg for at du har lyst på en ny gadget allerede, så da er det jo bare å kjøre på.

Får du tak i en brukt til 1000kr så ha du hvertfall ikke kastet bort så mye penger, og blir kvitt støyproblemene.
    Det er ikke det at jeg er opptatt av postitive eller negative svar, men jeg er ute etter råd fra ett mangfold fra forumet, som jeg vet sitter med mye god kunnskap. Ditt tips/råd er absolutt tatt i betraktning, og setter pris på at du gidder å sette deg ned å svare på spørsmålene mine Keep up the good work:P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •