Hvilken oppgradering gir meg størst forbedring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken oppgradering gir meg størst forbedring?

Hei!

Tenkte på å kjøpe julegave til meg selv, men er litt i beit hva jeg skal kjøpe.

Har idag en Onkyo NR-807, samt PSB Imagine T fronter, Imagine C senter og Imagine B bak. svakeste leddet her er min Dali SWA12 subwoofer.

Så valget står mellom:

Skal jeg bytte ut Dali'en med en XTZ W10.16 subwoofer, eller skal jeg kjøpe en Emotiva UPA-2 effektforsterker til frontene?

Hva tror dere vil gi størst forbedring?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Hei!

Tenkte på å kjøpe julegave til meg selv, men er litt i beit hva jeg skal kjøpe.

Har idag en Onkyo NR-807, samt PSB Imagine T fronter, Imagine C senter og Imagine B bak. svakeste leddet her er min Dali SWA12 subwoofer.

Så valget står mellom:

Skal jeg bytte ut Dali'en med en XTZ W10.16 subwoofer, eller skal jeg kjøpe en Emotiva UPA-2 effektforsterker til frontene?

Hva tror dere vil gi størst forbedring?
    Hva opplever du som problemet med subben da? Hvis bassproblemene du opplever er grunnet rommet eller plasseringen av subben så hjelper det lite å bytte hverken sub eller forsterker.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hva opplever du som problemet med subben da? Hvis bassproblemene du opplever er grunnet rommet eller plasseringen av subben så hjelper det lite å bytte hverken sub eller forsterker.
    Hei, og takk for svar!

Jeg har en vanskelig stue, så plassering av sub er ikke det enkleste(men har plassert så godt som mulig). Har også hørt at denne kan være litt vanskelig å plassere. Men den funker greit nok, men den holder ikke samme kvalitet som de nye høyttalerne. blir mye grums visst jeg skal la den gjøre mestparten. Så frontene er delt av på 40hz, og spiller fantastisk flott.

Så spørsmålet er egentlig, hva vil jeg få mest uttav? større amp til frontene mine, eller en slik XTZ sub?

Edit: Det er ikke generelle bassproblemer, jeg synest det spiller veldig fint idag. Men synest subben kunne være litt mer stram og harmonert med frontene. Samtidig har jeg tenkt på om en større amp vil gi høytalerne enda mer godlyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo godt være at det hjelper på å bytte sub, at den du har nå rett og slett ikke spiller godt sammen med de andre høytalerne eller rommet. Men som Hybris nevner, så kan det jo like så greit være at en annen plassering av sub kan være tingen evt. låne noe måleutstyr å se om det hjelper! Vis du er fornøyd med subben i seg selv jobber du med plasseringa, men vis du, som du sier, ikke er helt fornøyd med lyden, så kan jo en ny en være tingen!
    Jeg har lest positivt om den xtz subben, har faktisk tenk tanken å prøve en slik selv det er jo ikke alltid man kommer over et produkt i den prisklassen, som tydeligvis skal spille SÅ bra:P Men vet liksom ikke om jeg vil ha en slik en i et stereoanlegg. (Har stereoanlegg :P )

Har å titta litt på Emotiva sine produkter, igjen- ikke ofte man kommer over den kvaliteten til den prisen Hva tror du du kommer til å gjøre?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra egen erfaring hjelper separat effekttrinn på frontene veldig bra på bassen, og generell dynamikk.

Slet litt med Focal høyttalere som låt litt tynt når de ble drevet av AV receiveren. Både på film og musikk. Koblet på et billig, pent brukt Proton effekttrinn og da forandret høyttalerne helt karakter. De kunne spille bass
    Byttet etterhvert til et Zapsolute klasse A trinn og nå spiller de skikkelig dyppbass. Sub på musikk er helt unødvendig nå.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en 12" nå så bør du vel kjøpe XTZ sin 12" også kanskje, litt avhengig av hvor mye lydtrykk du trenger da. En XTZ 10" er flott til musikk men den flytter ikke fjell når du ser film.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en 12" nå så bør du vel kjøpe XTZ sin 12" også kanskje, litt avhengig av hvor mye lydtrykk du trenger da. En XTZ 10" er flott til musikk men den flytter ikke fjell når du ser film.
    Er du fornøyd med xtz 10" til musikk? Har tenkt litt på den selv, og har lest bra om den! Men vil du si de matcher høytalerne dine godt? sånn lydmessig, om alt låter naturlig samme tenker jeg på Vis jeg skal ha en sub, må den være kjapp med godt kick og låte nøytral! :P

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lille j
    Er du fornøyd med xtz 10" til musikk? Har tenkt litt på den selv, og har lest bra om den! Men vil du si de matcher høytalerne dine godt? sånn lydmessig, om alt låter naturlig samme tenker jeg på Vis jeg skal ha en sub, må den være kjapp med godt kick og låte nøytral! :P
    Jeg er veldig fornøyd, og er godt integrert med resten av anlegget. Men jeg bruker EQ og har brukt en god del timer på måling og justering og uttesting av delefrekvens for å få ting til å spille optimalt. Men det bør man jo gjøre med alle subber for å få mest mulig ut av de

Men ja, dette er en god sub til musikk, spesielt til prisen. At jeg kombinerer den med høyttalere til over ti ganger prisen sier vel sitt.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo helt genialt ut, og som du sier: du bruker de med ht som koster 10 ganger prisen !!! Er det en egen eq på xtz, el bruker du en separat en?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker separat EQ.

Du får jo XTZ med EQ også (12" DSP utgave), men et billigere alternativ kan være å kjøpe den vanlige 10 eller 12" utgaven og kombinere med antimode 8033C
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker separat EQ.

Du får jo XTZ med EQ også (12" DSP utgave), men et billigere alternativ kan være å kjøpe den vanlige 10 eller 12" utgaven og kombinere med antimode 8033C
    Det ser ut som om at 8033C'en støtter bare én sub. Hvordan er det å bruke to stk på hver sin sub?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke, men er forsiktig skeptisk. De har jo ikke kontroll over hvordan de påvirker hverandre hvis du konfigurerer de hver for seg. Vet ikke om det er mulig å legge en splitter bak antimode og kjøre to subber på en. det ville i så fall sannsynligvis gitt bedre resultat.

EDIT: Etter litt lesing andre steder får jeg inntrykk av at det går fint å drive to subber med en antimode.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ønsker en kontant bass, som fungerer like bra på musikk og film, som i tilegg er relativt liten så bør du kikke på B&W 610 subb (31,0 x 31,0 x 37,5 cm (HxBxD)). Den er en 10", men spillet skikkelig bra. Jeg hade en ett par år, den var knall bra, gikk helt ned til 27 hz. Den bør du kunne få for 3k brukt i god stand. Koster 5998,- ny.

•Bassenhet: : 10-tommer long-throw element med papir/Kevlar-membran
    •Forsterkereffekt: : klasse D, 200 watt ICEpower
    •Innganger: : linje, høyttaler
    •Frekvensgang (-3dB): : 27-140 Hz
    •Frekvensgang (-6dB): : 20-140 Hz
    •Bass EQ: : Ja
    •Vekt: : 12,5 kg
    •Lukket kabinett

Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder