Fra mp3 til Flac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra mp3 til Flac

Jeg har mye musikk på min pc. Det er veldig mye mp3, og en del flac. Jeg har brukt et program som konverterer fra mp3 til flac( xillsoft audio converter). Det legger til en del mb til sangen som det konverter. Men jeg lurer på om det er vits å gjøre dette? Dvs vil kvaliteten på sangene bli bedre, ettersom orginalen er mp3. f.eks en sang som er 2-3 mb blir som regel 30-40 mb. Jeg har testet selv (ikke blindtest), og mente da at jeg fikk mye bedre lyd i topp og bunn(høye og lave frekvenser) Jeg har lyst å ha alt på cder egentlig, i motsettning til de fleste her inne. Ikon6ene mine er ikke så glad i "youtube" lyd fra mp3en. Flac er så mye bedre. Er det vits å konvertere?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen vits i å konvertere fra mp3 til flac, lyden blir ikke bedre av dette. Informasjonen som ble fjernet når musikken ble komprimert til mp3 er det ikke mulig å få tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste programmet kan gjøre, er vell å glatte ut kurvene på sangen litt eller noe slikt..

Men noen former for øking på kvaliteten kan det aldri bli.

Gjør ett stort bilde lite, lagre, og så prøver du å gjøre det bilde stort igjen, så ser du hvordan effekten er

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som det heder på sørrlandet - drid inn drid ud

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har nok ingen hensikt utover å fylle opp plassen på harddisken din
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du blir nok nødt til å rippe alle cd-ene dine på nytt. Det er mye jobb, men det er verdt det :-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du plass på harddisken kan du jo gjøre som du vil.
    Wav, som jeg egentlig ikke bruker, har ganske store filer, ca. 70-80 mb, 1411 kbps, i forhold til Apple Lossless sin ca. 35 mb og ca. 750 kbps (tallene varierer jo i størrelse avhengig av sang) men WAV har en del mer gain enn Apple Lossless og man får fornemmelsen av kraftigere lyd. Selve lyden er samme dog.
    Men som jeg har sagt før, når druen har blitt laget til en rosin blir det vanskeligt å få tilbake druen, derfor, alltid last ned i bedste kvalitet....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    ... men WAV har en del mer gain enn Apple Lossless og man får fornemmelsen av kraftigere lyd. Selve lyden er samme dog.
    Kommer ikke det mer an på dekoderen da lyden som du sier er den samme?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... WAV har en del mer gain enn Apple Lossless og man får fornemmelsen av kraftigere lyd.
    Den "spiser" jeg ikke

komprimert(wav) = Apple Lossless

der komprimert bruker Apple Lossless Encoder.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du plass på harddisken kan du jo gjøre som du vil.
    Wav, som jeg egentlig ikke bruker, har ganske store filer, ca. 70-80 mb, 1411 kbps, i forhold til Apple Lossless sin ca. 35 mb og ca. 750 kbps (tallene varierer jo i størrelse avhengig av sang) men WAV har en del mer gain enn Apple Lossless og man får fornemmelsen av kraftigere lyd. Selve lyden er samme dog.
    Men som jeg har sagt før, når druen har blitt laget til en rosin blir det vanskeligt å få tilbake druen, derfor, alltid last ned i bedste kvalitet....
    Har 4,5 tb atm. Men har planer om å kjøpe mer etter jul, men må oppgadere hele pcen da, siden hovedkortet mitt ikke støtter flere hdd enn 4. Har planer om å ha 10 hdd på sikt. Med 1,5 tb +- i hver. Jeg har Creative SB X-Fi Platinum Fatal1ty lydkort, og bruker optisk kabel til min denon 2808. Vil jeg merke merkbar forbedring med en dac?

Jeg prøver alltid å laste ned flac hvis jeg har mulighet til det, men Forholdet er jo 10:1 i favør mp3, når det gjelder nedlasting. Så det er dårlig. Takker for innspill, men jeg lurer fortsatt på hvordan programmet klarer å legge på 20-50 mb, per sang, hvis det ikke er noen forskjell.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    men jeg lurer fortsatt på hvordan programmet klarer å legge på 20-50 mb, per sang, hvis det ikke er noen forskjell.
    Det er pga forskjellene på hvordan lyden blir lagret (komprimert). Du vil aldri klare å få bedre lyd ved å gå fra MP3 til FLAC, ettersom de bitene som ble fjernet når MP3en ble opprettet aldri vil kunne gjenopprettes. Løsningen er altså å rippe CDene på nytt i et tapsfritt format (FLAC).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og siden du skriver at du laster ned, så må du nok begynne å kjøpe CD-er dersom du alltid vil ha samme kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare jeg som savner mulighet til å kjøpe musikk på nettet i lossless kvalitet?

Her er forøvrig en fin guide som fikk meg på riktig spor med digital musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexf
    Er det bare jeg som savner mulighet til å kjøpe musikk på nettet i lossless kvalitet?
    Skulle selvfølgelig ønske det var et bredere utvalg men her har du noe:

Linn Records
    HDtracks
    GUBEMUSIC

Edit: se egen tråd: http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...edlasting.html

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med filstørrelse, wav er en kopi av cd`en, eller sangen, Apple Lossless f.eks. er komprimert, som en zip fil, og har halve størrelsen av wav.
    Apple Lossless har support for tags, wav har ikke.
    Jeg har aldrig brukt flac til ripping, men har lastet ned fra Linn i flac....
    Prøv å rippe en sang med dbpoweramp til 24/96 stedet for det normale 16/44.1 og istedet for ca. 1400 kbps ender du opp med en enorm fil på 5000 kbps, men siden du har samme "master" er der ikke forskjell i lyden.
    Der er utallige steder på nettet hvor "paranoide" entusiaster diskuterer ripping og filstørrelse....

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boffeeen
    Og siden du skriver at du laster ned, så må du nok begynne å kjøpe CD-er dersom du alltid vil ha samme kvalitet.
    Laster ned pga det ikke finnes Norske butikker som selger den musikken jeg vil ha. Jeg er ute etter house/trance/techno etc. Cdon og play.com har ok utvalg. Har begynt å handle en del fra de. Synd at platebransjen har skutt seg selv i hodet. Men slik er det faktisk.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel? Og de platene som du laster ned... får du ikke kjøpt de noen plass? amazon.com/amazon.co.uk/play.com/bangcd.com ...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laster ned pga det ikke finnes Norske butikker som selger den musikken jeg vil ha. Jeg er ute etter house/trance/techno etc. Cdon og play.com har ok utvalg. Har begynt å handle en del fra de. Synd at platebransjen har skutt seg selv i hodet. Men slik er det faktisk.
    http://www.beatport.com
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver alltid å laste ned flac hvis jeg har mulighet til det, men Forholdet er jo 10:1 i favør mp3, når det gjelder nedlasting.
    God kvalitet mp3 kan være veldig bra. Det er bare hifi-nevrotikeren i meg som gjør at jeg har lagret CD-samlinga som flac og ikke 256kbps vbr mp3.
    ...jeg lurer fortsatt på hvordan programmet klarer å legge på 20-50 mb, per sang, hvis det ikke er noen forskjell.
    Tenk deg at du har ei bok på 200 sider (wav). Du kan kanskje krympe boka ved å utnytte gjentagelse av ord og bokstaver slik at den kan lagres på 100 sider (flac/apple lossless), men da må du "dekode" den før den blir lesbar.

Hvis du lager et sammendrag på 2 sider (mp3) så får du med deg storyen i boka men går glipp av noen detaljer. Disse detaljene kan aldri gjenskapes selv om du skriver ut sammendraget over 200 sider (flac igjen).

-k

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Javel? Og de platene som du laster ned... får du ikke kjøpt de noen plass? amazon.com/amazon.co.uk/play.com/bangcd.com ...
    Fult mulig jeg får kjøpt de. Handler på play.com. De har lite utvalg. Dvs de har ofte én cd fra hver "serie" med album(absolute music f.eks) Jeg er interessert i hele samlingen. Det er faktisk mye stress å kjøpe en cd fra hvert sted. Også er det noe som mangler. Et raskt søk på "Tiesto" svarte til 0 produkter hos de nettsidene som leverte nedlastbar flac. Utenom Beatport. Der hadde de faktisk sykt mye. Men så igjennon veiledningsvideoen. Og der var det mp3. Stemmer dette? eller er det flac?

Tilgjengelighet er ordet. Er ikke så interessert å betale 219 per cd. Som det koster for "import" på platekompaniet.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •