16a kurs. Hva er viktig i den forbindelse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

16a kurs. Hva er viktig i den forbindelse?

Hei,

SKal flytte inn i en helt ny tomannsbolig Februar. Det er ikke ferdig byggd enda og jeg kan derfor påvirke, forandre og oppgradere det jeg måtte ønske.

Har vært i møte med elektrikern og sagt at jeg ønsker egen 16a kurs til HIFI. BAre for sikkerhets skyld spør jeg dere om det er noe mer man bør huske på i denne forbindelsen? Er overspenningsvern f. eks ett must? Type kurs?

Setter stor pris på alle innspill..

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En egen 16A er lurt til anlegget ja. ville satt inn en C eller D automat hvis du engang får et par effektforsterkere med høy startstrøm.. ;-)
    Jeg har 2 egne kurser til mitt anlegg og kjører kun forsterkere på den ene kursen. Dette er sikkert litt overkill, men det kostet meg så lite ekstra siden jeg gjorde alt selv.

Husk endelig nok stikkontakter i veggen.
    5 dobble bør holde.
    Padder er ikke bra. Utgjør bare brannfare.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror 5 doble kan bli litt lite. Merkostnaden ved å legge inn flere er liten når du først har elektrikeren på besøk. 3 firedoble er for lite her i gården så nå blir det 4. Ellers er jeg helt enig med Tigerberget
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror han snakket om ca 700 kr + moms pr kontakt(punkt) kan dette stemme. Syns det hørtes litt dyrt ut.

Tenkte i utgansgpunktet med en 4èr kontakt og ett strømfilter el utifra en av disse. Blir dette feil?

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En egen kurs til HiFi anlegget er ikke dumt. Hvor mye effekt du trenger til ditt anlegg vet jeg ikke, men når du først skal bygge så er 16Amp og C karakter godt nokk for de fleste. Da vil du ha 3600W som skal holde lenge til normalt bruk. Plan legging av hvor mange stikk du trenger er viktig, ta gjerne høyde for utvidelser slik at du har noen i resserve. Noe som kan være en fin løsning på stikk,er dobble elkoboxer med tripple stikk i som egentlig er beregnet for kanaler. Det fine med de er at de bygger bare halvparten ut fra veggen forhold til vanlig jordet stikk. Bruk av overspenningsvern er jo en sikkerhet for ditt hifi utstyr, og hvis jeg først skulle ha et nytt anlegg hadde jeg kostet på meg den sikkerheten også.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Tror han snakket om ca 700 kr + moms pr kontakt(punkt) kan dette stemme. Syns det hørtes litt dyrt ut.

Tenkte i utgansgpunktet med en 4èr kontakt og ett strømfilter el utifra en av disse. Blir dette feil?
    Det hørtes veldig dyrt ut. En firedobbel kontakt koster godt under 200 kr inkl mva inn til elektrikeren og jobben pr stikk tar 3 minutter. Du kan jo spørre om det blir billigere hvis du kjøper stikk selv, monterer de på veggen og han bare kobler til ledningene.
    SB Touch

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke påvegg stikk i en ny innstalasjon synes jeg ikke er pent. Gå heller for innbyggde stikk.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olebrum
    Å bruke påvegg stikk i en ny innstalasjon synes jeg ikke er pent. Gå heller for innbyggde stikk.
    Helt enig. Glemte at det var snakk om nybygg.
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm... ja kansje litt dyrt ut hvis han første er der. Men hvis han kommer kun for denne så er er det ikke så uvanlig med en pris rundt 1500kr for første stikk.

Du har vel allerede en pakkepris på hele huset, så det skulle normalt sett ikke bli så dyrt med et par stikk ekstra. Men hvis dem har måtte presse totalprisen ned så smører dem godt på hvis det kommer noe ekstra, dem skal tjene penger dem også veitu.

Jeg er enig med ragwo, gå for minst 3 firedobble....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pris per punkt er som regel inkludert rør og ledningstrekk osv fra fordelingspunkt. Prisen bør være mye lavere for å montere ekstrastikk ved siden av hverandre på samme sted.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrikern utfører alt av elektrisk på bygget fra før. Det her er tillegg som jeg vil ha.
    SYns det hørtes dyrt ut.. Får prisforslag imorgen. Er spent på det ja..

KOmmer nok til og gå for flere 4èr kontakter

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

el kurs

Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    En egen 16A er lurt til anlegget ja. ville satt inn en C eller D automat hvis du engang får et par effektforsterkere med høy startstrøm.. ;-)
    Jeg har 2 egne kurser til mitt anlegg og kjører kun forsterkere på den ene kursen. Dette er sikkert litt overkill, men det kostet meg så lite ekstra siden jeg gjorde alt selv.

Husk endelig nok stikkontakter i veggen.
    5 dobble bør holde.
    Padder er ikke bra. Utgjør bare brannfare.

du skal ha ganske sykt utstyr for at det skal väre noer vits i å sette inn en automat med D karakteristikk, B karakteristikk slår relativt kjapt ut, C er tregere, og D er ganske treg. Med mindre trådstarter har ganske sykt utstyr holder det med C karakteristikk.

hilsen elektriker

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Det hørtes veldig dyrt ut. En firedobbel kontakt koster godt under 200 kr inkl mva inn til elektrikeren og jobben pr stikk tar 3 minutter. Du kan jo spørre om det blir billigere hvis du kjøper stikk selv, monterer de på veggen og han bare kobler til ledningene.
    700 kr punktet er ikke så alverdens dyrt. selv om flere elektriker priser seg lavere.

de 700 kr skal dekke røret med PN 3g2,5mm2 + boks + stikk ferdig montert. om du tenker at en elektriker fort tar 700 kr i timen +/- på service, så er det egentilg ikke så ille. selv om jobben ikke tar så lang tid så må man ha betalt for jobben.

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

SKal flytte inn i en helt ny tomannsbolig Februar. Det er ikke ferdig byggd enda og jeg kan derfor påvirke, forandre og oppgradere det jeg måtte ønske.

Har vært i møte med elektrikern og sagt at jeg ønsker egen 16a kurs til HIFI. BAre for sikkerhets skyld spør jeg dere om det er noe mer man bør huske på i denne forbindelsen? Er overspenningsvern f. eks ett must? Type kurs?

Setter stor pris på alle innspill..
    hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt en egen 16 A C kurs til anlegget, det burde holde for 70% av oss. angående anntall stikk i veggen, så ville jeg begrense det litt, blir fort stygt å ha f.eks 5-6 dobble stikke på rekke. kan fort bli vanskelig å setta opp bokser og slikt. jeg ville nok satt opp 3 dobble stikk. og så heller fått tak i en skikkelig 2,5mm2 "skjøteplatte" :P

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    du skal ha ganske sykt utstyr for at det skal väre noer vits i å sette inn en automat med D karakteristikk, B karakteristikk slår relativt kjapt ut, C er tregere, og D er ganske treg. Med mindre trådstarter har ganske sykt utstyr holder det med C karakteristikk.

hilsen elektriker
    Kjør på med 16D så er du sikker.
    Jeg hadde en Cinenova Grande 7 en periode, og da ble en 16C for lite.
    (4kVA trafo uten softstart krets......)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jording!!!

Om du har mulighet og råd til det få lagt opp egen jorkabel og spyd for den 16 amp kursen. Så slipper du at jordstøy fra huset forplanter seg til anlegget.

Mvh
    Paul

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET

hilsen elektriker
    Det er folk på forumet med ganske mye sykt utstyr.

Hilsen elektriker ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •