Høyttalere + forsterker til 15K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer nilsjnesse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere + forsterker til 15K

En venn av meg skal bruke 15.000 på et par høyttalere og en forsterker. Jeg er redd for at han skal ende opp med enten (1) et fjollete designanlegg, eller (2) et råneanlegg (avhengig av hvor mye vin han har drukket når han bestemmer seg). For å unngå slike uheldige situasjoner, har jeg tenkt å hjelpe han. Siden jeg ikke vet alt, tenkte jeg det var greit å be om hjelp her.

Kameraten min liker å høre på Röyksopp, Elvis, Springsteen og jazz. Han liker god lyd, men er ikke en "spesielt interessert". Man må regne med at han kommer til å spille høyt av og til (ref. pkt 2 over). Han ser også mye film.

Planen min er å ta han med på en runde i butikkene og lytte til forskjellige ting, men først vil jeg kartlegge hva som er aktuelle produkter, og hva jeg har mest troen på.

For meg virker det naturlig, med dette budsjettet, å bruke ca 10.000 på høyttalere og 5000 på forsterker. Da har jeg lest meg opp, og funnet følgende produkter jeg syns virker interessante:

Høyttalere
    Klipsch RF-82 9995,-
    Monitor Audio RX8 11750,-
    Monitor Audio RX6 8999,-
    System Audio SA1750 9995,-
    B&W DM683 9995,-

Forsterkere
    Harman Kardon HK980 4995,-
    Rotel RA1520 7995,-
    NAD C355BEE 4995,-

Er det noe jeg absolutt har glemt?
    Noen kombinasjoner som er bedre/verre enn andre?
    Vil noen av de nevnte forsterkerne klare å drive DM683 på en fornuftig måte?

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De forsterkerene der blir nok for små til å drive 683. Klipsch og System Audio er jo for så vidt lettdrevne høytalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA 1750 (ligger noen brukte på avtorget)
    Emotiva USP-1
    Emotiva XPA-2
    Da havner du rundt 15k hvis du kjøper høyttalerene brukt.

Emotiva og SA er en knallbra kombinasjon.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSB Imagine T ryker inn på listen. Hederlig omtale i Stereophile sin 2009-kavalkade, i selskap med allslags galskap til hundretusener. Og gunstig priset i Norge. På Stereofil kan vi kanskje høre dem på Rotel'en.

Men det kan virke som SA er forumets favoritter?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å ta en titt på Swans 5.2F! Varme og behagelige, men likevel engasjerende og detaljerte! Ikke de mest nøytrale i klassen, men er man ikke interessert i å legge vesentlig arbeid i rom og plassering, er det som regel en god ting

Ellers høres det fornuftig ut med ca 5000 kr på forsterker (så lenge vi snakker stereo), og resten på høyttalere...

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dere kan høre på stativhøyttalere med og uten subwoofer når dere er på lytterunden? Muligens at det blir litt lettere å skille alternativene når de ikke er så like.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Elemental Studios ang Swans Diva 5.2F. var i helga å hørte på dem, kjente det snudde seg litt i magen, det var fornøyelig. Og nydelige å se på! Koster ca 10.000kr

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaster inn 1 kandidat til her . JBL TL260(15000kr) ) .

Denne koster nå 15k hos Soundgarden , å det ligge vel også eit par brukte til 12k , husker ikke om det var hifisentralen eller her på avtorget

Ellers e jo de kandidatene du nevner i første post absolutt potente høyttalere . Med tanke på at mange butikker gir veldigt gode priser på disse merkene , kan dere kansje bevege der enda et hakk opp på modelene.Eller på forsterker siden.

Jeg ville også kasta meg over comboen med Emotiva preamp og effekt .

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Kaster inn 1 kandidat til her . JBL TL260(15000kr) ) .
    Denne ser jo imponerende ut... Men siden det er en stor høyttaler til opprinnelig 25K... Vil den spille bra med nevnte forsterkere? (HK er vel mest nærliggende her?)

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt Electrocompaniet sine høytalere(Electrocompaniet Prelude PSF-1 GulvstÃ¥ende høyttaler | Soundgarden) De låter utrolig bra med rett forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med div Focal / JM Lab. Ta en tur til HIFI Huset. Hør ikke bare på Monitor Audio men Focal også.

Lars.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    Er det noe jeg absolutt har glemt?
    - Hvor stort er rommet?
    - Hvilken kilde har han til musikken? CD, "MP3"?
    - Skal han kun ha stereo, eller mulighet for å utvide med senter og bakhøyttalere på sikt?

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    Denne ser jo imponerende ut... Men siden det er en stor høyttaler til opprinnelig 25K... Vil den spille bra med nevnte forsterkere? (HK er vel mest nærliggende her?)
    Det er ingen liten høyttaler , så den vill jo klart spille best med enn solid forsterker kombinasjon. Men den er heler ikke den tyngste lasten i verden . Vet det er flere som har brukt denne høyttaleren i sammen med Rotel med stort hel.

Vet ikke helt hvilken surr. reciver som ville passet denne høyttaleren best , men det skulle sikkert vært muligt å fått hørt på 260 på soundgarden med diverse forsterkere.(Kansje Soundgarden Bergen har den inne ?)

260 er enn knakkende go allround høyttaler med finese og punch , så absolutt verdt og låne øret til denne om dere har muligheten .

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hallo.

kansje rf 82? de passer jo til alt av de kravene du har satt opp. de er gode på film og spiller bra og de spiller høgt nok for de fleste. de er gode på røyksopp og Springsteen har ikke hørt dem på jazz men det låter sikkert ikke så gale der heller.

og så er disse lettdrevne og det er jo et stort pluss med tanke på dette skal koste 15k til sammen men må nokk ut med litt mer kansje. Det er bedre og velge noe mindre med en forsterker som kan drive høytalereene skikkeligt. det verste som kan skje er og kjøpe gode ht med en forsterker som ikke kan drive dem, da spiller det nok dårligere, en vis du hadde valgt en litt mindre ht med en kraftig forsterker

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.36 med XTZ A100D3 er også en sinnsyk kombo for pengene, men litt vanskelig å få demo på her i norge
    Blir vell ca 13k og forsterkeren har innebygd DAC som er praktisk for å koble til pc, tuner osv for en som ikke er så interessert at han kjøper dedikert DAC.

XTZ og MA er mine favoritter i prisklassen ihvertfall. (OG Klipsch om man har mulighet til å spille høyt og ser mye film)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •