Artig, men uventet observasjon...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Artig, men uventet observasjon...

Jeg er i ferd med å spille inn stueanlegget, nye Parasound P3/A21 som driver nye Patos Lyric 402, og får signaler fra en "gammel" Pioneer PD-S06 fra omtrent 1999-2000. Det har tatt lang tid for anlegget å begynne og gå seg til, og det har tatt en stund å vende seg til Patos-lyd sammenliknet med Audiovector (drevet av en ECI-3). Kort fortalt låter det nye oppsette "fetere", med ekstremt mye bedre bass (i en veldig vanskelig og "død" stue), men med en anelse mer "lukkethet" i toppen - diskant og mellomtone har virket litt mer hemmet enn det jeg egentlig ønsker. Spesielt har jeg referert dette opp mot surroundanlegget mitt, der de gamle Audiovectorene drives av Parasound C2/A52 matet med ny Pioneer DV-668 (digitalt inn i C2 - bruker dennes DA-konverter), og helt spesifikt bruker jeg Tori Amos "Scarlet's Walk" (fantastisk produksjon, mye bass, mye piano, mye mellomtone i stemmen), som på sistnevnte oppsett har et ekstremt stort lydbilde med skremmende detaljgrad, også i forhold til stueanlegget - trodde jeg!

For moro skyld ville jeg teste DV-668 analogt mot P3/A21/Lyric 402 for å få en indikasjon på om den gamle CD-spilleren min er den bremseklossen jeg har begynt å oppfatte den som (søvnløse netter!), og etter mye knoting frem og tilbake (glemte å slå over fra 5.1 ut til 2.0 ut - hvorfor i fxxx må man inn i OSD for å gjøre dette!) fikk jeg rigget den på plass i stuen. Parallell-kjøring av nenvte Tori Amos ga meg da FULLSTENDIG bakoversveis og hakaslepp - PD-S06 spilte FLETTA av DV-668, forskjellen var så stor at det nesten var komisk. Det jeg oppfattet som "tetthet i toppen", var egentlig en evne til å formidle helheten i lydbildet som 668 ikke var i nærheten av å klare. Den låt rett og slett grå, kjedelig og uten evne til å formidle hverken dybde eller bredde i musikken som lå på disken! For meg som har trodd at de nye kombi-spillerne faktisk hadde noe å bidra med som et seriøst alternativ på ren lydformidling, ble dette et lite skudd for baugen. Dersom jeg skal oppgradere PD-S06en (etter dagens forestilling skal den få lov til å henge med på lasset litt lengre!) må jeg tenke helt nytt - og ikke minst ta avgjørelsen basert på lytting i egen stue mot de faktiske komponentene som skal matches. Dette er vel den sterkeste bekreftelsen jeg har fått på at dette er tvingende nødvendig for å bli helt fornøyd (har nemlig fremdeles lyst til å se etter et alternativ til Patosene)!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koblet du til på multi out eller på L/R out? med mine ører så låter det best med tilkobling fra multi out. har du også i tillegg benyttet en lydtrykksmåler? min erfaring er at noe kan høres litt livløst ut hvis lydtrykket er lavere. har selv hatt en 668 og har nå en 868. det er også en annen moderator som har 668 samt lygren. tror ingen av oss kan kjenne oss igjen i den beskrivelsen du kommer med av 668. men uttrykkene bakoversveis, hakkeslipp etc, så har du enten koblet noe feil, eller så har du kanskje en overdreven måte å ordlegge deg på :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv opplevd samme forskjell mellom gamle PD-S06 og enten 668 eller 868- vi testet begge utgangene og fikk samme reaultat- De Pioneerspillerene er etter MIN mening ikke noe særlig i de oppsett JEG har hørt, inkludert mitt eget-kjørte både analogt og digitalt- etter mange anbefalinger må jeg si at jeg fant den nye generasjonen spillere nedslående!

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være en "mismatch" av et eller annet slag, jeg kan ikke skjønne noe annet. Jeg har testet min egen 668 opp imot cd spillere fra Thule, Arcam og mot diverse eksterne DAC's, på Electrocompaniet elektronikk, og synes den takler det meget bra til å være en multispiller. At den ikke spiller like godt som en fullblods cd spiller er det vel ingen som nekter på, men det er overraskende at du hører så stor forskjell. Jeg kjenner dog ikke til den andre Pioneer spilleren du nevner. Jeg synes i tilfelle du burde beholde den :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    source first

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen du beskriver heller i den retningen jeg personlig ville forvente. CD-spillere produsert etter 1990 har generelt hatt bra kvalitet, og etter 1994-1995 har det ikke vært noen store viktige nyvinninger på dette området. Den pioneer CDspilleren har jo så vidt jeg husker et velgig godt drivverk også.

Det kan også ha noe med utgangsnivå eller impedanstilpasning å gjøre Dersom DVDspilleren passer dårlig til forsterkeren eller forsterkeren må bruke mye gain vil man automatisk miste en del dynamikk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer pd-s707 sælges af LCAudio med opgradering på deres netside. PD-S06 var vel, hvis jeg ikke husker galt, CarlssonPlanets referencespiller sammen med en Sentec Diana konverter, for de der husker dén. Nu har de imidlertid skiftet reference til, ja, Pioneer 668 !StablePlatter spillerne fra Pioneer er stadig i meget høj kurs. Jeg hælder vel mest også til den tro at der må være noget mismatch et sted her, men ved det ikke. Ved man hvilke opamps osv. der sidder i disse to spillere ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •