Kan jeg ikke spille høyere med mer watt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan jeg ikke spille høyere med mer watt?

Jeg har en denon 3803 og b&w 604 s3 i front. Har kjøpt en Rotel RB1080 nå for å få litt mer kraft til frontene. jeg har alltid trodd at jeg kan spille høyere med en kraftigere forsterker. Men jeg merker ikke noe forskjell. rotelen er på 200 watt mens denonen er på 110.

Setter jeg master volumen på -20 f.eks så er det akkurat like høyt som før jeg fikk rotelen. Er ikke dette litt rart?

På satelitt tuneren min så er det ganske lav lyd og noen ganger når jeg ser på mtv så må jeg skru volumet helt i bunn og enda så er det ikke høyt nok. Tenkte at dette ikke ville være noe problem når jeg kobla til rotelen, men det ble ikke noe forskjell. Jeg er tydeligvis helt grønn på dette området, for jeg var sikker på at mer watt = høyere volume.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dobling av effekten gir deg kun 3dB mer, noe som svært lite.

Frode

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merket du ikke noe til at det ble fyldigere eller mere korrekt lyd heller?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg har vel merket at det er litt bedre lyd. Har ikke fått testet kjempe mye enda da jeg ikke har hatt den så lenge

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke nødvendigvis høyere lydstyrke med større forsterker, men du får definitivt mer kontroll på høyttalerelementene. Dette medfører at du kan spille vesentlig høyere før det begynner å låte ille. Dynamikken bør også få et løft, spesielt ved lavere volum.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det om at en kraftigere amp gir mer dynamikk osv på lave volum er en myte.
    det er gain her som er viktig...dårlige potmetere etc som gir høyt volum kl 10 (forøvrig veldig normalt) dreper effekten om du halverer dette.

en amp med høyere gain, f.eks en som gir samme volum ved kl 13-14 etc vil gi deg mye mer å gå på ved lave volumer.

min erfaring iallefall.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kan jeg ikke spille høyere med mer watt?

Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    jeg master volumen på -20 f.eks så er det akkurat like høyt som før jeg fikk rotelen. Er ikke dette litt rart?
    Nei, det trenger ikke være rart. Hvis du ser på databladene for de to forsterkerne, kan du se etter "følsomhet", eller tilsvarende uttrykk. Det er en parameter oppgitt i (milli)volt. Den sier indirekte noe om forsterkningen i trinnet, da den sier hvor mange volt som må til på linjeutgangen for å gi en gitt effekt ut. For eksempel: 1.25 Volt ved 100W.
    Poenget er at følsomheten kan variere fra forsterker til forsterker, og ulik følsomhet kan gjøre at effekten som omsettes i høyttalerene kan være omtrent den samme ved likt nivå inn på ulike forsterkere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Det stemmer ikke einis. En kraftig forsterker har mye bedre kontroll på basselementene ved lavt volum enn en liten forsterker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det Gorm. Men det er strømstyrke og ikke antallet watt som avgjør her. Det som imidlertid er vanlig er jo at det er mer strømreserve i en stor forsterker enn i en liten. Man trekker altså ikke ut maks antall ampere av en forsterker ved lavt volum, men man har som regel lavere utgangsimpedans.

Og en forsterker som må skrues til kl 13-14 for å få samme lydtrykk som en annen ved kl 10 vil ha lavere gain. Dette har ikke noe med volumkontrolen å gjøre, men rett og slett hvor mange dB forsterkning man har i preamen, og hvor høy gain man har i effekttrinnet.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke dette noe med utgangs spenning (eller hva det nå heter) fra signalkilden å gjøre da?

Må skru opp volumet til kl 14 for å få det samme lydtrykket når jeg bruker PS2 en som når jeg hører på musikk med "ved klokka 9".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Har ikke dette noe med utgangs spenning (eller hva det nå heter) fra signalkilden å gjøre da?

Må skru opp volumet til kl 14 for å få det samme lydtrykket når jeg bruker PS2 en som når jeg hører på musikk med "ved klokka 9".
    Klippet fra innlegget over:
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette har ikke noe med volumkontrolen å gjøre, men rett og slett hvor mange dB forsterkning man har i preamen, og hvor høy gain man har i effekttrinnet.
    Lydnivået blir da summen av utgangsignalet + gain i effektforsterkeren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ved bruk av samme forsterker er det bare utgangssignalet som har noe å si eller?

(hvis du bruker 2 forskjellige signal kilder)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tænker tilbage på et indlæg der var noget i retning af " hvor mange watt er dit anlæg ?" Desværre hører man aldrig nogensinde, når nogen spiller højt, spørgsmålet "hvor følsomme er dine højttalere ?" Samme med biler, alle tænker hestekræfter, momentet er faktisk meget vigtigere end hestekræfter jo. Som det blev sagt, en fordobling af effekten resulterer i 3 db højere lydtryk. Jeg kan trøste dig med, at når jeg skifter fra multikanal, 125 watt i 8 ohm, til stereomode, 350 watt i 8 ohm, så hører jeg heller ikke forskel overhovedet. Uanset så lytter jeg aldrig højere end 60 på volumen (max 79) For at matche min riaa´s output, dvd spillerens output og kassettspillerens ditto med min Tandberg tuner, så er tuneren koblet til variabel udgangsspænding, og knappen står på ca. kl. 10.00. Så, får jeg lyst til at headbange en dag til Hovigs Hangar er det bare at koble tuneren til fixed output, så blir der liv !

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Samme med biler, alle tænker hestekræfter, momentet er faktisk meget vigtigere end hestekræfter jo.
    Phø! Har du en bil på 700 kg (eller under), så spiller hverken HK eller dreiemoment en avgjørende rolle (jo det gjør det, aber doch) ... OK, dette er rimelig OT

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Men ved bruk av samme forsterker er det bare utgangssignalet som har noe å si eller?

(hvis du bruker 2 forskjellige signal kilder)
    Hvis CDspilleren har utgangsspenning på 1volt og PS2en har 0,25volt må man skru tilsvarende mer opp med pre'en i amp'en, utgangs effekten er jo et produkt av påtrykt spenning på transistorene/rørene/ol. over en motstand.
    Så utgangsspenningen økes ikke av volumhjulet, men spenningen som til slutt når effekt delen i forsterkeren.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Det stemmer ikke einis. En kraftig forsterker har mye bedre kontroll på basselementene ved lavt volum enn en liten forsterker.
    og dette vet du? spiller liten rolle om du har en 1000watts forsterker om gain suger og dreper all effekten ved lavere volum, dette varierer men går ofte igjen for tiden.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    både min egen og Gorms erfaring har vist oss at hvis man benytter en strømsterk forsterker ( antall "watt" er egentlig irellevant), så gir den en bedre lyd også ved lavere volum en om man kun vurderer lyden/soundet ved "max/peak" volum. dette fordi en forsterker med tilstrekkelige strømreserver har en helt annen kontroll over høytaler elementene en en forsterker med mindre strømforsyning og watt har. forstår ikke helt hvorfor du mener noe annet, men det er i allefall den erfaringen vi har tatt med oss etter testing av diverse oppsett. kanskje vi er innfisert av det beryktede plasebo viruset, som tar rotta på alle våre "opplevde" lytte inntrykk... :wink: .. vet du om en kur mot plaseboviruset :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahk, kanskje om du tar 2 identiske amper med 100 mot 200watt. men har 100wattern annen konstruksjon hvor bedre gain vil denne låte mye mer åpen og kontrollert enn den på 200 med "standard specs" så watt er ikke alt.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi er nok enige skal du se einar. Skål og god natt :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om det ble fuktig i går einis, for her rører du ganske mye. :wink: Jeg nevnete kraftig forsterker, kontra mindre kraftig forsterker. Du blander det hele sammen i en røre med gain og watt. Gain er ikke noe annet enn en justering av inngangssignalet. Er gain justert lavt så kompenserer man med å øke volumkontrollen. Er den justert høyt, ja da skrur vi den andre veien. Ikke fryktelig komplisert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •