Lurer på kjøp av hodetelefoner og headphone amp - erfaringer og råd søkes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 95
    Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurer på kjøp av hodetelefoner og headphone amp - erfaringer og råd søkes!

Lurer på å gjøre lyttingen min til en mer konevennlig aktivitet og ser derfor på muligheten for innkjøp av et par gode hodetelefoner og en egnet amp. Har hørt Denon AH-D2000 og likte de veldig godt. De spilte på en NAD amp og en Cambridge 650 cd spiller og spilte generelt veldig overbevisende.

Selv vurderer jeg den lille Argon-saken som dedikert amp. Noen erfaringer med den? Hva er "minstekravet" til kilde i et slikt oppsett? Er slike komboer veldig kildesensitive, altså vil en dårlig kilde være svært ødeleggende for opplevelsen? Stereo i min verden har til nå hatt så mange feilkilder i rom, akustikk og annet at en dårlig innspilling og en dårlig kilde ikke har gjort at jeg ligger søvnløs om nettene, men er jo litt redd for at klokker spent fast på skallen skal bli så analytisk at jeg ikke vil kunne nyte musikken på samme måte.

Innspill? Hva bør jeg tenke på? Hva bør jeg styre unna?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo som en åpning anbefale Little Dot MKIII. Har den selv og kan melde at Denon AH D-2000 lyder helt smør. Hjemmesida til utviklerne ligger for øyeblikket nede (har hendt før), men er www.little-tube.com . Her er en lettlest anmeldelse der ampen sammenlignes med sin forgjenger. Testen treffer bra, mener jeg.

Det du vel må prioritere er hodesettets motstand (ant. Ohm), om det er lett- eller tungdrevet. Siden sørge for en amp som får det beste ut av klokkene og vice versa. Dernest, om du liker den litt oppløste og varme lyden av rør, eller foretrekker en mer kontant, analytisk solid state-lyd. Også her spiller musikksmak og -type inn. Akustisk kontra tekno, for å sette det på spissen.

På LD MKIII kan du stille inn for type inngangsrør (EF91, EF92 og EF95 og ekvivalenter), samt stille inn ampen etter headsettets motstand (gain), opp til 600 Ohm. Ang. rørrulling har head-fi.org en 134 siders tråd om emnet. Ampen blr dessuten grundig vurdert her, i samme forum.

Via linken til produsenten får du ampen for rundt $240, inkl. frakt. Folka bak er i tillegg svært hjelpsomme og til å stole på. LD MKIII anbefales herved varmt, men det er selvfølgelig et vell av alternativer der ute.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styr unna Head-Fi.org: Headphones, iPod earphones, portable audio, MP3 players, high-end audio. Hvis ikke kommer du til å blakke deg på hodetelefoner og tilhørende utstyr :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er ikke tull engnang Hellnoob!

Edit: Denon D2000 er forøvrig kanonbra, har dem selv. Utrolig vellydende og meget lett å drive!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioioi.. Jeg har litt ny, veldig relevant info å komme med; Jeg skal over dammen i juni og legger merke til at man kan få tak i et par Denon AH-D7000 til under 5 laken. Det må jo være en vannvittig god deal? Hvor mye bedre blir disse Denon-klokkene når man beveger seg opp på D5000 og D7000?

Er jeg litt lite HiFi-sentrert når jeg ser på 6,3mm pluggen på D7000 som en ulempe? :P
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Oioioi.. Jeg har litt ny, veldig relevant info å komme med; Jeg skal over dammen i juni og legger merke til at man kan få tak i et par Denon AH-D7000 til under 5 laken. Det må jo være en vannvittig god deal? Hvor mye bedre blir disse Denon-klokkene når man beveger seg opp på D5000 og D7000?

Er jeg litt lite HiFi-sentrert når jeg ser på 6,3mm pluggen på D7000 som en ulempe? :P
    Det følger med adapter på Denon'ene. Funker som en kule det. Forskjellen på D5000 og 7000 er ikke allverdens. Mye det samme, bare at D7000 har blankere finish og større magnet. Muligens annen kabling. Lydmessig er det ikke så mye som skiller disse.

Lytt på dem om du kan, og vurder om du synes det er verdt prisforskjellen

Jeg vurderer selv å oppgradere til d5000. Litt stiv pris i Norge desverre, men jeg syntes d5000 hadde akkurat det lille ekstra i forhold til d2000.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da foreslår jeg at jeg kjøper dine D2000 for en passende slump penger så har jeg litt kvalitet å kose meg med frem til juni. Bor du beleilig til på østlandet kommer jeg jaggu å henter dem også.

Uansett dine eller ei trur jeg et par svært pent brukte D2000 blir utveien for nå. Likte de svært godt når jeg var på demo. Så ser jeg i juni om en oppgradering frister!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både D-5000 og D-7000 har tremateriale der D-2000 har plast i "koppene". Det betyr nok noe for klangkarakteren. Den kvalitative lydforbedringen fra 2000 til 5000 skal visstnok ikke være så veldig påvisbar. Har imidl. ikke hørt 5000 og 7000. Og ja, Denon-klokkene er kunstig høyt priset i Norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sammenliknet D2000 og D5000 opp mot hverandre på likt utstyr nylig, og forskjell er det, men om det er verdt prishoppet er opp til hver og en å vurdere.
    D2000 er dog uten tvil hvor man får mest for pengene. Jada, det er forskjell i klangkarakter på de tre modellene, men også lydkvalitet, og mitt inntrykk er at jo lengre man kommer opp på stigen, desto varmere blir lydbildet.

Selv synes jeg D2000 er vel verdt de 3k de koster (da utifra min smak, dette er helt individuelt!). Spesielt sammenliknet med AKG 701/601, Beyerdynamic DT770/990 her hjemme.

Spørsmålet er hva man selv foretrekker og liker. Jeg selv var så teit og impulskjøpte AKG 701 uhørt siden de var på kampanje på Soundgarden til 2k. Det var et skikkelig bomkjøp, så ikke ta andres anbefalinger uten en god klype salt.

Lytt alltid til hodetelefonene selv, det kan ikke understrekes nok!

Samtidig synes jeg det er moro å ha flere hodetelefoner å rutte med, da kan man variere formidlingsmåten av musikken, for de ulike hodetelefonene har alle sine svake og sterke sider.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Både D-5000 og D-7000 har tremateriale der D-2000 har plast i "koppene". Det betyr nok noe for klangkarakteren. Den kvalitative lydforbedringen fra 2000 til 5000 skal visstnok ikke være så veldig påvisbar. Har imidl. ikke hørt 5000 og 7000. Og ja, Denon-klokkene er kunstig høyt priset i Norge.
    Forresten zeezar, og beklager OT, men hva synes du om Audio Technica AD700? Gjerne sammenliknet med dine øvrige hodetlf.

Ser det ligger et par på HFS, og må si jeg har lyst å prøve dem ut for nysjerrighetens skyld.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sprudlende hodefon er A-T AD700. Som en velsmakende hvilerett mellom tunge steker og søte desserter for å si det med julebordsreferanser. Den er lett å like med sitt svært åpne og udiskutabelt musikalske lydbilde. Musikkjournalistikk er jo som kjent en sidegren av poesien, men bruk av adjektiver fra livets lyse side hører absolutt med til beskrivelsen av A-T AD700.

Dette betyr ikke at lydbildet er spakt og pinglete. Det veier fonene opp være frempå, men uten at det skjærer i ørene. De er jo åpne (air) og dette går igjen i det åpne lydbildet. Spiller ikke særlig symfonisk/orkestral musikk men vet at de gjør seg der, dog mangler de dype tonene (Brahms symfonier). Kjører heller ikke mye akustisk og gitarbasert musikk men tror Jorma Kaukonen ville gjenkjenne Quah gjennom disse. Her er en frekvenskurve over tre av hodefonene jeg har i eie, kalkulator på Headphone.com.

Hvis det stemmer at prisforskjellen mellom Denon AH-D2000 og AH-D5000 ikke kan forsvares selv om det er et kvalitetsløft, gjelder visstnok det samme for AD700 i forhold til AD900 etter omtale "ute på nettet" (jepp, den "farlige" pengebrønnen Head-Fi.org).

Til slutt: fant fonene billig på Amazon (rundt $70-80 var det visst) gjennom en forhandler med navn Beach Camera. Frakta var dess. nesten like høy, men det er en annen sak. (Ser BK har ett par inne, men de er refurbished. Så ikke kjøp - enda.)

Edit: Testinga av A-T AD700 er gjort på Little Dot MKIII.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja, Head-Fi er et farlig sted :twisted:

Genialt det sammenlikningsverktøyet på Headphone også. Nei om forskjellene er verdt de ekstra lappene er opp til hver og en å vurdere. Desverre (for min lommebok) så hadde D5000 akurat det jeg savnet i D2000 - falig falig :-D

Glemte å slå opp frekvensresponsen på AD700, ser ut til å falle veldig brått. Jeg er litt for glad i bunndrag, så kan se ut til at de ikke er noe for meg i så måte.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, bunndraget mangler i omtalte hodetelefon, men når den gjør det så riktig på andre steder i gjengivelsen er det tilgitt. Dessuten er de et godt valg til sitt bruk og musikktype. Man kan jo ikke spise grovbrød hele tida, heller.

Vel så viktig å tenke lukket kontra åpen løsning med hodefoner, synes jeg. Jeg lurer litt på Superlux HD-681, halvåpne og til en svært lav pris, rundt $30 (men ikke hertillands - 625 kr). Overtalende og litt sprekt utseende. Fersk utfordrer fra Japan ellerderomkring.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denonklokkene er virkelig en favoritt så langt, men skal ta en runde med alternativene her løpende.

Når Beyerdynamic først kom på banen; Det hagler med 770-versjoner og jeg blir en smule svimmel. Først impedans: 32? 80? 250? I hvilken setting vil det lønne seg for meg å velge ett sett med høy impedans? 32 ohm ser jo ut som den klare multikunstneren her? Og hva med Pro mot Premium/S/2005/??? (de som ser litt mer "folkelige" ut)? Pro-utgaven er litt basskåt sett i forhold til den litt tilbakelente mellomtonen, hva med den andre utgaven?

Et nytt par til under 2k kan erstatte et brukt sett til samme pris som innstegsmodell for meg, men Beyerdynamic forvirrer meg, jeg er ikke teknisk nok til å forstå dette.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart, men det meste av det jeg lytter til kler litt bunndrag. Her kommer smak og behov inn igjen.

Hva lukket/åpen løsning angår så blir det vel her også opp til enhver å vurdere mtp lyd og eventuelle hensyn til andre i huset. Har selv DT990 som er åpen, så vet hva du mener

Så artig ut de Superlux'ene! Hvem fører de i Norge?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Denonklokkene er virkelig en favoritt så langt, men skal ta en runde med alternativene her løpende.

Når Beyerdynamic først kom på banen; Det hagler med 770-versjoner og jeg blir en smule svimmel. Først impedans: 32? 80? 250? I hvilken setting vil det lønne seg for meg å velge ett sett med høy impedans? 32 ohm ser jo ut som den klare multikunstneren her? Og hva med Pro mot Premium/S/2005/??? (de som ser litt mer "folkelige" ut)? Pro-utgaven er litt basskåt sett i forhold til den litt tilbakelente mellomtonen, hva med den andre utgaven?

Et nytt par til under 2k kan erstatte et brukt sett til samme pris som innstegsmodell for meg, men Beyerdynamic forvirrer meg, jeg er ikke teknisk nok til å forstå dette.
    Det kommer helt an på hvor man skal bruke hodetlefonene. Bruker man det til laptop/bærbart utstyr, så bør man velge så lettdrevet som mulig. Lydemssig er jeg usikker på hva impedansen har å for de ulikge BD'ene siden jeg ikke har fått testet ut alle sammen.

Kanskje zeeser kan utdype?

Når det okmmer til forskjeller mellom de eldre og 05' utgavene er det hovedsaklig snakk om estetisk/funksjonell (mtp utseende og komfort) oppgradering. Lydemessig er det snakk om nyanseforskjeller etter det jeg har forstått.

Eksempelvis: Compared: New 2005 Editions of Beyer DT880 and DT990 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Edit: 05'-modellene har en tendens til å være mye dyrere enn de eldre pro-modellene, og sånn sett ka man gjerne gjøre et bedre kjøp der.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke slektstavla til Beyerdynamic klar for meg. Min DT 770 Pro-modell er på 80 Ohm, sjekka ikke motstand pga. lav kampanjepris og hastverk her for et-par år sia. Men 32 Ohm-utgaven med plysj og jernfelger er jo "multikunstneren", ja. Kan teke meg høy Ohm-verdi krever solid state amp, i hvert fall hybrid.

Utseende er jo en estetisk nytelse i agressive linjer og soliditet. Jeg beholder de av den grunn, selv om det er settet som får minst spilletid.

Superlux`ene (tvilsomt produktnavn) føres her og her. Siste forhandler har halvert prisen (noen har da moral).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forslag til rene amp'er for Denonene?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har referanser på lydforskjeller ved forskjellig impedanse da? Om det ikke er forskjell så ser jeg virkelig ingen grunn til å hoppe på et par foner som har mer enn 32 ohm. Ser jo at man får både Pro- og consumerutgaven i 32. Det ser jo ut som om det er Pro som er det mest omsatte settet, men finner heller ikke mye omtale på consumer/2005-modellen.

DT770 er jo så mye omtalt og så mye brukt at jeg føler det bør få en plass i stativet. Spesielt Pro-utgaven er jo underholdende, dog ikke helt riktige.

+1 på spørsmålet til GWH. Ingen som fører den ampen din i Norge zeezar? Demo er essensielt, liker å lytte før jeg kjøper. Argon HA-1 er ikke noe særlig eller? Andre jeg kan høre med Denonfonene som utgangspunkt?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det "beste" (for meg) har vært å ha forskjellige hodetelefoner, som gir forskjellig opplevelse av musikken. Jeg har omtalte AudioTechnica ATH-AD700 og Beyerdynamic DT770 Pro/80. I tillegg har jeg AKG K272mkii og kremtoppen Sennheiser HD650. Jeg kunne tenkt meg å prøve et par AKK K701/K702 og et par Grado SR325is, da tror jeg jeg har dekke lydopplevelsesmulighetene så godt det lar seg gjøre. Og skulle anledningen by seg, hadde det vært artig med et par Sennheiser HD800...

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •