Lurer på kjøp av hodetelefoner og headphone amp - erfaringer og råd søkes! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 95 av 95
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, satt akkutat og så på den når jeg så innlegget ditt. Kjeket med usb-power. Den har fått veldig god omtale av Larry på head-fi:
    FIRST IMPRESSIONS: Nuforce uDAC USB DAC AMP with line out and S/PDIF out - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio
    Har lyst å skaffe en, men har tenkt å kjøpe en V6.0 eller kanskje HD10 en gang til våren, så får vel se det ann litt.

Har sett på noen rør på ebay. Blir morsomt å teste litt forskjellig. Det fulgte ikke med manual til EF2; tror du alle de typene du nevner passer i EF2?
    Edit: Burde vel det siden det er samme type. Tenker ikke så langt hele tiden=)

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er i kjømda fra eBay. Mullard CV4010 og WE 403B - black plate. Begge omkr. $15/par. Sistnevnte ble anbefalt av noen i en EF2-tråd på Head-Fi.org. Skal tilsvare 403A. Burde vel hatt et par WE 403A også, rundt $33/par på eBay. Ironisk at frakta ofte ikke ligger langt unna prisen på rørene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da var bestilling på amp lagt inn.
    Med litt impulskjøp blir det 1000,- for dac'en (Keces 151mk1)
    ca 1000-1200 for amp'en (Little dot mk1+ Link)
    oog ca 3800,- for hodetelefonene (d7000)
    Ca 6000,- for et greit mid-end hodetelefonoppsett for jobben.
    Da tror jeg at jeg at oppgraderingene på den fronten er gjort for 2010,2011 og 2012.
    Kommer tilbake over nyttår på hvordan dette låter når alt er mottatt

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avslutta med tre Raytheon 5654 rør i går på eBay, $40 inkl. frakt. Mennåerdetnok. Legger inn bildet, pynter opp vett`u.

3800 kr. for Denon D-7000 GWH, hvor finner du de til den prisen - utenlands? Eller misforsto jeg. Ikke fordi ytterligere anskaffelser fro min del hverken frister eller er mulig med nåværende økonomi..

Skulle det mangle noe, måtte det bli noe som minner om Audio-Technica AD-700, men med mer tyngde i bunnen, - Sennheiser? Foreløpig utopi uansett.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    3800 kr. for Denon D-7000 GWH, hvor finner du de til den prisen - utenlands?
    Man finner disse flere steder på nett til ca. USD650 = NOK 3800, bl.a. på Amazon: Amazon.com: Denon AH-D7000 - Headphones ( ear-cup ) - soft satin piano gloss: Electronics Evt. frakt og norsk mva kommer på toppen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    Man finner disse flere steder på nett til ca. USD650 = NOK 3800, bl.a. på Amazon: Amazon.com: Denon AH-D7000 - Headphones ( ear-cup ) - soft satin piano gloss: Electronics Evt. frakt og norsk mva kommer på toppen.
    Fikk melding fra GWH også om dette. Fysj for et prisnivå vi har her til lands: 10 000 kr på "jeg-sier-ikke-hvor". Men har ikke råd, skal dessuten forske litt i åpne air-modeller framover ved neste anskaffelse, liker lydsignaturen. Men takk for link!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Little Dot 1+ (Little DotI+ forlatt kina :-)
    Da er det baer å vente på budbringeren min fra USA, så tenker jeg at nyåret blir bra.
    Hmm, nyttårsforsett; høre mer på musikk8)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    [...] Ingen som fører den ampen din i Norge zeezar? Demo er essensielt, liker å lytte før jeg kjøper. Argon HA-1 er ikke noe særlig eller? Andre jeg kan høre med Denonfonene som utgangspunkt?
    Beklager sent svar. Hvis du mener Little Dot så kan de ulike utgavene bestilles fra davidzhezhe på eBay. Selgeren er rask og presis på mail, veff mens nettsida besto. www.little-tube.com, nettsida til Little Dot har ligget dau i lengre tid. Vet ikke om forhandler av LD i Norge og kjenner heller ikke til Argon HA-1, men ikke hørt noe direkte dårlig om den heller. Men rør er nå rør, da. Stiller amp og klokker til disposisjon for lytting om det høver, bor i Trondheim.

Jeg har stolt og omorgsfullt tilføyd HiFiMAN EF2A i signaturen. Har riktignok ikke mottatt ampen, regner med stor ordremengde etter populaitet og omtale av den på Head-Fi.org å dømme.

I mellomtida er tre forskjellige rørpar bestilt og mottatt via eBay. Western Electric 403B/EF95 (drømmelyd), Raytheon JRP-5654/EF95 (superdetaljerte, for mye?) og Mullard CV4010/EF95 (fin fordeling av frekvensene, godt lydbilde). Alle disse passer i Dot`en men vil også passe i HiFiMAN`nen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Western Electric 403B/EF95, passer disse til I+, og hvor mye ga du og hvor mye ga du?
    Jada, litt nysjerrig
    Nå er også i+ løslatt fra Gardermoen, så da er det bare å vente en dag eller to til...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Western Electric 403B/EF95, passer disse til I+, og hvor mye ga du og hvor mye ga du?
    Jada, litt nysjerrig
    Nå er også i+ løslatt fra Gardermoen, så da er det bare å vente en dag eller to til...
    Fra specs om Little Dot I+ på eBay
    The Little Dot I+ includes the following tube-rolling options (as well as their equivalents):
    6JI, WE403A/B, GE5654, M8100, CV4010, EF95
    EF92, CV131
    WE408A

Paret med WE 403B fant jeg på eBay og ga hyggelige $15 for de. De er brukt men har høye verdier. Søk på `Western Electric 403B`, der fins flere - bl.a. disse fire. Typisk pris rundt $45/par.

Western Electric 403A selges for typiske $33-35/par. Både M8100 og CV4010 lyder bra med godt bånndrag og bredt lydbilde i min LD MKIII med 32 Ohms klokker. Pris/par $15-20. Noen her og.

Siste symptom innen audioti herfra er bestilling av Audio-Technica ATH-ES7. Beach Camera på Amazon hadde en uimotståelig pris og de sender hittillands. Med frakt kom de på 715 kr. Ikke så-å verst.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er HiFiMAN EF2A ankommet og plassert på skrivebordet. Et lite sjokk i starten da ingen lyd kom gjennom medfølgende USB-kabel (DAC-delen). Kabelbytte ordna saken.

Har allerede falt for ampens utilgjorte utseendet og beskjedne størrelse, 11x15x7 med alle utstikkere, rør og knotter. Specsene finnes her (head-direct). Men det er lyden som avgjør: Som inngående tester på head-fi forteller, er lyden bedre gjennom de analoge inngangene enn via USB-DAC - åpnere, renere, mer detaljert og alt det der. Seff for tidlig å avsi dom.

Foreløpig er karakeren litt slank og bassen er ikke på plass. Men bassgulvet lurer der bak og jeg vil tro ampen yter lydbildet i f.eks. Denon D2000 full rettferdighet etter innkjøring. Spiller i tillegg med Mullard CV4010 som heller ikke har mange timene på seg. Musikken er akkustisk/Al Stewart og elektronica/Alex Gopher. Foreløpig lyder Al Stewart best, og det på Beyerdynamic DT-770 (80 Ohm) som jeg bare prøver mens jeg sjonglerer mellom ulike klokker. Så dette blir bra! Logitec 2.1 PC-skrivebordshøytalerne går herved over til min niese.

Noen betenkeligheter av det uskyldige slaget: Kunne trenge skikkelige gummiknotter under ampen til erstatning for de i hardplast, liten og lett som den er. Dessuten legger jeg merke til at mutteren (tøft!) rundt hodetelefoninngangen er på plass. Etterat ampen av ukjente grunner føyde `A` til navnet ble mutteren erstattet med en plastikkfals, veff på bildene. (Navnebytte kanskje for å matche øvrig utvidet produktrekke.)

En lapp på baksiden sier 09-12-01. Det var rundt disse tider navnebyttet skjeddet. Har ikke hørt om andre registrerte forskjeller i de to batchene enn at prisen gikk ned med $20!?! Herligheta kom på $189, frakt inkludert.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, dette var en riktig anskaffelse! HiFiMANen begynner nå å få fylde og lyder mindre spiss. Bassen har kommet fram og diskanten begynner å modnes. Kjører med General Electric JAN-5654-rør, grønt trykk. Dette røret har en fyldig lyd som favoriserer hverken diskant, mellomtone eller bass i særlig grad men har en heller mørk klangtone.

Denon D2000-klokkene gjengir bassen på Leftfield/Rhythm and Stealth og John Cale/Black Acetate på en løfterik måte med tanke på hva ampen yter ferdig innspilt. Til forskjell fra en ferdiginnspilt Little Dot MKIII er HiFiMAN EF2A foreløpig mer frempå. Head-Direct opplyser forresten at EF2A-modellen har "Improved Output and USB volume" i forhold til EF2-utgaven.

Etterhvert skal også crispy-crispy, shiny-shiny rørtyper som Raytheon 5654 og WE 403B inn på soklene. Har også oppdaga ekvivalenten Valvo EF95 som et vellydende og rimelig rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zeezar, fikk du med powersupply som passet i våre kontakter?
    Jeg fikk amerikansk psu, siden jeg bestilte den til statene og glemte å si fra at jeg ville ha europeisk. Har converter så det er ikke no problem, men leste på headfi at den europeiske psu'n ikke passet.

Hadde vært morsomt med en rør-review når du har fått testet de du har bestilt. Mistet nylig jobben, så har begrenset mulighet til å teste mye forskjellig selv om det ikke koster allverden)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk med en klump av en adapter, ja. Den veier en god del og "går på" AC-spenning. Er ikke det av en eller annen grunn bedre enn AC-DC, noen? Flate pinner, så man trenger en overgang. Kjøpte min på Europris til den nette pris av kr. 49,90.

Stressa ikke med å forhøre meg om spenning og utseende på adapter. Regner med det var fordi info om dette sto i produktbeskrivelsen hos Head-Direct.com(?).

Vær bare klar over at USB-kabelen kan være ubrukbar/ikke funker som hos meg. Resulterte i et lite sjokk i starten, ja.

Rørteknologien har jo fått et tydelig oppsving, av flere grunner. Jeg innbiller meg at en grunn er fordi minimeringen av elektronisk utstyr med bruk av opamp´er og mosfet´er, og hva det nå ikke heter alt samma, gjør at rørteknologien ser et snitt til å reetablere seg og tilby nye "kolleksjoner". Både i bruksområder og ikke minst mtp. utseende.

Dessuten er det eksklusivt og det appellerer til flere sanser enn kun hørselen ved at pærene gløder og faktisk også varmer. Grunnlaget for at gode, gamle Placebo blir beviselig reell tar raskt flere overbevisende skritt i rett retning. Men lyden, mann, LYDEN!

Har ikke gjort noen dybdetest eller sammenligning med annet utstyr. Til det stresser jeg rundt med en master som skal inn i vår. Men det er ingen tvil om at musikken gjengis som den skal når akkustiske instrumenter, blås, strings og vokal skal formidles. Her er det bare go`lyd så langt plata rekker. I mer brutale genre, mattemetall, heftig Drum N`Bass, hurtig prog kommer ikke dynamikken til full rett.

Sånn sett er det i klassen lydkvalitet framfor i kvantitet at HiFiMAN EF2A vinner. Men ampen er flink med åpne hodetelefoner, det lyder så rett og crispt hele veien, så. Og det mangler ikke trøkk eller evne til å gjengi det tunge, men som sagt - rørforsterkere er ikke laga for det.

Fra kl. 11 og opp begynner det å bli HØYT med 32 Ohms kanner. Little Dot`en blir bare stående å surmule borte i riggen. Litt av bekvemmelighetsgrunner for MANnen fra HiFi passer så fint ved siden av PCen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio-Technica ATH-ES7 etter et døgns bruk

Jeg skrev en poetisk lovtale over disse hodetelefonene som var tiltenkt tråden, men så trådte en eller annen idiotisk tidssperre i funksjon og når publiseringsknappen ble trykket inn, forsvant verdigfull poesi i tidssluken. Akk og føkk! Derfor skal jeg forsøke å gjenskape noe av velviljen og ikke minst den homeriske raushet som dette innlegget bar preg av. Men sammenligningen blir nok bare som historien om laksen som sleit seg. Vi får se:

For å ta konklusjonen først: Audio-Technica ATH-ES7 er et anvendelig og framtidsretta kjøp. Den gjengir akustisk musikk, vokal, strykere, piano, messing og gitarlyd på en riktig og musikalsk måte. Lydbildet er bredt og dypt til tross for drivere på bare 43 mm. Vet ikke om dette er spesielt smått, men det har jo sitt og si for bredden og helheten. Instrumentene tildeles uansett separat plassering i lydbildet. Bassen ser ikke ut til å lide stort ut fra koppenes beskjedne, ovale form. Avsier ingen endelig dom etter et snaut døgns effektiv lytting men er spent på hvorvidt bassen kommer til å ”snøres inn” når hele frekvensområdet er på plass. Kursen er i hvert fall rett. Når man i tillegg betrakter materialet som utslagsgivende for gjengivelsen, en slags hard plastlegering, er det hele likevel svært tillitsvekkende og gir kvalitetsfornemmelse og følelse av Godt Kjøp.

Alle tester av disse roser jo finishen/”speilene” på utsiden av klokkene og auraen av det futuristiske og kostbare preget som Audio-Technica ATH-ES7 omgir seg med. Og ja, de er pene, men som hodetelefoner er de ikke spesielt vakre. Jeg synes mitt Creative HQ-1700-sett er penere på alle måter og også i stand til å forsvare kostnaden på ”bare” rundt 3- 400 kr i sin tid (nå utgått og erstattet av HQ-1900). Men A-T ATH-ES7 er jo en skjønnhet som kler andre gadgets av typen accessories med framtidsretta, strømlinjeforma, hardlakk-coated ytre.

Det er heller ikke noe galt med verken lydgjengivelsen eller komforten. Jeg har bare brukt klokkene i ca. 20 timer og merker at de åpner seg, blir fastere i tonen og at bassgulvet kommer på plass. Det skimrende (crispy) og klokkeklare, særlig på akustiske instrumenter og vokallyd trer også tydeligere fram etter hvert. Musikalitet og lekker lydsignatur er jo Audio-Technica fremste salgsargument og største eierglede og det får man her for NOK 715, uten moms og gebyrer, men inkl. porto.

Beach Camera var forselgeren jeg handla med på Amazon.com, og de sendte hit til lands som eneste forhandler fra `zonen. Butikken har fått `godkjent` hos hodetelefon-folket på Head-Fi.org for å levere original vare. Merk at denne (Audio-Technica ATH-ES7) og særlig luksusutgaven med treklokker, Audio-Technica ATH-ESW9, er svindelobjekter som ofte selges som kopier men med originalens navn og specs på eBay. Der går ATH-ESW9-modellen for rundt $85 mens veiledende pris ligger heller $ 200 opp i prisleiet.

Folk klager på manglende komfort med Audio-Technica ATH-ES7, noe jeg ikke merker særlig til, luestørrelse 61(!) til tross. Det kan kanskje være unormalt å ha ”noe” liggende oppe på issen i lang tid, og disse klokkene har aksjonspunkt akkurat dér. Ute på Head-Fi.org har jeg kommet over tweakingstips for dette problemet, men plagen melder seg uansett ikke før etter en times tid leser jeg.

Da er det bare å si: Fulltreffer og en klar forbedring fra Creative HQ-1700, som uansett skal ha påskjønnelse for en lur og plassbesparende foldemekanisme der A-T ATH-ES7 ”bare” kan legges flatt med koppene over hverandre. Uansett en stor plassbesparelse og en fornøyelig anskaffelse.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •