Lurer på kjøp av hodetelefoner og headphone amp - erfaringer og råd søkes! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 95
    Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    Men, jeg har ikke det helt store erfaringsgrunnlaget til å uttale meg her - har bare hatt denne og en Little Dot Micro+.
    Det er mer erfaring enn jeg har. Jeg er veldig glad for alle erfaringer folk deler! En billigst mulig løsning er fremdeles et godt alternativ for meg for å finne ut om dette er noe å satse store deler av månedslønna på ved seinere anledninger. Det er ikke alltid nødvendig å gå all-in når det dukker opp en ny fiks idé. Setter pris på at du gir meg litt perspektiv her.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Bose'n er god nok og vel så det til reisebruk. De har tilfredsstillende lydkvalitet til den bruke og de demper ikke minst ganske godt både inn og ut.

Det ligger an til et kjøp over dammen ja. Skal få hørt D5000 mot D2000 før jeg drar, hadde som sagt tidligere sansen for D2000. Det er klart at da begynner prisen å bli høy igjen, og der ligger i grunnen hovedproblemet mitt. Jeg har en tendens til å ta av litt. Jeg begynte med å se på brukte HD555 til 500 kr og hadde ikke tanker om forsterker. Så hørte jeg D2000 og skulle plutselig ha 'foner til 3000 kr + forsterker til et par tusen. Så dukker forsterkeriet til Kriller opp til 5000 kr i samme moment som jeg begynner å vurdere hodetelefoner som D5000 som i Norge koster 6k. Altså fra 500 kr til 11.000 kr på ytterst få timer. Nå tror jeg at det er tida for å puste litt igjen.

Forsterkeren din Stevens, hva syns du om den? Gir den deg noe mer enn å booste volum? En av utgangspunktene mine var jo Argon HA-1, som nok kan tilsvare din løsning.

@halvnakke: Ehm. Det der så ... spenstig ut! :-D Hehe!
    Helt alvorlig Bjørnar!

Denon sine hodetelefoner trenger ikke allverdens med forsterkeri for å låte bra. Jeg har prøvd alt fra mp3 spillere til MF X-Can V8. De låter kjempebra også på mp3 spillere, samt at de er lettdrevne som fy.

Klart, alt av hodetelefoner og høyttalere vil trives bedre med en enda bedre og kraftigere kilde og forsterker, men dette kan du skaffe deg over tid! Hvilken hodetelefon du skaffer deg blir jo opp til deg, men det virker som du har et godt øye/øre til Denon sine. Og det jeg kan garantere deg med Denon D2000 er at du vil ha uhemmet mye glede av dem, og at etterhvert som du evt. bygger opp systemet så vil du hente ut mer av deres potensiale. Stol på din egen hørsel og magefølelse, og for all del spør, men la heller ikke andres valg og meninger styre deg helt!

En hodetelefon, spesielt i denne prisklassen, er en investering. Og med riktig valg blir det en investering som kommer til å gi deg utrolig mye lytte- og eierglede.
    Personlig og oppriktig må jeg si at jeg aldri kost meg så mye med musikk som med D2000. De spiller alt på en herlig og fortreffelig måte, og man merker ikke at man har dem på - uansett hvor lenge man sitter å koser seg. Man gleder seg rett og slett til hver gang man setter de på hodet, og jeg blir stadig imponert over hva som bor i dem.

Det viktigste er at DU blir fornøyd her, og at DU kommer til å kose deg med dine kommende hodetelefoner.

Argon hodetelefon-amp'en kommer til å drive dem i massevis, spesielt mtp ditt budsjett. Fungerer den ikke tilfredsstillende er det bare å selge og prøve en ny. Kjøp hodetelefoner i første omgang og ta deretter et standpunkt om du ønsker å gjøre ytterligere innkjøp/opgraderinger.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt den heldige eier av en veldig søt liten sak som går for bare litt mer enn en slikk og ingenting på ebukta. En Indeed Headamp som attpåtil er en rørhybrid Her er en tråd fra head-fi.org om burken. Her er en konkurrent som er nærmest kliss lik og enda billigere. Lyden skal visst være helt grei, og bytter du rør skal den til og med bikke over til anstendig En grei inngangsbillett til head-fi som ikke koster skjorta.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Virkelig dyre saker
    Og så trenger du sikkert en kilde til dette samt noen kabler og litt annet småtteri.
    Sluttpris, konservativt satt, ca 60k.
    Men til gjengjeld så finnes det ingenting å oppgradere til etterpå...
    Ikke begynn sånn, jeg risikerer å drite meg ut. Det er jo tross alt billigere enn tilsvarende absolutt high-end høyttalere veit du, og jo mer tid jeg bruker på å tenke på sånt, jo billigere fremstår egentlig 60.000 kr for noe som ikke "kan" oppgraderes.

Kjerringa mi kommer til å jage deg til verdens ende og slakte deg. Noen må jeg jo skylde på..

Men fra spøk til revolver; Nå har jeg lest mye. Jeg har tidligere hørt HD555, HD595 og D2000 og har dannet meg ett greit bilde av hvordan de låter. De fleste tester jeg har hørt har hatt referanser til en eller flere av disse klokkene, så før jeg har gjort den nødvendige lyttetesten står jeg fremdeles sterkt på D2000. De spilte rett og slett veldig, veldig bra. Klarer jeg å vente til juni så ser jeg at forhandlere via amazon.com har D7000 helt ned i 4000 kr + frakt og da kan jeg jo alltids bestille et slikt sett dersom den prisen holder seg, men spørsmålet er om jeg kommer til å ha kilde- og forsterkermateriale som klarer å rettferdiggjøre hodetelefonene. For jeg ser helst at inngangsforsterkeren min kommer på 2000 kr maks. Siste spørsmål før lytterunden min blir derfor; Hodetelefonforsterkere til <2000 kr - Hva må/bør jeg sjekke ut?

I morgen blir det runde om jeg orker, har en influensa gående som holder meg horisontal mesteparten av døgnet.

EDIT:
    @Labbetuss: Du har beina godt plantet på jorda, setter veldig pris på svar og hjelp. Jeg har vurdert mye greier, er alltid redd for å ha oversett noe (derfor alle spørsmål), men magefølelsen og ørene sier D2000. Fikk tilbud på klubben om å ta med en Argon HA-1 og bare levere den inn igjen om jeg ikke ble fornøyd med den, så kan fort bli det også. Da får jeg prøvd i ro og fred.

Om noen mot formodning vil bli kvitt et par Denon AH-D2000 har de mulighet nå (ikke du Labbetuss, forstår du beholder dine ). Det er på tide å se jorda komme og gjøre seg klar for landing nå.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du dac også?
    Eller holder det med kun hodetelefonforsterker?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjerne en combo, men hadde ikke regnet med det til prisen egentlig? Kom gjerne med forslag i den sjangeren også! Det vil absolutt være verdt en kikk.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine tips basert på din bruk og budsjett....

Hodetelefoner :
    Fra 1500,- og opp begynner det meste av foner å bli bra. Ville nok valgt noen lettdrevne (ca 32 ohm) så kan du bruke dem i pc, mp3 spiller osv. uten forsterker også.

Forsterker :
    Ligg unna rørforsterker i første omgang, krever mer dulling en du sikkert vil. Finn deg en amp som kommer i et hendig format, og med innebygget dac så kan du koble den til digitale kilder som pc, squeezebox og lignende. Da får du alt i en box å kan lett flytte rundt på riggen din, noe som er veldig praktisk.

PS : Mitt oppsett, Meier Audio Corda 3Move, Beyerdynamic DT 770 Pro kom på ca 4k å er meget portabelt.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg signer lett under på det labbetuss sier om D2000. De er lette å drive (25) Ohm og leverer på mange slags kilder og forsterkeri. Og Indeed/Bravo-ampen (som vanlig kluss med rettigheter og patent hos asiaterne) som ragwo nevner ser også ut som et nyttig, lønnsomt og lærerikt "leketøy" - til kun et par hundre kroner attpåtil. Et sted må man begynne.

Edit: (Etter å ha lest Quisten sitt innlegg): Skakke værra lett, nei!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio gd compass får så vidt jeg vet mye skryt på head-fi.
    Ca usd 350 inkl frakt hvis jeg ikke tar helt feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke begynn sånn, jeg risikerer å drite meg ut. Det er jo tross alt billigere enn tilsvarende absolutt high-end høyttalere veit du, og jo mer tid jeg bruker på å tenke på sånt, jo billigere fremstår egentlig 60.000 kr for noe som ikke "kan" oppgraderes.

Kjerringa mi kommer til å jage deg til verdens ende og slakte deg. Noen må jeg jo skylde på..

Men fra spøk til revolver; Nå har jeg lest mye. Jeg har tidligere hørt HD555, HD595 og D2000 og har dannet meg ett greit bilde av hvordan de låter. De fleste tester jeg har hørt har hatt referanser til en eller flere av disse klokkene, så før jeg har gjort den nødvendige lyttetesten står jeg fremdeles sterkt på D2000. De spilte rett og slett veldig, veldig bra. Klarer jeg å vente til juni så ser jeg at forhandlere via amazon.com har D7000 helt ned i 4000 kr + frakt og da kan jeg jo alltids bestille et slikt sett dersom den prisen holder seg, men spørsmålet er om jeg kommer til å ha kilde- og forsterkermateriale som klarer å rettferdiggjøre hodetelefonene. For jeg ser helst at inngangsforsterkeren min kommer på 2000 kr maks. Siste spørsmål før lytterunden min blir derfor; Hodetelefonforsterkere til <2000 kr - Hva må/bør jeg sjekke ut?

I morgen blir det runde om jeg orker, har en influensa gående som holder meg horisontal mesteparten av døgnet.

EDIT:
    @Labbetuss: Du har beina godt plantet på jorda, setter veldig pris på svar og hjelp. Jeg har vurdert mye greier, er alltid redd for å ha oversett noe (derfor alle spørsmål), men magefølelsen og ørene sier D2000. Fikk tilbud på klubben om å ta med en Argon HA-1 og bare levere den inn igjen om jeg ikke ble fornøyd med den, så kan fort bli det også. Da får jeg prøvd i ro og fred.

Om noen mot formodning vil bli kvitt et par Denon AH-D2000 har de mulighet nå (ikke du Labbetuss, forstår du beholder dine ). Det er på tide å se jorda komme og gjøre seg klar for landing nå.
    Det er bra, blir spennende å se hva du går for til slutt! Tror faktisk du kommer til å trives godt med HA-1.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Indeed/Bravo ampen så spenstig ut, leste litt om den. Men Audio gd Compass ser jo ut som et kjempealternativ til den prisen! USB og en tilfredsstillende DAC greier også, som betyr at min Cambridge DACmagic kan få ligge i ro i sitt nåværende oppsett.

Men usd350 + mva.. Nja. Men det er vel det man må gi for amp og DAC med usb i ei pakke. skal gjøre litt research på den der!

Fryktelig mange gode tips å vurdere, der har jeg igjen for å spøre folk som er interesserte.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Det er bra, blir spennende å se hva du går for til slutt! Tror faktisk du kommer til å trives godt med HA-1.
    Jeg tviler ikke på det selv, kan som sagt komme til å finne det ut allerede i morgen.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fubar IV Plus, noen erfaringer? Ser skremmende ut som en Argon HA-1med ekstra godsaker i.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fubar IV Plus, noen erfaringer? Ser skremmende ut som en Argon HA-1med ekstra godsaker i.
    Har du en link til overs? Ble plutselig nysgjerrig.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Er kun snakk om S/PDIF coax, optisk og USB inngang da, så fordrer jo at DACen er god.

Fubar IV Plus by Firestone Audio | Sound Additions
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Vi trenger noen bilder synes jeg (åy, ble litt store). "USB interface (USB 1.1)", har det noe å si for lyd og overføring, mon tro?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Vi trenger noen bilder synes jeg (åy, ble litt store). "USB interface (USB 1.1)", har det noe å si for lyd og overføring, mon tro?
    Tja. Hadde et eksternt lydkort en gang i tiden som var 1.1. Det klarte Max 16-bit, og det oppgir jo disse på USB også. 24-bit kun på optisk og coax.

Jeg veit ikke helt jeg altså. Alt som lover så mye i en så liten forpakning og til en relativt liten penge gir meg litt "gumball machine"-feelingen.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent litt nå. Grunnen til at jeg vil ha et eget oppsett til 'fonene er for at kjerringa skal kunne bruke tven uten å forstyrre meg og at jeg skal kunne høre på musikk uten å forstyrre henne. Problemet er at alle de gode kildene og den gode DACen er opptatt i anlegget hu bruker. Eller er det det?

Jeg har jo sone 2 utgang på receiveren min. Vil jeg ikke kunne bruke en dedikert forsterker på den utgangen og dermed ha tilgang til alle de gode kildene mine (deriblant både cd-spiller og pc som er koblet gjennom DACen) gjennom sone 2? Eller er jeg på tur nå?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ssssh, I hear... Cowbells! Ha-ha, best å kjøpe et-par amper ekstra for å finne ut. Forresten, den dagen kommer nok at du sitter med skapene mer eller mindre fulle av elektonikk, skal du se!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent litt nå. Grunnen til at jeg vil ha et eget oppsett til 'fonene er for at kjerringa skal kunne bruke tven uten å forstyrre meg og at jeg skal kunne høre på musikk uten å forstyrre henne. Problemet er at alle de gode kildene og den gode DACen er opptatt i anlegget hu bruker. Eller er det det?

Jeg har jo sone 2 utgang på receiveren min. Vil jeg ikke kunne bruke en dedikert forsterker på den utgangen og dermed ha tilgang til alle de gode kildene mine (deriblant både cd-spiller og pc som er koblet gjennom DACen) gjennom sone 2? Eller er jeg på tur nå?
    Jeg kjenner ikke utstyret ditt, med det burde ikke være noe problem å koble opp anlegget slik at fruen kan se & høre på TV samtidig som du forer et annet lydsignal til hodetelefonforsterkeren. Du kan sikkert ta sistnevnte signal fra Sone 2 pre-out eller fra en splitter på line-out fra DacMagic'en.

Jeg har en tendens til å ta av litt. Jeg begynte med å se på brukte HD555 til 500 kr og hadde ikke tanker om forsterker. Så hørte jeg D2000 og skulle plutselig ha 'foner til 3000 kr + forsterker til et par tusen. Så dukker forsterkeriet til Kriller opp til 5000 kr i samme moment som jeg begynner å vurdere hodetelefoner som D5000 som i Norge koster 6k. Altså fra 500 kr til 11.000 kr på ytterst få timer. Nå tror jeg at det er tida for å puste litt igjen.

Du har fått noen gode råd fra Labbetuss. Siden du er såpass fornøyd med lyden fra Denon D2000, så er nok det et greit sted å starte - kombinert med den Argon HA-1 forsterkeren. Kommer altså på tilsammen ca. kr. 4500 nytt her i landet, eller på under halvparten hvis du vil importere tilsvarende fra USA/eBay. Vet ikke om jeg ville hatt tålmodighet til å vente på importen eller på reisen dit neste sommer hvis jeg først hadde bestemt meg.

Det er ikke alltid nødvendig å gå all-in når det dukker opp en ny fiks idé.
    Kjenner igjen den der.... 8)

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •