Lurer på kjøp av hodetelefoner og headphone amp - erfaringer og råd søkes! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 95
    Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bada ph-12 kombinert med AKG 272/701 etc. Evt. little dot kombinert med beyerdynamic. Orginal master headamp kan også anbefales, men gir litt lite for pengene og trenger lang oppvarmingstid før den spiller behagelig.
    Samtlige amp'er må importetres da, men det er ikke noe problem

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne? http://avforum.no/avtorget/showprodu...=56632&cat=all

Bare å ta en tur dersom du vil høre på dem. Bor i Oslo

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, før eller seinere måtte det jo dukke opp noen med noe brukt. AKG K701 også faktisk. Det der ville jo strengt tatt vært et flott sprang inn i headphone-verdenen. Separat forsterkerdel og strømforsyning er umidlebart litt overveldende for meg, er det noen som har erfaringer med dette og andre løsninger som kan sammenligne litt?

Jeg er offisielt på interesselista Kriller.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Bada ph-12 kombinert med AKG 272/701 etc. Evt. little dot kombinert med beyerdynamic. Orginal master headamp kan også anbefales, men gir litt lite for pengene og trenger lang oppvarmingstid før den spiller behagelig.
    Samtlige amp'er må importetres da, men det er ikke noe problem
    Nevnte Bada er en hybrid forsterker. Negativt med Bada ph-12 skal være at den har det med å blåse komponenter (MOSFETer) om man skifter rør før den har stått og kjølna i 24 timer. Å trekke ut hodetelefonplugg mens ampen står på medfører også risiko, sies det. Ville ha ligget unna den.

Head-direct er et interessant nettsted å vanke. Her er muligens EF2A i merket HiFiMan og EF5 i samme merke gode kjøp. "Muligens", fordi EF2A er en ny modell, $20 rimeligere enn sin forgjenger EF2 som i tillegg var utstyrt med en brukbar DAC. Denne var lavt priset ($189) og fikk mye skryt hos entusiastene på Head-Fi.org.

EF5 er en omarbeidet og forbedret utgave av en tidligere hybrid-amp, EF1. EF5 er laget med tanke på å passe til HiFiMAN`s magnetdrevne hodetelefoner HE-5 (på lave 25 Ohm). EF5 har egen strømforsyning, noe EF1 ikke ble levert med. Både EF1 og EF5 får god omtale på før nevnte sted (har ikke sjekka ryktet til EF2A enda). Man kan jo høre om EF1 og EF2 fins på lager. HiFiMAN sine produkter har snåle navn men byggekvaliteten skal være god. Fraktprisene fra Head-direct er heller ikke høye.

Mtp. Little Dot-produktene anbefaler produsentene på www.little-tube.com (linken er framdeles dau hos meg) å handle bare fra dem. Audiophilechina har f.eks. Little Dot og mange andre renomerte merker til rimelige priser i tillegg til bahagelig lave fraktpriser. På eBay finns naturligvis LD til salgs og selgeren davidzhezhe er samme kar som driver nettstedet little-tube.com, trygg forhandler mao. Se opp for kopien HLLY MKIII som er prikk lik, men altså en kopi! Forhandlere i Norge vet jeg ikke om. Og pass på penga, nå som det snart er jul og allting.

Edit: Beklager Kriller, mente ikke å ødelegge et evt. salg. Skrev på dette mens innlegget forut kom til.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode og utdypende svar zeezar. Ikke bekymre deg for Kriller, hans alternativ vil bli vurdert på lik linje med andre alternativer uansett. Jeg er spesielt interessert i forsterkeralternativet hans, AKGene blir nok i denne omgangen nedvurdert til fordel for en lukket konstruksjon (prøver å innbile madamen at dette blir en god løsning for henne også, mye pga demping).

Jeg tror jeg får sette meg ned å gjøre unna litt googling nå før jeg planlegger lytterunder. Alle innspill mottas med enorm takk!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AKG K701 koster nå kr. 2600 nye: AKG K 701 Fullsize - Elektronikk - CDON.COM

Ellers, det er en sann jungel av hodetelefoner der ute. Det er sikkert mange som kunne falle i smak, og like mange som kunne bli feil tiltross for at de kanskje vinner tester. Det blir veldig opp til egen smak & behag & lommebok. Som Labbetuss anbefaler tidligere i denne tråden: du bør prøvelytte flere side om side hvis du har mulighet. På et eller annet prisnivå finner man vel ut at kostnaden begynner å overstige nytten.

Ellers litt info i diverse tester, f.eks.:

http://www.hifi-musik.se/veckansartikel/2007_45.pdf
    http://www.hifi-musik.se/veckansartikel/2008_50.pdf

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Takk for gode og utdypende svar zeezar. Ikke bekymre deg for Kriller, hans alternativ vil bli vurdert på lik linje med andre alternativer uansett. Jeg er spesielt interessert i forsterkeralternativet hans, AKGene blir nok i denne omgangen nedvurdert til fordel for en lukket konstruksjon (prøver å innbile madamen at dette blir en god løsning for henne også, mye pga demping).

Jeg tror jeg får sette meg ned å gjøre unna litt googling nå før jeg planlegger lytterunder. Alle innspill mottas med enorm takk!
    Alt i orden. hehe.
    Akg`ene kan godt selges separat dersom du ikke ønsker dem. Ellers er dette en veldig god match.

Hører fra deg om du vil komme på en lytt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme MF-oppsettet ditt er i ferd med å dytte meg over kanten her nå Kriller. Jeg har overhode ingen erfaring med rør fra tidligere. Hva er det man teknisk må ta med seg inn i vurderingen når man kikker på rør/hybrid? Er det noen fallgruver her? Må slike rør byttes på sikt?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    There are two kind of head-fiers my friend ... Neida, gjør som flere her sier. Lytt deg til erfaringer før endelig valg. Alt lyder ulikt og kombon `foner-amp byr i tillegg på enda en dimensjon. Ønsker du attpåtil å kunne rulle rør og tweake lydsignatur har du den muligheten med røramp. Smak og prefaranser og interesse for hobbyen avgjør. Vil nok selv skaffe meg en solid state-amp med tid og økonomi, veff en hybrid. Et vanlig audiorør varer gjerne 3 000 timer og byttes etter lyst og behov.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orginalrøret sitter i min, og den er vel brukt mellom 2 og 300 timer.
    Grunnen til salg er for lite bruk til å forsvare verdien.

Det ligger en svensk test på oppsettet mitt i Stevens link ovenfor, om du ikke har lest den.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, leste den og ble enda litt mer fristet. Jeg veit med meg selv at dette kommer til å bli brukt mye. Da er også greia at jeg vil slippe å drive vedlikehold til vesentlig grad om dere forstår meg. Men det vil jeg ikke kikke mer på før jeg får hørt litt. Dersom jeg skulle komme til å like en rør/hybridløsning best, så blir det det. Problemet mitt nå, som med alt lydopplegg som består av mer enn én komponent, er hvor jeg skal begynne. Uheldige kombinasjoner finnes jo, og en spesiell amp og en spesiell høyttaler er ikke nødvendigvis en god match. Så vil enten ha meg et hodetelefoner og så bruke disse i jakten på matchende amp, eller skaffe en amp for så å bruke den i jakten på 'foner.

Hvor bør jeg begynne? (Det finnes ikke et fasitsvar her, gjør det vel? Det ville vært for lett)
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynn med hodetelefoner og finn deg en forsterker og evt tilbehør senere

Ta deg en god lytterunde før du velger, så slipper du å bruke penger på noe du ikke aner hvordan er.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av disse hodetelefonene som ved en kildekrise av dimensjoner vil kunne dyttes rett i en kilde med litt over middels dårlig utgang og faktisk låte noe annet enn forferdelig? Forventningene er som dere sikkert leser av spørsmålet ikke helt oppunder taket.. Tenker da på en pc med ok lydkort, en mp3-spiller med litt utgangseffekt osv. For de gangene man vil ha med seg god lyd på tur (har litt hotellovernattinger osv med jobben) uten å ta med seg forsterkere, cd-spillere osv.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere av disse ville kunne drives av relativt enkle kilder, uten egen forsterker (men en separat forsterker vil vel som regel låte bedre). Bl.a. 32 ohm utgaven av Beyerdynamic DT770, Sennheiser HD 555 og 595, AKG K530, m.fl. Har de høyere impedans enn dette vil nok en iPod eller en vanlig pc slite litt med å drive de særlig vakkert, men det blir jo alltids litt lyd. Kanskje bedre å kjøpe et eget headsett for reisebruk, f.eks. Sennheiser PX100-II (som forøvrig er veldig bra). Så slipper du også å drasse med deg (og potensielt herpe/ødelegge) det dyre & store hjemmesettet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par Bose On-ear som jeg har sansen for. De er ålreite på buss, tog, fly osv, men når jeg setter meg ned og virkelig skal lytte er det moro med noe som det er litt tak i og som får meg til å koble helt av.

Jeg skjønner at jeg på sikt kommer til å sitte igjen med omtrent et dusin hodetelefoner.. Uff..

EDIT: Den "det blir jo alltids litt lyd"-biten vil jeg styre unna. Det må være noe vits å ta de med seg kontra Bose-settet.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan kanskje tirre litt med disse også ?

http://avforum.no/avtorget/showprodu...?product=56743

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da er du jo vel forsynt med hodetelefoner til reisebruk, og om Bose'n ikke er god nok, så finnes det mange andre (og endel av disse ganske billige) alternativer til den slags bruk.

Når det gjelder å optimalisere for hjemmebruk, så er det andre kriterier som gjelder - f.eks. er 6,3mm plugg da en fordel og ikke en ulempe, som du antyder i din første post. Dine egne lydpreferanser og forventninger til komfort vil avgjøre, kombinert med hvor langt du vil strekke deg i pris.

I åpningsposten din sier du at du skal til USA til sommeren. Da kunne du jo plukke med deg et par Denon D2000 til ca. USD200, evt. D5000 fra ca. USD500. Sjekk tilbudene på eBay, få deg en Paypal-konto, og få de levert til en adresse hvor du kan plukke de opp når du kommer til sommeren, hvis du da ikke er villig til å betale frakt og 25% moms ved å få sendt de hit.

Men, som jeg har sagt før, alle har et nivå hvor kostnaden ved ytterligere oppgradering ikke tilsvarer nytteverdien/gleden. Man når altså et tak og det er bare du som kan avgjøre hvor ditt tak ligger.

(Selv er jeg pt. mer enn godt fornøyd med Sennheiser HD555 og en Yulong A1000 forsterker, som tilsammen kostet ca. kr. 1200.....)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bose'n er god nok og vel så det til reisebruk. De har tilfredsstillende lydkvalitet til den bruke og de demper ikke minst ganske godt både inn og ut.

Det ligger an til et kjøp over dammen ja. Skal få hørt D5000 mot D2000 før jeg drar, hadde som sagt tidligere sansen for D2000. Det er klart at da begynner prisen å bli høy igjen, og der ligger i grunnen hovedproblemet mitt. Jeg har en tendens til å ta av litt. Jeg begynte med å se på brukte HD555 til 500 kr og hadde ikke tanker om forsterker. Så hørte jeg D2000 og skulle plutselig ha 'foner til 3000 kr + forsterker til et par tusen. Så dukker forsterkeriet til Kriller opp til 5000 kr i samme moment som jeg begynner å vurdere hodetelefoner som D5000 som i Norge koster 6k. Altså fra 500 kr til 11.000 kr på ytterst få timer. Nå tror jeg at det er tida for å puste litt igjen.

Forsterkeren din Stevens, hva syns du om den? Gir den deg noe mer enn å booste volum? En av utgangspunktene mine var jo Argon HA-1, som nok kan tilsvare din løsning.

@halvnakke: Ehm. Det der så ... spenstig ut! :-D Hehe!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Forsterkeren din Stevens, hva syns du om den? Gir den deg noe mer enn å booste volum? En av utgangspunktene mine var jo Argon HA-1, som nok kan tilsvare din løsning.
    Veldig godt fornøyd, til mitt bruk, selvom mange entusiaster nok vil legge lista veldig mye høyere. Og, i tillegg til å gi mer volum gir vel slike forsterkere som regel bedre dynamikk og detaljering enn det man får ut av hodetelefonuttaket på en vanlig receiver. Men, jeg har ikke det helt store erfaringsgrunnlaget til å uttale meg her - har bare hatt denne og en Little Dot Micro+.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare å gi opp, og gå rett for dette...

Virkelig dyre saker
    Og så trenger du sikkert en kilde til dette samt noen kabler og litt annet småtteri.
    Sluttpris, konservativt satt, ca 60k.
    Men til gjengjeld så finnes det ingenting å oppgradere til etterpå...

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •