Overgang til squezebox og evt. dac.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overgang til squezebox og evt. dac.

Hei hei.
    Jeg har i det siste bestemt meg for å få all musikken min inn på pc, for så og overføre det trådløst til en squezebox, evt. gjennom en dac.

Jeg har, siden jeg er ganske ny på området og relativt grønn på data, litt spørsmål ang. dette.

1,Vil en dac gi noe hørbar forskjel på anlegget mitt i mellom squezeboxen og receiveren.

2,Er det noe slags form for dac i squezeboxen?

3,Er det noe forskjell på kvalitet fra coaxial og optisk kabel?

4,Ser dacene som regel sampler opp til 24 bit/192khz. Hva er signalet fra itunes oprinnelig, og er itunes like bra som noe annet å benytte?

5,Til slutt, hva er anbefalt dac til mitt anlegg?(maks 5000kr)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, svarer etter mine egne erfaringer og med mine egne meninger. Dersom andre har andre meninger har de lov til det :-)

1. Kanskje, her er det gjerne lurt å teste selv før kjøp.
    2. Ja, hvis du bruker analog ut fra sqb'en bruker du sqb'ens innebygde dac. Selv merker jeg stor forskjell ved å bruke digital overføring mellom sqb og receiver og la receiverens dac (Denon AVR-2310) gjøre jobben.
    3. Tja, noen mener at coaxial er best fordi signalet da ikke trenger å konverteres fra støm til lys og tilbake igjen. Mens andre mener det er lurt å bruke optisk fordi komponentene er elektrisk adskilt. Selv hører jeg ikke forskjell og mener at det er hipp om happ.
    4.Bruker ikke itunes selv, så vet ikke. Men tror at det er forskjellig bitrate samplingsfrekvens på forskjellig materiale. Til informasjon så er kvaliteten på CD 16 bit og 44,1 khz.
    5. DacMagic (2300-2400?) fra cambridge har fått gode kritikker, men dette er litt "kabeldiskusjon"-land, så det er lett å få hodet hogd av om man ytrer sterke meninger. Selv har jeg kun prøvd denne og har i noen tilfeller hørt forbedringer, andre ganger ikke. Test med ditt oppsett før du kjøper er vel uansett et sikkert tips.

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv gått med de samme spørmålene som trådstarter. Har selv rippet hele cd samlingen min i Flac fil format. Og har for noen dager siden kjøpt meg squeezebox Duet. Har en Onkyo TX-NR 807 Forsterker og en Panasonic Bd-80 Blu-Ray spiller, hørte ikke mye forskjell på de ulike dacene. Men synes lyden fikk et løft når jeg kobblet til Squeezeboxen. Så Dac i Squeezebox er bedre en de to etter min mening. Har også tenkt å kjøpe meg en extern dac men er ikke sikker på hvilken. Anbefaler deg å kjøpe Squeezebox, er kjempe fornøyd selv med lyd og bruker venlighet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk litt interessant det du sier der olebrum. Jeg har koblet SB digitalt til receiver og tenkt at det antagelig var best. Men på bakgrunn av det du sier her skal jeg jammen prøve SB-ens innebygde DAC.

Særlig også sett i lys av at en her på forumet med ganske oppegående anlegg og ører mener at DAC-en i Onkyo er vel å bra som DacMagic og et par andre eksterne (og eksotiske) løsninger, foreløpig kun slått av en Meridian-løsning.

Blir visst litt koblingsarbeid i helgen Jeg har for Squeezebox Classic, det er selvsagt mulig at Duet er annerledes/bedre, men dette skal jeg sjekke.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde med optisk og analog kabel (Nordost spellbinder) fra squeezebox. Og hos meg var lyden best med analog kabel, og dac i SB-Duet.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå flyttet store deler av platesamlingen til server i flac-format.

Har squeezbox classic. Den spilte noe dårligere enn min gamle cd-spiller, Pioneer PD-S06.

Har prøvd 2 varianter av en DIY dac, samt BGuarden sin AudioNote. Den ene diy'en (standard) spilte vesentlig bedre enn Squeezebox'en. Den andre diy'en (oppgradert analog-del) spilte vesentlig bedre enn dette igjen, og rimelig likt AudioNote'n til BGuarden. Teknisk sett er den vesentlige forskjellen at de to beste ikke har opamp'er i analog-delen.

Hvor store forskjeller du eventuelt vil høre vil være avhengig av hvor avslørende resten av anlegget er.

Brukervennligheten med Squeezebox'en er fantastisk.

Anbefaling: Prøv forskjellige alternativer.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk folkens, her var det mange gode svar.
    Er sb duet og sb touch det samme bortsett fra at skjermen sitter i fjernkontrollen på duet og på skjermen på touch?

Prøver først kun med sb jeg da, så kan jeg prve å teste litt dacer etterhvert=)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler SB-Duet framfor classic da fjernkontrollen er meget tøff med skjerm.
    Touch er vel ikke kommet for salg¨ennå?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte Classic - nettopp p.g.a. dens enkle fjernkontroll. Den lar seg nemlig lett erstatte av en universalfjernkontroll - i mitt tilfelle en Logitech Harmony 525. Høy WAF-score med bare én fjernkontroll til hvert anlegg. Duetens fjernkontroll fungerer etter et helt annet prinsipp, og lar seg ikke erstatte tilsvarende.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olebrum
    Anbefaler SB-Duet framfor classic da fjernkontrollen er meget tøff med skjerm.
    Touch er vel ikke kommet for salg¨ennå?
    De har den til salgs på elkjop.no=) 2799.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Touch er ikke kommet ut ennå, jeg vet at elkjøp har hatt touch for salg i et halvt år no men tror ingen har fått den av de som har bestillt. Hvis touch kommer innen 30 dager av min kjøps dato skal jeg vurdere touch.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Hei hei.
    Jeg har i det siste bestemt meg for å få all musikken min inn på pc, for så og overføre det trådløst til en squezebox, evt. gjennom en dac.

Jeg har, siden jeg er ganske ny på området og relativt grønn på data, litt spørsmål ang. dette.

1,Vil en dac gi noe hørbar forskjel på anlegget mitt i mellom squezeboxen og receiveren.

2,Er det noe slags form for dac i squezeboxen?

3,Er det noe forskjell på kvalitet fra coaxial og optisk kabel?

4,Ser dacene som regel sampler opp til 24 bit/192khz. Hva er signalet fra itunes oprinnelig, og er itunes like bra som noe annet å benytte?

5,Til slutt, hva er anbefalt dac til mitt anlegg?(maks 5000kr)
    Svar:

1) Tja, det kommer ann på systemet ditt - og hvilken dac du tenker på. Hoss Kokken her på AVforum så testet vi en del dacer, DacMagic gav lite - om noe som helst forbedring vs analog fra Squeezebox Center og til receiver. Mens andre dacer gjorde jobben bedre. - Kommer ann på receiver din, og resten av anlegget - her må det bare prøves.

2) Ja, den tar jo lyden inn digitalt fra pc'n men kan kjøres analog ut altså en Digital-to-Analog Converter.

3) Tja, det kommer ann på øret som hører ;-) Nei da, noen anlegg er mer nøpen en andre når det kommer til det punktet, før på mitt anlegg så hørte jeg forskjell (ikke stor) mellom optisk og coaxial, men nå, med samme anlegg (har bare flyttet på det i rommet) hører jeg ikke forskjell lenger.

4) Har i peil på itunes, bruker bare Squeezebox Center, som er et must når en skal bruke Squeezeboxen.

5) Du må bare prøve selv, ingen har lik dine ører, eller ditt anlegg i ditt rom.. det er bare DU som kan svare på det.

Lykke til!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •