Trenger hjelp til valg av komponenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til valg av komponenter

Jeg forsøker å bygge opp et to kanals anlegg til å ha i stua, men sliter litt i valget av komponenter.

De komponentene som jeg allerede har, og har planlagt å beholde, er et par B&W Cm-1 høyttalere, en Denon DVD-1600 som jeg vil bruke som transport, og en WD HD live-enhet som er transport fra en NAS disk.

Når det gjelder forsterker bruker jeg per i dag en gammel NAD3120 (ja, den fra tidlig 80-tallet) som pre og en Sonic Impact gen 2 t-amp. Lyden fra t-ampen er fin på lavere volum, med god spredning av lydbilde (imaging), men den har ikke på langt nær nok guffe til å drive de lite effektive CM-1'ene (84 dB!).

Slik jeg har tenkt til nå har jeg landet på to forskjellige alternativer:

Det ene er å kjøpe en Cambridge DacMagic og sende lyden videre til en av de kommende Virtue t-amper, Two.2 eller Three. De burde ha nok kraft til å drive høyttalerne og jeg liker godt t-amp lyden. Prismessig ender jeg på rundt 5300 for Three pluss 2300 for DacMagic.

Det andre alternativet er å heller gå for en DAC/forsterker kombo, som f.eks. Peachtree Audio Nova. Jeg har ikke hørt denne, men den har fått gode omtaler i flere blader/nettsteder. Den enheten ligger på 1200$, som blir grovt regnet i underkant av 9000 kroner, dvs. litt dyrere. Wattmessig ligger de omtrent på det samme, dvs. med en bedre strømforskyning bør Virtue-ampen gi rundt 150 watt i fire ohm. Det blir vel rundt 70-80 watt i 8 ohm tenker jeg.

Noen som har hørt noen av disse komponentene (Virtue Three og Two.2 har jo ikke blitt lansert enda, så jeg regner ikke med at noen har hørt disse, men kanskje har noen erfaringer med de tidligere modellene)? Er det andre alternativer jeg ikke har sett med et budsjett på under 10 000 for både DAC og forsterker som kan drive CM-1'ene?

Musikkmessig hører jeg på mye forskjellig (som alle andre), men har en hang mot jazz og klassisk, ispedd med voksen pop. Jeg er opptatt av detaljene i musikken, og det bør være et godt og bredt lydbilde (imaging), men det bør også være god og dyp bass (mulig jeg kan supplere med sub senere). Når det gjelder lyttenivå er det som regel moderat, men jeg er avhengig av å kunne kjøre på litt til tider og føle også musikken på kroppen. De små CM-1'ene har overraskende mye trøkk når man drar på, så jeg tror ikke svakheten ligger der. Jeg har hørt Cambridge Azur 740 og var passe fornøyd med lyden, men tror at det finnes komponenter som kan gi bedre lyd til samme pris. Rommet er omtrent 25 kvadrat, med dessverre mye vinduer. Det kompenseres med møbler, bøker og tepper på gulvet. Stua er med andre ord ikke ideell, men det er nå en gang der jeg må ha lyden...

Noen kommentarer eller erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slusketass
    Noen kommentarer eller erfaringer?
    Jeg er i samme bås. Skal flytte og da får jeg satt 7.1 anlegget ned i tv-stua slik at jeg må gå til innkjøp av nytt anlegg i stua. Ser etter noe som spiller rent og pent i hele spekteret samt ser bra ut (wife acceptance factor), men trenger ikke riste ned takstein og bilder fra veggene. Skal fore det med musikk fra pc, iPod og cd. Rommet er ca. 7x5m.

Begynte å se på bittesmå golfball-høyttalere med sub, men kom fra til at dette uansett vil miste mellomtone og kvalitet så det holder. Fant da Monitor Audio rx6 (rs6) høyttalerne og begyne å se på forsterkere som Cambridge 740a, Denon PMA-1500AE med Cambridge DacMagic..og så ble det hele litt stort og dyrt plutselig.

Nå er jeg i modus til å gå for noen bokhyllehøyttalere, sub, t-amp og dac. Har sett litt på KingRex T20U usb og Virtue sin TWO.2 (Virtue Audio. We make audio lovers audiophiles. Better sound by design.. Men jeg jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for. Blir bare verre jo mer jeg leser..hehe.

Ser da for meg følgende alternative oppsett:
    Alt1 - meget lite,pent,vellydende (vil jeg tro) og dyrt
    Forsterker: Virtue TWO.2 (ca. 3000,-)
    DAC: Cambridge DacMagic (2400,-)
    CD-spiller: gammel Denon sak
    Høyttalere: B&W CM1 (8000,-)
    Sub: SVS PB10-NSD (5000,-)
    -Totalt ca. 20 000,- inkl. kabler

Alt2 - meget stilig og lite med bra lyd
    Forsterker og cd-spiller: ARCAM Solo Mini CD-receiver (7500,-)
    Høyttalere og sub: ARCAM Muso + Logo Høyttalersystem (9300,-)
    - Totalt 17 000,- (Trolig vil man kunne få en bedre samlet pris på HiFi-Klubben når man kjøper dette samlet)

Alt3 - stort med knallbra lyd
    Forsterker: CAMBRIDGE 740A (6800,-)
    Dac: Cambridge DacMagic (2400,-)
    Høyttalere: Monitor Audio RX6 (ca. 10 000,-)
    - Totalt 19 000,-

Om noen har bedre alternativer her så er jeg veldig åpen for forslag

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nytt forslag

..det siste jeg har kommet opp med er:

Alt4 - suveren lyd og brukervennlighet
    Forsterker/cd-spiller/dac: ARCAM Solo Music (10 000,-)
    Høyttalere: Monitor Audio RX2 (7000,-)
    Music source: Logitech Squeezebox Duet (2800,-)
    - totalt 20 000,-

Her går jeg bort fra t-amp'ene, men det jeg får er (ifølge tester) en knallgod forsterker med integrert cd-spiller og forforsterker. CD-spilleren skal visst ha en bra DAC også. Mye skryt vanker for Arcam'en, men jeg skal høre den til uka. Høyttalerne blir i hvit og skal ifølge tester levere særdeles gode varer. Her blir det få enheter (WAF) med mindre høyttalere og færre fjernkontrollere. Det er også et poeng at det ikke skal se ut som et "million dollar" system, og med "bokhyllehøyttalere" og èn forsterker/cd-spiller så ser det ikke så dyrt ut. Med squeezebox'en så få jeg tilgang til all digital musikk som blir prosessert igjennom dac'en i squeezeboxen.

Uansett, om dama spør hva ting koster så blir alt opplyst eks. mva, og frakt og fratrukket nedskrivinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enkelt og greit

Liker godt alternativ fire, og av samme grunn vurderte jeg også Peachtree Nova. Flere komponenter i samme boksen er selvfølgelig ikke helt optimalt i lydsammenheng, men i denne prisklassen tror jeg ikke slike påvirkninger vil høres spesielt godt uansett.

Det eneste jeg er litt skeptisk til er lydkvaliteten på Squeezeboksen i forhold til prisen. Jeg vil anta at DacMagic er et par hakk over når det gjelder lyden.

Det jeg tror (og bare tror, for jeg har bare lest om produktene, ikke hørt dem) er at Virtue t-ampene gir såpass bra valuta for pengene, at man kan fint oppgradere signalkilden, og høyttalerne, ved en senere anledning, uten at forsterkeren blir det svake leddet. DacMagic er finfin på den måten også, fordi den er såpass billig at det ikke er noe problem å bruke den senere til f.eks. et pc-anlegg eller et nr 2 anlegg.

Jeg tror at jeg gjør det slik:

først kjøper jeg DacMagic, og ser hvilke forbedringer det gjør med lyden. Hvis jeg føler at det skjer mye med den ene oppgraderingen, tar jeg neste skrittet og bytter ut forsterkeriet. Hvis jeg ikke hører den store forandringen, setter jeg meg litt lenger i tenkeboksen og vurderer om jeg skal inngå en noe større investering.

Uansett, ved å dele opp innkjøpet føles det ikke fullt så hardt for lommeboka, samtidig som jeg får gleden av å pakke opp et nytt leketøy og kose meg med å koble opp og sette på musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet