Forskjell på HD lyd og komprimerte formater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på HD lyd og komprimerte formater

Hei,

Jeg har en hjemmekino som var forholdsvis påkostet for 6-7 år siden. Nå vurderer jeg Blue Ray spiller. Et alternativ er å kjøpe en med intern dekoding av HD formatene. Et annet er å kjøpe en Playstation 3 og gjøre DA konverteringen i den gamle forforsterkeren (Parasound AVC 1800).

På papiret er jo løsningen enkel... HD formatene har jo suverene spec. Når jeg googler temaet ser det likevel ikke ut som om forskjellen er så stor. Ta f.eks denne artikkelen:

Signal to Noise - Dolby TrueHD & DTS-HD MA vs. Uncompressed PCM | Home Entertainment

What do you think?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg trykka på linken, men der sammenligner dem vel HD-formater (som er lossless) mot Ukomprimert PCM (som er lossless) og ikke Dolby Digital / DTS (som er lossy) mot et lossless-format?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det HDMI og støtte for mottak av MPCM på/i parasounden da ?
    MPCM = MultikanalsPCM

Om det ikke er det er det en blu-ray spiller med intern dekoding og analog 6/8 kanalers utgang du trenger til og koble deg til parasounden

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterkeren har ikke HDMI

Testen er gjort på referanseanlegg hos henholdsvis Dolby og DTS. Panelet sammenligner først HD formater mot ukomprimert PCM. Her er det tilnærmet ingen forskjell. Deretter sammenligner de HD mot komprimert (tradisjonell) DD / DTS. De klippene hvor panelet her til en viss grad hører forskjell har gjerne lavt lydnivå og mye ambient lyder. Andre typer scener hører de liten til ingen forskjell her heller.

Artikkelen trekker to konklusjoner som jeg biter meg merke i:
    - Å sammenligne HD lyden på en Blue-Ray utgivelse med f.eks DTS sporet på samme disk blir feil. De er ofte laget av forskjellige master taper og vil derfor låte forskjellig uansett. Skal man foreta en sammenligning må det gjøres under forhold som beskrevet i artikkelen.
    - Dersom man rangerer tap av lydkvalitet sammenlignet med PCM på en skala fra 1 - 5 (hvor 1 er stort tap og 5 null tap) - så gir panelet de komprimerte lydformatene en karakter på 4.8. Og det er under optimale forhold i et rom som er designet spesifikt for å avsløre slike svakheter...

Basert på artikkelen er jeg ikke overbevist om at jeg må skaffe meg HD lyd, koste hva det koste vil. Men kanskje det finnes annen literatur som sier det motsatte? Spørsmålet blir da... Skal jeg kjøpe en DVD spiller med innebygd 7.1 utgang (bypasse dekodingen i forforsterkeren) fordi HD lyd er et must? Eller skal jeg dekode signalet i forforsterkeren (som er gammel men kostet 18k i sin tid og har et bra grensesnitt for kalibrering) og si meg fornøyd med komprimert DD / DTS?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan sige meg ganske fornøyd med DTS men ikke DD. Hvorfor skulle du ikke velge de nye formatene når de er tilgjengelige? Det skjønner jeg ikke...
    Få en Blu-Ray med analoge utgange.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER forskjell på hd og ikke hd basta! hearing is believing..
    bluray har minimum 16 bit lydkvalitet i alle spor og er minimalt komprimert i forhold til dvd.
    kult med dts er at lfe lydsporet ofte viser seg å være inntil 4db mer enn på dolby sitt lydspor. gjelder for øvrig både dvd og bluray..
    komprimering medfører alltid tap uansett og der føler jeg hvertfall kommer klart frem i spesielt skarpe lyder på filmer at man hører oppbrytning i øvre frekvenser på dvd.
    Man kan jo likså godt bare droppe cd'en og laste ned mp3 istedet. blir det samme røflig som dvd vs bluray..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris.Conix
    Det ER forskjell på hd og ikke hd basta! hearing is believing..
    ...
    Man kan jo likså godt bare droppe cd'en og laste ned mp3 istedet. blir det samme røflig som dvd vs bluray..
    Jøss!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To grunner til at jeg tenker meg om i forhold til spiller med analoge utganger:
    - Regner med det er bedre kalibreringsmuligheter på den forsterkeren jeg har nå. I tilegg har den påkostet konvertere. Usikker på kvaliteten på slike i en BD
    - Playstation 3 får ganske bra kritikker også som BD spiller. I tillegg må jeg innrømme at det hadde vært morro å bruke den som spillmaskin innimellom og!

Jeg kan aldri tenke meg at vi er i nærheten av MP3 vs CD duell her men regner med det var en sleivete kommentar for å piske opp stemningen litt.

Dere følger jo med litt, jeg har ikke lest et Hi-Fi blad siden jeg sluttet i bransjen for de samme 6 år siden. Hva sier tidskriftene? Er man like mye i ekstase over forbedret lyd som forbedret bilde? Har det vært noen artikler på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde i begynnelsen(les: etter jeg fikk mine første BD-filmer) og sammenligne BD mot DVD. Syns ikke jeg hørte den ekstreme forskjellen som jeg hadde håpet på.
    Nå derimot, så er jeg ikke i tvil om at jeg hører forskjell. Men klart, står det HD i displayet så kan det jo hende at Mr. Placebo har tatt seg en tur? hehe.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett om man (synes man) hører forskjell eller ikke så er del vel dumt å kjøpe gammel teknologi. Det synes ihvertfall jeg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke det at "gammel" teknologi ikke kan give en aha opplevelse, men kjøper du en Blu-ray spiller med analoge utgange også får du jo i pose og sekk, du kan velge om du vil overføre digital og beholde de gamle formater og konvertere de med ditt nuværende utstyr, eller om du vil benytte de analoge utgang for HD lyd.
    Den nye Philips BD9500 koster f.eks. 3695,- og en Panasonic BD80 2495,-.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jajo må piske litt... men begge er et lossy format som bruker en kompressionsfaktor med gjerne 50%. grunnregelen her er at der vil oppstå et tap av informasjon når dette pakkes opp igjen.. gode dac'er er et pluss definitivt!! her har jeg prøvd nad vs denon der nad sine dac'er ikke er de beste desverre. nad'en fikk mye oppbrytninger i høyere frekvensområder mens på denonen var det nærmest ikke eksisterende..
    Men min store lydopplevelse på bluray må være blade runner på dvd mot bluray. oh my gaadhh! det er bredden av lydbildet som imponerer og stillheten med mangelen på bakgrunnstøy som får hårene til å reise seg i nakken. der er en god demo på hvordan bluray lyd skal være. ikke en film med heftige eksplosjoner og slikt.. en annen er The Fountain. der er det også en scene med absolutt stillhet. her viser bluray hva det er godt for!
    dvd lyd er bra, men bluray er bedre.. jeg hadde personlig kjøpt en god blurayspiller og gjør dekodingen i spilleren, kjør det analogt til forsterkeren din. det er beste alterantivet hvis du ikke vil bytte den ut. og også eneste måten for deg å få hd lyd på..
    håper jeg var til noe hjelp her.. alle har seff. sitt syn på ting. dette var mitt synspunkt. gleder meg til å lese andres.
    mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjører Blu-ray og filmen inneholder DTS-MA , så vil DTS-Core være på 1.5mbit når du kjører vanlig coax/optisk ut.

Ellers er også DD på 640kbs vs 384kbs på DVD. DD er bedre komprimert (minnes jeg å huske) enn DTS, men det kan godt hende DTS@1.5mbit er teoretisk bedre.

DD@640kbs og DTS@1.5mbit er såpass transparent du ikke vil høre forskjell mellom disse og True HD eller MA. med mindre du spiller på et *særdeles* bra "5.1 til 7.1-kanals hifi-anlegg" . Har du en god surroundforsterker idag uten HDMI vil du automatisk få en oppgradering av lyden, og den vil fortsatt være bedre enn en kjipere surroundforsterker med HDMI og HD-dekoding.

Kjører du analogt 7.1 fra en Blu-rayspiller så går uansett vinningen opp i spinningen i form av normal kjipe DACS i spilleren, som må innom en normalt kjip A/D krets i forsterkeren.

Ergo, kjøp Blu-rayspiller og bruk den vanlige optiske/coaxkabelen som du brukte til DVD, og behold ditt gamle oppsett inntil videre. Og ikke hør på mobben som kommer til å protestere på dette innlegget.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Chris.Conix
    jajo må piske litt... men begge er et lossy format som bruker en kompressionsfaktor med gjerne 50%. grunnregelen her er at der vil oppstå et tap av informasjon når dette pakkes opp igjen.. gode dac'er er et pluss definitivt!! her har jeg prøvd nad vs denon der nad sine dac'er ikke er de beste desverre. nad'en fikk mye oppbrytninger i høyere frekvensområder mens på denonen var det nærmest ikke eksisterende..
    Men min store lydopplevelse på bluray må være blade runner på dvd mot bluray. oh my gaadhh! det er bredden av lydbildet som imponerer og stillheten med mangelen på bakgrunnstøy som får hårene til å reise seg i nakken. der er en god demo på hvordan bluray lyd skal være. ikke en film med heftige eksplosjoner og slikt.. en annen er The Fountain. der er det også en scene med absolutt stillhet. her viser bluray hva det er godt for!
    dvd lyd er bra, men bluray er bedre.. jeg hadde personlig kjøpt en god blurayspiller og gjør dekodingen i spilleren, kjør det analogt til forsterkeren din. det er beste alterantivet hvis du ikke vil bytte den ut. og også eneste måten for deg å få hd lyd på..
    håper jeg var til noe hjelp her.. alle har seff. sitt syn på ting. dette var mitt synspunkt. gleder meg til å lese andres.
    mvh
    Helt enig....kjøpte ICEAGE 3 før helga....med DVD og BluRay...var det noe forskjell på lyden....???
    Jeg vil gi DVD lyden 4 og HD lyden i 7.1....9.5.....men jeg er jo en gammal fyr da...så øra mine har vel gått og lagt seg for lenge siden....:-)))
    Og jeg har jo små høyttalere også....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville aldri nøyd meg med DD/DTS idag.
    Jeg hører lett forskjell på DD og lossless spor på mange Bluray filmer. På noen filmer er det veldig stor forskjell.

- Å sammenligne HD lyden på en Bluray utgivelse med f.eks DTS sporet på samme disk blir feil. De er ofte laget av forskjellige master taper og vil derfor låte forskjellig uansett. Skal man foreta en sammenligning må det gjøres under forhold som beskrevet i artikkelen.
    Dette utsagnet kan muligens ha noe for seg hvis man ser på de forskjellige teknologiene isolert sett. Hvis du derimot skal se en Bluray film så er det jo nettopp disse to HD vs DD på samme plate som har noe å si for deg.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var sterke ord Capitane
    (kan jo nesten tolkes som har man bra reciver med bra DAC så låter mp3 mye bedre en reciver med normalt ok DAC og CD spilling)
    For normalt bra DAC er det på forholdsvis bra BD spillere i dag.

Foreslår til trådstarter å kjøpe / låne en blu ray spiller som har multichannel analog utganger.

Da kan man teste både analog lyd og digital lyd over optisk/coax og sammenligne lyd fra samme master lyd som utgangspunkt.

Ta feks en BD film med DTS HD MA lyd og la spilleren decode og convertere til analogt
    (+ kompansere lfe i reciver ved analog overføring eller skru volum på subwoofer litt opp)

skru så ned igjen lfe eller volum subwoofer du skrudde opp på analog lyd...
    for så velge optisk eller coax utgang på BD spiller meny for da får man DTS Core ut fra samme DTS HD MA spor.

mere rettferdig sammenligning får man ikke ..resultatet får man bedømme selv.
    Selvsagt kan bit kHz på disc bety mye da filmer spenner fra 16 bit 48 kHz (som er vanligst på Blu Ray) til 24 bit 192 kHz

Mitt syn på forskjell HD/SD er at 60-80% av filmene jeg har sett har bedre HD lyd en SD lyd

+ med bd spiller får man mulighet til BD film oppløsning om man ønsker
    + ok scalering av DVD
    + blir Managed Copy BD holdbart vil det bli umulig å kopiere BD ulovelig og da kan man si bye bye til DVD for altid for å unngå videre piratkopiering av film

som må innom en normalt kjip A/D krets i forsterkeren.
    Det må man ikke vel.....kan vel sende analog lyd inn i en reciver uten at lyden så får noen analog til digital convertering for så digital til analog convertering igjen.
    Er jo ingen grunn til at analoge lyden inn i reciver må bli digitalt endret i reciver

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    Kjører du analogt 7.1 fra en Blu-rayspiller så går uansett vinningen opp i spinningen i form av normal kjipe DACS i spilleren, som må innom en normalt kjip A/D krets i forsterkeren.

Ergo, kjøp Blu-rayspiller og bruk den vanlige optiske/coaxkabelen som du brukte til DVD, og behold ditt gamle oppsett inntil videre. Og ikke hør på mobben som kommer til å protestere på dette innlegget.
    Ja, det er det den erfaring jeg også har, jeg fikk ikke til dette her med analog RCA kabler og HD lyd. Jeg synes det fremdels var best med coax/optisk.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du forskjell på 192 mp3 og flac hører du lett forskjell på dts vs dts hd ma. Noen spor er selvsagt forskjellen liten, men slik er det også ved musikk, ikke alle spor avslører forskjellen like lett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    analogt inn i forsterkeren er analogt og ikke digitalt. skal ikke gå gjennom noen dac'er. der bommer du desverre! da er det isåfall AD til DA igjen som er hva er vitsen egentlig...
    forstår det slik at han bare kan kjøre dvd fordi han har så gode dac'er? hmmm....nei!

mitt siste råd. kjøp en god bluray spiller til min. 5000,- og kjør analogt over på ditt eksisterende anlegg. og du har like god HD lyd som alle andre.
    Direct funksjon i forsterkeren tar IKKE lyden via noen form for digital behandling..

shipohoy

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen forsterkere utenom endel dyre dedikerte surroundforforsterkere som har 7.1 analog bypass. Det er lettere og billigere å kjøre A/D en å ha en høykvalitets 7.1 analog volumkontroll /kretsløp.

Mitt råd: Kjøp en Panasonic BD60 til under 2000,-, og bruk den digitale utgangen rett inn på din eksisterende surroundpreamp.
    Dyrere BD-spillere er bare tull så lenge BD60 gir deg bilde i referanseklasse både på BD og DVD.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •