Transport av varer i AVTORGET

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Transport av varer i AVTORGET

Jeg er her ofte og titter/leser hva som er interessant..
    Ofte ser jeg i avtorget for å se noe mulig innkjøp..
    Enkelte ganger er det varer som jeg kan ha lyst på som blir vanskelig å få en deal pga. FRAKT eller STØRRELSE er et problem.
    F.eks. så solgte jeg min forsterker som er 45KG tung, å få sendt den fra østlandet til bergen var ikke så enkelt, og for ikke å snakke om pris! Jeg måtte levere den fra meg til Bring i Oslo (1 times kjøring) og den kostet ca.1500-1700kr for frakt. (Posten tar kun maks.35kg)
    Det jeg etterlyser her i AVFORUM er hvor vi kan legge melding til alle brukere som kanskje skal til en viss strekning.
    F.eks. en bruker i mitt nærområde skal tilfeldigvis til Bergen den samme uken, jeg gir han noen kroner og frakt for forsterkeren er ordnet. Dette kan være en både billig og lett måte for både selger og kjøper, og budbringer tjene inn bensinpenger.
    Sikkert flere enn meg som har slitt med dette, både som kjøper og selger. Ser i aller fall at store varer som selges i "utenforliggende strøk" og frakt er enten dyrt eller vanskelig blir liggende lenge i avtorget.
    Nå er det enkelte problem stillinger som vil stille seg, men oftest tror jeg det man ordne/sikre seg i mellom.
    Men jeg tror at flere enn meg ville benyttet seg av dette..
    Og problemstillinger som man kan lure på kan vi ta opp her og finne løsning..
    Hva sier dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert forslag dette
    Og det er jo en fin måte å få fraktet ting på, på en litt billigere måte. Spesielt siden under 10% av det som selges her inne, er lagt ut for å kunne sendes...

Så en egen AVtransport avdeling hadde ikke skadet

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett stort problem med noe slik er om 'transportøren' er til å stole på, og hva om kjøper ikke dukker opp?
    Er jo ikke sikkert han som kjørte skal tilbake med det første osv osv.

Bra forslag, men har ikke troen på at noe slikt er gjennomførbart så lenge ikke to eller flere av partene kjenner hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert noen her inne som kjører tungtransport og som sikkert ikke har noe imot å tjene en liten slant extra.

Edit: Når det gjelder kjøper så forlanger jeg ivertfall en viss prosent av summen på forskudd. Sist jeg sendte noen avgårde så fikk jeg det i retur og måtte punge ut med endel selv for frakten, så det skjer ikke igjen. Synes også AVTorget er en vanskelig plass å få solgt noe, så har mer gått over til finn og hifisentralen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan det jo hente Avtransport.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Ett stort problem med noe slik er om 'transportøren' er til å stole på, og hva om kjøper ikke dukker opp?
    Er jo ikke sikkert han som kjørte skal tilbake med det første osv osv.

Bra forslag, men har ikke troen på at noe slikt er gjennomførbart så lenge ikke to eller flere av partene kjenner hverandre.
    1. Selger/kjøper bemerker seg ID, telefon, addresse. (kan jo sjekke med 1881 for å se det stemmer.
    2. Det trenger jo ikke være tur/retur.
    Er det en høyttaler som er i trondheim så tar selger der punkt 1, gir den info til meg som kjøper.

Tror vel egentlig at man kan løse slike ting. Og dessuten ønsker du virkelig det problemet det vil medføre om kjøper og selger allerede vet ditt navn og addresse?

Man kan også se det samme problemstillingen mellom selger og kjøper, " hva om han krever forhånds betaling men sender ikke og vice versa"
    Er vel ikke noe mindre risikofylt det.
    Og hvor mange av oss som har fått varene sine skadet på posten?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Sikkert noen her inne som kjører tungtransport og som sikkert ikke har noe imot å tjene en liten slant extra.

Edit: Når det gjelder kjøper så forlanger jeg ivertfall en viss prosent av summen på forskudd. Sist jeg sendte noen avgårde så fikk jeg det i retur og måtte punge ut med endel selv for frakten, så det skjer ikke igjen. Synes også AVTorget er en vanskelig plass å få solgt noe, så har mer gått over til finn og hifisentralen.

Ja, slik er det nå desverre.. Selv har jeg betalt på forskudd og andre ganger sendt ting før jeg har fått betaling for varen.
    Det er en risiko vi må alle ta.. Men foreløpig har jeg vært heldig..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er ofte mange varer i torget som må hentes pga. manglende embalasje..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Og det er ofte mange varer i torget som må hentes pga. manglende embalasje..
    Sånn er det jo på all bruktmarked, man kan jo ikke forvente at eier skal ha eget hus for å ta vare på embalasjen. Jeg tar vare på min en stund så kaster jeg den.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Sånn er det jo på all bruktmarked, man kan jo ikke forvente at eier skal ha eget hus for å ta vare på embalasjen. Jeg tar vare på min en stund så kaster jeg den.
    Nettop derfor er en egen avtransport vært fint.
    Trenger ikke super beskyttelse til en forsterker som ligger pent og godt i bak setet til en budbringer.
    Eller høytaler i bagasjen.
    Så lenge det er forsvarlig sikret og beskyttet.
    Posten slenger ting bare i fra seg skulle man nesten tro.
    Selv tar jeg vare på all emb. så lenge jeg har utstyret.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere synspunkter?...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Flere synspunkter?...
    Synes ideen har noe for seg..
    Hadde man feks. en egen post som heter AVTransport, så kunne man hatt en egen rubrikk for transport til feks. "Akershus", "Nordland" så kunne de som skal til de fylkene skrive seg inn for å vise at de er tilgjengelige og hvilke datoer/ tidspunkt?. Som bevis for overlevering kan man bruke bilde som autentifisering av overlevering og kjøper, selger og transportør??

Ser også faren for svindel her, så ville vel ha satt kravet at vedkommende var ett aktivt medlem?

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært pratisk med et slikt "system", men hadde ikke turt å sende noe med en "nykommer" på forumet(no offence).

Ulempen er jo dersom det er skade på et produkt(ikke sikkert at transportør har tid til å ta en full kontroll av at f.eks.forsterkeren fungerer). Skal man begynne å ettergå produktet i sømene tar det fort tid. Så ser for meg at det da fort kan bli "telenor-tilstander" hvor alle skylder på alle(hos posten løser det seg jo som regel etter x-antall anker).

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom plutselig til å tenke på dette med skade oppstått under transport. M.a.o. behovet for FORSIKRING. Sender man med et transportfirma, blir dette med forsikring ordnet på en betryggende måte. Men hva når man sender med en "tilfeldig" privatperson? Det trenger slett ikke å handle om totalskade her. Jeg tenker meg at litt risting i et bagasjerom over noen mil kan få ømfindtlig elektronikk til å si takk for seg. Det virket da det ble sendt, men virker ikke når det kommer frem. Tilsvarende med små riper og skjønnhetsfeil som lett kan oppstå under håndtering i trange bagasjerom.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette høres ut som en bra ide. Kunne man feks hatt et registreringssytem hos admin/moderator på AVforum hvor opplysninger om sjåfører som tar på seg jobben er lagret? Her bør det være et rangeringssystem hvor man bør ha en viss ballast/kred for å kunne frakte ting. Forsikring er verre kanskje.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener nå at "budbringeren" skal kun frakte den fra A til B.
    All form for kontroll, utseende etc. må selger og kjøper ordne mellom seg.. Bilder, video fil etc.. av varen, måten den er embalert, selve varen ferdig embalert.
    Ang. forsikring, ja, det er den ene delen som man ikke kan få med seg. Men igjen, utstyret skal være forsvarlig, sikkert og trygt forvart.
    Om den har gått i stykker under transport så mener jeg det er mye større sjangs for det med posten. (slik som de håndterer varene. Tro meg, broren min jobber i posten)
    Det må man veie opp mot hverandre..
    Selv tror jeg at sannsynlighet for at elektronikk går i stykker er enormt liten.
    Når det gjelder svindel så kan det like mye forekomme mellom selger og kjøper.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Synes dette høres ut som en bra ide. Kunne man feks hatt et registreringssytem hos admin/moderator på AVforum hvor opplysninger om sjåfører som tar på seg jobben er lagret? Her bør det være et rangeringssystem hvor man bør ha en viss ballast/kred for å kunne frakte ting. Forsikring er verre kanskje.
    Dette var meget bra! Det er vel noen innen transport som kjører i vårt vakre land.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også dette hørtes ut som en bra ide, gjerne også med et felt hvor man kunne spurt om noen skulle en viss strekning i nærmeste fremtid osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok ikke benyttet meg av et slik transport system, jeg hadde rett og slett ikke stolt på systemet med alle fellene som kan oppstå. Riktig nok så er ikke posten feilfri heller, men kjangsen er mye høyere for at ting blir ordnet opp i når ting ikke går på skinner.

Hva hvis varen er sent:
    -og kjøper ikke ikke dukker opp?
    -og transport blir hindret i å komme frem?
    -og varen blir ødelagt undervis?
    -og kjøper mener varen ikke er ihht til beskrivelse og vill ikke motta varen?
    -og blir stjålet eller forsvinner under transporten?
    -med en svindler?
    -og det viser seg esken er tom? Selger er en svindler...
    -og kommer frem etter en måned eller to?
    -osv?

Skal dette systemet registreres i Brønnøysundregisteret?

Systement kan fungere til en viss grad, som noen nevnte av andre over, dersom partene er "bekjente".

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette er en god idé. Alt for mange her som KUN er ute etter å se problemer. Det er jo opp til hver enkelt om man faktisk vil benytte et slikt system eller ikke, og velger man å benytte det får man heller ta risikoen for at noe går galt. Jeg mener iallfall det er bedre å ha dette alternativet enn å ikke ha noe i det hele tatt!

Det er også mulig å tegne transportforsikting for én dag eller lignende. Tror If... har noe sånt, synes å huske jeg leste en post om det. Tror personen betalte 200 kroner for denne transportforsikringen, og da var han dekket opp til 100 000 for skader under transport den aktuelle dagen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •