Bra på effekt - dårlig på tale

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bra på effekt - dårlig på tale

Er generelt fornøyd med stuekinoanlegget, men synes det er litt utydelig på tale når jeg ser film. Eller sagt med andre ord så blir effekter litt for kraftige når jeg har talelyden til riktig volum.

Ender ofte med å sitte med fjernkontrollen i hånda og slå ned volumet når det blir action på filmen.

De fleste vil vel si at dette ikke er et problem, men sånn det skal være (å få futt i effektene), men det irriterer en stillfaren type som meg litt

Er det noe i anlegget som er i ubalanse, eller noe jeg kan gjøre?
    eller skal det bare være sånn (i nye filmer)? Har samme opplevelsen både fra Blueray og TV

Mitt surroundanlegg er som følger:
    - Sony BDP-350/Get HD PVR
    - Onkyo 606
    - Cabasse Jersey/Sombero høytalere i front
    - Cabasse Xo Sub
    - KEF 2005 surround

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å justere opp volumet på senterkanalen litt?

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony-receivern min (billigste sorten) har en innebygd compressor-funksjon som ødelegger () dynamikken i to steg (middle og high) , og er laget for å motvirke den effekten du nevner ved å dempe de høye amplitudene og heve de lavere nivåene på filmen. Mulig du har noe sånt på din også, som kan hjelpe deg?

Vil dog ikke anbefale dette til dagligdags filmtitting, til det blir lyden for degradert og udynamisk, men for de sene kvelder når man skal unngå å ta livet av katta til naboen kan det være greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Prøvd å justere opp volumet på senterkanalen litt?
    Nei, skal prøve det. Men har prøvd å kjøre stereo og opplever igrunn samme da.

Har en nightmode funksjon på forsterkeren, men da blir litt av poenget med HD lyd borte.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nightmode reduserer vel egentlig bare dynamikken. Jeg selv har skrudd opp sentervolumet for at dialogen ikke skal drukne i forhold til resten. Jeg har vel for liten senterhøyttaler, men det fungerer greit med oppskrudd volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du målt at alle høyttalerene spiller like høyt? Greit å ha det som utgangspunkt så kan en heller skru opp senteren noen db etter smak hvis nødvendig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slet med samme problemet selv, dialoger på film ble altfor lave og grumsete. Solgte XTZ 99.25 å kjøpte meg Klipsch RF-52. Problemet eksisterer ikke lenger å film er nå blitt tusen ganger kjekkere å se på, benytter enhver anledning jeg kan til å se film

Kanskje du burde vurdere høyttalerene dine oppmot noen litt mer dynamiske og engasjerende høyttalere ?
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje han bør kalibrere oppsettet skikkelig først. Søk litt på høyttalerplassering og akustikk.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Nightmode reduserer vel egentlig bare dynamikken. Jeg selv har skrudd opp sentervolumet for at dialogen ikke skal drukne i forhold til resten. Jeg har vel for liten senterhøyttaler, men det fungerer greit med oppskrudd volum.
    Nightmode/DRC reduserer hvor høyt peek går over referansegrensen.

Peek ligger normat 20dB høyere en referansegrensen på front-center-surround.
    Det er vel normat 3 steg på alle merker ???
    Full = 20dB
    Mid = 10 dB
    Max = 5dB

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FYI: Hele fronten er av samme serie og har lik lydsignatur.

Autoromkorreksjonen hadde gitt -8dB på sidehøytalere og -6dB på senter. Jeg økte til -1dB på senteren og dette hjalp.

Ift akkustikk og plassering så bør ikke dette være så veldig utfordrende ift det nevnte problemet, rommet er stort og frontene har en veldig standard plassering. Sånn jeg forstår det så burde problemet heller være motsatt; at jeg ikke fikk nok trøkk i effekscener. Skal se om jeg får tatt litt bilder/tegnet litt etterhvert, slik at jeg får illustrert det bedre.

Men jeg irriterer eg fremdeles litt over tale på tv sendinger, f.eks. på Senkveld i går så synes jeg Thomas Nume hadde veldig mye zzzhhchh lyder når han zzzchnakkethh. Er det produksjonen som er dårlig og anlegget mitt som avslører dette?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •