Trenger ny platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger ny platespiller

Min gamle platespiller kuttet ut for et par år siden og nå vil jeg ha en ny spiller. Synes "sviskene" mine fortjener noe ordentlig, så jeg spør dere: Hva er å foretrekke av platespillere i dag?

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vell litt an på kva prisklasse du er ute etter... ??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Det kommer vell litt an på kva prisklasse du er ute etter... ??
    Det er kanskje litt vesentlig ja . Vet det er dyre modeller å få tak i, men håper å kunne holde meg under 5000,-

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ->NightHawk<-
    Det er kanskje litt vesentlig ja . Vet det er dyre modeller å få tak i, men håper å kunne holde meg under 5000,-

Vist du er villig til å plusse på en tusen lapp så får du en veldig bra spiller i Pro Ject RPM 5... Pro-Ject RPM 5 Platespiller | Soundgarden

Men er du villig til å kjøpe brukt?, Då kan du finne mye bra..
    Har du riaa trinn?? Eller var dette innebygd i den forgje platespilleren din?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker best nye produkter, men brukt kan gå hvis det er mulighet for å se og prøve produktet før man betaler.

Mulig jeg er litt gammeldags, men har lyst på en platespiller som ser ut som en platespiller. Altså den gode gamle formen og ikke har utseende som et romskip.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker best nye produkter, men brukt kan gå hvis det er mulighet for å se og prøve produktet før man betaler.

Mulig jeg er litt gammeldags, men har lyst på en platespiller som ser ut som en platespiller. Altså den gode gamle formen og ikke har utseende som et romskip.

Oki, vist du er ute etter den "gamle" formen, så har du jo Pro-Ject Debut III, denne også har fått veldig masse bra omtale... Og for prisen så sies den av mange å være det beste kjøpet...

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Oki, vist du er ute etter den "gamle" formen, så har du jo Pro-Ject Debut III, denne også har fått veldig masse bra omtale... Og for prisen så sies den av mange å være det beste kjøpet...
    Project han mange fine platespillere..
    Dette kjøpet er nok en av de tryggeste du kan gjøre i prisklassen.. Legg gjerne et par kroner extra i en litt dyrere pickup.. Så er du i gang..

(ikke glem at du må ha RIAA) om du ikke allerede har det...

Newcomer rhypno sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool platespillere.

Har ett rent DENON stereo(DP37F pl.spiller men ikke lokk,DVD-2900,TU-380RD,DCDM-380 eller DCD-1290,PMA-1080R m/KEF Q65.2(oppdatert diskanter til SACD/DVD-AUDIO)+q80s+Q95c som kan deles opp evt.ta en PRA-1200 for+POA-2200(bruker nå en p.g.a.kraftig reciver brokoblet til I.Kappa*4.
    Bytte i evt.I.Kappa senter i lys eik eller MICRO-SEIKI MB14 istedet for DENON?
    BYTTE eller SALG,men må hentes høytalere,da det tok 2dg.er å pakke/tilskjære kasser til PROSON 5.2settet.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig fancy platespillere ser ikke ut som romskip, men som espressomaskiner. Noen av dem kan til og med lage espresso.

Pro-Ject nevnes ovenfor. Men ikke glem kongen av no-nonsense platespillere: REGA.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

platespillere.

Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Hæ?
    Var du ikke på jakt etter en som både ser og høres ut som de massive fra 80-90årene til en grei pris?Det andre er skrevet om noen som leser dette har bruk for noe,men helst bytte i en Hi-End som PROJECT CLASSIC LINE eller eldre KENWOOD KD-700.Var bare ett tips om at det er 2stk.fra DENON og MICRO-SEIKI av den typen du vil ha med fet lyd.Project RPM-serien er rund,men noen billigere og bedre blir brukt.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pl.spillere.

høres ut som enkelte er ung,da alle vet hva DENON siden 1930 årene sto for de beste platespillere og pick-upèr som f.eks:studiopl.spilleren DP-1200 som BBC osv.brukte i sine radiostasjoner.en eldre Thorens som 318mk.2 er det med mal og for 1000nkr.får man utskjært samme chassi i marmor.Men lyden kommer ann på hvem som monterer og stiller inn hullene alt skal stå.Kan lakkere alt med flere lag lakk på en JVC i plast,men da blir utseendet viktigst!Les litt om merkene og hør på en eldre mot f.eks:REGA som alle skryter av.En presset papplate med god,men kald lyd og må ha en stereo forforsterker for å yte sitt beste.Her er det meste om hjemmekino og kan ikke sammenlignes ang.lyden om man ikke har BURMESTER,ADAM AUDIO som er og blir drømmer for 95%her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rhypno
    REGA som alle skryter av.En presset papplate med god,men kald lyd og må ha en stereo forforsterker for å yte sitt beste.
    "Presset papplate", også kjent som MDF...

Hva "alle vet", er avhengig av hvem du spør. I løpet av mine 25 år med hi-fi har synet på hva som er "verdens beste platespiller" skiftet ganske mange ganger; også med tilbakevirkende kraft. Og jeg ser at mange nye vinyl-elskere bruker "vintage"-spillere av typer ingen seriøs hi-fi-entusiast ville tatt i da de var nye.

Uansett bør vel Thorens og Linn med på en liste over brukbare spillere til noenlunde overkommelig lyd.

Å nevne platespiller fra "80-90-årene" vitner uansett om mangel på historiekunnskap. Platespilleren var død fra begynnelsen av 90-tallet, til synkende CD-salg fikk plateselskapene til å hype vinyl igjen på 2000-tallet.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får slå et slag for Technics traveren SL12x0MKII:

Sølv varianten heter 1210 og den svarte er 1200, ellers er de identisk. Kanskje verdens mest solgte spiller? Vært på markedet siden slutten av 70 tallet med en jevn strøm av store og små oppgraderinger underveis. Pene bruktspillere til et par tusenlapper dukker stadig opp på markedet. Motoren og chassiet er svært bra i sin prisklasse, direktedrevet er avledet fra den berømte SP10'en. Med en trivelig nål på blir det grei nok hifi som den er satt opp fra fabrikk. Standard armen er svakeste leddet i utgangspunktet. Sleng på noen KAB mods (f.eks. væske-demping til tonearmen) eller bytt ut armen med f.eks. SME og vips så er det bra hifi til en relativt billig penge.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sånt jeg liker å se .

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er bygget som en tank, men pass likevel på om du kjøper brukt, noen kan være ganske mishandlede. Litt vanskeligt å vite om den man kjøper på finn har defekter.
    Med en Denon DL110 spiller denne virkelig bra.
    Støtter ellers også forslaget om Project platespiller, men da gjerne en av de større modeller.
    Ellers, om du satser seriøst på platespiller, da er det bare å hive seg over en VPI med en gang.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb REGA mot DENON

Nå begynner det å bli inntresant!Er ikke allvitende eller spesialist på alle merker,men min erfaring siden første ekte Hi-Fi st.annl.kjøpt på Bohas som førte det beste innen lyd i M&R på 80-årene var LUXMANN PD-320+intr.forsterker+CELESTION m/slavebass.Skuffelsen mot det jeg kjøpte med dette som innbytte var DENON DP45F+PMA-770+SEAS kit-603 var så stor at DENON alltid vil være mitt merke selv om det koster om man vil ha deres beste modeller.Har 3 komplette annl.og to fra DENON.Se bilder på mine bilder,men på soverommet brukes nå DENON DP-37F pl.spiller,PMA-1080R,DCM-380(byttes ut med DCD-1290 når jeg får kjøpt en som spiller SACD),TU-380RD,DVD-2900 og KEF Q65.2.Selv om stueannl.med I.KAPPA og DENON sine største som DVD-3930,AVR-3805(bytttes ut snart),2stk.POA-2200,DMD-1000 og analogdelen m/PRA-1200,DCD-1290+MICRO-SEIKI spiller det minste nesten like godt og da koster bare høyt.kbl.til frontene(MONSTER 2.2S)2500pr.m.i 1995.Men smaken er som baken og min er:he-he.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :twisted:
    Det er sånt jeg liker å se .
    diskusjoner om verdens beste pl.spillere blir som kongen uten klær.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pl.spillere.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    "Presset papplate", også kjent som MDF...

Hva "alle vet", er avhengig av hvem du spør. I løpet av mine 25 år med hi-fi har synet på hva som er "verdens beste platespiller" skiftet ganske mange ganger; også med tilbakevirkende kraft. Og jeg ser at mange nye vinyl-elskere bruker "vintage"-spillere av typer ingen seriøs hi-fi-entusiast ville tatt i da de var nye.

Uansett bør vel Thorens og Linn med på en liste over brukbare spillere til noenlunde overkommelig lyd.

Å nevne platespiller fra "80-90-årene" vitner uansett om mangel på historiekunnskap. Platespilleren var død fra begynnelsen av 90-tallet, til synkende CD-salg fikk plateselskapene til å hype vinyl igjen på 2000-tallet.
    kan diskutere til man dør hva som er verdens beste,men temaet var en med god lyd og ligner en som Project Classic line.Men info fra de med millioner på bok er også greit å få nye opplysninger om hva de har av erfaring med sine rigger.Men de blir en drøm for oss som må spare og bytte inn for å holde følge.Mvh.Tor

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Disse er bygget som en tank, men pass likevel på om du kjøper brukt, noen kan være ganske mishandlede. Litt vanskeligt å vite om den man kjøper på finn har defekter.
    Jepp! Det som stort sett ryker på disse er lyspære(lett å fikse), pitch (ganske lett å fikse) og lydkablene (lett å fikse). 8)

I skifte ut dette blir ca (delepris) 200 for ny pitch, 100 for nytt lys og 100 for nye kabler. Å fikse disse tingene krever bare loddebolt og normal skurjern-ferdighet. Om tonearmen må byttes er det ca 800 for armen og det trengs noe finmekaniske evner for å få den på plass.

Mvh.

Andreas Nordenstam

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •