sourround lyd optisk fra tv til hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sourround lyd optisk fra tv til hjemmekino?

TV: TX-P42X10
    Hjemmekino: SC-PT560
    Dekoder: Altibox (fiber) + viasat hd
    Andre enheter: Xbox360 + WD TV HD Live

Siden hjemmekinoanlegget bare har en optisk lydinngang har jeg valgt å la alle mine kilder gå inn i tven via HDMI (lyd+bilde).
    Videre har jeg koblet tven mot hjemmekinoanlegget med en optisk lydkabel. På den måten får alle kildene digitalt bilde til tven, og digital lyd ut i hjemmekinoanlegget.

Men så leste jeg et sted at tven kun sender ut 2.0 lyd gjennom den optiske kabelen. stemmer dette, eller får jeg 5.1 lyd fra feks xboxen ut på hjemmekinoanlegget via tven?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er vel rett og slett å prøve, men slik jeg forstår det støtter ikke tvn din mer enn stereo ut selv om den har optisk, noe som ikke virker uvanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var ikke det svaret jeg ønsket meg. men takk uansett

Skal prøve nøyere når jeg kommer hjem senere. Men da må jeg begynne å se til alternative løsninger. Kan jo ikke drive å switche kabel bak hver gang jeg skal bytte enhet.

Noen kloke løsninger der ute? Jeg kan da ikke være den eneste med et slikt problem?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surroundanlegget ditt har jo en HDMI-port, slik at du kan kjøre HDMI fra anlegget og opp til TVen?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den hdmi porten brukes vel bare til bilde fra dvd spilleren på anlegget og til tven(lyden går jo direkte ut i høytalerne). Spørsmålet er hvordan jeg skal få 5.1 lyd fra xboxen, wdtvlive enheten og viasat hd tuneren.

Ved å koble xbox til tv (hdmi) og videre optisk lydkabel fra tv til hjemmekino (optisk) ville jeg få 5.1 lyd. Men som star1 har forstått det så blir 5.1 lyden som sendes fra xboxen til tven omdekodet til 2.0 og sendt til hjemmekinoanlegget...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toslink Y-splitter

Hva med en slik eller lignende?
    Kjør lyden direkte inn i surroundanlegget, ikke innom TVen.
    Det finnes nok andre slike også som har flere innganger, men dette var den jeg fant først.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det går selvfølgelig.. Men har fire enheter som da må kobles til hjemmekinoanleget via optisk. og siden hjemmekinoanlegget bare har en optisk lydinngang er jeg ute å sykle.

Men jeg ser jo at dette kanskje er eneste løsning hvis tven ikke sender 5.1 lyd videre ut gjennom den optiske lydutgangen. Begynner å angre på at jeg ikke valgte en mer avansert hjemmekino, hehe.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rosapanter
    ja det går selvfølgelig.. Men har fire enheter som da må kobles til hjemmekinoanleget via optisk. og siden hjemmekinoanlegget bare har en optisk lydinngang er jeg ute å sykle.

Men jeg ser jo at dette kanskje er eneste løsning hvis tven ikke sender 5.1 lyd videre ut gjennom den optiske lydutgangen. Begynner å angre på at jeg ikke valgte en mer avansert hjemmekino, hehe.
    Det finnes altså slike med flere innganger, men dette var den første jeg fant.
    Søk litt på forumet her, så finner du nok endel alternativer.

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en med 3 stk: