Forsikring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Forsikring

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsikring

Da det er mange her i forumet som har tildels dyrt utstyr
    så lurer jeg på om noen har sikret sine edle komponenter med egnet forsikring? (hvis det da finnes?) Eller er det bare innbo forsikring som gjelder? For mange av oss setter lyden veldig høyt og beløp man får ved en forsikrings sak er peanuts for å få tilsvarende kvalitet i lyd.
    (hvis det da ikke er nærmest nytt. ) Og noen har utstyr som kanskje ikke er lenger i produksjon eller for gammelt at man kan bare få en symbolsk sum, kanskje ikke det en gang.
    Forsikrings selskap trekker vel ifra 20-25% av verdien for hvert år de 4-5 første årene, så om man har utstyr for 200.000 som er 4-5 år så sitter man igjen med en Elkjøp hifi pakke (ikke for å disse eierne av slik her i forumet) hvis man er uheldig.
    Fikk selv slik en overraskelse men heldigvis så var det kun pc og vaskemaskin som gikk i stykker. total verdien på dette var ca.12tusen 5-6år siden, for å si det slik papir møllen jeg måtte igjennom for å få igjen penger fra forsikrings selskapet var ikke verdt det!
    Så er det noen av brukerne her som vet om eller har en slik forsikring? Hvis så hva slags selskap?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker If - og der har jeg fått beskjed om at hifi inngår som en del av vanlig innbo. D.v.s. at man inkluderer det hifianlegget er verdt i totalbeløpet man beregner premien av - på lik linje med klær, møbler etc. etc. Som den damen jeg snakket med sa: hifi er beregnet på å stå stasjonært i hjemmet - og da trenger man ikke noe ekstra forsikring, slik man trenger for f.eks. smykker og fotoutstyr, som innebærer en mye større forsikringsmessig risiko. Fikk samtidig et godt råd om at det kunne være lurt å lage en liste og/eller ta bilder av utstyret.

M.h.t. reduksjon av erstatning p.g.a. alder er det ikke noe spesielt for hifi - i hvert fall ikke hos If - slik jeg forsto det. I følge damen hos If er logikken at går brukt utstyr tapt, skal erstatningen dekke innkjøp av tilsvarende brukt utstyr - altså ikke flunkende nytt utstyr. Samme prinsipp som for bilforsikringen, forsåvidt.

Hvorvidt andre forsikringsselskap har andre ordninger, vet jeg ingenting om - det burde jeg sikkert ha sjekket ut.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg solgte mine høyttalere, og ville ha en ekstraforsikring ifm transport av disse. Korteste varighet var en mnd, men det kostet bare 200,- for en mnd, med dekning av verdi opp til 100.000,-

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der har du et punkt som de fleste av oss - inkludert meg selv - glemmer. Småting som vi sender i posten som registrert pakke, er vel dekket opp til 10.000 kroner. Men slenger du det i bagasjerommet på en bil eller transporterer det på annen måte, blir det straks en helt annen sak.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har + forsikring hos Terra. Det dekker også uhell + uhell under flytting. Husker ikke hvor mye jeg har forsikret for, men det dekker ihvertfall innboet mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    M.h.t. reduksjon av erstatning p.g.a. alder er det ikke noe spesielt for hifi - i hvert fall ikke hos If - slik jeg forsto det. I følge damen hos If er logikken at går brukt utstyr tapt, skal erstatningen dekke innkjøp av tilsvarende brukt utstyr - altså ikke flunkende nytt utstyr. Samme prinsipp som for bilforsikringen, forsåvidt.

Hvorvidt andre forsikringsselskap har andre ordninger, vet jeg ingenting om - det burde jeg sikkert ha sjekket ut.
    Er du 100% sikker, har du det på skrevet ned på papir?
    Tror folk flest vil få en bakoverveis den dagen du er uheldig.. Enten brann eller lyn etc...
    Se for deg en slik situasjon skjer med deg, du tar kontakt med forsikrings selskap og vil ha det dekket økonomisk.
    Du hadde et anlegg til 200K+ kr, 4-5 år gammelt, bruktverdi på dette er vanskelig å anslå, la oss si 50-60.000. Og her kommer frustrasjonen... forsikringen dekker kun 15-20.000kr kanskje litt mer.. :cry:

For jeg har forhørt meg med sparebank1 forsikring, dnbnor forsikring og vesta. (sikkert med alle andre selskaper) Alderen blir trekt med 20-25% hvert år, tror neppe forsikringselskapet gir deg tilsvarende utstyr sånn uten videre. For å ikke snakke om hvordan skal du gå frem for å finne tilsvarende utstyr? Det er som dag og natt på brukt markedet.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsikring gjennom samboerens innboforsikring og hun er ansatt i kommunen.

Jeg ringte til dem for å undersøke og de kunne fortelle at hver gjenstand er forsikret maksimalt opp til 200.000 NOK. Det var altså ikke noe samlesum, men opptil 200.000 for en prosjektor, opp til 200.000 for en forsterker osv.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin Logan: Sikker kan man aldri være - ikke med så mye liten skrift over så mange sider. men når jeg leser forsikringsvilkårene for min innboforsikring, står det:

For gjenstand anskaffet nytt ...... For elektrisk innretning, maskin eller apparat (= hifi, skulle man tro) gjøres det fradrag på grunnlag av de totale kostnader med 10% for hvert påbegynt år fra utstyret er 5 år, for PC og datautstyr fra 1 år, høyst 80%.

For gjenstand anskaffet brukt: Gjenstand anskaffet brukt, ved arv gave eller kjøp (dekker hifi som er kjøpt brukt), erstattes med gjenanskaffelseprisen for tilsvarende eller i alt vesentlig tilsvarende, brukt gjenstand.

D.v.s. at det ikke gjøres fradrag de 5 første årene for utstyr kjøpt nytt, og utstyr som man har kjøpt brukt, erstattes med tilsvarende brukt utstyr. Ikke så galt, synes jeg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jaggu det er 5 år uten fradrag på forsikringen min også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •