Budsjettalternativet? Tips meg om gode, rimelige saker!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Budsjettalternativet? Tips meg om gode, rimelige saker!

Da var mitt gode oppsett solgt og til stuen vurderer jeg å kjøpe inn et rimelig oppsett til primært bruk mot film/TV titting. Jeg er litt kresen og vil gjerne ha best mulig lyd også på musikk.

Jeg er usikker på hvor rimelig jeg skal gå, men hva er best i prisklassen sånn cirka under?

Jeg trenger:

Receiver (Onkyo 607?)
    Fronter og Center-høyttaler.
    Sub (XTZ W12.16?)

Jeg lurer altså mest på hva som av rimelige høyttalere kan gi meg mest igjen for pengene. Jeg ender nok fort opp med dyrere saker, men tar svært gjerne i mot tips på virkelig gode stativhøyttalere og gulvstående i "lav prisklasse".

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge som du har lurket på forumet så vet du egentlig svarene selv.

Kjør en full rekke XTZ, B&W eller Klipsch, kjøp forsterker deretter.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ikke best egnet til å svare dette spørsmålet selv? Har ikke du testet det meste selv?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sant nok, men jeg har ikke noen erfaring med utstyr nede i den prisklassen jeg snakker om. Jeg snakker om 5.0 til 5-6 000 o.l.

Litt dyrere har jeg fort oversikt, men hvis det finnes gode saker til lavere pris vurderes det da de skal stå i stuen og musikk ikke vil være så viktig i denne omgang.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så snik i sortemanget til Surround.no. Tror den foretningen har stort set det som er mest for pengene i lavbudsjettsklassen.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over det, men tenkte litt mer om noen hadde peil på hvordan f.eks. XTZ 93 yter i forhold til SVS sine rimelige alternativer, hvor gode Dynavoice F-6 egentlig er osv...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR1910 er jo en lekkerbisk!

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan iallefall skrive under på at F-6 er et par bra høyttalere, både til musikk og film. De er rimelig dynamiske, spiller pent med stort lydbilde uten å bli flisete og slitsomme. Gi de litt blåsehjelp nedover i oktavene så har du et par supre bangforbuck-fronter til en hjemmekino.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt mer glad i kvalitet og spiller sjelden høyt. Jeg ser for meg å gå for stativhøyttalere om budsjettet legges såpass lavt.

Klar og åpen lyd er viktigere en "slam" i bunn. Noen som har hørt og har erfaringer med XTZ 93? Ser jo den får gode tester, men det finner en jo på alle produkter...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 93.26 er den eneste høytaleren jeg har hørt i senere tid forutenom de MA GS20 som jeg har nå. Må si jeg var imponert. Men har ikke testet noe side ved side.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sett etter brukt dynaudio, amphion eller liknende stativhøytt.

Hvis ikke kanskje ett par system audio gulvstående. Veldig plasseringsvennlig og dynamiske.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jammen meg en rar type du Jan. Jeg trodde du hadde "endelig" funnet drømme anlegget nå jeg. Hva med små høyttalerne fra SVS, de har du jo skrytt av tidligere og billig er de jo også.

7486,-

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Du er jammen meg en rar type du. Jeg trodde du hadde "endelig" funnet drømme anlegget nå jeg. Hva med små høyttalerne fra SVS, de har du jo skrytt av tidligere og billig er de jo også.

7486,-
    Ja, de har jeg bak øret, men litt usikker på dem til musikk, med Yamaha synes jeg det blir litt "laidback".

Drømmeanlegg ja, men som sagt i annonsen, fikk ikke tid til å bruke det og da blir det litt vilt å ha stående til pynt. Noe budsjettvalg nå reflekterer. Det blir kinoanlegg nå for så å få dedikert 2-kanals etterhvert sannsynligvis. Litt rar får jeg heller virke - men jeg kjenner at det føles bedre slik.

Jeg kommer til å gå for stativhøyttalere uansett og må da ha sub til, men hvor gode er XTZ 12.16 i forhold til W12? Du får jo 2 slike til prisen av 1 SVS 12" nå, eneste er jo at 2 slike hadde vel sett "crazy" ut ved siden av de små SBSene...

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Ja, de har jeg bak øret, men litt usikker på dem til musikk, med Yamaha synes jeg det blir litt "laidback" og 765 var litt skrikete på dem. Prisen er jo utrolig bra i grunn.

Drømmeanlegg ja, men som sagt i annonsen, fikk ikke tid til å bruke det og da blir det litt vilt å ha stående til pynt. Noe budsjettvalg nå reflekterer. Det blir kinoanlegg nå for så å få dedikert 2-kanals etterhvert sannsynligvis.
    Jeg må bare spørre - og du trenger selvfølgelig ikke svare, og det er ikke meningen å starte en ny hets (ser den forrige tråden er lukket :? ) men... hvis du ikke hadde tid til å bruke det forrige anlegget ditt, som jeg trodde var "top-notch", hvordan får du plutselig tid til å bruke et nytt anlegg da? Og hvis så ikke er tilfellet, hva skal du da med et hjemmekinoanlegg?

Jeg har følgt gamletråden din hele tiden og var 100 % sikker på at endelig hadde du funnet Gullgåsa, og jeg var happy på dine vegne. Har vært hos Morten og hørt på Strada selv, og gikk med endel tanker. Men nå er jeg bare forvirret

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veien er målet....

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Jeg må bare spørre - hvis du ikke hadde tid til å bruke det forrige anlegget ditt, som jeg trodde var "top-notch", hvordan får du plutselig tid til å bruke et nytt anlegg da? Og hvis så ikke er tilfellet, hva skal du da med et hjemmekinoanlegg?:
    Min mening: En må ha noe som er bedre enn tv lyd, og ett rimelig anlegg kan bedre forsvares å ha stående til å bruke av og til enn ett kostbart ett.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Jeg må bare spørre - og du trenger selvfølgelig ikke svare, og det er ikke meningen å starte en ny hets (ser den forrige tråden er lukket :? ) men... hvis du ikke hadde tid til å bruke det forrige anlegget ditt, som jeg trodde var "top-notch", hvordan får du plutselig tid til å bruke et nytt anlegg da? Og hvis så ikke er tilfellet, hva skal du da med et hjemmekinoanlegg?

Jeg har følgt gamletråden din hele tiden og var 100 % sikker på at endelig hadde du funnet Gullgåsa, og jeg var happy på dine vegne. Har vært hos Morten og hørt på Strada selv, og gikk med endel tanker. Men nå er jeg bare forvirret
    Strada oppsettet ER gullgåsa. Av alt annet jeg har vært borti av høyttalere så er de VESENTLIG klarere/åpnere/mer detaljerte/naturlige - det flyter. Helt fabelaktige. Men jeg fikk ikke lyttet til det da andre okkuperer stua på dagtid og ikke ønsker Diana Krall på referansenivåer og da blir det galskap med så dyrt anlegg. Mean69 oppsummerer det i grunnen greit. Jeg har funnet ut at jeg sannsynligvis får bite i eple og gå ned på qualitet en stund til jeg får et dugandes rom, det har tatt litt tid å innse akkurat det.

Håper det oppklarer?

Noen tips til the task at hand?

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mean69
    Min mening: En må ha noe som er bedre enn tv lyd, og ett rimelig anlegg kan bedre forsvares å ha stående til å bruke av og til enn ett kostbart ett.
    Ja... den tanken har selvfølgelig streifet meg.

Det er jo klart at hvis han bruker anlegget så lite at det anses som penger tapt, så skjønner jeg hvorfor det gjelder å få solgt unna så kjapt som mulig for å få mest mulig igjen. Kronene til overs har man jo alltids bruk for på andre områder

Jeg tror allikevel det kan bli vanskelig å finne noe såpass rimelig når han nå vet hva han ikke kan leve med kvalitetsmessig. Dynavoice F-6 er bra de, har hatt de selv jeg, men i forhold til annet, så vil man savne noe både her og der. Men klarer man mentalt å legge lista noe lavere, lever man godt med disse.

Et annet alternativ kan være Patos Basic 110 MKII Stativhøyttaler. Disse fåes på komplett til 595,-. Jeg har hørt disse uinnspillte på en Electrocompaniet ECI-4, og det låt forbausende bra. Langt bedre enn vi turte håpe på.

@Cybervision:
    Jeg ser poenget ditt og er enig i oppsummeringen til mean69. Man må visst dessverre gjøre kompromisser når man ikke lenger bor alene. Jeg selv ble samboer for 7 måneder siden, og antall lyttestunder har fallt dramatisk "Dronninga" skal ha sin tid med kopekassa, og så lenge anlegget står i stua, må man vel bare jenke seg. Jeg trøster meg med at det er bra tv-lyd og at jeg har fått "lov" å ha mine MA GS20 stående 67 cm ut fra veggen, selvom hun stadig spør om de ikke kan stå nærmere. Motargumentet jeg bruker er at da forstyrrer bassen naboen, og hvis du vil ha høyttalere som kan stå inntil veggen så må vi se litt på Kef XQ40 Og hun er ikke fremmed for tanken

Ble litt OT der ønsker deg lykke til i søken på et nytt anlegg, og kommer til å følge denne tråden også :-)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter pris på litt vurderinger fra dere på litt tanker jeg har i budsjettområdet:

Alternativ 1:
    Lsound.no
    SBS SBS 5.0 med Yammi 765 og SVS PC12NSD = 13776,-

Alternativ 2:
    Surround.no
    XTZ 93 x 3 (Center + par (har surround)), XTZ W12.16 x 1, Onkyo 607 = 12260,-

Andre alternativer? Har også sett at Q Acoustics sin 2000-pack får "raving reviews" i england, men usikker på hvor bra den er jf. overnevnte. Link: Q Acoustics 2000 Cinema sort gloss - Q Acoustics - Høyttalere - Q Acoustics 2000 Cinema sort gloss - Netshop.no - pc data foto minne digital

Tar ellers imot gode tips! Musikk er altså viktigst for meg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •