CAMBRIDGE DacMagic som forforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CAMBRIDGE DacMagic som forforsterker

jeg bare lurte på det var mulig å bruke CAMBRIDGE DacMagic som forforsterker?
    altså koble disse rett på monoblokkene? tenkte da å bruke xlr kontaktene

På forhånd takk =)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den har ingen volumkontroll.....se på Benchmark DAC1 Pre istedet da kanskje.
    DAC1 PRE Overview | Benchmark Media Systems, Inc. | USB DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nei, den har ingen volumkontroll.....se på Benchmark DAC1 Pre istedet da kanskje.
    det jeg også tenktepå.. men jeg har jo volum justering fra signal kilden, men det holder da altså ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen andre bra digitale/optiske pre-amps med xlr som ikke koster skjorta da ?

har liksom lest masse fint om dacmagic, så ville prøve den.. men blir kanskje litt dyrt med den og en preamp i tillegg :S

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beresford Dac har volumkontroll og kan brukes som forforsterker. Men desverre ikke XLR utganger.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker pr dags dato squeezebox rett inn i Dac magic og ut til effekt (pga at preamp er på reprasjon). Funker det iallefall.. men krever seff at du kan justere lyden med enheten du setter føre DAC magiz da .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Bruker pr dags dato squeezebox rett inn i Dac magic og ut til effekt (pga at preamp er på reprasjon). Funker det iallefall.. men krever seff at du kan justere lyden med enheten du setter føre DAC magiz da .
    der er det svaret jeg ville ha =)

hører du mye forskjell når du mangler forforsterkern?
    annet en at du ikke får tweaket lyden noe særlig?

For da kan jeg handle dac og power amper nå, så kan jeg heller handle forforsterker når jeg får mer penger igjen mot sommern

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et par linker å tygge på

Denne har pre:
    Group test: Audio DACs - AVReview Accessories reviews

Abrahamsen Dac v.6 kan også bygges om til pre. Blir noe dyrere, har hørt det ender på nærmere 5 store.

-h

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet når vi snakker dac og volumkontroll er antall bits. Med Squeezeboksen går det an å koble den direkte til en effektforsterker, men når du demper volumen reduserer du også antall bits i oppløsningen på lyden. Dette går bra ned til ca 40% av volumen, men derfra og ned må du regne med hørbar redusering i lydkvalitet......
    Transporter sin volumen, og Benchmark DAC1 vel også er ltt andre dyr, og har justeringsmuligheter for følsomhet mot effektforsterker, så her beholdes oppløsningen.
    Alt kan jo virke, det spørs hvor opptatt man er av data og bits, men jeg ville holde meg borte fra å justere volum på det digitale signalet....
    Tror ulf-B her på forum bruker Squeezeboksen direkte i effektforsterker også, eller også har han hvertfald testet dette....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt på ett anlegg med SB i dac der volumet ble styrt digitalt. Optimalt? Nei.. Men, var bedre enn forventet. Føler at coax støyer så jeg ville valgt toslink her.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å si det sånn da, jeg hører ikke noe merkbar forskjell om jeg justerer volumet på min pc eller min forsterker med det oppsettet jeg har i dag, så det kan da ikke være så ille..

Men dette er ment som en mellomløsning til jeg får kapital til å handle en forforsterker =)

vet du forresten hvem som forhandler benchmark i norge? å eventuelt hva DAC1 koster for noe?

Takker for alle svar =)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har hørt på ett anlegg med SB i dac der volumet ble styrt digitalt. Optimalt? Nei.. Men, var bedre enn forventet. Føler at coax støyer så jeg ville valgt toslink her.
    skal kjøre toslink i s/pdif fra pc'n slik jeg gjøre i dag, men må vel innse at tvspillene må gå på tv'n intill videre, men nå har jeg jo optisk utifra tv'n, så kan jo hende man kan ordne en fiffi løsning der

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet når vi snakker dac og volumkontroll er antall bits. Med Squeezeboksen går det an å koble den direkte til en effektforsterker, men når du demper volumen reduserer du også antall bits i oppløsningen på lyden. Dette går bra ned til ca 40% av volumen, men derfra og ned må du regne med hørbar redusering i lydkvalitet......
    Transporter sin volumen, og Benchmark DAC1 vel også er ltt andre dyr, og har justeringsmuligheter for følsomhet mot effektforsterker, så her beholdes oppløsningen.
    Alt kan jo virke, det spørs hvor opptatt man er av data og bits, men jeg ville holde meg borte fra å justere volum på det digitale signalet....
    Tror ulf-B her på forum bruker Squeezeboksen direkte i effektforsterker også, eller også har han hvertfald testet dette....
    Hehe - jeg GJORDE det i en periode, men nettopp p.g.a. den lydforringelsen du beskriver så tydelig, har jeg sluttet med det. På min Squeezebox var jeg ofte nede på 5-6-7 på den variable volumskalaen (som går til 100) og da ble det ganske bedrøvelige greier.

Jeg endte til slutt opp med en tredje Benchmark DAC-1 som jeg nå bruker som hodetelefonsforsterker og kjører direkte inn på et EC-effekttrinn via den balanserte utgangen. Dette er den helt vanlige Benchmark DAC-1 - altså ikke Pre-versjonen - men det fungerer likevel tålelig bra i et anlegg nr. 3. Like bra som å bruke en Densen B-200 forforsterker mellom DAC og EC-effekttrinnet.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2mmelit1
    for å si det sånn da, jeg hører ikke noe merkbar forskjell om jeg justerer volumet på min pc eller min forsterker med det oppsettet jeg har i dag, så det kan da ikke være så ille..

Men dette er ment som en mellomløsning til jeg får kapital til å handle en forforsterker =)

vet du forresten hvem som forhandler benchmark i norge? å eventuelt hva DAC1 koster for noe?

Takker for alle svar =)
    Og du brukte digitalt ut fra pc til forsterker? Det er ellers ganske normalt å bruke analog ut fra pc til forsterker, da kan du regulere volum begge steder...justerer du digital volum ned på pc på lavt signal hører du ytdeligt at musikken mister all liv....Benchmark Benchmark DAC1 - Tester - Lyd og Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du brukte digitalt ut fra pc til forsterker? Det er ellers ganske normalt å bruke analog ut fra pc til forsterker, da kan du regulere volum begge steder...justerer du digital volum ned på pc på lavt signal hører du ytdeligt at musikken mister all liv....Benchmark Benchmark DAC1 - Tester - Lyd og Bilde
    altså, jeg har5 vel kanskje ikke justert den veldig lavt.. men nå hører jeg ikke på musikk så veldig lavt.. kanskje jeg har veldig dårlig gehør? :neutral:

Men det er jo helt uaktuelt å kjøre analog utifra pc'n, har enda ikke funnet en pc der den analoge utgangen ikke støyer

ser jo prisene på den dac1 er jo helt bak mål, kun mulighet for å koble på 1 digital kilde, eventuelt 2 om man bruker usb fra pc'n, ser jo camebridge sin har fått vel så bra kritikk å koster en brøkdel, samt at den har mulighet for mange fler digitale kilder!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg med en liten oppklaring:

Benchmark DAC-1 har 1 stk. optisk og 1 stk. koaks inngang i basisutgaven. USB-utgaven har disse to pluss USB i tillegg.

For Cambridge DacMagic gjelder: I tillegg til USB-inngang som standard, har man mulighet til å koble til 2 stk. digitale kilder - ENTEN optisk ELLER koaks på digital inngang nr. 1 og tilsvarende ENTEN/ELLER på digital inngang nr. 2. Tilsynelatende kan man koble til 4 digitale kilder pluss USB - men de digitale inngangene nr. 1 og 2 tillater altså bare en kilde hver - enten optisk eller koaks.

Ikke så stor forskjell mellom disse to DACene som man skulle tro.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Prøver meg med en liten oppklaring:

Benchmark DAC-1 har 1 stk. optisk og 1 stk. koaks inngang i basisutgaven. USB-utgaven har disse to pluss USB i tillegg.

For Cambridge DacMagic gjelder: I tillegg til USB-inngang som standard, har man mulighet til å koble til 2 stk. digitale kilder - ENTEN optisk ELLER koaks på digital inngang nr. 1 og tilsvarende ENTEN/ELLER på digital inngang nr. 2. Tilsynelatende kan man koble til 4 digitale kilder pluss USB - men de digitale inngangene nr. 1 og 2 tillater altså bare en kilde hver - enten optisk eller koaks.

Ikke så stor forskjell mellom disse to DACene som man skulle tro.
    Man får jo mulighet til å koble til ihvertfall 1 optisk enhet ekstra da, kontra DAC1!!

samt at det koster en brøkdel av prisen..
    Digital Magi - Lyd og Bilde

handler jeg denne, pluss en bra pre-forsterker så har jeg jo fortsatt spart penger, å kanskje fått noe som er vel så bra, hvis ikke bedre!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ar helt rett - sånn sett er DacMagic LITT mer fleksibel enn Benchmark DAC-1. men det er mange som tror at DacMagic har en haug med digitale innganger - men det har den altså ikke. Den har bare to pluss USB.

M.h.t pris er jeg ikke så sikker på om prisforskjellen er SÅ stor. En brukt Benchmark DAC-1 kan koste ned mot rundt 5.000 kroner (basisutgaven)- selv en brukt DacMagic pleier å gå for tett oppunder 2.000 kroner. For prisforskjellen får man for det første en mye bedre DAC - selvfølgelig forutsatt at man har matching til resten av utstyret - man får en veldig bra hodetelefonutgang - noe som DacMagic ikke har - samt at man - som jeg gjør - kan bruke Benchmark DAC-1 som forforsterker rett inn i effekttrinnet. Sammen med et EC effekttrinn via XLR, fungerer dette på høyde med det jeg oppnådde med en Densen forforsterker i mellom - og bare der forsvinner hele prisforskjellen mellom DacMagic og Benchmark DAC-1.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener Beresford TC-7520 er et mye bedre valg enn Cambridge DacMagic.
    Beresforden har analog volumkontroll og kan dermed brukes som pre-amp.

Beresford Media & Electronics

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Du ar helt rett - sånn sett er DacMagic LITT mer fleksibel enn Benchmark DAC-1. men det er mange som tror at DacMagic har en haug med digitale innganger - men det har den altså ikke. Den har bare to pluss USB.

M.h.t pris er jeg ikke så sikker på om prisforskjellen er SÅ stor. En brukt Benchmark DAC-1 kan koste ned mot rundt 5.000 kroner (basisutgaven)- selv en brukt DacMagic pleier å gå for tett oppunder 2.000 kroner. For prisforskjellen får man for det første en mye bedre DAC - selvfølgelig forutsatt at man har matching til resten av utstyret - man får en veldig bra hodetelefonutgang - noe som DacMagic ikke har - samt at man - som jeg gjør - kan bruke Benchmark DAC-1 som forforsterker rett inn i effekttrinnet. Sammen med et EC effekttrinn via XLR, fungerer dette på høyde med det jeg oppnådde med en Densen forforsterker i mellom - og bare der forsvinner hele prisforskjellen mellom DacMagic og Benchmark DAC-1.
    At du det er en så mye bedre DAC tviler jeg litt på men.. ihvertfall med tanke på testen man ser på lyd og bilde.. men det er jo som sagt det med volumkontroll og fjernkontroll som trekker opp.. men det er vel det enste i mine øyne!

skal antageligvis bruke 2 x MAA 705 fra Advance Acustic
    Hifi Gear ~ ~ Advance Acoustic MAA 705 monobloc power amplifier
    (noe som sikkert ikke matcher DAC-1 med tanke på "high-end")

Prisbevist som jeg er føler jeg at jeg får mye mer value for pengene ved å velge camebridge sin DAC..

Edit: noen som vet hvor man kan handle greie/bra xlr kabler til en ikke så alt for ille penge!? 500-1000,-

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •