CAMBRIDGE DacMagic som forforsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 2mmelit1
    At du det er en så mye bedre DAC tviler jeg litt på men.. ihvertfall med tanke på testen man ser på lyd og bilde.. men det er jo som sagt det med volumkontroll og fjernkontroll som trekker opp.. men det er vel det enste i mine øyne!
    Hehe - det blir et spørsmål om hva som passer til resten av utstyret. Tidligere i år kjøpte jeg en DacMagic som jeg koblet opp på PCrommet, men etter bare en måned valgte jeg å bytte den ut med en Benchmark DAC-1 - min tredje - fordi DacMagic'en ble altfor slitsom å høre på i lengden. Trodde jeg skulle spare litt penger - men den gang ei.....

Men for all del - jeg kjenner mange som påstår at de synes at det er slitsomt å høre på Benchmark også - sier de i hvert fall - så vi ender vel enda en gang opp med matching og smak og behag.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - det blir et spørsmål om hva som passer til resten av utstyret. Tidligere i år kjøpte jeg en DacMagic som jeg koblet opp på PCrommet, men etter bare en måned valgte jeg å bytte den ut med en Benchmark DAC-1 - min tredje - fordi DacMagic'en ble altfor slitsom å høre på i lengden. Trodde jeg skulle spare litt penger - men den gang ei.....

Men for all del - jeg kjenner mange som påstår at de synes at det er slitsomt å høre på Benchmark også - sier de i hvert fall - så vi ender vel enda en gang opp med matching og smak og behag.
    Ser den, er vel en del smak og behag, men DaCmagic er jo ikke noe problem å få hørt på, kan sikkert få lånt med en hjem også!!

Men blir jo ikke så lett å få sammenlignet DAC-1 og DacMagic for min del ihvertfall!! så jeg må jo nesten bare ta en bråsjans..

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å prøve i vei, det - det er nesten riskofritt. Jeg fikk igjen pengene mine på den DacMagic'en som jeg kjøpte. Kjøpte den brukt til en grei pris og solgte den til samme pris en måned senere - ingen stor sak. Måtte bedrive litt kjøring i lokalmijøet - det koster jo litt - men jeg hadde vel kjørt litt hit og dit åkke som. Kan ikke finregne på alt heller.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: noen som vet hvor man kan handle greie/bra xlr kabler til en ikke så alt for ille penge!? 500-1000,-
    Bra XLR-kabler i den prisklassen dukker jevnlig opp på bruktbørsene rundt omkring. Regn ca. halv butikkpris - pluss/minus - for kurante og anerkjente kabler, men i området 500-1.000 kroner får du veldig bra saker hvis du kjøper brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra XLR-kabler i den prisklassen dukker jevnlig opp på bruktbørsene rundt omkring. Regn ca. halv butikkpris - pluss/minus - for kurante og anerkjente kabler, men i området 500-1.000 kroner får du veldig bra saker hvis du kjøper brukt.
    Ja så det lå noen ute.. ligger jo noen balanserte i av-shopen også til 1600,-

Hva er egentlig forskjell på balanserte og ublanserte kabel!?
    Aldrig vært borte i xlr kabling før

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er at XLR har 4 volt ved overførsel, rca 2 volt, og at XLR regnes som bedre ved støyundertrykkelse om begge apparater er fullbalansert.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja så det lå noen ute.. ligger jo noen balanserte i av-shopen også til 1600,-

Hva er egentlig forskjell på balanserte og ublanserte kabel!?
    Aldrig vært borte i xlr kabling før
    Hehe - her blir det å banne litt i kirken - men såvidt jeg har forstått, er den største forskjellen at XLR-kabler er mindre følsomme for støy - slik at disse er å foretrekke på lange kabelstrekk. Vi snakker om mange meter, da. På vanlige hifi-avtander - 1,2,3 meter - greier i hvert fall ikke jeg å høre forskjell. Sammen med f.eks. en DacMagic tror jeg at du skal få problemer med å høre forskjell - men det er nå min personlige vurdering. Avhenger litt av hvor fintfølende både utstyr og ører er. På noe utstyr kan det være forskjelig utgangsnivå på balanserte og ubalanserte signaler - det er mulig at dette kan ha en viss betydning for hva man skal velge - men uansett tror jeg at du ikke vil oppleve noen veldig merkbare forskjeller. Det sies at visse merker - f.eks. EC - låter best med XLR-kabler, men heller ikke her er jeg helt overbevist. Jeg kjører riktignok balansert på PCrommet med mitt EC effekttrinn - men det er mest for å være føre var. Jeg kan egentlig ikke påstå at jeg hører forskjell. Ikke med den akustikken jeg har der nede, og det utstyret jeg ellers har der.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig med så mange fine svar i denne tråden altså! =)

Er jo ikke snakk om et strekk på mer en 1-2 meter, så da trenger man ikke se seg blind på balansert og ubalansert kabler ihvertfall! takk for oppklaringen!

Edit: som sagt så er jo ikke utstyret av den drøyeste sorten.. så jeg merker nok ikke så mye forskjell

hva med disse da? billig billig, hehe
    AVshop.no / REAL CABLE Evolution XLR - 1 meter Stereo Audiokabel XLR

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager: dette er helt ukjente saker for meg. Hvilket ikke nødvendigvis betyr at det ikke er godt nok, men jeg må dessverre avstå fra å ha en mening her. Du har jo en hel kabelavdeling her på AV-Forum som du kunne søke litt i - eventuelt også legge inn en liten bønn om hjelp. Men i utgangspunktet tror jeg du kommer langt med det du eventuelt måtte ha liggende av tiloversblevne RCA-kabler - sånn til å begynne med. Så kan du jo bruke litt tid på å vurdere veien videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager: dette er helt ukjente saker for meg. Hvilket ikke nødvendigvis betyr at det ikke er godt nok, men jeg må dessverre avstå fra å ha en mening her. Du har jo en hel kabelavdeling her på AV-Forum som du kunne søke litt i - eventuelt også legge inn en liten bønn om hjelp. Men i utgangspunktet tror jeg du kommer langt med det du eventuelt måtte ha liggende av tiloversblevne RCA-kabler - sånn til å begynne med. Så kan du jo bruke litt tid på å vurdere veien videre.
    grunnen til å bruke xlr er pga av en test jeg leste av forsterkern, at den låt mye bedre med xlr kabler en rca, har jo nok av mindre billige rca kabler fra et eldre oppsett, men siden muligheten er der så vill jeg prøve xlr =) kan ta en liten søkerunde jeg! har garantert blitt diskutert opp i mente fra før

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg handlet DacMagiz samt en vincent forforsterker som ikke har kommet enda!

Men koblet Dac'n rett på blokkene, å det fungerte jo helt greit.. men syntes det støyet! samt at jeg har volumet på 1/4 av maks, noe mer tørr jeg ikke skru opp, så vill nå tro at det blir ganske lav bitrate på det jeg spiller av =/

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg handlet DacMagiz samt en vincent forforsterker som ikke har kommet enda!

Men koblet Dac'n rett på blokkene, å det fungerte jo helt greit.. men syntes det støyet! samt at jeg har volumet på 1/4 av maks, noe mer tørr jeg ikke skru opp, så vill nå tro at det blir ganske lav bitrate på det jeg spiller av =/
    ..umm, hæ? koblet du DagMagic rett på 2 Hifi Gear ~ ~ Advance Acoustic MAA 705 monobloc power amplifier ? hvor justerer du volumet?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han regulerer volumen fra pc´en sikkert....
    Om det støyer fra pc´en må du bruke Toslink....
    Veldig personligt sikkert, men der er ingen forskjell i lyden xlr kontra rca egentlig, men kanskje den økte gain oppleves som bedre for systemet, så ja, det skyldes ikke kablerne per se, men gain.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...skulle tro om han ratter på nivåene på PC'en FØR de går ut til DacMagic, så spiller det igrunnen ingen rolle mtp balansert/ubalansert eller hvor god den eksterne DACen er. damage done.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blev også pointert tidligere i tråden at lyden da blir svært dårlig, og han blev anbefalt en dac med volumekontroll.
    Men, han skriver jo at en forforsterker er på vei......

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    whooop, byttet fra tos link til usb, ikke noe forskjell, men har nå koblet min vincent sa-31 hybrid pre, med volum kontroll å lyden ble sykt mye bedre!!! :O

men sliter jo fortsatt med at det er støy når jeg ikke spiller musikk, sikkert ikke mer en normalt! lurer på hvor det kan komme fra, støy på strømnettet? rca kablene? de skal jo være greie men, høytaler kabler?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der skal ikke være støy når du bruker Toslink, den lager et galvanisk skille mellom komponentene. Men, dine monoblokke er ukjente for meg, kanskje der er et problem der...skulle du ikke bruke xlr mellom pre og blokkene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over et så knakendes godt tilbud på den forforsterkern så måtte bare handle, den har ikke xlr ut, men ville det være noe hensikt å kjøpe rca til xlr kabel?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hvis du MÅ - altså hvis effekttrinnet ditt ikke har RCAinnganger. Men kan du klare deg med vanlig RCA-RCA-signalkabel, oppnår du fint lite - om noe - med å bruke penger på en slik overgangskabel.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over et så knakendes godt tilbud på den forforsterkern så måtte bare handle, den har ikke xlr ut, men ville det være noe hensikt å kjøpe rca til xlr kabel?
    Enig med Ulf-B, overhodet ingen fordeler med en sånn kabel.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •