Musikk via harddisk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikk via harddisk

Jeg driver nå med et prosjekt med å kopiere hele CD samlinga til WAV filer siden det er ganske så gammeldags og kjedelig å skifte cd`er. Jeg benytter en USB harddisk som jeg kobler til PS3 som igjen er koblet til en DSP Z7. Enkelt og genialt synes jeg . Dog så er lyden ikke det samme selv om WAV filene er lossless. Håper for noen gode svar på følgende:

- Hva skal til for å få samme lyd fra en harddisk som man kan få via en god CD spiller?
    - Hvis det er mulig hvorfor finnes det da så dyre CD spillere? (Kilden er det samme...)
    - Lyden, slik jeg har opplevd, er bedre på CD spillere, hvorfor er den det og hvorfor er det ingen som har prioritert å lage mediecentere som lager tilsvarende lyd når kilden er den samme?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange løsninger for nettverksbasert avspilling som er på nivå med de beste CD-spillere, f.eks Logitech Transporter og Linn DS for å nevne de vanligste.

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glalyd
    - Hva skal til for å få samme lyd fra en harddisk som man kan få via en god CD spiller?
    Svaret på dette er vel muligens en like god DAC (gitt at filene er i loseless format på harddisken). Et alternativ til dyrerer medieaspillerer kan være en ekstern DAC koblet enten direkte til PC eller til en rimeligere mediaspillere med digitalutgang.

Mvh
    Peter

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på hvorfor du valgte wav, det synes jeg er en virkelig dårlig ide da dette format ikke har gode muligheter for tags, men noen vil sikkert bestride dette.
    Jeg bruker ITunes, både som bibliotek og til å rippe med til Apple lossless, alt går automatisk, tags og nedlasting av album bilder også.
    Spiller du din cd fra din cd spiller med digital ut til din receiver, og samme fil fra harddisk i wav til din receiver er lyden 100 % identisk, så hører du forskjell er der noe alvorligt galt et sted.....
    At lyden er bedre fra cd spillere er ikke rigtigt, vet ikke helt hvor du får dette fra hvis man sammenlkner samme fil med samme d/a konversjon. I cd spillere sitter der en dac, og er denne bedre enn den der sitter i din receiver er cd spilleren bedre, ellers er lyden identisk som jeg sagde. Det er gjerne kvaliteten på dac´en der setter grensen for kvaliteten.
    Er du ute etter virkelig god lyd til billig penge kan du søke på Beresford dac her på forum....det er billig oppgradering om dac´en i din receiver ikke er så god. Så ja, samme svar fra meg som peter123 gav deg.
    CD er gammeldags teknologi derfor kan man fortsatt kjøpe disse, som med dvd. Om man vil sitte med coveret og lese når musikken spilles er dette jo fint, men ellers sitter jeg akkurat nå og avspiller mine favoritter fra min musikk samling, alle 142 låter blir avspilt vilkårligt, jeg kan spille samme sang om igjen, hoppe over osv uten å lette r*** fra sofaen. Samtidig sørger min gratis Inguz romkorreksjon for optimal lyd i mitt rom, alt fra min Logitech Squeezebox.
    Lyden går trådløst inn i stuen til Squeezeboksen, fra den går en kabel inn i den innebygde dac i min forsterker.
    Der finnes massevis av avspillere for datafiler, tror ikke du har søgt noe videre på dette. Langt det vanligste er jo en almindelig bærbar pc egentlig, så er der Sonos og Logitech f.eks. der baserer seg på streaming, Cambridge bl.a. lager vel en cd avspiller med innebygget harddisk som man kan rippe til, mange andre fabrikanter lager samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takk for svar.

Hadde egentlig planlagt å gå for FLAC, men endte med WAV siden Playstation 3 ikke støtter dette.

Da er det altså DAC som avgjør hvor bra lyden blir når det spilles fra samme kilde. Jeg håper og tror at DAC i min Yamaha DSP Z7 er bra nok for mitt behov. Er det enkelt å skifte dette selv?

Mvh.
    Anders

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DAC er ikke enkel å skifte selv, om du tenker på den innebygde!
    Nærmest en umulighet, spør du meg.
    Det som derimot er enkelt, er å få tak i en ekstern DAC, og en som formodentlig er bedre enn den du finner i Yamahaen.
    Den kobler du da til "Line In" på Yamahaen, eller allehelst; til en dedikert forsterker.

Ellers har jeg sjøl, hittil; ikke blitt overbevist om at en ekstern DAC er bedre enn den som er innebygget i min Onkyo 975.
    Samtidig har jeg vondt for å tro at Yamahaens DAC er noe dårligere enn den som sitter i Onkyoen?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er til noe hjelp så har jeg RX-V3900, modellen under Z-7. DACen i denne er ganske bra og fungerer veldig bra når man ikke hører den direkte opp mot noe som er bedre. Men når jeg sammenligner mot min Transporter (streamer FLAC over nettverk fra filserveren min) så låter det mer oppløst og renere enn når DACen i Yamahaen får gjøre jobben. Dette gir seg utslag i at det rett og slett høres mer realistisk ut gjennom Transporters DAC. Det går ikke på ting som mer eller mindre bass, klarere mellomtone o.l. Det går på ren og skjær lydkvalitet.

Men du må huske på at kjeden ellers har mye å si for hvor godt akkurat dette med oppløsning oppfattes. Jeg har relativt brukbart utstyr som slipper gjennom det meste ellers i kjeden.
    Men noen revolusjon blir det ikke med en annen DAC.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Men noen revolusjon blir det ikke med en annen DAC.
    Nettopp.
    Selv om om man har "relativt brukbart" utstyr.
    Sannsynligvis må man opp på komponenter av et (prismessig) kaliber de færreste har mulighet for å skaffe seg, for å høre åpenbare forskjeller?
    Forskjeller som man strengt tatt kan leve med eller uten, i det daglige? ;-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om han har lyst å prøve henviser jeg igjen til Beresford dac, denne koster rundt 1000,- så det er ikke store investeringen om man vil selge den igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, muligens var det mer en feeling at lyden var dårligere når jeg hørte på en WAV fil gjennom USB til PS3 enn samme låt fra CD. Grunnen til det er at lyden hentes fra harddisken til PS3, og så til Z7. Altså et ledd til før musikken spilles av forsterkeren. Får håpe man er paranoid

En av grunnene til at jeg kjøpte Z7 var at den skal være en god forsterker til musikk i stereo også, som er like viktig for meg som god hjemmekino lyd. Er ellers veldig fornøyd med både forsterker og høyttelere (Dali Ikon 8 og resten av surround pakka)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •