MiniDiscens hevn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MiniDiscens hevn?

Har egentlig slått meg til ro med et røverkjøptsammenskrapt anlegg, hvor jeg kjører ukomprimerte filer fra iTunes gjennom en Beresford 7250 DAC og en Densen BEAT 100 til et par Snell E III med skreddersydde sokler. Riktignok synes jeg ikke jeg har fått riktig god nok luft og dybde, og heller ikke så dyp og stram bass som jeg burde. Men dette har jeg tillagt rommets akustiske egenskaper - bla at høytalerne står for nære vegger.

MEN - her om dagen fant jeg en gammel Sony MiniDisc Walkman. Den har ingen optisk utgang, men for moro skyld koblet jeg den med simpleste sort signalkabel til forsterkeren, bare for å høre de gamle mixdiskene mine.

Og hva opplever jeg? Jo - bassen er dypere og strammere. Hele lydbildet mer organisk og dynamisk, med bredere og dypere perspektiver og høyere oppløsning. Tilstedeværelsen er minst like stor.

Jeg har ikke hatt mulighet til å gjøre noe særlig testing ennå - dette er bare et førsteinntrykk. Men kan det stemme - i teorien? Takk på forhånd for alle eventuelle svar og innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket format og komprimering er filene du spiller av via Itunes lagret i?
    Tilsvarende samme spørsmål for Minidiscen.

Selv fruen i huset hører forskjell når det spilles av MP3 (192 kb/s) kontra cd i bilen, eller flac kontra mp3 i anleggene hjemme.

Lavere oppløsning føles (for meg) gir et mer "metallisk" lydbilde.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, morsomt.
    Som selvutnevnt gadgetfreak så var jeg av de første som løpte i butikken og kjøpte både stasjonær og bærbar minidiscspiller, samt minidisc bilstereo.
    Alle vet jo hvordan det gikk, så masse penger bortkastet

Min erfaring med minidisc er nesten det motsatte av hva du beskriver, samtidig begynner det å bli noen år siden jeg har hørt på disse discene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisveis, det er AIFF-lydfiler på 1411 Kbps, 16-bit. Hva som er på Minidiskene vet jeg ikke, rett og slett. Men en del av dem tok jeg nok opp med optisk kabel fra CD-spiller, så "opptakene" kan være gulle gode. Spørsmålet blir vel dermed om DACen i minidiskspilleren er bedre enn Beresforden? MDen spiller helt klart lavere - men jeg gleder meg til å få bekreftet at Beresforden er bedre.

PS! Jeg husker jo at det var snakk om at MD hadde bedre dekoding enn CD, slik at dersom du tok opp en CD på MD med optisk kabel, fikk du bedre lyd enn dersom du spilte av CD-en. Er vel en hel del reservasjoner der.

S

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en gammel Sony MDS-JE510 minidisc spiller liggende og rundt 50 disc'er liggende som jeg nesten hadde glemt jeg hadde.
    Kanskje jeg må finne frem å høre på dem bare for gøy og mimre litt?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sverger fremdeles til Minidisc når det gjelder bærbart. Lenge leve MD
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget gode

Har fått tilbakemeldinger om at Sonys gamle minidisk-DACer er meget gode.

Likevel: hvis en 11 år gammel DAC i en bærbar Sony MZ-R55 er bedre enn nye, separate DACer til 4-5000,- er det noen som blir lurt. Må forske på dette. Trenger egentlig bare en optisk kabel med minijack i begge ender, så skal jeg lett finne ut av dette.

Tilbakemelding kommer!

S

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MD benyttet et proprietært SONY-format som heter ATRAC. De siste generasjonene, "Net MD" eller hva de nå ble kalt, benyttet vel en tredjegenerasjonsvariant kalt ATRAC3. Vi snakker ikke losless kompresjon het
    ATRAC er antagelig mye av grunnen til at Apple fikk sånn enorm sukses med Ipod: SONY nektet i årevis å lage bærbare spillere som spiste mp3.

SONY har også klart det mesterstykket å få mange, også mange lyd- og teknologiinteresserte, til å tro at MD-lyd var like bra som CD-lyd. Det var av denne grunn vanskelig å finne ut nøayktige bitrater og faktisk også kapaisteten til MD-platene i begynnelsen. I SONYS verden tok en MD så-og-så mange MINUTTER, ikke et visst antall megabyte... Jeg husker ikke i farten hvor store de originale MD-ene var, men jeg tro vi snakker et sted mellom 50 og 100 MB.

Hadde SONY tatt sjansen på å ikke eie bukta og begge endene kunne de ha EID markedet for bærbare musikkspillere. Som fysisk format var MD helt genialt frem til for et par år siden da flashminne ble virkelig billig.

Må tilføye at jeg koblet MD-decket mitt ut av anlegget for ca et år siden...

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dostojevski
    Jeg husker ikke i farten hvor store de originale MD-ene var, men jeg tro vi snakker et sted mellom 50 og 100 MB.
    En 74 min MD tar ca 160MB i audio mode og 140 MB i data mode.

Bitraten med ATRAC komprimering i shortplay stereo er 292 kbit/sec.
    ATRAC3 komprimering gir lavere bitrate og brukes(bruktes?) i hovedsak til long play mode.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •