coaxutgangen på squeezeboxen har sluttet å virke :(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

coaxutgangen på squeezeboxen har sluttet å virke :(

Har vært dårlig kontakt en stund (lyden kutter hvis man dulter borti kabelen)..

Noen spesiell grunn til at jeg skulle forvente dårligere lyd fra den optiske utgangen, eller kan jeg bare kjøpe meg en fiberkabel og bruke den?

Det er jo digitalt begge deler så antar det skulle være like greit? Mener å ha en svak følelse av at man i "før i tiden" mente coax ga bedre lyd enn optisk, men det var kanskje bare en myte..
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Har vært dårlig kontakt en stund (lyden kutter hvis man dulter borti kabelen)..

Noen spesiell grunn til at jeg skulle forvente dårligere lyd fra den optiske utgangen, eller kan jeg bare kjøpe meg en fiberkabel og bruke den?

Det er jo digitalt begge deler så antar det skulle være like greit? Mener å ha en svak følelse av at man i "før i tiden" mente coax ga bedre lyd enn optisk, men det var kanskje bare en myte..
    Jeg har testet og sammenlignet coax og optisk på min og klarer ikke å skille de i blindtest.

Har du testet coax-utgangen med en annen kabel? Sikkert bare en dårlig lodding et eller annet sted. Om det ikke er kabelen er det antagelig rett på innsiden av coax-kontakten. Blir gjerne mekanisk slitasje som fører til at loddinger går opp eller at pinnen mot printet brekker.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet flere kabler ja - og var slik når den var koblet til DAC og ikke rett på forsterker også, så det er nok kontakten.
    --
    Thorbjørn

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellene mellom coax og optisk, om det er noen, er nok så marginale at det egentlig ikke har noe å si. IMHO
    Hvis det bare er vakkel i utgangen kan jo 30 sekunder med loddebolten gjøre susen.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en periode flyttet jeg ganske mye rundt på Squeezeboxene mine - og for å få alt til å henge sammen, brukte jeg optiske og koaks-kabler som jeg allerede hadde i diverse lengder litt om hverandre. Jeg må bare innrømme at jeg aldri klarte å høre forskjell.

Dog har jeg en audiofil bror som mener at han hører forskjell i sitt anlegg nr 2, hvor han insisterer på å bruke optisk mellom CDspiller og DAC og koaks mellom Squeezebox og DAC - "for det gir den beste lyden", sier han. Problemet er bare at når vi er i det litt slemme hjørnet og kobler h.h.v. Squeezebox og CDspiller til DACen med begge kabeltypene samtidig og svitsjer innganger på DACen, er vi begge like hjelpeløse. Vi kunne like gjerne ha bedrevet myntkasting.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som hører forskjellen når de vet hvilke kabler som brukes...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •