Squeezebox, Sonos, Apple Express - Hva er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox, Sonos, Apple Express - Hva er best?

Oppgaven som skal utføres er særdeles enkel:

Musikk på en PC/Mac skal spilles av trådløst via DACen i din high-end receiver (eksempelvis NAD M15 HD). De nevnte enhetene i emnet fungerer jo som bindeleddet mellom PCen og receiveren ved at de mottar signalet trådløst fra PCen over nettverket og mater det inn i receiveren digitalt (kanskje med unntak av Netgear ReadyNAS?). Et krav er at det skal gå smertefritt med overføring av musikk i lossless-format (flac, ogg, apple lossless, etc) og at det ikke skal forekomme noen konvertering til analoge signaler før det når DACen i recevieren.

Hvem av de nevnte ovenfor anbefales?

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få digitalt ut fra både Sonos, Squeezebox og Apple Express.
    Apple Express støtter såvidt jeg vet ikke flac. Netgear ReadyNAS er vel bare en vanlig NAS (eller?), altså en lagringsenhet for nettverket.

Sonos setter opp sitt eget trådløse nettverk som fungerer uavhengig av alt annet. Squeezebox er avhengig av ditt nåværende nettverk og vil således bli påvirket av kvaliteten på det og annen mengde som blir overført på nettverket samtidig. Sonos er dyrere, mens mulighetene med Squeezebox er potensielt større siden det er opensource.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple Express støtter .flac hvis du kjøer Airfoil for et par hundrelapper. Du kan du sende all mulig lyd fra pcen din til AEen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg er veldig fornøyd med min løsning for streaming av musikk (apple lossles).

Jeg har en sonos zp90 som "avspiller" og Apple Timecapsule som NAS. Virker svært bra og var lett å sette opp.

Kan absolutt anbefalles.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinram
    Hei

Jeg er veldig fornøyd med min løsning for streaming av musikk (apple lossles).

Jeg har en sonos zp90 som "avspiller" og Apple Timecapsule som NAS. Virker svært bra og var lett å sette opp.

Kan absolutt anbefalles.
    Jeg har en Apple Timecapsule selv. Kobler du TC fysisk til ZP90 eller trådløst? Kan jeg spille av musikken på TC via iPhone (Sonos har vel en iPhone app så vidt jeg har forstått) uten å slå på pcen med denne varianten?

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg bruker Netgear NAS NV+ til å lagre min musikk i FLAC format og SONOS til å spille av med. Overfører optisk til min Denon 4308. Dette er det enkleste jeg noen gang har hengt på mitt nettverk her. Og når det gjelder nettverk vil jeg si mine kunnskaper er ringe.:???:

Har enda ikke hatt noe trøbbel med overføringen av musikk.

Om dette er bedre i forhold til Squeezebox og de andre har jeg ikke peiling på. Det jeg vet er at dette er det beste jeg kunne investere i og bytter det ikke i noe annet.

EDIT: Jeg plasserte Sonos ZoneBridge 100 i boden der ruter og NASen står. Og ZonePlayer 90 ved forsterker.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Bruker Netgear (flac)+ Squeezebox Duet.Fungerer utmerket:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunter2
    Bruker Netgear (flac)+ Squeezebox Duet.Fungerer utmerket:-D
    QNAP med musikken lagret som flac-filer og Squeezebox 3 her. Fungerer også utmerket :-)

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Netgear ReadyNAS Duo med 2x1TB WD Black Edition harddisker hvor all musikken er lagret i FLAC-format. Denne er koblet via nettverkskabel til en D-Link 635 router. Fra routeren går det en nettverkskabel til Sonos ZP90 (Cullen-modifisert). Hadde forsåvidt ikke vært noe i veien for å ha dette oppsettet trådløst, men siden router og ZP90 står like ved siden av hverandre så var kabel like greit. Har en ZP100 i etasjen over som mottar signalet trådløst, og det er ingen problemer med å streame flac-format.

Fra ZP90 har jeg en digital coax som går direkte inn i NAD M15HD. Dette fungerer helt glimrende og var svært enkelt å sette opp. All dekoding blir dermed foretatt i DAC på NADen. Lyden er i mine ører SUPER.

Avspilling/styring skjer enten via pc/Mac eller Sonos sin fjernkontroll

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Sonos ZP90 (Cullen-modifisert).
    Unnskyld men hva er Cullen-modifisert?
    Ble nysgjerrig.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ops, burde kanskje ha lagt med en link

SONOS ZP-80/90 MOD ONLY (ZP-80 MOD) - Digital Music Systems - Cullen Circuits

Står mer om det på Hifisentralen også..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Jeg har en Netgear ReadyNAS Duo med 2x1TB WD Black Edition harddisker hvor all musikken er lagret i FLAC-format. Denne er koblet via nettverkskabel til en D-Link 635 router. Fra routeren går det en nettverkskabel til Sonos ZP90 (Cullen-modifisert). Hadde forsåvidt ikke vært noe i veien for å ha dette oppsettet trådløst, men siden router og ZP90 står like ved siden av hverandre så var kabel like greit. Har en ZP100 i etasjen over som mottar signalet trådløst, og det er ingen problemer med å streame flac-format.

Fra ZP90 har jeg en digital coax som går direkte inn i NAD M15HD. Dette fungerer helt glimrende og var svært enkelt å sette opp. All dekoding blir dermed foretatt i DAC på NADen. Lyden er i mine ører SUPER.

Avspilling/styring skjer enten via pc/Mac eller Sonos sin fjernkontroll

Trenger bare ZP90 fra Sonos dersom man bare har ett rom, ikke sant? Eller må man ha den bridge-enheten også?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Uten at jeg har studert det noe nærmere, så må du bruke kablet nett til den første enheten være seg en ZB 100 eller ZP 90/120 og siden kan du koble til så mange du vil. Men jeg ser jo att alle mine enheter dukker opp tilgjengelig i nettverket.
    Så arrester meg gjerne på dette de som kan noe mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nesten jeg må teste med Apple Express igjen jeg altså, den har jo i utgangspunktet alt som trengs, så lenge jeg får lossless-filer til å overføres trådløst uten hakking. Når man bruker digital(optisk) utgang og DAC-en i NAD M15 HD skal det jo i utgangspunktet ikke være noen forskjell på denne og sonos? Det er jo tross alt bare et digitalt signal som blir forflyttet...

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Uten at jeg har studert det noe nærmere, så må du bruke kablet nett til den første enheten være seg en ZB 100 eller ZP 90/120 og siden kan du koble til så mange du vil. Men jeg ser jo att alle mine enheter dukker opp tilgjengelig i nettverket.
    Så arrester meg gjerne på dette de som kan noe mer.
    Det er helt korrekt!

Man bør dessuten kjøpe en dedikert kontroller (fortrinnsvis CR200) for å virkelig ha det morro.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loooogical
    Jeg har en Apple Timecapsule selv. Kobler du TC fysisk til ZP90 eller trådløst? Kan jeg spille av musikken på TC via iPhone (Sonos har vel en iPhone app så vidt jeg har forstått) uten å slå på pcen med denne varianten?
    Ja, det er mest praktisk for meg på for meg. De står oppå hverandre.

Styrer Sonos'en med iPhone app'en. Det blir vist litt kjappere med dedikert fjernkontroll, men det fungerer helt fint med iPhone'en for meg og ser defor ingen grunn til å kjøpe en fjernkontroll til over 3'.

Ingen bruk av PC for å få lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinram
    Ja, det er mest praktisk for meg på for meg. De står oppå hverandre.

Styrer Sonos'en med iPhone app'en. Det blir vist litt kjappere med dedikert fjernkontroll, men det fungerer helt fint med iPhone'en for meg og ser defor ingen grunn til å kjøpe en fjernkontroll til over 3'.

Ingen bruk av PC for å få lyd.
    Men du trenger BARE ZP90 fra Sonos for å få dette til å fungere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, bare ZP90 fra Sonos (analog, digital coax og optisk digital utgang), en nas med musikk filer og en fjernkontroll til å styre det hele (f.eks sonos app for iPhone/ipod touch).

Edit
    men det stemmer vel som ble nevnt høyere opp i tråden at nettet med nas må tråd/hw kobles til en sonos enhet (dvs ikke trådløst), det være seg en zone player (eks zp90) eller en bridge. Så hvis du tråd nettverk der zp90'en skal plasseres så holder det med en zp90

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dersom du har lagringsenhet (pc eller NAS) og router på samme sted slik at du kan koble de ulike enhetene sammen via routeren.

Selv har jeg en Netgear Stora Komplett.no - Netgear Stora Home Network Storage til lagring. Jeg bruker en BR100 som sender i systemet. Disse samt pc er koblet sammen via en router på loftstua. (Routeren fungerer ikke som sender i systemet, kun til å koble sammen dataenhetene med en av Sonos-komponentene)

I stua har jeg en ZP80 (tilsvarende ZP90) sammen med stereoanlegget.

Fjernkontrollen CR200 anbefales virkelig! Musikken kan også styres av hvilken som helst pc eller lap-top i nettverket ditt eller I-Pod Touch eller I-Phone.

Anbefales!

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg vil også anbefale CR 200, selv om jeg har CR 100 selv. Den er mindre og kan brukes med en hånd. Avventer situasjonen litt før jeg går til anskaffelse, skal vel ikke mye behov for en kontroller til før jeg kjøper den tror jeg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •