- Ikke forskjell på MP3 og FLAC (Sakset fra Itavisen.no)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

- Ikke forskjell på MP3 og FLAC (Sakset fra Itavisen.no)

- Ikke forskjell på MP3 og FLAC
    Seriøs lyttetest avliver hifi-myte.

Mp3 - - Ikke forskjell på MP3 og FLAC - ITavisen

Det første som slår meg er jo at forskjellen på mengden data er jo betydelig. Det må jo ha noe å si ?

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert diskutert i det vide og brede før her, men jeg personlig er i stor grad enig. Mp3 i 256,320 hører jeg overhode ikke noe forskjell på i forhold til flac. Og det er min antagelse at det gjelder de aller fleste andre også.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mp3 er jo ikke noe dårlig lyd. 192kbps tilfredsstiller de fleste, 320kbps, da snakker vi mikro nyanser.

Mp3 vs FLAC vs CD er nok mindre enn de fleste tror og håper på. Men utstyret er også veldig avhengig her. Har du et system som låter veldig riktig, uten noe tillegg, da kan det nok være mulig å høre forskjell, men hva som er best i hvert sitt øre tror jeg er forskjellig.

De fleste anlegg har en måte å farge lyden på uansett, og da blir oftest forskjellene mindre.

Jeg Ripper dog mitt i FLAC, men sier ikke nei til Mp3 i god kvaltiet heller!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Sonos og Rhapsody som primær lydkilde, og det meste der er mp3 av ukjent bitrate. Låter helt greit på mitt anlegg i alle fall. Hører ikke forskjell med mindre jeg VET det er FLAC.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Mp3 vs FLAC vs CD er nok mindre enn de fleste tror og håper på. Men utstyret er også veldig avhengig her. Har du et system som låter veldig riktig, uten noe tillegg, da kan det nok være mulig å høre forskjell, men hva som er best i hvert sitt øre tror jeg er forskjellig.

De fleste anlegg har en måte å farge lyden på uansett, og da blir oftest forskjellene mindre.

Jeg Ripper dog mitt i FLAC, men sier ikke nei til Mp3 i god kvaltiet heller!
    +1

Selv om jeg før var brennsikker på at jeg hørte forskjell, har jeg egentlig (etter å ha satt meg inn i placeboeffektens underholdende verden) blitt mer og mer forsiktig med å uttale meg bastant om dette...

Jeg ripper imidlertid også alltid i FLAC - om ikke for annet så av prinsipielle grunner :-)

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den oppfattningen at folk flest har blitt vandt til MP3 formatet og syntes det er bra nok. Jeg gjorde en liten sjekk her for 2 dager siden. spillte infected mushroom i 320 og flac. samme skiva. det er etter mine ører store nok forskjeller til at jeg velger flac som format.

Denne sjekken gjorde jeg uavhengig av denne artikkelen. Viste faktisk ikke om den før i går.

Men det som slår meg er hvor stor forskjell det er fra Flac til CD plata.. på oppsettet mitt er det natt og dag tilstander. Har etterhvert funnet ut at jeg må investere i en Dac til Tvix M6600 for å få det beste ut av den.. for konverteringa i tvixen er ikke mye å skryte av på musikk..

Noe man kan stille spørsmålstegn ved er om denne testen er så seriøs som de sier den skal være. de bruker riktignok ett godt headset men med den dacen så ser jeg for meg at de kunne hentet mye ut av å benytte litt dyrere komponenter.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer å høre litt forskjell fra 128kbps til 192kbps og veldig lite fra 192kbps til 320kbps hvis det er ei låt jeg kjenner godt, og gjerne ei med mye diskant (symbaler og hihats f.eks). Fra 320 til FLAC har jeg ikke sjans, men så lenge jeg vet det er flac er det mye psykoakustikk med i bildet.

Dette er riktignok på AKG-headset'et mitt, kjører jeg over høyttalerne er det veldig mye vanskeligere å høre.

Poenget mitt? Det ER forskjell på de forskjellige bitratene men som itavisen påpeker, i en blindtest er det nesten umulig å høre forskjell.

På den annen side; hvorfor gå for dårligere kvalitet når man har muligheta til høyere bitrates? Filstørrelsen er ikke akkurat noe problem så billige som harddisker er i dag.

Newcomer DanRemy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lyttet litt frem og tilbake med samme album i mp3 og i flac, og jeg hører da noe forskjell på det, selv om de ikke er veldig store. Jeg har et anlegg som er relativt nøytralt, så er kanskje lettere å høre forskjellene da.

Men jeg tror det er større forskjell på hvordan det blir rippa osv. Om man har en cd som er brent utifra mp3, for så å bli rippa tilbake igjen til mp3, så blir forskjellene ganske store fra originalen etter hva jeg har erfart.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke nødvendigvis slik at folk med dette kan slette flac-samlingen eller fra og med nå rippe i god mp3 fremfor flac, men det kan jo være en del tilfeller hvor flac ikke er alternativ. Man kan jo f.eks gå inn på Platekompaniet.no å kjøpe siste til DumDum for kr 59,- i 256kbps og få den på anlegget i løpet av få minutt, fremfor å bestille plata til 169,- for så å rippe den til digitalt noen dager senere og deretter stappe den i den store pappkassa på loftet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer ikke høre forskjell på lave volumer, men hvis jeg spiller skikkelig høyt så er det merkbart dårligere på 320 MP3 ift. Flac.
    Dette gjelder spesielt på ekstremt dynamisk musikk med god innspillingskvalitet. Et eksempel der jeg hører lett forskjell er: Infected muschroom.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flac har mer dynamikk enn mp3 (og andre lav-kvalitets formater)

Men synes egentlig at det spiller større rolle hva musikken inneholder av detaljer, framfor om akkurat det samme spilles i 320 vs CD kvalitet..

En hardstyle låt klarer godt å gå ned i bitrate..
    Mens en sang som inneholder mange detaljer, så vil detaljene forsvinne i lav bitrate...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 av 7 kunne konsekvent høre forskjell står det i artikkelen.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    1 av 7 kunne konsekvent høre forskjell står det i artikkelen.

Det gjør faktisk at resultatet sier at det er hørbar forskjell. Om de blindtester entusiaster fremfor vanlige folk med bordradio på kjøkkenet så ville nok testen muligens fått et annet utfall. Men jeg mener at konklusjonen de har tatt ikke stemmer overens med resulatet. hadde ingen hørt forskjell så hadde nok saken vært en annen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke banne på det, men jeg har endel gammel MP3 i 128kbps og jeg synes at de har en tendens til å bli skarpe når jeg skrur opp endel.

EDIT: Retta opp skrivefeil pga et trådløst tastatur som ikke alltid henger med.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg skal ikke banne på det, men jeg har endel gammel MP3 i 128kbps og jeg synes at de har en tendens til å bli skarpe når jeg skrur opp endel.

EDIT: Retta opp skrivefeil pga et trådløst tastatur som ikke alltid henger med.
    Stemmer nok dette, diskanten er mest utsatt på mp3'er med lav(ere) bitrate grunnet mer informasjon i høyere frekvenser (som går tapt ved encoding). Dette er en av de store svakhetene til PCM-encoding og DAC, og det blir ikke bedre ved mp3-komprimering.

Du kan jo ta en liten prøve på dette hvis du er i tvil, ta favorittplata di, ripp favoritt-tracket ditt fra plata i 128, 192 og 320kbps mp3 med samme innstillinger ellers. Legg så til låtene mange ganger i ei playlist og kjør shuffle på denne. Snu deg bort fra skjermen og hopp mellom låtene et par ganger og skriv ned hva slags bitrate du tror det er, og hvis du har en mp3-spiller som lar deg gå tilbake i rekkefølge selv om du har på shuffle, kan du se om du gjetta rett. Hvis ikke må du nesten ha hjelp av en person til som kan rekkefølga på låtene/kan skrive den ned.

Jeg garanterer at du blir å høre forskjell, om enn relativt lite, på 128kbps og 192kbps hvis lytteforholdene ellers er bra (bra anlegg, lite bakgrunns-støy osv). Tester du derimot 192 mot 320 f.eks så blir det vanskeligere. 8)

Ikke en reell blindtest, men en grei måte å avgjøre om DU hører forskjell.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedfordelen ved å lagre digital lyd i et tapsfritt format er at da kan man gjøre hva man vil med det etterpå. F eks brenne en CD-kopi, lage 192 kbps vbr kopier til å ha på iPoden/mp3spilleren osv.

Når en først har lagret lyden i et lossy format er man låst; f eks å kjøre nok en LAME komprimering på et allerede komprimert lydklipp er ille.

Pluss FLAC/lossless gir i alle fall meg en trygghet på at dette er CD kvalitet. ikke nesten-som-CD.

...men dette har vel vært diskutert her før?

Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    Det er vel ikke nødvendigvis slik at folk med dette kan slette flac-samlingen eller fra og med nå rippe i god mp3 fremfor flac, men det kan jo være en del tilfeller hvor flac ikke er alternativ. Man kan jo f.eks gå inn på Platekompaniet.no å kjøpe siste til DumDum for kr 59,- i 256kbps og få den på anlegget i løpet av få minutt, fremfor å bestille plata til 169,- for så å rippe den til digitalt noen dager senere og deretter stappe den i den store pappkassa på loftet.
    Jeg har ingen problemer med å bestille en CD og så laste ned en FLAC kopi fra de skumle illegale nedlastingssidene som finnes. Da kan jeg høre på plata mer eller mindre umiddelbart etter den er bestilt.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ripper alt i FLAC av den enkle grunnen at jeg da har en bit-perfect kopi av CD-plata, trenger jeg mp3filer til spilleren i bilen o.l. så fikser foobar2000 + LAME det på meget kort tid med integrert enkodingsfunksjon.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hører selv ingen forskjell på flac og cd men hører forskjell fra feks spotify 320 kb til flac/cd

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så den testen. Den er jo bare en i en rekke av tester som viser at ingen ser, hører, lukter eller smaker noen forskjell. Med mindre de skal selge oss noe da. :wink:

Nei, og de samme typene konkluderer gjerne med at nesten ingen ser forskjell på 720 og 1080 på TV. Så da må jo full HD være bare tull det også…

Jeg vil helt sikkert ha store problemer med å høre forskjell på god mp3 og flac, når det er et ukjent anlegg og ukjent musikk.

Betyr det at jeg ikke hører forskjell når jeg sitter hjemme i godstolen? Nei!
    Jeg har vært gjennom mange oppgraderinger både på anlegg og software. Det har vært en spennede reise og jeg har opplevd store forbedringer underveis. Uten å være en riking med gullører.

Har forresten hørt at nesten ingen bryr seg om forskjellen mellom smaken på indisk mat fra Mister India og Pizzaexpressen i Oslo. Så da må jeg være en idiot når jeg betaler mer for å spise på Mister India?

Jeg tror dette har med kompetanse og testmiljø å gjøre. Kast folk ut i ukjente situasjoner, så får du mange morsomme situasjoner.

En milliard fluer kan ikke ta feil – spis dritt!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del liker å lagre alle cd`r jeg kjøper i FLAC, for å heller transcode uten ekstra kvalitetstap til iphone etc.

Jeg hørte forøvrig bra forskjell med Grado SR-225 mellom FLAC og Mp3.

Plass er jo ikke noe problem lenger, da harddisker er ca. gratis.

-j

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •