Er dette bra hjemmekinosystem? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 93
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hm, er det slik å forstå at alle som har 1.3b støtter opptil 10.2 Gbps?

HDMI 1.3b increases its single-link bandwidth from 165MHz (4.95 gigabits per second) to 340 MHz (10.2 Gbps)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, kom over denne, 15 meter kabel... står hdmi v.1.4, kanskje lurt å ha en som støtter det? visste ikke det var 1.4 engang jeg... Denne kabelen bør vel være et godt kjøp for ca 320 kr?

50ft Gold High Definition HD 1080P HDMI Cable V 1.4 15m - eBay (item 320447946254 end time Dec-12-09 01:58:18 PST)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsvendse
    Hm, er det slik å forstå at alle som har 1.3b støtter opptil 10.2 Gbps?

HDMI 1.3b increases its single-link bandwidth from 165MHz (4.95 gigabits per second) to 340 MHz (10.2 Gbps)
    Det meste ser ut til å kalles 1.3 for tiden, uten at dette nødvendigvis er noe annet enn standard HDMI sertifisert for 1080i. Men en fullgod 1.3 skal støtte 10,2 gbps og Deep color, True HD osv. Disse er gjerne kategorisert som kat 2.

Det meste av det du får kjøpt rundt omkring, dyre som billige, er i hovedsak standard kabler. Det som skiller de dyre fra de billige, er design og fysisk kvalitet. HiFi-klubben derimot, som kun har relativt dyre kabler, hevdet overfor meg senest i dag, at alle HDMI-kabler de selger "støtter alt".

Hva kabler som Supra og Monster støtter aner jeg ikke. Det eneste jeg vet er at de er overprisede og oppskrytte. :-)

Er i ferd med å kjøpe ny kabel selv i forbindelse med oppgradering til ny projektor. Kommer trolig til å handle på HiFi klubben, selv om disse er dyre. Det gjør meg lite å bruke en drøy tusenlapp på en slik kabel når jeg likevel skal oppgradere. Men om denne er noe bedre enn noe annet aner jeg ikke. Men det gir i hvert fall en viss trygghet å vite at det ligger litt idealisme og fagkunnskap bak det som selges.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, kom over denne, 15 meter kabel... står hdmi v.1.4, kanskje lurt å ha en som støtter det? visste ikke det var 1.4 engang jeg... Denne kabelen bør vel være et godt kjøp for ca 320 kr?

50ft Gold High Definition HD 1080P HDMI Cable V 1.4 15m - eBay (item 320447946254 end time Dec-12-09 01:58:18 PST)

Du trenger strengt tatt ikke lenger kabel enn nødvendig. Det er viktig å begrense lengden mest mulig. Klarer du deg med en ti meter, kjøper du det. Hovedpoenget er å styre unna standard 1080i kabler (selv om disse for så vidt også kan fungere utmerket i de fleste tilfeller).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    Du trenger strengt tatt ikke lenger kabel enn nødvendig. Det er viktig å begrense lengden mest mulig. Klarer du deg med en ti meter, kjøper du det. Hovedpoenget er å styre unna standard 1080i kabler (selv om disse for så vidt også kan fungere utmerket i de fleste tilfeller).
    Hm, ja den ser vel ikke så dum ut den 10m kabelen du linket til på dealextreme da, den bør vel duge? og var veldig billig...Shielded connection står der, så da da skal vel den være god og ikke være motakelig for forstyrrelser? Bildet blir altså like bra på projektoren med en slik billig kabel som en mye dyrere en? 150 kr bare ca? har de gratis frakt til Norge?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ja den ser vel ikke så dum ut den 10m kabelen du linket til på dealextreme da, den bør vel duge? og var veldig billig...Shielded connection står der, så da da skal vel den være god og ikke være motakelig for forstyrrelser? Bildet blir altså like bra på projektoren med en slik billig kabel som en mye dyrere en? 150 kr bare ca? har de gratis frakt til Norge?

Har ikke erfaring med denne selv, men andre påstår at den er glimrende. Les for øvrig gjennom HDMI-tråden på kabelforumet. Der er det mange ulike erfaringer. Dukket nettopp opp en nå som sier at CO's high grade (som jeg returnerte i dag pga. usikkerheten knyttet til denne kabelen) fungerer utmerket på 1080/60p.

Prisen er som nevnt ikke avgjørende for kvaliteten mht. HDMI, men problemet med billige kabler er at du ikke vet hva du egentlig kjøper. Det må testes, og dersom det fungerer hos deg, er det bare å nyte film.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare lurer på noe...jeg har lest et sted folk som har kommentert om sånne dyre hdmi kabler noe sånt som at de trodde de hadde klart og fint bilde før med billig kabel, men med dyr kabel ble bildet enda klarere.. det er vel tull, det er vel ikke på bildekvaliteteten det går?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hm...hva mener du classic46? Er vel bilde som er bluray? Jeg har ps3 med bluray spiller, så trenger ikke bluray spiller på hjemmekinosystemet jeg kjøper da? Er lyd forskjellig på bluray så en må ha spesielle anlegg for å få skikkelig lyd?
    Akkurat som bilde på BluRay er 5 ganger "bedre" så er også HD lyden som finnes på BluRay mange hakk bedre enn f:eks DolbyDigital...
    Selv om lyden DolbyDigital lyden stort sett er flott, så er den komprimert, mens HD lyden på BluRay ikke er det....så på et bra anlegg så kan forskjellen være stor...
    Det stod ingen sted at du hadde en Playstation, den nye(slim) har støtte for
    HD lyd, den gamle vet jeg ikke, mange her mener den har det når man kjører
    LPCM ut, jeg har selv prøvd ørten ganger hos en kamerat med en Sony Receiver, men aldri fått det til....
    Så han kjøpte maken til min BluRay spiller....
    Har heller aldri lest om mange her her som får ekte HD lyd via HDMI ut av en "gammel" Playstation....Og det er tydelig at mange har en Playstation...
    selv synes jeg spill er totalt uinteressant....:-)

Ellers er mange av forslagene i denne tråden bra....
    mvh
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-lyd fra(gammel) PS3 via HDMI får man enkelt ved å sette PS3 til å sende lyden ut som LPCM.
    Det vil ikke komme opp HD-lydlogoer i displayet på receiveren, men du kan sjekke at du har HD-lyd ved å trykke på SELECT på PS3-fjernkontrollen, så står det øverst hvilket lydformat som avspilles. Man må selvsagt sette på HD-lyd i menyene på blu-ray-filmen først. Man vil ikke få HD-lyd via optisk kabel.

Angående bildekvalitet på forskjellige HDMI-kabler er det ingenting som tilsier at det skal være forskjell i bildekvalitet. Noen mener de ser forskjell, andre ikke.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare lurer på noe...jeg har lest et sted folk som har kommentert om sånne dyre hdmi kabler noe sånt som at de trodde de hadde klart og fint bilde før med billig kabel, men med dyr kabel ble bildet enda klarere.. det er vel tull, det er vel ikke på bildekvaliteteten det går?

I motsetning til analoge signaler, er det slik med HDMI at enten så virker det eller så virker det ikke. Problemene oppstår gjerne ved at bildet faller ut eller at det ikke er bilde i de hele tatt. Men dersom vi tenker oss at kabelen f.eks. faktisk leverer bilde, men ikke full HD, vil dette naturlig nok gi seg utslag i dårligere bilde. Men et slikt scenario er i realiteten søkt.

Men under forutsetning av at begge kabler gir f.eks. 1080/24p, har jeg ingen tro på at det er mulig å se forskjell på bildet. De som hevder at man kan se forskjell i klarhet, farger osv. - er nok påvirket av placeboeffekt.

Personlig har jeg liten tro på at det er merkbar forskjell på bildekvalitet mellom dyre og billige kabler. Mitt poeng er at i den grad det eksisterer relevante forskjeller på HDMI-kabler, må det nødvendigvis være sertifisering og kategorisering av kabler. Det er selvsagt forskjell på en kabel som greier 10,2 gbps i forhold til en som kun greier 4. Begge kabler vil likevel i praksis dekke ditt behov pr. i dag. Sertifiseringen er heller ikke et spørsmål om pris.

Skal man legge mer penger i en kabel, må dette være pga. design eller fysisk slitestyrke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør senter i front være plassert på gulvet eller i taket i senter? Hva gir beste lydopplevelsen? Spiller det ingen rolle hvor sub er plassert? Og hvilken type høytalerkabler bør jeg be om å få? skal ha de tilsendt i samme pakken...
    Hva med dette anlegget forresten? hvordan er det i forhold til det jeg ble anbefalt til 9490,-?
    Onkyo TX-SR607 m/Dynavoice M-65 EX 5.0 Black og XTZ 99 W12.16 Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør senter i front være plassert på gulvet eller i taket i senter? Hva gir beste lydopplevelsen? Spiller det ingen rolle hvor sub er plassert? Og hvilken type høytalerkabler bør jeg be om å få? skal ha de tilsendt i samme pakken...
    Hva med dette anlegget forresten? hvordan er det i forhold til det jeg ble anbefalt til 9490,-?
    Onkyo TX-SR607 m/Dynavoice M-65 EX 5.0 Black og XTZ 99 W12.16 Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Noen som kan svare?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan svare?
    Det anlegget er jo dyrere og mest sannsynlig litt bedre.
    Du kan plassere senter både under TV eller over TV, det har ikke så mye å si.
    Mest mulig i lik höyde som fronthöyttalerne.
    Det spiller veldig stor rolle hvor sub er plassert, men å finne rette plasseringen må jobbes med.
    Her er tips:
    YouTube - Axiom Audio - Subwoofer Crawl
    og
    Guide til subwooferkalibrering
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du går oppover i pris. Da er dette bedre enn de som er nevnt tidligere.

Feil oppstod

Feil oppstod

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det anlegget er jo dyrere og mest sannsynlig litt bedre.
    Du kan plassere senter både under TV eller over TV, det har ikke så mye å si.
    Mest mulig i lik höyde som fronthöyttalerne.
    Det spiller veldig stor rolle hvor sub er plassert, men å finne rette plasseringen må jobbes med.
    Her er tips:
    YouTube - Axiom Audio - Subwoofer Crawl
    og
    Guide til subwooferkalibrering
    Er en som har bra peiling som sa jeg skulle plassere sub i ene hjørnet, samme hvilket...stemmer ikke det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Ser du går oppover i pris. Da er dette bedre enn de som er nevnt tidligere.

Feil oppstod

Feil oppstod
    Linkene du ga meg der virker ikke?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en som har bra peiling som sa jeg skulle plassere sub i ene hjørnet, samme hvilket...stemmer ikke det?
    Det finnes ikke noen fasit på hvor sub skal plasseres, Det er noe du må prøve ut selv.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både ja og nei. Som antiloop så finnes det ingen fasit på hvor en sub bør plasseres. I et hjørne vil bassen få ekstra drahjelp fra veggene rundt. Dette kan passe hos noen, men ikke hos alle.
    Jeg anbefaler å utnytte de linkene jeg la med i min forrige post.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linkene du ga meg der virker ikke?
    Kan du poste linkene igjen, de virket ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste pakken du henviste til er hakket bedre. Hvor stort er rommet ditt? Pakken har 12" isteden for 10" sub så det blir kraftigere bass. M65 høyttalerene er bedre enn F6 som jeg har selv. Jeg kjøpte F6 5.0 pakken og brukt yamaha reciver (uten HD/HDMI) er veldig fornøyd og etter litt inspilling dugde faktsk de lavere tonene også. Den neste oppgraderingen min blir nok 7.1 Dynavoice Magic FX-4 EX White Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Syntes ikke jeg fikk den store surround opplevelsen av bare de små bakhøyttalerene, mitt rom er 6mx3m.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •