Optisk vs coax SPDIF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk vs coax SPDIF

Jeg har gått for optisk spdif for overføring av lyd fra dekoder, dvd spiller etc til suround receiveren. Én kabel og maksimum kvalitet, trodde jeg iallfall. I dagens VG på nett står artikkelen Din guide i kabeljungelen. Der står det å lese:
    Overfører et digitalt lydsignal i en fiberoptisk kabel mellom for eksempel CD-spilleren og forsterkeren ved hjelp av lys. Den har derfor ingen av de elektriske problemene som en standardkabel har. Har imidlertid ikke tilstrekkelig overføringskapasitet for HD-lyd.
    Hæ? HD-lyd hva er det? Ikke tilstrekkelig kapasitet i optisk spdif? Noen som kan utdype og forklare. Burde jeg kaste de optiske kablene og satse på coax evt. HDMI i stedet?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paaland
    Jeg har gått for optisk spdif for overføring av lyd fra dekoder, dvd spiller etc til suround receiveren. Én kabel og maksimum kvalitet, trodde jeg iallfall. I dagens VG på nett står artikkelen Din guide i kabeljungelen. Der står det å lese:

Hæ? HD-lyd hva er det? Ikke tilstrekkelig kapasitet i optisk spdif? Noen som kan utdype og forklare. Burde jeg kaste de optiske kablene og satse på coax evt. HDMI i stedet?
    Hvis du ikke har BD-spiller, er vel ikke det noe problem (HD-lyd). Men det stemmer at du må til HDMI for å utnytte det. Kjekt å ha lyd og bilde i samme kabel også. Det er vel ikke noen forskjell på kapasitet i optisk kontra coax s/pdif.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der jeg har hatt valgmulighet har jeg valgt coax, rett og slett fordi jeg innbiller meg at den tåler mer juling enn fiber. HDMI er først relevant når man snakker om Blu-ray og såkalt HD-lyd.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Det stemmer forsåvidt ikke at det ikke er nok kapasitet / overføringshastiget i TOSLINK standarden til å overføre DTS Master HD og Dolby True HD. Disse formatene krever hhv 18 Mbit/s og 24 Mbit/s. Orginalt er TOSLINK på 3.1 Mbit/s, men har senere blitt oppgradert til 125 Mbit/s. Så kapasiteten er der.

MEN Det som er saken er at produsentene har standardisert på HDMI for HD lyd, det er enklest for dem, og det gir dem sikkert også bedre muligheter for innholdsbeskyttelse også.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste du kan få med Coax / Optisk er DTS ES 24/96 kbps eller Dolby Digial plus.

Coax tåler mere ja.
    Det lille jeg har prøvd med og sammenligne coax og optisk så endte jeg på og gå for optisk da jeg syns det ga litt mere detaljer og en renere dypbass.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen fraråder optisk pga. den ekstra signalkonverteringen som skjer i begge ender av kabelen, men jeg har aldri forsøkt optisk selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •