Vanvittig forskjell på DD og DTS

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Tenfjord sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vanvittig forskjell på DD og DTS

Heisann,
    5.1 hjemmekinoen min består av følgendes:

Receiver: Harman/Kardon AVR 7500
    DVD: Harman/Kardon DVD 25
    Fronthøytalere: Proson R69 SA
    Senter: En eller annen JBL
    Bakhøytalere: 2 små JBL høytalere
    Sub: 2x aktive 10" (125W)

Og jeg må bare si at forskjellen på filmer med DTS og Dolby Digital er UTRULIG! Noe jeg synest er rart, for folk jeg har snakket med hører ikke så stor forskjell på de 2 formatene, selv om DTS på papiret skal være bedre pga mindre komprimering. Men hvertfall på min hjemmekino er det noe helt annerledes. Setter jeg en film på DTS på -20db så holder det ofte i lange i baner. Lydtrykket og dynamikken er helt enorm, og lyden er veldig "fyldig". Testet nettopp med Gladiator, de 12 første minuttene. Får nesten frysninger av åpningsscenen!

Men så prøver jeg Dolby Digital da. Og dette er rett og slett kjedelig i forhold! Jeg må virkelig skru opp for å få noe skikkelig trøkk, gjerne til -12db. Selv da er jeg egentli ikke fornøyd. Lyden virker tam, og jeg får rett og slett ikke den samme go' lyden som på DTS. Lyden virker nesten uttynet/utvasket.

Jeg lurer nesten på om det er forsterkeren min som spiller meg et lite puss, eller om det virkelig er så stor forskjell på disse to formatene?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du opplever er samme tilfelle hjemme hos meg på min RX-V1400. DD+PLIIx blir kjedelig sett i forhold til DTS+PLIIx.

Skal jeg leie en film så flipper jeg coveret for å se om den har DTS. Har den det er saken grei. 8)

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok prøvd mere enn 1 film for å antyde en konklusjon.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I action sekvenser er DTS mye bedre, men jeg har vært borti filmer som har DTS selv om det bare er prating , kanskje en bil som kræsjer en gang i filmen, da hører ikke jeg forskjell mellom DD og DTS...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dynamikken i DTS er mye av denne kodingens styrke. Jeg tror DTS setter større krav til utstyret. Jeg har en liten forsterker og små høyttalere, og opplever DD sporet på "Gladiator" som bedre definert og mer presist enn det mer dynamiske, men mer litt mer "ulne" DTS-sporet . Det skal sies at denne opplevelsen ikke er gjennomgående for alle DTS-spor. Det er greit med trøkk, men presisjonen i lydbildet er etter min mening like viktig for å skape lyd som virkelig omgir deg.

På de fleste andre filmer jeg har lyder DTS bedre enn DD. Men jeg tror du skal ha ganske bra utstyr for å ta ut hele gevinsten ved den økte båndbredden og dynamikken.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker som regel DTS lydsporet på platene, men enkelt ganger er mix'en overdrevet og lydsporet høres ut som DD etter at en har trykket inn verdens største loudness knapp. :?
    Det oppleves sikkert som mer dynamisk, men det låter ikke "riktig" av den grunn.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men husk at vi ikke har noen som helst garanti for at ikke egne mikser blir laget for dts... Kanskje regner de med at dts folk har bedre anlegg og tillater mer dynamikk og båndbredde?

Knut

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den mest avslørende testen mellom DD og DTS synes jeg er musikken (ja faktisk :shock: ) på slutten av the Bone Collector- her snakker vi om STORE forskjeller i DTS sin favør- men ellers har jeg testet MANGE filmer og konklusjonen for mitt oppsett er at DTS har bedre oppløsning, bedre effektstyring, bedre 360graders lydbilde og bedre dynamikk- alt i alt er det adskillig bedre enn DD- men dette kan være forskjeller som ikke forekommer i alle oppsett- har sett og selv hørt oppsett der DD er bedre- da spesieltH/K AVR-7000- men der hadde de forhastet seg slik at forsenkningen på bakkanalene var kuttet ut for å få produktet raskt ut eter LANG forhåndsreklame for produktet.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg foretrekker som regel DTS lydsporet på platene, men enkelt ganger er mix'en overdrevet og lydsporet høres ut som DD etter at en har trykket inn verdens største loudness knapp. :?
    Det oppleves sikkert som mer dynamisk, men det låter ikke "riktig" av den grunn.
    Der er jeg uenig- jeg opplever DTS som ekte med naturlig dynamikk og DD som en "radioversjon". Så dette varierer tydeligvis fra miks til miks og anlegg til anlegg :?:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ellers kan man si at begge formatene er passe tragisk sammenlignet med en enkel musikkcd. cd=1100kbps.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sub hjemme så for meg så virker DTS sporet noen ganger EKSTREMT mye bedre enn DD.
    Tror nok DD er mye mer avhengig av sub, mens DTS "henter" mer ut av høyttalerne.
    Men herregud det finnes mange bra DD mixer også, Swordfish er en av mine favoritter!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ellers kan man si at begge formatene er passe tragisk sammenlignet med en enkel musikkcd. cd=1100kbps.
    Hva mener du med dette, da?
    Du har ikke hørt mange DTS musikkutgivelser (noen?) hvis du mener kvaliteten på disse er "tragisk" i forhold til CD.
    :?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett må du være klar over at DD/DTS er komprimert og CD er det ikke. Selv om det er lossy komprimering kan ikke bitrate sammenliknes direkte.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel ikke så mye annet å sammenligne, bortsett fra at dts kan bli 20bit. 6-700 er vel max bitrate på de beste utgivelsene?
    dd 3-400 om jeg ikke husker feil.

en mulig grunn til at du opplever en dts musikkutgivelse så bra er nettop faktum at den er i 5 eller 6kanaler.? :roll:

MEN, dvd har selvsagt potensiale for å bli enda bedre enn cd, hadde det ikke vært for at de skal ha bilde, teksting etc etc på alle discer.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En CD plate er vel 1411 kbit/s (Kan forøvrig ikke sammenlignes med de nedenfor).
    DTS er vanligvis 768 kbit/s, men kan også være 1536kbit/s (men jeg har ikke sett noen filmer som har det, kun DTS intro/demoen før filmen.
    Dolby Digital er vanligvis 384kbit/s eller 448kbit/s (jeg har en DD demo DVD med 640kbit/s DD spor).

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder antall bit (16/20) så står det source=16 bit på stream info på forsterkeren min på de fleste filmer jeg har lagt merke til på DTS sporet. Virker ikke som de utnytter muligheten til å ha 20 bit. LOTR 2T EE har forøvrig DTS-ES Discrete med 768kbit/s - 16bit.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel ikke så mye annet å sammenligne, bortsett fra at dts kan bli 20bit. 6-700 er vel max bitrate på de beste utgivelsene?
    dd 3-400 om jeg ikke husker feil.

en mulig grunn til at du opplever en dts musikkutgivelse så bra er nettop faktum at den er i 5 eller 6kanaler.? :roll:

MEN, dvd har selvsagt potensiale for å bli enda bedre enn cd, hadde det ikke vært for at de skal ha bilde, teksting etc etc på alle discer.
    Jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i bitraten. Nye og gamle CD'r kan ha høyst forskjellig lydkvalitet med den samme bitraten.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og? sammenligner ikke gamle cder med nye dvder...begge formatene burde være like godt utnyttet nå. og faktisk er det mange gamle cder som låter laaangt bedre enn nye, spesielt dynamikken..hvor mye nytt, særlig pop/rock blir blåst opp på full volum, uten særlig nivåforskjeller etc...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hva mener du med dette, da?
    Du har ikke hørt mange DTS musikkutgivelser (noen?) hvis du mener kvaliteten på disse er "tragisk" i forhold til CD.
    :?
    Den skriver jeg under på.... De musikk DTS platene jeg har hørt er simpelthen utrolig gode når det gjelder lyden.
    I film er også DTS stort sett alltid bedre enn DD. Synd at DD er mest utbredt.

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kass film?

Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    I action sekvenser er DTS mye bedre, men jeg har vært borti filmer som har DTS selv om det bare er prating , kanskje en bil som kræsjer en gang i filmen, da hører ikke jeg forskjell mellom DD og DTS...

det va vell ikkje "a human staind" du såg????

den suge btw...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •