HDMI vs. optisk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI vs. optisk

Hei, jeg lurer på, i sammenheng med musikk(cd-kvalitet), vil HDMI da gi bedre lydkvalitet enn optisk lydkabel? Og hvordan er coaxialkabel kontra optisk?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien er skal det ikke være forskjell, da det er digitalsignal det er snakk om. Min erfaring er at dette semmer i praksis.

Newcomer Skummel sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørte noe lignende det at ved overføring av signal via optisk kabel så ble signalet konvertert til et analogt signal mens det reiste gjennom kablen og ble digitalisert igjen på den andre sida... kan det stemme at jeg har hørt dette eller var det bare en heftig syretripp?:-?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan et analogt signal flytte seg via en optisk kabel som tross alt leder lys? Tror noen har røyka sokkene sine.

Newcomer Michelangelo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en optisk kabel stilles det store krav til konverteringen lys til digitale signaler i begge ender for å få god lyd, med en coaxialkabel slipper du dette, og tar vekk to svake punkt.
    derfor er digital coaxial bedre enn optisk.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skummel
    hørte noe lignende det at ved overføring av signal via optisk kabel så ble signalet konvertert til et analogt signal mens det reiste gjennom kablen og ble digitalisert igjen på den andre sida... kan det stemme at jeg har hørt dette eller var det bare en heftig syretripp?:-?
    Kanskje du har blandet? Noen kilder kan vel selv behandle signalet analogt for så å sende det digitalt videre slik at kilden slik sett påvirker kildematerialet.

Essensen er vel at har man HDMI så er det bara å holde seg til denne i digital sammenheng. Er vel mest lik coax.

Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    I teorien er skal det ikke være forskjell, da det er digitalsignal det er snakk om. Min erfaring er at dette semmer i praksis.
    Litt forskjell er det nok, sammenlignet Monster sin ultra THX 1000 coax mot samme modell i optisk på samme avspiller. Ikke store forskjellen selvsagt, det hadde jeg ikke ventet heller, men forskjell var der. Denne forskjellen hadde sikkert ikke vært å oppdage på dyrere/bedre komponenter dersom den optiske delen hadde vært godt tilllaget da det ideelt sett ikke skal være forskjeller på "0 og 0" og "1 og1".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michelangelo
    Med en optisk kabel stilles det store krav til konverteringen lys til digitale signaler i begge ender for å få god lyd, med en coaxialkabel slipper du dette, og tar vekk to svake punkt.
    derfor er digital coaxial bedre enn optisk.
    Et digitalt signal kommer enten fram korrekt eller ikke. Dersom det ikke mottas korrekt vil det som regel føre til stopp i avspilling. Det avhenger litt av feilhåndteringen hos mottaker og om feilen er vedvarende eller en engangshendelse.

Poenget mitt er at feil i digitale signaloverføringer ikke fører til dårligere lyd, men snarere manglende lyd.

Optiske fiberkabler brukes jo i stor utstrekning ved de store forbindelseslinjene i verdens nettverk. Tror du de er likegyldige med kvaliteten?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar, var bare litt skeptisk siden squeezeboxen ikke har HDMI...

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roberth
    Ok, takk for svar, var bare litt skeptisk siden squeezeboxen ikke har HDMI...
    Det trenger du ikke å være. Det er ikke noe hokus pokus med hdmi, selv om hdmi (v1.3) har større båndbredde enn optisk/coax. PCM-signal transporteres helt greit digitalt både via optisk og coax til DACen din (enten i forsterker/receiver eller egen ekstern dac). Fra squeezebox er det nettopp slike signaler som skal transporteres.

Jeg våger påstanden om at du skal ha en skikkelig god DAC, forsterker, høyttalere og tunet lytterom dersom du skal klare å høre forskjellen på optisk og coax fra squeezebox. Nå har jeg riktignok kun bruk SBen med coax selv...

Newcomer Skummel sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    right, there bursted my little bubble.... men takk for info da gutta!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Det trenger du ikke å være. Det er ikke noe hokus pokus med hdmi, selv om hdmi (v1.3) har større båndbredde enn optisk/coax. PCM-signal transporteres helt greit digitalt både via optisk og coax til DACen din (enten i forsterker/receiver eller egen ekstern dac). Fra squeezebox er det nettopp slike signaler som skal transporteres.

Jeg våger påstanden om at du skal ha en skikkelig god DAC, forsterker, høyttalere og tunet lytterom dersom du skal klare å høre forskjellen på optisk og coax fra squeezebox. Nå har jeg riktignok kun bruk SBen med coax selv...
    så du vil påstå at coax er bedre på hifi-anlegg med squeezebox?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du vil påstå at coax er bedre på hifi-anlegg med squeezebox?
    Litt usikker på hva du mener nå, men jeg kan prøve å utdype mitt syn:
    Egen erfaring (og en del omtaler på nettet) tilsier at DACen i SB3 er av begrenset kvalitet. Dermed er det sannsynlig at du får bedre lyd om du bruker SBen som transport, og kjører analog-konverteringen på en ekstern DAC. Da kobler du SBen til en den DACen med en digital-kabel, enten optisk eller coax. Så vil det være kvaliteten på "nedstrøms" utstyr som bestemmer lydkvaliteten.

Eksempel:
    1) SB3 analogt inn i konas sony 2000kr stuestereo -> Helt ok til sitt bruk
    2) SB3 analogt inn i Arcam receiver i dedikert hifi-anlegg -> flat, kjedelig lyd
    3) SB3 digitalt (coax) inn i samme receiver -> en del hakk bedre, arcam'ens dac er altså bedre
    4) SB3 coax inn i Stello ekstern DAC deretter analogt til receiver->Oh YES!

Mitt poeng er at jeg tror endringer i andre komponenter enn coax/optisk gir større utslag, om nå coax vs optisk gir noen hørbare forskjeller overhode. Men er du i tvil, så er det temmelig overkommelig å kjøpe en optisk og en coax-kabel å teste selv :-)

(så kan man selvsagt diskutere hvor god Arcam-receiveren er som pre-amp, men det er en annen diskusjon.)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter

Kan denne brukes i punkt 4?

EDIT: cambridge sin var mer interresang med tanke på pris og at den kan brukes til coax/optisk ut.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sikkert veldig bra. Har ikke hørt den, men den får definitivt mange lovord her på forumet.

Den er godt bestykket med inn/utganger, du kan bruke USB også. Mange liker det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kobler til maskinen til Dac'en via USB-inngangen, fungere den da som et lydkort for maskinen?

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kobler til maskinen til Dac'en via USB-inngangen, fungere den da som et lydkort for maskinen?
    Helt korrekt, plug'n'play
    Du kan også se på beresford TC-7520 som mange foretrekker fremfor dacmagic, og koster ca 1500 fra england, direkte fra beresford(derfor billig?)
    Den har også USB, en optisk, to coax og to analoge utganger.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    optisk kabel kan være like godt som noe anna, men det stiller krav itl sender og mottager, samt kabelen... Burde ha en skikkelig tupp. Coaxial har etter min erfaring ikke så mye å si på kvaliteten.

Squeezbox med HDMI er overflødig, det holder lenge med optisk / coax. Coax er mitt valg i dette tilfelle....

Digitalstøy, som kan oppstå ved digital overføring er ikke noe god kombo .. oppstår mer sjeldent i en OK Coax kabel enn en ok Optisk. Etter mine erfaringer...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •