Surround innstegsanlegg - spørsmål rundt Stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround innstegsanlegg - spørsmål rundt Stereo

Heisann!

Har lett litt rundt her uten å finne noe klart svar på det jeg undrer på, så jeg poster et spørsmål her så får jeg kanskje svar fra noen av dere som virkelig kan ting rundt Surround/Hifi:

Jeg tenker å kjøpe meg et enkelt Surroundanlegg, og har mer eller mindre landet på en Pioneer Surroundforsterker VSX-819H HD-Surround til gi-bort-pris - Lyd og Bilde eller kanskje VSX-1019AH-K VSX-1019AH-K Pioneer AV receivere - Audio & video samt et høyttalersett av typen KEF KHT3005SE Forside (design/formfaktor er særs relevant)

Dette blir mitt første surroundsett, og jeg er for å være ærlig ikke sikker på hvor mye hjemmekino jeg kommer til å bruke dette til.

Musikk derimot, hører jeg mye på, og kommer til å kjøpe inn en Sqeezeboz Duet for å koble opp mot min iTunes-samling på en NAS jeg har stående.

Så kommer spørsmålet:
    Jeg er usikker på hvilke stereo/musikkegenskaper et slikt anlegg vil levere, og lurer på om det er mulig å "bygge ut" senere om jeg er misfornøyd med stereolyden jeg får levert.
    Er det f.eks. noe poeng på en slik receiver å senere koble opp en egen effektforsterker og bytte fronthøyttalerne med heftigere komponenter for å event. høyne musikkkvaliteten? Brenner jeg bruer?
    Merk at jeg ikke akkurat er noen HiFi-entusiast, men hører MYE på variert musikk, Rock, Electronica, Klassisk...

Takker for alle innspill.

-even.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Ja blir spennende å få tak i sitt første hjemmekinoanlegg. Jeg prioriterer litt på samme måte som deg. Jeg ser en del på film, men føler det er "enklere" å bli fornøyd med kinolyden enn med stereolyden på musikk. På musikk er jeg veldig kresen og det virker som du og legger mest vekt på dette.

Et slikt anlegg fra KEF er vel kanskje ikke helt veien å gå da. Ville vel anbefalt et par gulvstående høyttalere, du får jo ganske mye å velge i siden KEF settet er såpass dyrt. Så kan du supplere med noe rimelig senter og surround. Senterhøyttaleren er meget viktig og det vil nok andre og poengtere at den er, men det kommer som sagt litt an på hvordan man prioriterer. Kjøper du noen greie gulvstående og supplerer med billige varianter av resten har du i hvert fall ikke låst deg slik du gjør med KEF systemet.

Det du og kan gjøre er å kjøpe en stereoforsterker med amp-in funksjon i første omgang. Det er overraskende bra å se på film kun i stereo og så det kan hende dette holder. Om ikke kan du utvide med en surroundreciever i ettertid og bruke stereoforsterkeren som effekttrinn.

Veit ikke om dette hjalp noe, men det er slik jeg tenker i hvert fall.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan godt kjøpe en receiver hvis du tror st du kommer til å utvide til surround etterhvert, men hvis du primært skal bruke anlegget til musikk så er det bedre om du kjøper et par skikkelige høyttalere istedet for KEF-settet. Kjøper du ett eller annet med Klipsch så trenger du ikke så mye effekt heller. Hvis du tviler på surround så kjøp heller en stereoforsterker.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evenlut
    Heisann!

Så kommer spørsmålet:
    Jeg er usikker på hvilke stereo/musikkegenskaper et slikt anlegg vil levere, og lurer på om det er mulig å "bygge ut" senere om jeg er misfornøyd med stereolyden jeg får levert.
    Er det f.eks. noe poeng på en slik receiver å senere koble opp en egen effektforsterker og bytte fronthøyttalerne med heftigere komponenter for å event. høyne musikkkvaliteten? Brenner jeg bruer?
    Merk at jeg ikke akkurat er noen HiFi-entusiast, men hører MYE på variert musikk, Rock, Electronica, Klassisk...

Takker for alle innspill.

-even.
    Klipsch er fine lettdrevne og ikke minst høytalere, men desverre vil du ikke kunne utvide med effekforsterker dersom du synes receiveren er for svak da de to du har oppført ikke har Pre-out. Du må nok litt opp i pris for å få pre-out. Denne er vel av de billigste som støtter dette, samt at den i seg selv er kraftigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips! Ser at jeg må opp i en VSX-LX52 VSX-LX52 Pioneer AV receivere - Audio & video om jeg skal klore meg fast i Pioneer, samt ha pre-out. Da kommer jeg jo forsovidt opp i en effektklasse som gjør at jeg neppe trenger noen effektforsterker, da

Ifht KEF-høyttalersettet har jeg også kikket på Audio Pro, og tenker da kanskje sjekke priser på hva jeg må ut med for Mondialserien, som vel har håndsydd skinn (noe som jo må være suverene greier å se på også):
    Front: Mondial M5 Audio Pro - Sound of Scandinavia
    Center: Mondial M4 Audio Pro - Sound of Scandinavia
    Bak: Mondial M2 Audio Pro - Sound of Scandinavia
    Og sub: Mondial SUB3 Audio Pro - Sound of Scandinavia

Riktignok begynner budsjettene å sprekke litt her da...

Uansett må fronthøyttalerne skulle vært nette, elegante, smale, slanke, og pene for innsalg på hjemmefronten. (ellers blir det stereo i garasjen.)

-even.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evenlut
    Takker for tips! Ser at jeg må opp i en VSX-LX52 VSX-LX52 Pioneer AV receivere - Audio & video om jeg skal klore meg fast i Pioneer, samt ha pre-out. Da kommer jeg jo forsovidt opp i en effektklasse som gjør at jeg neppe trenger noen effektforsterker, da

Ifht KEF-høyttalersettet har jeg også kikket på Audio Pro, og tenker da kanskje sjekke priser på hva jeg må ut med for Mondialserien, som vel har håndsydd skinn (noe som jo må være suverene greier å se på også):
    Front: Mondial M5 Audio Pro - Sound of Scandinavia
    Center: Mondial M4 Audio Pro - Sound of Scandinavia
    Bak: Mondial M2 Audio Pro - Sound of Scandinavia
    Og sub: Mondial SUB3 Audio Pro - Sound of Scandinavia

Riktignok begynner budsjettene å sprekke litt her da...

Uansett må fronthøyttalerne skulle vært nette, elegante, smale, slanke, og pene for innsalg på hjemmefronten. (ellers blir det stereo i garasjen.)

-even.
    Vel, desverre er det ikke så veldig mange slanke og rimelige og også kraftige, før man kommer et stykke opp i pris. Jeg har hatt AudioPro før og vært veldig fornøyd med de, men det var en helt ulik serie så jeg ikke uttale meg personlig om disse, men ser at de gjorde det ganske bra i Lyd & Bildes test.

Om du ikke vil sprenge budsjettet ble jo Harman/kardon sitt sett kåret til beste kjøp

Til slike sett trenger du ikke nødvendigvis så stor receiver, men å matche H/K sin 255 med høytalersettet deres er nok ganske bra

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz 4003 -koster 4795,- på resonans, og har pre-out.

Mener å ha lest at forforsterkerdelen er mer eller mindre den samme på alle marantz-forsterkere, -noe som kan stemme med egne erfaringer..

Jeg har selv 4001, og benyttet den en periode sammen med to naim. nap 250 forsterkere, da jeg oppgraderte til Naim sin egen prosessor (av2) var bare forskjellen marginal, selv om det var en oppgradering som kostet over 30k...

Marantz-forsterkene er gode på musikk, og sies å være en god match med klipsh, og bør være et alternativ dersom du på sikt skal utvide med effektforsterkere.

Jeg har også forøvrig testet min marantz sr-4001 med Kef HTS2001 over en lengre periode med stort hell.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •