Trenger hjelp ang. kjøp av musikk/film(?) anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp ang. kjøp av musikk/film(?) anlegg

Hei,

nå er jeg litt uskker på om jeg poster i riktig subforum, om ikke - bare flytt tråden takk.

Har tenkt å gå til anskaffelse av et nytt, og mitt første ordentlige lydanlegg som skal i hovedsak brukes til å spille av musikk, cd-plater og .mp3 fra PC, men også lyd fra dvdfilmer. Et godt musikkanlegg vil være først prioritet.

Når det kommer til musikk hører jeg på mye forskjellig 60-70 og 80-talls musikk. Bob dylan, Johnny Cash, Beatles, CCR osv.

Har et budsjett på ca, 20.000,- kan overskrides noe, men ikke mye.

Hva vil dere anbefale?

Takk på forhånd!

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha/yamaha

Yamaha/XTZ

har ikke så altfor mye peiling på hva som vil passe deg osv, andre kan sikkert fortelle deg mer om det.

Men du får vertfall mye kraft og fint design for pengene.

edit; tenker du 2.1/5.1/7.1 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Yamaha/yamaha

Yamaha/XTZ

har ikke så altfor mye peiling på hva som vil passe deg osv, andre kan sikkert fortelle deg mer om det.

Men du får vertfall mye kraft og fint design for pengene.

edit; tenker du 2.1/5.1/7.1 ?
    Takk for svar!

tenkte vel kanskje mest på 2.1, men vet ikke nok til å si hva som vil passe meg best. Tenkte at noen av dere kunne fortelle meg det

Stua er ca. 20kvm, men vil etthvert flytte til noe større om det skulle ha noe betydning.

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, gikk egentlig bare automatisk utifra at du skulle ha surround, siden du nevnte Film titting. Surround systemer med gode fronthøytalere og en effekt forsterker, (hvis du trenger det) blir jo et godt stereo anlegg i tillegg.
    Men du får jo selvfølgelig mye mer utav stereo delen, om du velger å gå for kun det!

Så du er rett og slett ute etter et heftig stereoanlegg?

Front + Forsterker
    Forsterker med Preout/Subout, så du kan mate på med en effektforsterker om du vil gjøre det i fremtiden.
    Eller skulle du fått lyst på surroundsystem i fremtiden. kan du jo bruke den jeg referer til som effekt og kjøpe deg en reciever

Subwoofer
    Mye sub for pengene!

Men dette er bare forslag, er sikkert andre som kan vise deg til bedre tilbud, eventuelt si noe om hvordan dette passer til ditt bruk.
    Er som du sikkert ser en "nykommer" jeg også:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Ok, gikk egentlig bare automatisk utifra at du skulle ha surround, siden du nevnte Film titting. Surround systemer med gode fronthøytalere og en effekt forsterker, (hvis du trenger det) blir jo et godt stereo anlegg i tillegg.
    Men du får jo selvfølgelig mye mer utav stereo delen, om du velger å gå for kun det!

Så du er rett og slett ute etter et heftig stereoanlegg?

Front + Forsterker
    Forsterker med Preout/Subout, så du kan mate på med en effektforsterker om du vil gjøre det i fremtiden.
    Eller skulle du fått lyst på surroundsystem i fremtiden. kan du jo bruke den jeg referer til som effekt og kjøpe deg en reciever

Subwoofer
    Mye sub for pengene!

Men dette er bare forslag, er sikkert andre som kan vise deg til bedre tilbud, eventuelt si noe om hvordan dette passer til ditt bruk.
    Er som du sikkert ser en "nykommer" jeg også:-D
    Tenkte først og fremst å kjøpe anlegg for å høre på musikk, men om jeg får for ei 2.1 løsning, hvordan vil det være å "oppgradere" senere, til f.eks 5.1? mye av dette blir egentlig gresk for meg ettersom jeg har null peiling på anlegg

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Er litt i samme situasjon selv, etter utallige opp/nedgraderinger. Nå bygger jeg egne høytalere for å få mest mulig for pengene, men på forsterkersiden vurderer jeg sterkt:

Emotiva Audio USP-1 Stereo Preamplifier

En forforsterker som er rost opp i skyene i forhold til pris, og som samtidig har innebygget riaaforsterker (i tilfelle du på sikt skulle få lyst til å utforske vinylverden).

Kjøper du denne trenger du i tillegg effektforsterker, og der vurderer jeg xpa-2. En meget kraftig forsterker, som koster svært lite, og har blitt rost opp i skyene av alle som har prøvd den virker det som.

Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier

Dette vil spise opp litt over halve budsjettet ditt vil jeg tro når frakt og moms er betalt.

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hakkepeil
    Tenkte først og fremst å kjøpe anlegg for å høre på musikk, men om jeg får for ei 2.1 løsning, hvordan vil det være å "oppgradere" senere, til f.eks 5.1? mye av dette blir egentlig gresk for meg ettersom jeg har null peiling på anlegg
    Hei!
    Går du for usp-1 som skissert over(som er en ren stereoløsning), vil du enkelt kunne bygge ut anlegget med
    Emotiva Audio UMC-1 Audio-VIdeo Processor

og effektforsterker dersom du senere ønsker å oppgradere til 5 eller 7 kanaler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •