Nytt hjemmekinoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer Freak31 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hjemmekinoanlegg

Hei.

Jeg har bestilt meg ny tv(Samsung LE70F96), og skal kjøpe nytt hjemmekinoanlegg også. Det skal brukes til film og litt musikk. Jeg er ute etter god lyd, helst uten å måtte fylle opp stuen min med store høytalere.

Jeg vet ikke veldig mye om hjemmekinoanlegg, bruker i dag de innebygde høytalerne i Tv-en. Så jeg trenger noen gode råd.
    Jeg har sett på Bose lifestyle 48, men den har jo ikke bluray. Er det mulig å koble til bluray til lifestyle 48? Er det dumt å velge den typen anlegg med små høytalere i stedet for store? Er jeg helt ute på bærtur når jeg ser på lifestyle 48?
    Kom gjerne med helt andre forslag.

Har en ganske stor stue, 6-7m bred og 8-9m lang. Har tegnet en grov skisse over stuen. Størrelsesforholdene er ikke riktige. Det svarte er åpning inn til kjøkkenet, med barkrakker foran.

Takk for svar

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke valgt Bose i en så stor stue, men heller slanke høytalere med en eller to subber som kommer inn under 80Hz.

System Audio og Audiovector har en del slike. Audiovector holder på å få inn nye modeller av sine slanke høytalere i K-serien, den nye serien heter Ki. System Audio har vel nylig lansert Mantra 60 som da blir konkurrenten til Audiovector sin toppmodell i Ki-serien, Ki3 Signature.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange høytalere trenger jeg for å få god surround lyd i en så stor stue? Hvordan bør jeg plassere høytalerne?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround starter med 5 høyttalere: Høyre - Center - Venstre - Venstre bak - Høyre bak, og så en sub da.

Plasseringen sier seg litt selv

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye var du tenkt å bruke på settet?

Du kan jo be de på Soundgarden og Oslo Hi-fi-center sette opp demosett til deg, evt. la deg låne sett i den prisklassen som passer deg best. Audiovector drives i alle fall veldig bra av Onkyo, jeg er mektig fornøyd med min kombinasjon. De nye modellene i Ki-serien er forbedret på mange områder samt at de er mer lettdreven - noe som er veldig bra om du skal holde deg til en receiver å slippe og ha en ekstra effektorsterker i stua

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Hvor mye var du tenkt å bruke på settet?
    Jeg vet ikke så veldig mye om hjemmekinoanlegg, så jeg vet ikke hvor mye jeg må bruke for et bra anlegg. Men skal oppfylle en drøm med kjempe TV og et bra anlegg, så ganske mye. Men jeg vil helst holde meg under 200000kr.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Audiovector S3 Avantgarde noe å satse på? De har jo fått mange gode anmeldelser

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du har romslig budsjett. Da bør du etter min mening vurdere å satse på et anlegg som settes opp med manuell lydkorreksjon av en proff. Akustikken betyr så enormt for sluttresultatet og man er på ingen måter garantert skikkelig god lyd bare ved å kjøpe dyrt anlegg. Du må ta høyde for rommet og akustikken og de færreste selgere i hifi butikker bryr seg om dette i særlig grad. Mange har heller ikke kunnskapen. Skal sies at det hjelper mye å ha god avstand til alle vegger og at du ikke sitter tett til bakvegg. Da man f.eks få veldig bra resultat med B&O Beolab 5 som heller ikke er så store.
    BeoLab 5 - Bang & Olufsen
    Eller slike:
    Linkwitz Lab - Loudspeaker Design

Men jeg ville uansett kanskje ha satset på et anlegg som ble satt opp med proff manuell lydkorreksjon. Da anbefaler jeg at du tar kontakt med en av disse:
    Velkommen til Midgard Audio
    Home
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Regner med du har romslig budsjett. Da bør du etter min mening vurdere å satse på et anlegg som settes opp med manuell lydkorreksjon av en proff. Akustikken betyr så enormt for sluttresultatet og man er på ingen måter garantert skikkelig god lyd bare ved å kjøpe dyrt anlegg. Du må ta høyde for rommet og akustikken og de færreste selgere i hifi butikker bryr seg om dette i særlig grad. Mange har heller ikke kunnskapen. Skal sies at det hjelper mye å ha god avstand til alle vegger og at du ikke sitter tett til bakvegg. Da man f.eks få veldig bra resultat med B&O Beolab 5 som heller ikke er så store.
    BeoLab 5 - Bang & Olufsen
    Eller slike:
    Linkwitz Lab - Loudspeaker Design

Men jeg ville uansett kanskje ha satset på et anlegg som ble satt opp med proff manuell lydkorreksjon. Da anbefaler jeg at du tar kontakt med en av disse:
    Velkommen til Midgard Audio
    Home
    De bang olufsen var utrolig lekkere. Får ta meg en tur på Bang olufsen på sjølyst, og se å snakke med dem.

Takk for tips til steder jeg kan kontakte

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freak31
    Er Audiovector S3 Avantgarde noe å satse på? De har jo fått mange gode anmeldelser

De er min drøm, for å si det mildt. S3 Avantgarde Arreté er en ytterligere forbedring!

Sitat Opprinnelig postet av Lyd&Bilde
    Den råeste forbedringen jeg har hørt. . .
    beste kompakte gulvstående allroundhøyttalerne vi har testet i high-end-klassen under 100.000 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke så veldig mye om hjemmekinoanlegg, så jeg vet ikke hvor mye jeg må bruke for et bra anlegg. Men skal oppfylle en drøm med kjempe TV og et bra anlegg, så ganske mye. Men jeg vil helst holde meg under 200000kr.
    Ser du alt har øket busjettet med 50.000,- Lykke til, og legg ut bilder av stuen med tv når det kommer

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok også valgt å holde meg langt unna Bose i dette tilfellet ja, har sett en del filmer med lifestyle 48 og det var desverre ikke verd pengene med tanke på lyden.

B&O har noen flotte høytalere, men om jeg ikke er helt på jordet blir det fort 300k kunn for høytalerene om man skal ha surround basert på BeoLab 5, og da er det flere lekre og vellydende alternativer verd å vurdere.

Det virker til å være et poeng at høytalerene ikke er fysisk for voldsomme og at det er et vist fokus på pent design. Har du noen tanker omkring hvordan du ønsker det med elektronikken og kablene etc?

Mordaunt Short preformance serien ville jeg tatt en kikk på om jeg hadde vert på jakt etter noe i denne prisklassen. Ble desverre litt for kostbare for meg i denne omgang, men de er virkelig flotte.
    http://www.av-land.co.uk/ms/performa...ance6lelrg.jpg

De føres av Midgard Audio, som alt har vert nevnt her.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så har jo Piega nydelige høyttalere, med fantastisk lyd.

Nytt hjemmekinoanlegg-hoytaler2-jpg

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Har du noen tanker omkring hvordan du ønsker det med elektronikken og kablene etc?.

Jeg føler jeg meg ganske dum når jeg spør om dette, men hva mener du med elektronikken og kablene?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker vel da på Forskerker(e) Bluray/DVD spillere og høyttalerkabler og andre signalkabler.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler jeg meg ganske dum når jeg spør om dette, men hva mener du med elektronikken og kablene?
    Stemmer som Razor sier her, forsterker og avspiller etc.

Hadde vel selv ønsket å få slikt skjult på best mulig vis slik at minst mulig er synlig annet enn selve høytalerene og tven.
    Flere måter å gjøre det på, og det er en ting man sikkert kan få hjelp til å gjennomføre om man ønsker det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bang olufsen var utrolig lekkere. Får ta meg en tur på Bang olufsen på sjølyst, og se å snakke med dem.

Takk for tips til steder jeg kan kontakte
    B&O Beolab 5 er meget gode høyttalere. De sitter forsterkere innebygget i de, så det trenger man ikke. De bygger på et litt annet høyttaler prinsipp. De spiller med rommet og har en reflekterende linse. Dette innebærer at de trenger god avstand til spesielt sidevegger. Her er nok minimum 2m, men mer er bedre. De trenger nok også minst 1,5m til veggen bak.

Har lyst til å komme med noen generelle råd. For det første trenger du foruten to fronthøyttalere, bakhøyttalere, eventuelt senterhøyttaler og helst subwoofere. Bakhøyttalere bør ideelt sett plasseres 40-50cm over ørehøyde. Senterhøyttaler er viktig hvis det er flere som ser på film. Subwofere tar seg av dypbassen og man bør ha to for å få jevn og god bassgang i rommet.

I tillegg trenger du elektronikk og kabler. Blu-ray spiller til film og eventuelt en CD spiller/DAC til musikk. Kjøper du f.eks toppmodellen av Blu-ray til Sony, så er den god nok til musikk også. Den koster vel mellom 15-20k, tror jeg.
    Skal du ha surround, trenger du en surround receiver som kobles til Blu-ray spilleren. Har du store høyttalere er det som regel en fordel med effektforsterker i tillegg for å gi høyttalerne mer strøm. Til Beolab 5 trenger du dog ikke det.

Kabler trenger ikke å være dyre. Går du rundt i hifi butikker vil mange anbefale deg dyre kabler. De har god avanse på kabler... Men det er ingen seriøse tester som har påvist forskjeller. Det som er viktig er at signalkablene har bra skjerm og at høyttalerkablene har riktig tversnitt i forhold til lengde og hvor mye strøm de skal sende igjennom.

Er du helt grønn, vil jeg fortsatt anbefale å ta kontakt med en av de jeg linket til lengre oppe. Begge har stor kompetanse og er seriøse. De kan også mye om akustikk og hvordan optimalisere et anlegg til rommet. Dette betyr alpha og omega for å få et virkelig bra resultat.
    Er du ikke fristet av den veien, så anbefaler jeg at du bruker litt tid og hører på mange anlegg før du bestemmer deg. Og ta selgerens anbefalinger med en klype salt. Husk at hjemlån før kjøp også er en mulighet.
    Og spør om du lurer på noe.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W XT, hvis de fortsatt selges er drit lekkre og har fått bare bra omtale i tester. Fyll på med 2 PV1 subber fra samme produsent så er du i mål med noe som koster halvparten av B&O og ser kulere ut og låter knall bra

Produsent: View the XT Series speakers at Bowers & Wilkins - The World’s leading speaker brand.

Forhandler: Kjøp høyttalere, flat-TV, hjemmekinoanlegg og stereo | Hi-Fi Klubben

Så pøser du på med Yamaha eller NAD i den dyrere skalaen av produktene, da er du i mål, og sansynlighvis har du brukt litt mindre en det du anntyder over. Det som er igjen av budsjettet kan doneres til meg slik at jeg får gjort det samme

Kabler og slikt tar vi når du har produktene på plass, litt lettere å matche da.

Lykke til!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    B&W XT, hvis de fortsatt selges er drit lekkre og har fått bare bra omtale i tester. Fyll på med 2 PV1 subber fra samme produsent så er du i mål med noe som koster halvparten av B&O og ser kulere ut og låter knall bra
    Produsent: View the XT Series speakers at Bowers & Wilkins - The World’s leading speaker brand.
    Forhandler: Kjøp høyttalere, flat-TV, hjemmekinoanlegg og stereo | Hi-Fi Klubben

Så pøser du på med Yamaha eller NAD i den dyrere skalaen av produktene, da er du i mål, og sansynlighvis har du brukt litt mindre en det du anntyder over. Det som er igjen av budsjettet kan doneres til meg slik at jeg får gjort det samme
    Kabler og slikt tar vi når du har produktene på plass, litt lettere å matche da.
    Lykke til!
    Den B&W serien selges fortsatt om jeg ikke tar veldig feil, men slik jeg ser det er det egentlig CM serien i et annet design og til en dyrere pris.
    Det er ingen tvil om at det er mye å hente ved å bevege seg oppover i prisklassene når man har mulighet til det.

Ville nok heller gått for en kraftig Denon enn NAD her, men Yamaha har jeg stor tro på selv.
    Om du tar kontakt med en av de orso nevnte hjelper sikkert de deg med det du trenger av kabler også.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n

B&W XT blir for små i denne stuen. De er pene, men ikke spesielt imporende i forhold til pris. Men i et så stort rom som trådstarter har, så trengs det større høyttalere til å fylle rommet med godlyd. Man bør sikte på ganske store fronthøyttalere i denne stuen.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •