Hvilket lydkort til digital overføring av lyd til receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket lydkort til digital overføring av lyd til receiver?

Hei alle sammen

Ønsker å overføre lyden digitalt fra pc'en til min Yamaha RX-V863 receiver for å få best mulig surroundlyd ved filmavspilling på pc. Jeg innbiller meg at Yamahaen vil gjøre en bedre jobb med dekoding av surroundlyd enn et lydkort på pc'en.

PC'en har nå hovedkort med integrert lyddel som ikke fungerer (det har skjedd noe med utsignalet slik at bassen forsvinner). Vista Home Premium 3gb ram AMD athlon 2800 Geforce 7600GT.

Jeg er derfor på jakt etter et nytt lydkort som er egnet til å overføre digital og udekodet surroundlyd (PCM?) til min receiver. Ser for meg at SPDIF (eller hva det heter) må være den optimale overføringen av digitallyd til receiver.

Primæroppgaven blir film, med noe unntaksvis mp3-avspilling.

Noen forslag til hvilket kort jeg bør gå for? Det viktigste for meg er å få til en overføring av surroundlyd digitalt til receiver under filmvisning.
    PS4 * Yamaha RX-V 863 * NAD C319 (front) * JM Lab Electra 920.1 * Patos (senter) * Infinity Reference 11i (bak) * XTZ 99 W12.16 (sub) * Samsung 50" Plasma * Apple TV * iMac 27 * Logitech Harmony 555 * Wimp HiFi

På lyd- og bilde-kjøret siden 1996

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett lydkort med S/PDIF utgang.

Noen flere kriterier du har på lydkortet?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det så vidt jeg vet ikke alle lydkort som støtter mer enn 2 kanaler ut så det kan være kjekt å sjekke dette først.

Siden bare bassen forsvinner så tror jeg nok at det ikke er noe fysisk galt med lydkortet med mindre du bruker analoge utganger. Det kan uansett være en innstilling i programmet for lydkortet som lager krøll for deg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Uansett lydkort med S/PDIF utgang.

Noen flere kriterier du har på lydkortet?
    Hei, Takk for svar!

Ja, det må kunne sende ut surroundlyd via digitalutgangen (ikke bare stereo).

Mvh

A
    PS4 * Yamaha RX-V 863 * NAD C319 (front) * JM Lab Electra 920.1 * Patos (senter) * Infinity Reference 11i (bak) * XTZ 99 W12.16 (sub) * Samsung 50" Plasma * Apple TV * iMac 27 * Logitech Harmony 555 * Wimp HiFi

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Nå er det så vidt jeg vet ikke alle lydkort som støtter mer enn 2 kanaler ut så det kan være kjekt å sjekke dette først.

Siden bare bassen forsvinner så tror jeg nok at det ikke er noe fysisk galt med lydkortet med mindre du bruker analoge utganger. Det kan uansett være en innstilling i programmet for lydkortet som lager krøll for deg.
    Takk for svar Gurba. Jeg må altså sjekke om kortene kan sende flerkanals lyd ut digitalt; jeg forstår det slik at dette ikke er en selvfølge selv om kortet har SPDIF utgang.

Synes det virker som om noe er irreversibelt (for å bruke et vitenskapelig uttrykk) galt med nåværende kortet mitt; det sender ut alt for høy lyd (altså det blir for høyt med volumet på 5-10%) og uten bass.

Noen forslag til bra kort?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du kikke litt. Det er noen anbefalinger der.

Komplett.no - Lydkort

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Her kan du kikke litt. Det er noen anbefalinger der.

Komplett.no - Lydkort
    Ok takk.

Hvilket ville du ha valgt?

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har DETTE lydkortet og er veldig fornøy! kortet har fått god test score for lydkvalitet kontra pris. kan garantere at det er verdt prisen!

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Georgk
    Jeg har DETTE lydkortet og er veldig fornøy! kortet har fått god test score for lydkvalitet kontra pris. kan garantere at det er verdt prisen!
    bra kort

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men er ikke det litt dyrt når man igrunnen bare skal hente ut et digitalt signal for ekstrern dekoding?

Eller må man betale så mye for et kort som sender ut surroundlyd via SPDIF?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noldowarrior
    Ok. Men er ikke det litt dyrt når man igrunnen bare skal hente ut et digitalt signal for ekstrern dekoding?

Eller må man betale så mye for et kort som sender ut surroundlyd via SPDIF?
    lydkortet skal prosessere lyden du spiller av. så vist du da vil ha god lydkvalitet, f.eks. 192KHz 24bit, så må du nokk ut med det lille ekstra.

du kan jo kanskje slippe unna med ett billig lydkort... la lydkortet kjøre lyden uprosessert(direkte) ut, å la reciever´n ta seg av prosesseringen. men har ikke så mye erfaring med akkurat dette.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lydkortet skal prosessere lyden du spiller av. så vist du da vil ha god lydkvalitet, f.eks. 192KHz 24bit, så må du nokk ut med det lille ekstra.

du kan jo kanskje slippe unna med ett billig lydkort... la lydkortet kjøre lyden uprosessert(direkte) ut, å la reciever´n ta seg av prosesseringen. men har ikke så mye erfaring med akkurat dette.
    Nå tror jeg neppe det er særlig mye å hente på det, og finnes det recivere som tar imot 24/192 fra spdif?

AtW

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er i allefall stor forskjell på lyden fra ett bra, innebygget lydkort og f.eks. dette kortet.

mange forsterkere som takler 192KHz/24bit ja!
    Komplett.no - Harman Kardon AVR255 Surround Receiver

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er i allefall stor forskjell på lyden fra ett bra, innebygget lydkort og f.eks. dette kortet.

mange forsterkere som takler 192KHz/24bit ja!
    Komplett.no - Harman Kardon AVR255 Surround Receiver
    Spørsmålet er om det takler det fra spdif. Nå har jeg ikek brukt spdif så mye, mend et er en såpass løs standard at jeg regner meg begge ender må takle et format spesifikt over spdif for at det skal fungere.

AtW

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en billig Sony forsterker(2000,-) for øyeblikket, den er oppgitt til å kunne ta i mot 96KHz, den kjører jeg fint 96Khz 24bit med toslink-spdif på i dag.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Wd Tv

Hei igjen!

Etter det som begynte med en jakt på et lydkort egnet til filmavspilling fra pc gjorde jeg litt mer research på hva som ville bli den optimale måten å spille av film fra harddisk på hjemmekino'n.

Jeg har nå investert i en mediaspiller; Western Digital TV (WD TV).

Den er rett og slett en liten svart boks som spiller av film, lyd og foto fra en tilkoblet harddisk via usb. Og den fungerer knallbra!

Spesielt digg er det å slippe å fyre opp den viftestøyende spillpc'en og knote med windows og skjermkonfigurering over vga mot prosjektor og jalla stereo phono-lyd-tilkobling fra det stusslige innebygde lydkortet i pc'en.

Her plugger man bare boksen via hdmi inn i receiveren (eller TV/prosj), kobler til en harddisk/usbstickog så er det tut og kjør. I den intuitive menyen tok det meg 10 sekunder å sette video output til native prosjektoroppløsning på 720p og lyd til bitstream (lar Yamahaen ta seg av dekoding).

Nyter nå HDepisoder av diverse serier fra harddisk i full 6kanalers surround og fikk et kraftig løft på lydsiden ettersom Yamahaen får gjøre det den er best på; nemlig dekode digitallyd.

Anbefales:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •