Nytt anlegg før jul - Trenger råd & tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt anlegg før jul - Trenger råd & tips

Skal koste på meg et nytt anlegg og har ikke vært ute i HIFI-butikkene på lenge. Tenkte derfor dette var rette plassen å spørre.

Skal ikke ha det største og beste, men et normalt anlegg som gir god lyd fremfor høy lyd og helst ikke overstige 10.000,- nå. Vil nok bygge ut mer senere, men ikke på denne siden av jul.

Trenger det grunnleggende som reciever, cd-spiller og høytalere. Gjerne med mulighet for å koble TV på recieveren.

Trenger deres erfarne og fornuftige løsninger her .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha surround?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiver og fronter det er snakk om, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker du stativhøytalere eller gulvstående høytalere?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ->NightHawk<-
    Skal koste på meg et nytt anlegg og har ikke vært ute i HIFI-butikkene på lenge. Tenkte derfor dette var rette plassen å spørre.

Skal ikke ha det største og beste, men et normalt anlegg som gir god lyd fremfor høy lyd og helst ikke overstige 10.000,- nå. Vil nok bygge ut mer senere, men ikke på denne siden av jul.

Trenger det grunnleggende som reciever, cd-spiller og høytalere. Gjerne med mulighet for å koble TV på recieveren.

Trenger deres erfarne og fornuftige løsninger her .
    Som en fornuftig start ville jeg gått for en surround reciever og et par høytalere
    Så oppgradere med en liten subb og en senter senere.

Er enig i at det kanskje må spessifiseres litt hva trådstarter er på jakt etter før han kan få noen gode tips og råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Hadde vært kjekt med mulighet for surround senere ja.

- Stativ sparer vel litt plass. Gulvstående er også greit, men de bør ikke være for store i bredden. Har alltid hørt fra tidligere at man trenger høyttalere med stort kabinett, men dette har vel blitt bedre i dag.
    Det beste hadde vært høye og smale.

- Reciever, cd-spiller og fronter ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Som en fornuftig start ville jeg gått for en surround reciever og et par høytalere
    Så oppgradere med en liten subb og en senter senere.
    Jepp, det er det som er tanken .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er produktene til HiFi Klubben? og hva med høyttaler merker som: Dali, Argon og B&W?

Har lest litt her i forumet og funnet ut at forsterker og høyttalere må stemme overens eller så brenner man en av de. Noen som kan forklare litt kort om hva som må stemme? [Det er lenge siden jeg har kjøpt meg anlegg ja :???: ]

C30: det er notert.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener ikke å være frekk her, men når noen ser seg om kring etter et system som vil gi god lyd og ikke nødvendigvis så høyt så er absolutt ikke Proson og HK de første merkene jeg kommer på.

Om man trenger store høytalere eller ikke er vanskelig å svare på, mange forrholdsvis små høytalere som spiller svært godt og overaskende høyt.
    Ville tatt utgangspunkt i en gulvstående modell forran, men da muligens en som ikke er voldsomt stor i seg selv.

Her er noen høytaler modeller jeg ville tenkt litt på selv:
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    HI-FI Huset AS - RS6
    HI-FI Huset AS - 714 V
    Aviano 6 floorstanding speaker
    Alumni 8 tower / Alumni / Products / Mordaunt Short

Fra Hifiklubben så er jeg ikke veldig begeistret for Argon, B&W har vel ikke så mye i din prisklasse tror jeg, men kanskje noen stativhøytalere.
    Dali's modeller ville jeg sett på Ikon serien, men den begynner med ikon5 til 9k tror jeg så blir litt mye det også kanskje. : Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI IKON 5 Høyttalere

At man brenner høytalerene....?
    Hehe tror ikke du skal bekymre deg for mye om den problemstillingen, er absolutt ikke vanlig å brenne noen av delene dersom man har det absolutte minimum av kontroll på det man driver med
    Syns heller det er viktig å få til en god mach lydmessig, og såklart bruke litt sunn fornuft med hvor store forsterkere man bruker på små høytalere.

På forsterker fronten tror jeg du vil finne modeller fra Denon, Yamaha, Pioneer og Onkyo som kan gjøre en god jobb.
    For det du beskriver ville jeg styrt unna NAD og HK.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt svar AjSelj.

Hvordan er disse kompakt-høyttalerne i lydkvalitet? (hadde passet godt med tanke på plassen jeg har). Hva er å anbefalle der?

Har vært ute å lyttet en del i det siste, men vil gjerne høre deres mening .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått en del gode råd og tips både her og ute hos forhandlere. Uansett hva man skal ha er det skjeldent å høre fleretallet har nogenlunde det samme syn på et produkt. Stativhøyttalerne "Mordaunt Short Aviano 2" + en sub i tillegg, regner jeg som et godt alternativ siden jeg egentlig per i dag ikke har plass til å utnytte gulvhøyttalere fullt ut.

Har lyttet på disse og synes lyden er meget bra i forhold til mye annet på stativ. Når de i tillegg la på sub'en var det vel det som fikk meg til å bestemme meg. Har ikke valgt ut reciever ennå, men spiller på min gamle forsterker intill videre.

Da det var sagt har jeg også fått et tilbud om å kjøpe en kompis sine "Montana Mini Monitor".....

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange Gulvhøytalere har ikke større kabinett tilgjengelig en stativ versjon av samme høytaler. Mine Monitor Audio har er gulvhøytalere, men har en plate rett under elementene som deler opp kassen. Så i teori skal de spille meget likt som sine småbrødre.

De alternativene som AjSelj har ramset opp er gode. Men det er kansje Montana Mini Monitor og? Kjenner ikke til merket.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener ikke å være frekk her, men når noen ser seg om kring etter et system som vil gi god lyd og ikke nødvendigvis så høyt så er absolutt ikke Proson og HK de første merkene jeg kommer på.
    +1

Proson er billig ,men bra (??) er faktisk å dra den litt vel langt. Dynavoice som forøvrig ligger i samme prissjiktet spiller både penere og relativt høyt. (Dog prater vi om et ganske lavt prisnivå. Dali eller B&W er heller ikke feil.
    Til syvende å sist før dette ut-arter seg til en "jeg syns" diskusjon så er det trådstarters ører som er avgjørende for hva som er godlyd!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ->NightHawk<-
    Har nå fått en del gode råd og tips både her og ute hos forhandlere. Uansett hva man skal ha er det skjeldent å høre fleretallet har nogenlunde det samme syn på et produkt. Stativhøyttalerne "Mordaunt Short Aviano 2" + en sub i tillegg, regner jeg som et godt alternativ siden jeg egentlig per i dag ikke har plass til å utnytte gulvhøyttalere fullt ut.

Har lyttet på disse og synes lyden er meget bra i forhold til mye annet på stativ. Når de i tillegg la på sub'en var det vel det som fikk meg til å bestemme meg. Har ikke valgt ut reciever ennå, men spiller på min gamle forsterker intill videre.

Da det var sagt har jeg også fått et tilbud om å kjøpe en kompis sine "Montana Mini Monitor".....
    Jeg vet at Aviano låter bra, har desverre ikke fått hørt "mini" modellen fra Montana, men de større modellene falt desverre ikke helt i smak hos meg.
    Litt for frempå i toppen og litt slankt.
    Er selvfølgelig ikke slik at det en liker faller i smak hos alle, men jeg ville ikke kjøpt dem uten å ha fått hørt dem da jeg ikke syns de likner så mye på aviano i lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo sjekke ut:

Onkyo TX-SR607EB til 4000,- fra komplett.no Merk at denne ikke har pre-out slik at hvis du i senere tid vil ha større høyttalere og et effekttrinn må du bytte ut reciveren.

Og Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttaler er ikke dumme. Disse får du for 6000,- hos Soundgarden.

Så kan du ønske deg stativer til jul

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå 2 stk B&W 703 stående i stua koblet til en Denon AVR-2310. Høytalerne er mine, men hjemmekinoreceiver'en er kun på besøk for å teste litt om denne duger eller om jeg må opp en modell (eller trenger en annen modell for den saks skyld). Høyttalerne er ikke brukt, men har stått i en lokal butikk en god stund.

Personlig synes jeg dette er et vel-balansert og rått lydbilde jeg aldri har hørt maken til. Til mitt bruk er dette perfekt. Mangler bare den rette receiver'en.

Dette tok litt tid, men skjønte fort at å spare penger på en interesse ikke fungerer. Ikke innenfor så små rammer i hvertfall :-D .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •