Hvor høyt spiller du? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spiller så høyt helt til naboen under, over eller ved siden av ringer på døren...

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Spiller så høyt helt til naboen under, over eller ved siden av ringer på døren...

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klar melding, den der :-))

Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    Fra spøk/blodig alvor til saken: Jeg har heller ikke vært i besittelse av noe måleinstrument i heimen, så jeg gikk til anskaffelse av et.

Jeg spiller vanligvis kun på Respons'ene + SVS'en når jeg spiller musikk-CDer, med Holfi Xandra cd, Ming rør-pre og Adyton effekt-blokka som elektronikk. Altså ingen romkorreksjon eller andre krumspring...

Med en nystemt RadioShack av den digitale varianten, gjennomlesing av bruksanvisningen (feigt, men informativt, gitt), satte jeg på den siste Infected Mushroom-CDen for å få litt tall på lydtrykket. Til å begynne med ble jeg litt overrasket hvor "lavt" jeg spilte, ca 105 dB, når jeg egentlig følte at jeg hadde dratt bra på, så jeg måtte gi på litt mer gain, og bikka 118 dB. Da syntes jeg til gjengjeld at det var høyt nok ;-), og reduserte ned til ca 95 dB, som faktisk også er ganske høyt, selv om det i forhold til 118 virker som lyden av taffel-musikk.

Så brøt jeg med spille-musikk-kun-på-CD-spiller-regimet, og puttet den infiserte sopp-CDen i blu-ray-spilleren, og fyrte opp hele kostebinderiet på det nivået jeg vanligvis ser film på, nemlig -20 dB på min 3900. Med RS liggende på samme sted på salongbordet, lå nivået nå fra 95 -102 dB alt etter hvilke mode jeg valgte, 7 ch stereo gav (naturlig nok, kanskje,) jevnt over det høyeste lydtrykket.

To kjappe konklusjoner fra meg må være at jeg synes at ca 95 dB er et greit nivå, fet lyd, og jeg slipper å rydde i CD plater som drysser ut av hyllene sine hele tiden :-).

Konklusjon II: Ja, jeg synes lyd kan bli høy nok, fordøyelsen er i orden og synsforstyrrelser har andre årsaker 8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde meg en halvtime på 120 db med dj friendly.
    Slitsomt nok synst eg. Spiller veeeeeeldig skjelden så høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Det er i bilen ja
    Men er ikkeno serlig DB-drag bil. Bare testa for gøy en gang.
    2x12" Alpine, med et hakk for liten forsterker.

Har heller ikkenoe måleinstrument til DB hjemme, så får ikke målt her.
    Ja det sier jo litt mere da.. hehe

Jeg hadde selv 138,7 db i min 306. da med 2stk LIB 12" snudd oppned i lita kasse. med en dynabel forsterker.
    sa meg fornøyd og dro hjem, når jeg kom hjem, fant jeg ut av av GAIN bare stod på halvveis.. under målingen kunne jeg ikke skru høyere opp, pga spilleren stoppet på vol nivå 40. hadde vært høyere hadde GAIN støtt på mer en halvveis.
    men men. når skinnet på nesen vibber er jeg fornøyd..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Det er EKSTREM forskjell på 133 dB med musikk og basstoner på 139 dB. 139dB med ren bass er svært høyt men ikke slik som mange tror at en blir hørselsskad på null komma niks! Det er svært mange bilstereoanlegg rundt om som spiller langt over dette i bassområde.

133dB med musikk derimot er ekstremt høyt og sannsynligvis smertefullt, har sett en skala for dette men kort fortalt oppleves lyd i midten av frekvenskalaen høyest og lavest i bunn. Typisk rundt 3-4000hz er det kanskje uutholdelig høyt med 110dB mens ved 30-40hz må en kanskje ha 140dB for at det skal føles tilsvarende høyt.
    139db med bass i bil funker fett. ikke perm hørselskade..
    har selv vært i db-drag konk, og fikk beskjed om at vis jeg spilte høyere enn 140db, måtte jeg gå ut av bilen, og styre resten med fjernkontroll.for sikkerhets skyld..

i hus med alle toner, er det farlig tror jeg nok..

på konserter i norske er det ingen grenser så vidt jeg vet, men i sverige ol. har de nå satt 90db på maks tror jeg.. eller var det 110?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger stort sett på rundt 90db da jeg hører musikk.
    Da er master på -25 og bruker jeg vienna BBG 2*svspc12pluss og 2*XTZ10.16. og subb kanal på -5
    Det er en del mere å gå på, men ligger å ha godt med headrom..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt er det man pleier og ha det når man spiller film ?
    85-90db ?

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høy lyd og slikt

Hei,

Kan nevne fra jobben at det er påtvunget med hørselsvern om du entrer rom som har lyd over 85db.

I en modul hvor støyen kunne komme opp mellom 100 og 103 hadde vi egne HMS direktiv, spesifikt til den modulen, med opplistede oppholdstider og lengden på pålagte pauser basert på type jobb og varighet...

Setter det litt i perspektiv hvilke volum vi opererer med..

Della

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Det er EKSTREM forskjell på 133 dB med musikk og basstoner på 139 dB. 139dB med ren bass er svært høyt men ikke slik som mange tror at en blir hørselsskad på null komma niks! Det er svært mange bilstereoanlegg rundt om som spiller langt over dette i bassområde.

133dB med musikk derimot er ekstremt høyt og sannsynligvis smertefullt, har sett en skala for dette men kort fortalt oppleves lyd i midten av frekvenskalaen høyest og lavest i bunn. Typisk rundt 3-4000hz er det kanskje uutholdelig høyt med 110dB mens ved 30-40hz må en kanskje ha 140dB for at det skal føles tilsvarende høyt.
    Forskjellen mellom høy og lav frekvens er mindre høyere opp i volum, jeg tipper du sikke skal emr enn ca 15 db over 110 dB før det oppfattes som like høyt på 40 hz som på 3000 Hz (dog er det ikke forsket så mye på så høye nivåer)

AtW

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, 142db i bil går greit.. en har bare litt problemer med å f.eks å svelge en skolebolle å sånt mens bassen slår... men 142db på et fullt pa anlegg så har en nok med å "overleve" :???:

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •